stabiele versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Paul Jenner
Contacteer:

stabiele versterker

Bericht door Paul Jenner »

Beste mensen,

ik heb een vraag die wellicht niet zoveel met zelfbouw te maken heeft. Het staat de mods uiteraard vrij om dit topic te verplaatsen.

Bij het beoordelen van speakers of losse units heb ik weleens het idee dat je voor een deel naar problemen van de versterker zit te luisteren.

Soms lijkt een unit een nare resonantie te hebben, maar later op een andere versterker blijkt dit effect niet op te treden, of veel minder.

Mijn idee hierachter is dat de speakerunit in het betreffende gebied dan weldegelijk een vreemdsoortig gedrag vertoont (een impedantiesprong bijvoorbeeld, een fasesprong of een plaatselijk hoge capacitieve waarde). Een minder stabiele versterker vliegt daardoor dan gewoon de bocht uit. Een écht stabiele versterker blijft dan gewoon zonder krassen of krijsen doorgaan.

Ik heb twee vragen:

1) Hebben jullie dit ook weleens ervaren ?

2) kan iemand mij tippen ten aanzien van een niet-al-te dure- versterker die deze gewenste stabiliteit aan de dag legt ? De voorkeur gaat uit naar een stereo eindtrap.

Paul.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

1) Hebben jullie dit ook weleens ervaren ?
Jazeker. Op mijn testzolder, waar metingen etc gedan worden staat een vrij oude Technics versterker. Niets mis mee, maar klinkt toch echt anders dan de Technics beneden (buizenversterker even buiten beschuwing gelaten)

Paar maanden geleden bij iemand een nieuwe Onkyo versterker neergezet. Speakers/bekabeling bleven gelijk, maar toch wel een aardig verschil.
Laat ik het zo zeggen, het lijkt of die versterker de speakers onder comtrole heeft, die andere niet. Maar goed, een tip voor versterker heb ik niet echt voor je. Heb er nog niet zoveel kunenn beluisteren om te zeggen van dit of dit is goed....
Paul Jenner
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Edo schreef:
Laat ik het zo zeggen, het lijkt of die versterker de speakers onder comtrole heeft, die andere niet.
Dat is exact wat ik bedoelde te zeggen, Edo !

Paul.
sietse

Bericht door sietse »

Ik weet niet of je met mijn "versterker-kiezensysteem" iets opschiet, maar ik kijk alleen maar of het Mosfet eindtrappen zijn, het ding een dubbele voeding heeft en het vermogen het dubbele is bij 4 ohm t.o.v. 8 ohm. Dit zowel bij een zelfbouw als een kant en klare versterker. Het zijn voor mij gegevens die er op duiden dat ze de belasting goed "in de hand" kunnen houden. Wel altijd eerst beluisteren omdat er nogal eens klankverschillen tussen versterkers optreden. En dan komt eigen smaak weer om de hoek.

Sietse
Wijx

Bericht door Wijx »

sietse schreef:
of het Mosfet eindtrappen zijn, het ding een dubbele voeding heeft en het vermogen het dubbele is bij 4 ohm t.o.v. 8 ohm.

Sietse
Of het een mosfettrap is zegt verrekte weinig. Dan zou je naar het aantal moeten kijken.
Een enkele oversized voeding kan meer doen dan 2 normale voedingen
Dat verdubbelen kan ik wel inkomen, maar bij een pure klasse A amp zul je dat bijvoorbeeld al niet meer tegenkomen.

Ik zou denk ik eerder kijken naar de buffer die er voor handen is in de voeding
Rudy

Bericht door Rudy »

maar later op een andere versterker blijkt dit effect niet op te treden, of veel minder
Je hebt grotendeels 2 vormen van onstabiliteit, je kan voorhebben dat de ene versterker een load beter kan controleren dan de andere ( kleindere uitgangsweerstand, meer stroom beschikbaar .. ) of je kunt ook te maken hebben met een zeer slecht impulsgedrag dat grotendeels gecreerd word door het te snel ingrijpen van de versterker en zich achteraf meerdere malen moet bijcorrigeren, dit laatste is hetzelfd als bij een slecht gedempte speakerunit, die staat ook nog een uur na te trillen en uit te deinsen nadat de impuls al lang verdwenen is. Als beiden samen optreden heb je wel problemen :D

