Tweak Behringer DCX2496

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
gvy

Tweak Behringer DCX2496

Bericht door gvy »

Hoy,

Een beetje achtergrond info:
Ik gebruik momenteel een DCX2496 als crossover en als equalizer in mijn Home theater.

Afbeelding

Vooraan staan 2 DIY hybride elektrostaten en deze spelen samen met 2 DIY subwoofers (shiva). De DCX is dus crossover en roomEQ. Ik gebruik een RTA DEQ2496 met meetmicrofoon om alles in te stellen.
En het resultaat is eigenlijk heel mooi, MAAR....

Aan een DCX kan toch wel een en ander verbeterd worden , en dan vooral in de analoge ingangs en uitgangstrappen.
Zie daarvoor hier:
http://www.dcx2496.fr/en/tweakentrees1.htm

Nu mijn vraag betreft het gedeelte ingangstrap:
Men adviseert hier om een aantal condensatoren (elco's) die in de signaalweg zitten juist na de ingangsconnector, gewoon te verwijderen en vervangen door draadbruggen.
Uiteraard zitten deze daar om eventuele DC spanningen op de ingang (vanuit het vorige toestel ) te blokkeren.
Nu is in mijn geval dit toestel een PREPRO van ROTEL, de RSP1068, die via zijn analoge uitgang (front L en R) met RCA kabeltjes en verloopadapter naar XLR aangesloten is op de ingangen van de DCX2496.

Is er eigenlijk risico van DC spanning? en kunnen deze elco's dus rustig uit de signaalweg verwijderd worden? Mogelijks zit er in de uitgang van de ROTEL ook reeds een elco?
Kan ik een een ander eenvoudig nameten met een digitale multimeter en hoe?

PS
Ik ben wel ingenieur elektriciteit sterkstroom, maar heb helaas weinig kaas gegeten van electronica, vandaar deze vragen.

Geert
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ja, dat kun je gewoon meten als je multimeter voldoende goed is.

Maak een eigen CD met simpelweg een seconde of 30 met NIKS. Speel dat af en meet dan aan de uitgang.

Als je de opamps vervangt door exemplaren met weinig offset kun je sowiso de elko tussen de opamps weghalen. Eventueel zou je de eerste elko's kunnen vervangen door MKP'tjes ofzo.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Bah! Foei! Behringer toch! Men pretendeert gebalanceerd te werken, maar maakt van 't gebalanceerde signaal aan de ingang een single-ended signaal om daarmee verder te werken en aan de uitgang weer de vertaalslag te maken naar gebalanceerd. Da's toch wel een sterk staaltje van 'gooi er met de pet naar', óf je werkt volledig gebalanceerd, óf je werkt gewoon single-ended, klaar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
voodooless
Contacteer:

Sander, dan heb jij vast wel een mooi alternatief voor het zelfde geld?
indoubt

Bericht door indoubt »

SSassen schreef:
Bah! Foei! Behringer toch! Men pretendeert gebalanceerd te werken, maar maakt van 't gebalanceerde signaal aan de ingang een single-ended signaal om daarmee verder te werken en aan de uitgang weer de vertaalslag te maken naar gebalanceerd. Da's toch wel een sterk staaltje van 'gooi er met de pet naar', óf je werkt volledig gebalanceerd, óf je werkt gewoon single-ended, klaar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Ja, dat is een beetje jammer. Toen het apparaat net uit kwam leek het een geweldige oplossing te zijn. Helaas in de standaarduitvoering niet genoeg voor mij. Ik heb de standaarduitvoering kunnen beluisteren in direct vergelijk met een passief filter en het passieve filter was duidelijk beter.

Ik heb wel begrepen dat er behoorlijk wat aan te doen is. In de verschillende fora zij er topics over en volgens mij was er ook een modificatiebedrijf in H'sum die de apparaten grondig kon modificeren. De DAC's schijnen ok te zijn maar vooral voeding en analoge uitgangstrap kunnen beter.

