Open baffle midhoog voor mijn dipoolbas (+gesl.sub<40Hz)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Paul schreef:
Onder het motto van "stilstand is achteruitgang"?

Hoe zit het nu met de rendementterugval van de middentoner door het inzetten in de dipool? Of is dat bij de frequentie waarop jij crosst nog niet relevant?
Het rendement wordt juist groter voor het grootste deel van het bereik. Het punt waarop het rendement gelijk is, ligt bij deze baffle bij 260 Hz. Daarbeneden combineer ik de 6 dB/oct dipool akoestische kortsluiting met een 12 dB/oct actief hoogdoorlaatfilter tot een 18 dB/oct totaalhelling. De driver zelf valt natuurlijk ook af, maar zijn resonantiepunt ligt op zijn eigenresonantie van 60 Hz omdat hij niet in een box zit. In de praktijk zal de helling dus in het overnamegebied niet veel hoger dan 18 dB/oct zijn.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

voodooless schreef:
jeroen_d schreef:
Ik pas de rear tweeter niet aan op respons, die is in het werkingsgebied boven 2000 Hz bijna gelijk aan de front tweeter. Hij speelt ietsje zachter, dus 90 graden opzij geen volledige uitdoving (-15 dB gemiddeld).
Oke, dus je zet de tweeters gewoon parallel aan elkaar met de rear tweeter een extra L-pad/serie weerstand?
Nu zelfs geen weerstand, omdat de SEAS tweeter een 1,7 dB lager rendement heeft. Als ik het iets lager wil hebben zal ik een serieweerstand gebruiken, das mooi meegenomen omdat twee tweeters parallel natuurlijk een niet zo lage impedantie hebben. N.B. ze zijn parallel maar ook in tegenfase aangesloten.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

omdat twee tweeters parallel natuurlijk een niet zo lage impedantie hebben. N.B. ze zijn parallel maar ook in tegenfase aangesloten.
Ik weet dat ik zo nog al wat kwijt ben, maar dit is ff nieuw voor mij. Hoezo niet de helft van de impedantie ?
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
Ik pas de rear tweeter niet aan op respons, die is in het werkingsgebied boven 2000 Hz bijna gelijk aan de front tweeter. Hij speelt ietsje zachter, dus 90 graden opzij geen volledige uitdoving (-15 dB gemiddeld).
Dipool uitdoving is in het treble sowieso een niet-haalbare zaak: de baffle bemoeit zich veel te veel met het afstralingskarakter van de tweeter. Wat je meet met die "-15dB" in het treble gebied (welke freqs?) is dus grotendeels het off-axis gedrag van de tweeter zelf, los van het feit of het er twee zijn. Maar dat wist je zelf ook al, toch?

Als je eenmaal de overgang tussen bas en mid/hoog voor elkaar heb, ben ik reuze benieuwd naar je bevindingen wat betreft de plaatsing! :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

sietse schreef:
omdat twee tweeters parallel natuurlijk een niet zo lage impedantie hebben. N.B. ze zijn parallel maar ook in tegenfase aangesloten.
Ik weet dat ik zo nog al wat kwijt ben, maar dit is ff nieuw voor mij. Hoezo niet de helft van de impedantie ?
Oeps, verschrijving, je hebt helemaal gelijk. Vandaar dat ik eerder gewoon een serieweerstand zal gebruiken (verhoogt de impedantie) dan een L-pad.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ohh, he gelukkig, valt het toch een beetje mee met mij... :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

DIY_Freak schreef:
jeroen_d schreef:
Ik pas de rear tweeter niet aan op respons, die is in het werkingsgebied boven 2000 Hz bijna gelijk aan de front tweeter. Hij speelt ietsje zachter, dus 90 graden opzij geen volledige uitdoving (-15 dB gemiddeld).
Dipool uitdoving is in het treble sowieso een niet-haalbare zaak: de baffle bemoeit zich veel te veel met het afstralingskarakter van de tweeter. Wat je meet met die "-15dB" in het treble gebied (welke freqs?) is dus grotendeels het off-axis gedrag van de tweeter zelf, los van het feit of het er twee zijn. Maar dat wist je zelf ook al, toch?