Grotendeels zou ik als je versterkers direct kunt vergelijken, twee speakers naast elkaar zetten, zelfde geluidsniveau afregelen en kijken naar de woofer welke de kleinste piek-piek beweging maakt, is veralgemeend gezien de beste. Dit dan wel als 1 van de 2 er niet geluidsmatig beter word bevonden dan de andere.
.. maar ik kijk alleen maar of het Mosfet eindtrappen zijn ..
Transistor versus mosfets geeft in 1ste instantie geen enkel verschil in geluid, maar wel is het zo dat bij mosfets versterkers de openloop versterking kleiner mag zijn dan bij transistorversterkers, dit omwille van het meer liniear zijn van mosfets, juist omwille van die redenen worden mosfets versterker muzikaal "beter" bevonden, lees beter als aangenamer en minder scherp en gedetaileerd in het hoog.
.. Dan zou je naar het aantal moeten kijken ..
Des te meer devices parrallel des te slechter worden de algemen eigenschappen van een versterker, en dit vooral bij mosfets. Dit heeft meer nadelen dan voordelen. Maar als het om vermogen redenen moet dan moet het natuurlijk.
Een enkele oversized voeding kan meer doen dan 2 normale voedingen
Een vergelijking die niet egt opgaat. Deel de oversized voeding door twee en er zal niks veranderen, beter nog, je signaal ruis ratio zal verbeteren door het gebruik te maken van monoblokstruktuuren, waarbij dit ook de enige reden is waarom monoblokstruktuuren worden gebruikt, en dus niet omwille van vermogen-redenen en crostalk.
maar bij een pure klasse A amp zul je dat bijvoorbeeld al niet meer tegenkomen
Heeft zuiver of niks met classes van een versterker te maken, enkel of ie push-pull is of ccs-pull. En zelfs bij de laatste kan dit ook het geval zijn, ook al dissipeerd ie dan lekker wat meer. En bij de aleph's met een dynamische CCS's is dit ook al geen probleem meer.

Groetjes
Rudy
sietse

Bericht door sietse »

Rudy schreef:
Transistor versus mosfets geeft in 1ste instantie geen enkel verschil in geluid, maar wel is het zo dat bij mosfets versterkers de openloop versterking kleiner mag zijn dan bij transistorversterkers, dit omwille van het meer liniear zijn van mosfets, juist omwille van die redenen worden mosfets versterker muzikaal "beter" bevonden, lees beter als aangenamer en minder scherp en gedetaileerd in het hoog.
Weet je Rudy, wat ik mij nog herinner uit de tijd dat we van buizen naar halfgeleiders gingen, was dat mosfets in de geluidsweergave het dichst bij de buizen-weergave stonden. Dus jou opmerking klopt wel, denk ik. Ik heb er met zelfbouw en mijn huidige koopbak nooit spijt van gehad. Dat wil dus niet zeggen dat andere slechter zouden presteren maar daar heb ik weinig ervaring mee.
Maar het klopt wel dat er nogal verschil zit in de basweergave van boxen met diverse versterkers.
Misschien dat dat ooit ook nog eens kan worden meegenomen in de simulaties van computerprogramma's . :?

Sietse
Wijx

Bericht door Wijx »

Rudy schreef:
.. Dan zou je naar het aantal moeten kijken ..
Des te meer devices parrallel des te slechter worden de algemen eigenschappen van een versterker, en dit vooral bij mosfets. Dit heeft meer nadelen dan voordelen. Maar als het om vermogen redenen moet dan moet het natuurlijk.
Het gaat om de stabiliteit. Iedere mosfet of transisotr versterkt het geluid. Dus hoe meer hoe meer power er beschikbaar is. Of het geluid er beter of slechter van wordt gaat het niet over.
Een vergelijking die niet egt opgaat. Deel de oversized voeding door twee en er zal niks veranderen, beter nog, je signaal ruis ratio zal verbeteren door het gebruik te maken van monoblokstruktuuren, waarbij dit ook de enige reden is waarom monoblokstruktuuren worden gebruikt, en dus niet omwille van vermogen-redenen en crostalk.
Het ging erom te zeggen dat een dubbele voeding niet uitmaakt instabiliteit.
Heeft zuiver of niks met classes van een versterker te maken, enkel of ie push-pull is of ccs-pull. En zelfs bij de laatste kan dit ook het geval zijn, ook al dissipeerd ie dan lekker wat meer. En bij de aleph's met een dynamische CCS's is dit ook al geen probleem meer.
Bereken maar eens voor de gein hoeveel vermogen een pure klasse A bak zou moeten produceren bij bijvoorbeeld 1 ohm. Inderdaad dat is zo gigantisch dat vrijwel geen enkele klasse A bak het kan. Merken als Krell gaan ook vrolijk over op AB bij lage ohm's. Er zijn alleen weinig Speakers die echt zo laag gaan.

Groetjes
Rudy
groetjes terug
Plaats reactie