Misschien voor een nieuw projectje kijken wat de status is van de modificeerbaarheid.
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi

Wat maakt het uit dat hij niet balanced blijft?
Het signaal gaat ook nog een AD conversie in en later weer DA conversie uit.
Ik denk wel dat de elco's overbrugt kunnen worden maar er staat dat ze vervangen moeten worden door Black Gate elco's begrijp ik.
Om er zeker van te zijn of het kwaad kan dat de elco's overbrugt worden moet je het hele schema hebben.
Waar gaat namelijk het signaal naar toe?
Rob
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

In een HT of stereo opstelling zou ik die hele bal/unbal en omgekeerd troep eruit slopen, scheelt weer 6 opamps in de signaalweg.
Wat overblijft, dan mooi modificeren.

Vrijwel alle consumer apparaten werken via cinch ongebalanceerd, dus dat kan best.

Ik ga binnenkort ook aan de gang met de DCX, ik heb nu 6 Magnepans in een opstelling waarbij er 4 voor laag zijn en 2 voor mid/hoog, aangestuurd met aparte versterkers en een zelfbouw actief crossover.
Dat werkt, maar voldoet nog niet geheel.

Met de (gemodde) Behringer verwacht ik de nodige parameters goed zelf in de hand te hebben.

Dat bedrijf van hierboven is Sound Evolutions, vraag naar Sebastiaan de Vries.
Die is wel heel erg druk, reken op enige wachttijd.
gvy

Bericht door gvy »

Hoy, mannen

Net terug van een weekendje kust met het gezin.

Bedankt al voor de antwoorden.

Bedankt Voodooless
Is de door de site voorgestelde burr brown OPA2604AU hier een goede optie ter vervanging van de JRC4580.
Zijn dit nuttige , hoorbare aanpassingen?

Nu aan Rob,
Men stelt in het artikel, wel degelijk voor om de elco's C26,C27,C41,C42 ertussen uit te halen.
Hij schrijft dat sommigen voor Black Gates zouden gaan, maar dat het beste is om er de elco's gewoon tussenuit te halen.
Over de C6 en C28 spreekt hij inderdaad dat puristen deze kunnen vervangen door betere exemplaren

Aan KT88
De link die ik meegaf, wel , op deze site (wel in het frans, maar dat is geen probleem, wordt eigenlijk een komplete aanpassing/verbetering van de dcx beschreven.

Aan de ingang, verwijderen elco's, aanpassen van de opamps jrc4580 door burr brown OPA2604AU

Aan de uitgangen.
Verwijderen van de komplete uitgangstrap incl. een stapeltje jrc4580 's
en vervang dat door een passief laagdoorlaatfilter
http://www.dcx2496.fr/en/cadre_en.htm

Deze site gaat heel ver in detail betreffende de komplete ombouw.
Verder wordt er ook nog gereclocked (interesseerd mij minder)

Aan Sander,
Het toestel en zijn mogelijkheden is echt wel deze aandacht waard.
Zelfs in zijn huidige ongemodificeerde versie ben ik helemaal niet beschaamd om mijn setup , met 4 diy Elektrostaten en subs te laten horen.
Ik ben ondertussen voorbij het bah behringer gevoel. Ook mijn DEQ2496 is een heel mooi apparaat, waar ik inmiddels heel wat plezier aan beleefd heb.

Geert
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Alternatieve opamps kunnen zijn LM4562, OPA2134 en als enkele types OPA627. OPA2604 is ook prima.
Ik ben van LM4562 in mijn analoge filters teruggegaan naar OPA2134, klonk net iets vriendelijker.
Kan bij de DCX best anders liggen, moet ik nog achterkomen.
Voorzover geen SMD: voetjes gebruiken!

Black Gates zou ik niet doen, die worden al een tijdje niet meer gemaakt dus wat je nu koopt is oude voorraad.
Bovendien hebben die dingen naar mijn ervaring een tamelijk korte levensduur.
Beter uitzien naar Panasonic ECA en FC, en/of Elna Starget en Cerafine.

