ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)
Moderator: Beheerdersteam
Hallo Wowly,
In ieder geval is het met een nieuwe sub altijd veel experimenteren met de optimale positie. Op sommige plaatsen in de kamer zal de subwoofer bepaalde ruimteresonanties teveel aanspreken en andere te weinig. Het is nu de truc om de juiste balans te vinden. Mijn ervaring is dat met name plaatsing in een hoek erg ongunstig is. Weliswaar krijg je de hoogste geluidsdruk, maar je exciteert direct alle ruimte resonanties wat aanleiding geeft tot een onpreciese basweergave.
Wat goed werkt is om de sub op je luisterpositie neer te zetten en dan rond te lopen en luisteren waar de bas het beste klinkt. Op die positie kun je dan de sub neerzetten. Natuurlijk kun je gebruik maken van symmetrie van de kamer. Omdat jouw woofer en TL-uitgang zo hoog in de kast zitten, hoef je niet eens op de grond te kruipen hierbij, een groot voordeel!
Groeten Walter
In ieder geval is het met een nieuwe sub altijd veel experimenteren met de optimale positie. Op sommige plaatsen in de kamer zal de subwoofer bepaalde ruimteresonanties teveel aanspreken en andere te weinig. Het is nu de truc om de juiste balans te vinden. Mijn ervaring is dat met name plaatsing in een hoek erg ongunstig is. Weliswaar krijg je de hoogste geluidsdruk, maar je exciteert direct alle ruimte resonanties wat aanleiding geeft tot een onpreciese basweergave.
Wat goed werkt is om de sub op je luisterpositie neer te zetten en dan rond te lopen en luisteren waar de bas het beste klinkt. Op die positie kun je dan de sub neerzetten. Natuurlijk kun je gebruik maken van symmetrie van de kamer. Omdat jouw woofer en TL-uitgang zo hoog in de kast zitten, hoef je niet eens op de grond te kruipen hierbij, een groot voordeel!
Groeten Walter
De plaats waar hij nu staat is de plaats waar er de meeste bassen worden gevoeld als ik met de reference monitoren aan het spelen ben.
Er zijn zo ontzettend veel manieren omschreven om een bas goed te plaatsen in de ruimte.
De een zegt tegen de wand, de andere zegt juist weer vrij. Ik denk dat ik maar eens een nieuw draadje ga openen met daarin wat verschillende guideline's voor het plaatsen van een subwoofer.
Persoonlijk denk ik dat hoe minder werk mijn sub hoeft te doen des te beter. Wat dat betreft is in de hoek een goede optie vanwege de versterking door de wanden. Maar goed, ik ben maar een beginner op dat gebied. Dus het zal heus nog wel veranderen.
Overigens is de plaatsing van de sub niet bespreekbaar, daar hij veel te groot is om zomaar ergens neer te zetten. Hij moet in die hoek komen te staan
Goed, dat draadje over de sub komt er!
Jan
Er zijn zo ontzettend veel manieren omschreven om een bas goed te plaatsen in de ruimte.
De een zegt tegen de wand, de andere zegt juist weer vrij. Ik denk dat ik maar eens een nieuw draadje ga openen met daarin wat verschillende guideline's voor het plaatsen van een subwoofer.
Persoonlijk denk ik dat hoe minder werk mijn sub hoeft te doen des te beter. Wat dat betreft is in de hoek een goede optie vanwege de versterking door de wanden. Maar goed, ik ben maar een beginner op dat gebied. Dus het zal heus nog wel veranderen.
Overigens is de plaatsing van de sub niet bespreekbaar, daar hij veel te groot is om zomaar ergens neer te zetten. Hij moet in die hoek komen te staan
Goed, dat draadje over de sub komt er!
Jan
Een sub in de hoek klinkt in eerste instantie indrukwekkend, de geluidsdruk is dan ook zomaar bijv. 6dB meer dan bij een plaatsing halverwege een wand. Maar jouw sub is dermate uit de kluiten gewassen dat je die versterking door hoekplaatsing helemaal niet nodig hebt. Ik zou toch proberen de vrouw des huizes te overtuigen van het nut van andere plaatsing.
Groeten Walter
Groeten Walter
Yesss!! net de UcD omgebouwd. Een pre-out en main-in zijn gefixed, evenals dat de ST voeding nu mijn slitfoils heeft en ik twee ledjes heb nu die aangeven dat het linker en rechter kanaal zijn aangesloten. Bij gebrek aan een electronica-zaak die open was uit een speelgoedautootje van mijn jongens twee ledjes gehaald
. Wagentje was toch al lang overleden, nu kwam ie van pas. Waren wel een groen en een rood
ledje
Anyway, ik was erg benieuwd hoe dat klonk, maar als ik bescheiden mag zijn: best wel heel erg heftug!!!
Niet alleen het bovenlicht van de aangrenzende deur, maar ook de ramen boven de WC-deur en het achterportaaltje rammelden heel heftig mee. Je voelt de ramen ook meebuigen met de klappen. Er is zeer zeker sprake van drukgolven, al zijn ze niet zo groot als bij Rob Dingen of Bart_M thuis. Desalniettemin voel je de bassen drukken op je oren en middenrif, whoeha!!
Ook met gewone muziek draait het heel erg subtiel mee, al merk ik nog duidelijk dat de sub achter me staat. Lijkt wel of er toch wat middentonen meeliften. Snel wat dikker en fatsoenlijke kwaliteit pritex scoren....