Als je eenmaal de overgang tussen bas en mid/hoog voor elkaar heb, ben ik reuze benieuwd naar je bevindingen wat betreft de plaatsing! :)
Is toch niet helemaal waar wat je denkt, als het voldoende symmetrisch is lukt het goed. Zie de metingen van John K.

Afbeelding

Bij de eerste metingen had ik per ongeluk de tweeters nog in fase staan. Toen meette ik opzij ook maar zo'n 10 dB demping. Zeker beneden zo'n 6000 Hz bundelen ze nog niet superveel. Dat is ook logisch anders zou je ook geen last hebben van diffractie :wink:. John K. haalt -20 dB omdat bij hem de tweeters precies even hard spelen.

Ik heb het in tegenfase schakelen gewoon overgenomen van Linkwitz en Kreskovsky. Zij hebben al geëxperimenteerd en uitgevonden dat het vreemd klinkt als de tweeters in fase staan en niet op dezelfde manier optellen met de mid.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor wie nog wat meer inzicht wil krijgen hoe zoiets nu meet, hieronder achtereenvolgens de dipoolbas, open baffle mid, en de tweeters anti-parallel, allemaal gemeten op 15 graden (ik luister met de boxen iets naar buiten gedraaid). Voor achtergrondinfo over hoe je aan de metingen voor de lage frequenties komt, zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2185
Bijlagen
driversresponse15.jpg
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
DIY_Freak schreef:
jeroen_d schreef:
Ik pas de rear tweeter niet aan op respons, die is in het werkingsgebied boven 2000 Hz bijna gelijk aan de front tweeter. Hij speelt ietsje zachter, dus 90 graden opzij geen volledige uitdoving (-15 dB gemiddeld).
Dipool uitdoving is in het treble sowieso een niet-haalbare zaak: de baffle bemoeit zich veel te veel met het afstralingskarakter van de tweeter. Wat je meet met die "-15dB" in het treble gebied (welke freqs?) is dus grotendeels het off-axis gedrag van de tweeter zelf, los van het feit of het er twee zijn. Maar dat wist je zelf ook al, toch?

Als je eenmaal de overgang tussen bas en mid/hoog voor elkaar heb, ben ik reuze benieuwd naar je bevindingen wat betreft de plaatsing! :)
Is toch niet helemaal waar wat je denkt, als het voldoende symmetrisch is lukt het goed. Zie de metingen van John K.

<plaatje>

Bij de eerste metingen had ik per ongeluk de tweeters nog in fase staan. Toen meette ik opzij ook maar zo'n 10 dB demping. Zeker beneden zo'n 6000 Hz bundelen ze nog niet superveel. Dat is ook logisch anders zou je ook geen last hebben van diffractie :wink:. John K. haalt -20 dB omdat bij hem de tweeters precies even hard spelen.
Dat verbaast me enigszins. Als ik weer aan de gang ga met mijn project zal ik er wat scherper op letten.

<edit>

Heb even naar die meting gekeken: de "dipool uitdoving" is dus in feite maar -6dB tot -8dB (verschil blauw en grijs), afhankelijk van de freq, naar mate de freq hoger is neemt de uitdoving (erg licht) af. Het merendeel van de dip die je op 90 graden meet is dus het off-axis gedrag van de tweeter, niet de dipool uitdoving.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

DIY_Freak schreef:
Het merendeel van de dip die je op 90 graden meet is dus het off-axis gedrag van de tweeter, niet de dipool uitdoving.
Als je de tweede tweeter in fase erbij zet, zul je op 90 graden theoretisch 6 dB meer meten, in de praktijk is dat niet veel minder. Dat is substantieel. Een niveau van 20 dB lager tov ref is gewoon goed en veel minder is onzinnig. In aanmerking nemend dat je sowieso de cosinus dipool dispersie hebt, dwz -3dB op 45 graden, -6 dB op 60 graden en -20 dB op 84,3 graden. Het gebiedje dat theoretisch lager dan -20 dB zit ligt dus tussen 84,3 en 95,7 graden, dat is niet groot.

