Logitech Z560 on steroids ;-)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

Logitech Z560 on steroids ;-)

Bericht door Skef »

Even een leuk en snel projectje tussendoor gedaan: Het ombouwen van een Logitech Z560 satelliet-speaker (waarin een 3" Tangband-unit gebruikt wordt) naar een ietwat beter klinkende Buschhorn... Foto's van de bouw heb ik helaas niet, ben tijdens het bouwen altijd maar met 1 ding bezig: het bouwen :D

De originele unit + behuizing:
Afbeelding

De voorkant:
Afbeelding

De achterkant:
Afbeelding

De broertjes naast elkaar:
Afbeelding

De behuizing is volledig opgebouwd uit 12mm MDF, en afgewerkt met Elesgoflex flexibel plaklaminaat...

De opening aan de achterkant wordt nog netjes afgewerkt met een stukje luidsprekerdoek, zodat m'n katten er niet telkens in willen kruipen :D

Totale kosten (excl. de Z560): +/- € 25,- :D :D
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Woei :D

Erg mooi Skef! Heb je er nu 5 stuks van gemaakt? Lijkt me niet voor 25 euro ;)

En hoe klinkt het ten opzichte van de oude behuizing?
Laatst gewijzigd door voodooless op di 28 jun 2005, 9:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

deepspace schreef:
En hoe klinkt het ten opzichte van de oude behuizing?
Met die vraag zat ik dus ook. Ga je nog metingen doen?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ha das grappig om te zien! Dat zijn mijn favoriete computer luidsprekertjes. Blijkt er een tang band in te zitten! Heb ze ook voor mijn pa gekocht omdat ze zo mooi klonken.

Hij lijkt wel een beetje op die 4 inch tangband uit de laatste hobby hifi,

Hmm bij nader in zien toch niet helemaal, ze zijn iets te groot, ik denk dat mijn favo's die logitech zijn die ietsie kleiner zijn zonder afneembaar frontje, erg lollig voor zo weinig geld.

Tof projectje! Hoe klinkt het?
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Skef »

Metingen doen gaat wat lastig, heb geen meet-apparatuur...

De volgende keer als ik bij Raymond kom, zal ik 'm eens vragen of ie ze wil meten...

Qua klank vind ik ze zelf een stuk beter dan de oorspronkelijke behuizingen, alleen een sub blijft wel nodig (zeker als je er een gewend bent). Hij gaat echter wel een stukje hoger door dan de W4-657's die er naast staan. Onderin kan ie het alleen echt niet bijbenen.

En ja, het is er inderdaad eerst maar 1 voor dat geld.

De unit welke Logitech gebruikt is een speciaal voor hen ontwikkelde (door Tangband) 3" unit. Hij heeft echter wel een aantal broertjes die wel vrij verkrijgbaar zijn (bijv. de W3-871S).

Al met al gewoon een leuk projectje om even tussendoor te doen (heb het hout voor de 2e ook al, dus die maak ik binnenkort).
Gebruikersavatar
Triple_A
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 mar 2005, 17:51

Bericht door Triple_A »

zo ziet er erg leuk uit :D
Ik heb ook zo'n setje (alleen de speakers :lol: ) en ik heb een tijdje terug een spec-sheet opgevraagd bij Tangband.
Kreeg heel netjes antwoord, met de volgende bijlage:

Afbeelding

8)

Ben trouwens wel benieuwd naar bouwtekeningen. Heb je die?
Lijkt me leuk om ook zoiets te doen met mijn satjes :P
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Erg mooi gedaan, Skef! Alleen een beetje jammer dat de unit strak tegen de bovenkant zit.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

ga je de sub ook aanpakken? Daar zal ook best veel winst inzitten denk ik
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Skef »

Triple_A schreef:
zo ziet er erg leuk uit :D
Ik heb ook zo'n setje (alleen de speakers :lol: ) en ik heb een tijdje terug een spec-sheet opgevraagd bij Tangband.
Kreeg heel netjes antwoord, met de volgende bijlage:

Afbeelding

8)

Ben trouwens wel benieuwd naar bouwtekeningen. Heb je die?
Lijkt me leuk om ook zoiets te doen met mijn satjes :P
Heej, die specs had ik nog nie :D

De bouwtekening is deze: http://www.picosound.de/Buschhorn.pdf

Alleen heb ik alle diktes vervangen door 12mm MDF (was iets cheaper, en je kan dan precies uit 1 plaat 2 speakers bouwen).

De unit wou niet meer naar beneden, dan kwam ik in de bovenste kamer niet mee weg...

Qua afwerking kan ie nog wel beter, maar dit is voor mij puur ff een experimentje (zowel qua kastvorm als qua afwerking)...
Gebruikersavatar
Triple_A
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 mar 2005, 17:51

Bericht door Triple_A »

En? denk je dat je de sub ook gaat aanpakken? :D :wink:
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Skef »

Sub ben ik al mee bezig geweest, maar ik ben er nu dus achter dat niet de versterker van de set stuk was, maar de sub-unit zelf...

Daar heb ik dus niks meer aan (helaas)...
-SW2-
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 16 nov 2005, 22:58

Bericht door -SW2- »

er mooi gedaan maar wat is de beste logitech set de z5500 nog steeds of niet
Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

Bericht door marcobrandt »

wow, zo'n klein speakertje in zo'n grote kast ziet er best vreemd uit :o maar wel vet.
Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Bericht door rvdvalk »

Netjes gedaan. Ik heb een aantal jaar geleden ook zo'n setje gemaakt met een visaton speakertje. De set draait nu bij m'n zus thuis.
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Bericht door jurriaan »

Op basis waarvan heb je nu deze speakers in deze afmeting kast gestopt?
nog iets aan berekend of gedacht van ach mooi kastje moet passen?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

tis geen kastje, maar een Buschhorn...
Gesloten