Vanavond weer lekker verder knallen, alhoewel, de kids motten slapen, jasses! Morgen het huis voor me heel alleen, dan maar eens lekker testen.
Oja, X-max is 1,4 mm. Is dat één zijde op of is dat heen en terug. Momenteel is ie nog maar 1 cm naar voren geweest op z'n max. Ik was bang dat er anders een raampje zou springen...
Wowly
Anyway, ik was erg benieuwd hoe dat klonk, maar als ik bescheiden mag zijn: best wel heel erg heftug!!!
Niet alleen het bovenlicht van de aangrenzende deur, maar ook de ramen boven de WC-deur en het achterportaaltje rammelden heel heftig mee. Je voelt de ramen ook meebuigen met de klappen. Er is zeer zeker sprake van drukgolven, al zijn ze niet zo groot als bij Rob Dingen of Bart_M thuis. Desalniettemin voel je de bassen drukken op je oren en middenrif, whoeha!!
Ook met gewone muziek draait het heel erg subtiel mee, al merk ik nog duidelijk dat de sub achter me staat. Lijkt wel of er toch wat middentonen meeliften. Snel wat dikker en fatsoenlijke kwaliteit pritex scoren....
Vanavond weer lekker verder knallen, alhoewel, de kids motten slapen, jasses! Morgen het huis voor me heel alleen, dan maar eens lekker testen.
Oja, X-max is 1,4 mm. Is dat één zijde op of is dat heen en terug. Momenteel is ie nog maar 1 cm naar voren geweest op z'n max. Ik was bang dat er anders een raampje zou springen...
Wowly
Hahaha, ik heb er wel aan zitten denken wat dikker glas in te gaan zetten....sietse schreef:Eeeuuuuh, hum, Loodbitumen of zo...?Niet alleen het bovenlicht van de aangrenzende deur, maar ook de ramen boven de WC-deur en het achterportaaltje rammelden heel heftig mee. Je voelt de ramen ook meebuigen met de klappen.
Da's een goeie tip, een stuk minder gedoe dan de speaker verplaatsen en terug naar je plaats, speaker verplaatsen, terug naar je plaats, speaker verplaatsen, terug naar je... Afijn, we weten allemaal hoe dat gaat en hoe lang dat duurt.Walt schreef:Wat goed werkt is om de sub op je luisterpositie neer te zetten en dan rond te lopen en luisteren waar de bas het beste klinkt. Op die positie kun je dan de sub neerzetten. Natuurlijk kun je gebruik maken van symmetrie van de kamer. Omdat jouw woofer en TL-uitgang zo hoog in de kast zitten, hoef je niet eens op de grond te kruipen hierbij, een groot voordeel!
Hello luitjes!
Ik heb nu een tijdje kunnen luisteren naar de sub, en op de een of andere manier verdwijnt ie steeds meer! ook heb ik de refmons nu fulrange en dat klinkt toch wel het mooiste. Bij goed opgenomen muziek (en niet die bij 50 hz wordt afgekapt...) heb ik nu een fraai geluid met lekkere basis! Ik ben er nog steeds erg tevreden mee!!
Oja, bij films is het geluid nog indrukwekkender, al zijn daar de effecten vaak erg overdreven! Maar je krijgt aardig de schrik te pakken bij enorme explosies enzo
Wowly
Ik heb nu een tijdje kunnen luisteren naar de sub, en op de een of andere manier verdwijnt ie steeds meer! ook heb ik de refmons nu fulrange en dat klinkt toch wel het mooiste. Bij goed opgenomen muziek (en niet die bij 50 hz wordt afgekapt...) heb ik nu een fraai geluid met lekkere basis! Ik ben er nog steeds erg tevreden mee!!
Oja, bij films is het geluid nog indrukwekkender, al zijn daar de effecten vaak erg overdreven! Maar je krijgt aardig de schrik te pakken bij enorme explosies enzo
Wowly
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Ziet eruit als een leuk project!
Ik heb zelf de Stepped Horn (http://www.speakerstore.nl/constructions/61).
Hoe verhoudt deze zich in vergelijking met de Zyklop?
Ik heb zelf de Stepped Horn (http://www.speakerstore.nl/constructions/61).
Hoe verhoudt deze zich in vergelijking met de Zyklop?
-
Barry
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 261
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
- Locatie: Zaandam
Re: ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)
Beste Sark (of Wowly),
Zou ik deze bouwtekeningen ook mogen ontvangen?
Ik zit met een ''zwaar'' dilemma... Ik wilde graag een monstersub bouwen met een SDX15, maar ik heb de LAB12 al liggen.
Versterking heb ik ook. De 150W subamp van Conrad/Part Express.
Ik zou echter niet weten of deze amp voldoende power heeft (op papier misschien wel) om de LAB12 te laten dansen.
Zou ik deze bouwtekeningen ook mogen ontvangen?
Ik zit met een ''zwaar'' dilemma... Ik wilde graag een monstersub bouwen met een SDX15, maar ik heb de LAB12 al liggen.
Versterking heb ik ook. De 150W subamp van Conrad/Part Express.
Ik zou echter niet weten of deze amp voldoende power heeft (op papier misschien wel) om de LAB12 te laten dansen.
Re: ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)
Ik heb die amp hier ook, maar dan op een sdx-10. Draait lekker, maar 'monsterlijk' is het niet
