ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Hallo Wowly,

In ieder geval is het met een nieuwe sub altijd veel experimenteren met de optimale positie. Op sommige plaatsen in de kamer zal de subwoofer bepaalde ruimteresonanties teveel aanspreken en andere te weinig. Het is nu de truc om de juiste balans te vinden. Mijn ervaring is dat met name plaatsing in een hoek erg ongunstig is. Weliswaar krijg je de hoogste geluidsdruk, maar je exciteert direct alle ruimte resonanties wat aanleiding geeft tot een onpreciese basweergave.

Wat goed werkt is om de sub op je luisterpositie neer te zetten en dan rond te lopen en luisteren waar de bas het beste klinkt. Op die positie kun je dan de sub neerzetten. Natuurlijk kun je gebruik maken van symmetrie van de kamer. Omdat jouw woofer en TL-uitgang zo hoog in de kast zitten, hoef je niet eens op de grond te kruipen hierbij, een groot voordeel!

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

De plaats waar hij nu staat is de plaats waar er de meeste bassen worden gevoeld als ik met de reference monitoren aan het spelen ben.

Er zijn zo ontzettend veel manieren omschreven om een bas goed te plaatsen in de ruimte.

De een zegt tegen de wand, de andere zegt juist weer vrij. Ik denk dat ik maar eens een nieuw draadje ga openen met daarin wat verschillende guideline's voor het plaatsen van een subwoofer.

Persoonlijk denk ik dat hoe minder werk mijn sub hoeft te doen des te beter. Wat dat betreft is in de hoek een goede optie vanwege de versterking door de wanden. Maar goed, ik ben maar een beginner op dat gebied. Dus het zal heus nog wel veranderen.

Overigens is de plaatsing van de sub niet bespreekbaar, daar hij veel te groot is om zomaar ergens neer te zetten. Hij moet in die hoek komen te staan :cry:

Goed, dat draadje over de sub komt er!

Jan
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Een sub in de hoek klinkt in eerste instantie indrukwekkend, de geluidsdruk is dan ook zomaar bijv. 6dB meer dan bij een plaatsing halverwege een wand. Maar jouw sub is dermate uit de kluiten gewassen dat je die versterking door hoekplaatsing helemaal niet nodig hebt. Ik zou toch proberen de vrouw des huizes te overtuigen van het nut van andere plaatsing.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Yesss!! net de UcD omgebouwd. Een pre-out en main-in zijn gefixed, evenals dat de ST voeding nu mijn slitfoils heeft en ik twee ledjes heb nu die aangeven dat het linker en rechter kanaal zijn aangesloten. Bij gebrek aan een electronica-zaak die open was uit een speelgoedautootje van mijn jongens twee ledjes gehaald :twisted: . Wagentje was toch al lang overleden, nu kwam ie van pas. Waren wel een groen en een rood :? ledje

Anyway, ik was erg benieuwd hoe dat klonk, maar als ik bescheiden mag zijn: best wel heel erg heftug!!!

Niet alleen het bovenlicht van de aangrenzende deur, maar ook de ramen boven de WC-deur en het achterportaaltje rammelden heel heftig mee. Je voelt de ramen ook meebuigen met de klappen. Er is zeer zeker sprake van drukgolven, al zijn ze niet zo groot als bij Rob Dingen of Bart_M thuis. Desalniettemin voel je de bassen drukken op je oren en middenrif, whoeha!!

Ook met gewone muziek draait het heel erg subtiel mee, al merk ik nog duidelijk dat de sub achter me staat. Lijkt wel of er toch wat middentonen meeliften. Snel wat dikker en fatsoenlijke kwaliteit pritex scoren....

Vanavond weer lekker verder knallen, alhoewel, de kids motten slapen, jasses! Morgen het huis voor me heel alleen, dan maar eens lekker testen.

Oja, X-max is 1,4 mm. Is dat één zijde op of is dat heen en terug. Momenteel is ie nog maar 1 cm naar voren geweest op z'n max. Ik was bang dat er anders een raampje zou springen...

Wowly
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

De LAB-12 heeft een one-way excursion van 13mm lineair, dat is lineair dus 26mm piek-piek.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

he bedankt Walt!

Dan kan ik dus nog een eindje openschroeven als het moet :twisted:

Met een beweging van ongeveer 1 cm heen en weer gaat het al te gek tekeer!