Inmiddels heb ik ook een DCX-je besteld, voor de modificaties ga ik heel eigenwijs op mijn eigen inzichten af. :wink:
gvy

Bericht door gvy »

Hoy Sander,

Dat is interessante info, bedankt.

Nu helaas is het daarbinnen allemaal SMD.
En bovendien zijn de opampjes nog eens met lijm aan de (fragiele)plaat gelijmd, alvorens de soldeerprocedure.
Op voorgaande site beschrijft de auteur hoe hij tewerk is gegaan om een en ander , zonder schade te vervangen + wat je beter NIET moet doen (door eigen scha en schande geleerd).

Hou je me (in dit topic ) op de hoogte van jouw verbeteringen?
Zoals hiervoor gezegd, ik ben geen elektronicawonder, maar heb op veel gebieden al heeeeeel wat diy achter de rug, dus dit moet ook wel lukken met een beetje hulp. :D

Geert
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

gvy,

Ik ga helemaal niks knutselen met een Behringer. Ik heb de schema's al eens onder ogen gehad en elektronisch gezien is 't een apparaat dat van teveel compromissen aan elkaar hangt, wat ook wel strookt met 't prijskaartje. Jammer, want met de software in de DSP kan je veel kanten op.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
gvy

Bericht door gvy »

SSassen schreef:
gvy,

Ik ga helemaal niks knutselen met een Behringer. Ik heb de schema's al eens onder ogen gehad en elektronisch gezien is 't een apparaat dat van teveel compromissen aan elkaar hangt, wat ook wel strookt met 't prijskaartje. Jammer, want met de software in de DSP kan je veel kanten op.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Mijn vorige vraag was niet echt aan jou gericht Sander Sassen, maar wel aan Sander De Waal aka KT88.
Excuses voor de aangerichte verwarring

Je negatieve toon tov het toestel was mij in je eerste post reeds duidelijk.
Je goed recht overigens , vermits je een en ander grondig bekeken hebt,en voor mij dus helemaal ok. :wink:

Maar ik heb hem hier (De DCX overigens) en gebruik hem en er is inderdaad wel ruimte voor verbetering, maar nogmaals hij is het waard. Zijn mogelijkheden zijn enorm en de klank is helemaal niet zo slecht als hier en daar beweerd wordt.
Samen met een meetmic en een RTA kon ik in m'n HT een zeer nauwkeurige instelling verkrijgen van ESL's en subs, die ( en dat is wel belangrijk) hoorbaar nadien ook echt goed zat.

Toch bedankt voor uw reactie
Maar laat ons in dit topic vooral verder gaan op mogelijke verbeteringen, liever dan in pro of contra DCX2496 te verzeilen.
Geert
Laatst gewijzigd door gvy op ma 16 apr 2007, 20:52, 3 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Ik hoor nog steeds geen alternatieven Sander....
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Guy

Ik kan geen frans dus het zou best kunnen zijn dat je de elko's kunt overbruggen.
Alleen blijft het probleem dat ik het totale schema niet ken.
Daardoor is het onzeker of het stuk na de analoge trappen die hierboven laat zien een DC component kan verwerken.

Rob
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

Rob Dingen schreef:
Hoi Guy

Ik kan geen frans dus het zou best kunnen zijn dat je de elko's kunt overbruggen.
Daardoor is het onzeker of het stuk na de analoge trappen die hierboven laat zien een DC component kan verwerken.

Rob
Hier is het volledige schema van de DCX (in drie delen: front, rear en DSP) in rar-formaat gezipt, dat scheelt weer 100kb met een gewoon zip-bestand.

Groet,
Hans.
Bijlagen
Service manual.rar
DCX2496 service manual
(348.38 KiB) 248 keer gedownload
gvy

Bericht door gvy »

DIY_Freak schreef:
Rob Dingen schreef:
Hoi Guy

Rob
Hier is het volledige schema van de DCX (in drie delen: front, rear en DSP) in rar-formaat gezipt, dat scheelt weer 100kb met een gewoon zip-bestand.

Groet,
Hans.
Dat is mooi Hans,
Bedankt

geert
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”