He allemaal,
Ik heb alweer een tijdje een actief gefilterd drieweg systeem. Op dit moment nog met een behringer CX4300 gefilterd, maar over een maandje door mijn eigen gebouwde filter.
Laag: Peerless XXLS 10 (gesloten kast)
Mid: Monacor SPH135 KEP
Hoog: Peerless WA 10
Nu heb ik het gevoel dat het hoog niet helemaal recht doet aan de rest van het systeem. Kan niet uitleggen waarom, maar het zou te maken kunnen hebben met het feit dat ik nogal dicht op de speakers zit en soms niet helemaal in het midden (speakerafstand:3m, luisterafstand:3m, zitpositie: -0.7 tot 0.7 m off-center). M.a.w., de directiviteit van de tweeter is misschien iets te hoog. Maar ook in het midden heb ik niet altijd het gevoel dat het klinkt zoals ik wil. Ik ben daarom aan het overwegen om deze te vervangen voor beter tweeter.
Eisen:
- inzetbaar vanaf 3.5 kHz
- 105dB SPL haalbaar
- tot 60 euro per tweeter
- niet te 'directief'
Welke tweetertjes zou ik zeker moeten overwegen, denken jullie?
Op zoek naar een nieuwe tweeter
Moderator: Beheerdersteam
Die Peerless WA10 tweeters waren 25 euro p/s. Aangezien we niet in het high-end segment zitten, moet er voor meer dan het dubbele van de prijs toch wel iets zijn wat significant beter is?!Walt schreef:Ik betwijfel of je voor 60 euro iets zal vinden dat significant beter is dan je Peerless tweeters. Wellicht wat langer doorsparen en dan gaan voor een mooie Scan Speak ofzo? Misschien dat je 2e hands ook wel intressante dingen kan tegenkomen.
Groeten Walter
Ik zag dat peerless zelf ook wat duurdere tweeters had met wave guide plug. Hoe komt dit het geluid ten goede?