Wowly
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Niet alleen het bovenlicht van de aangrenzende deur, maar ook de ramen boven de WC-deur en het achterportaaltje rammelden heel heftig mee. Je voelt de ramen ook meebuigen met de klappen.
Eeeuuuuh, hum, Loodbitumen of zo...? 8)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Je kunt zelfs makkelijk uitrekenen hoeveel dB extra je nog kunt halen:

Stel dat je de maximale lineaire slag gaat benutten: 26mm piek-piek

Dan geeft dit 10log((26/10)^2)=8.3dB bovenop de druk die je met 10mm piek-piek hebt bereikt. Dit is een aanzienlijke waarde.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

sietse schreef:
Niet alleen het bovenlicht van de aangrenzende deur, maar ook de ramen boven de WC-deur en het achterportaaltje rammelden heel heftig mee. Je voelt de ramen ook meebuigen met de klappen.
Eeeuuuuh, hum, Loodbitumen of zo...? 8)
Hahaha, ik heb er wel aan zitten denken wat dikker glas in te gaan zetten....
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Heb je de cd van Stonehenge al? Kan je de sub goed mee testen. :D
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Walt schreef:
Wat goed werkt is om de sub op je luisterpositie neer te zetten en dan rond te lopen en luisteren waar de bas het beste klinkt. Op die positie kun je dan de sub neerzetten. Natuurlijk kun je gebruik maken van symmetrie van de kamer. Omdat jouw woofer en TL-uitgang zo hoog in de kast zitten, hoef je niet eens op de grond te kruipen hierbij, een groot voordeel!
Da's een goeie tip, een stuk minder gedoe dan de speaker verplaatsen en terug naar je plaats, speaker verplaatsen, terug naar je plaats, speaker verplaatsen, terug naar je... Afijn, we weten allemaal hoe dat gaat en hoe lang dat duurt. :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hello luitjes!

Ik heb nu een tijdje kunnen luisteren naar de sub, en op de een of andere manier verdwijnt ie steeds meer! ook heb ik de refmons nu fulrange en dat klinkt toch wel het mooiste. Bij goed opgenomen muziek (en niet die bij 50 hz wordt afgekapt...) heb ik nu een fraai geluid met lekkere basis! Ik ben er nog steeds erg tevreden mee!!

Oja, bij films is het geluid nog indrukwekkender, al zijn daar de effecten vaak erg overdreven! Maar je krijgt aardig de schrik te pakken bij enorme explosies enzo 8)

Wowly
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Net nog ff Star Wars 2 gekeken, vooral het beginstuk als dat grote schip overkomt.....whoa!!! De drukgolven gaan dwars door je heen alsmede dat je trommelvliezen er moeite mee krijgen!

Wowly
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

ik geloof dat ik binnenkort maar eens met een stapel dvd's een avondje kom beeldbuishangen... :D
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

anonamemouse schreef:
ik geloof dat ik binnenkort maar eens met een stapel dvd's een avondje kom beeldbuishangen... :D

Of de hele zondag, de Star Wars verzamelingen kijken 8)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

hahaha, van mij ben je vrij eens te komen kijken hoor. Moet het wel een beetje uitkomen natuurlijk :D

Wowly
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Behringer feedback destroyer is aangeschaft, nu wachten op de xpert Bart_M. Tot die tijd wat expirimenteren :twisted:

Jan
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Hey Wowly,
Eindelijk je topic gevonden ;) . Ik zat dus ook aan de zyklop te denken. Bevalt deze nog steeds goed? En mag ik weten hoe zwaar hij ongeveer is?

gr
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi,

de zyklop bevalt nog steeds uiterst goed!! Het gewicht is aanzienlijk, ik verrijd hem met een steekwagentje, zoals velen hebben gezien in de luisterdagen. Goed dat je hem gaat bouwen, meer bang for your buck is bijna niet mogelijk!!

Laat me weten van je voortgang!

jan
Nielss
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 14:36

Bericht door Nielss »

Ziet eruit als een leuk project!
Ik heb zelf de Stepped Horn (http://www.speakerstore.nl/constructions/61).
Hoe verhoudt deze zich in vergelijking met de Zyklop?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

hetzelfde laken een pak. De Zyklop is wat lager getuned (15-50 hz), maar de SPL zullen beide fors zijn. Leuk om eens te vergelijken! Zie er goed uit!!

Jan
rainman84
Ook commercieel actief
Berichten: 2
Lid geworden op: do 03 sep 2009, 19:09
Locatie: Lobith
Contacteer:

Bericht door rainman84 »

misschien een klein vraagje.. van wie kan ik de bouwtekeningen krijgen van de Zyklop TL

gr, Ramon
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

rainman84 schreef:
misschien een klein vraagje.. van wie kan ik de bouwtekeningen krijgen van de Zyklop TL

gr, Ramon
Je hebt pb :idea:
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Re: ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)

Bericht door Barry »

Beste Sark (of Wowly),

Zou ik deze bouwtekeningen ook mogen ontvangen?

Ik zit met een ''zwaar'' dilemma... Ik wilde graag een monstersub bouwen met een SDX15, maar ik heb de LAB12 al liggen.
Versterking heb ik ook. De 150W subamp van Conrad/Part Express.

Ik zou echter niet weten of deze amp voldoende power heeft (op papier misschien wel) om de LAB12 te laten dansen.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)

Bericht door Arno »

Ik heb die amp hier ook, maar dan op een sdx-10. Draait lekker, maar 'monsterlijk' is het niet
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”