De cosinus dipool dispersie heb je trouwens alleen maar beneden een bepaalde frequentie afhankelijk van de baffle breedte. In die zin heb je wel gelijk, de twee tweeters zouden bij echt omnidirectioneel afstralen een ontzettend kamfilter effect maken. Gelukkig zit het op 90 graden al 10 dB down en op 180 graden nog veel minder, zodat het afstraalpatroon niet al te onregelmatig wordt. Het is zelfs best mooi. In mijn geval, met tweeters op ongelijk niveau spelend, zie je het volgende. blauw is 0 graden, groen is 45 graden, rood is 60 graden en zwart is 90 graden. Wat je eigenlijk ziet is dat tov een enkele tweeter het gebied van 1-6 kHz nog mooier rondstralend wordt dan normaal. Aan de achterkant geldt hetzelfde en slechts in een smal gebiedje rond 90 graden zakt het niveau. Het klinkt zeer 'smooth'. Een sopraan en koormuziek is veel aangenamer, die harde klank komt er niet in.
Bijlagen
tweetersdispersie.jpg
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
DIY_Freak schreef:
Het merendeel van de dip die je op 90 graden meet is dus het off-axis gedrag van de tweeter, niet de dipool uitdoving.
Als je de tweede tweeter in fase erbij zet, zul je op 90 graden theoretisch 6 dB meer meten.
We hebben het toch over dipool en geen bipool?
De cosinus dipool dispersie heb je trouwens alleen maar beneden een bepaalde frequentie afhankelijk van de baffle breedte.
Precies.
In die zin heb je wel gelijk, de twee tweeters zouden bij echt omnidirectioneel afstralen een ontzettend kamfilter effect maken. Gelukkig zit het op 90 graden al 10 dB down en op 180 graden nog veel minder, zodat het afstraalpatroon niet al te onregelmatig wordt. Het is zelfs best mooi. In mijn geval, met tweeters op ongelijk niveau spelend, zie je het volgende. blauw is 0 graden, groen is 45 graden, rood is 60 graden en zwart is 90 graden. Wat je eigenlijk ziet is dat tov een enkele tweeter het gebied van 1-6 kHz nog mooier rondstralend wordt dan normaal. Aan de achterkant geldt hetzelfde en slechts in een smal gebiedje rond 90 graden zakt het niveau. Het klinkt zeer 'smooth'. Een sopraan en koormuziek is veel aangenamer, die harde klank komt er niet in.
Het kan inderdaad interessant zijn om ook met de spl van de achtertweeter te spelen. Bijvoorbeeld een schakelaar ertussen voor -2dB t/m -8dB in stappen van 2dB ofzo. Is handig zijn i.v.m. wisselende kamerakoestiek/plaatsing en het bronmateriaal. Maar dan is de totale hoeveelheid energie in het hoog voornamer voor de waarneming op de luisterplek dan het specifieke verloop tussen 85-95 graden off-axis.

Mogelijk levert het ook interessante resultaten op door de achter tweeter hier en daar extra te filteren, wellicht zelfs met een (1ste orde) LP filter erbij... Je hebt zo nog meer grip op het off-axis gedrag en je vermijd deels de kamfiltereffecten, mochten die er werkelijk toe doen. Daar had ik al een klein begin mee gemaakt in m'n project en het is zeker iets wat ik verder wil uitdiepen, zij het niet met filters, maar met waveguides en dempingsmateriaal. Maar dat terzijde... :-# genoeg over m'n project, dit is jouw feestje :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

DIY_Freak schreef:
Mogelijk levert het ook interessante resultaten op door de achter tweeter hier en daar extra te filteren, wellicht zelfs met een (1ste orde) LP filter erbij... Je hebt zo nog meer grip op het off-axis gedrag en je vermijd deels de kamfiltereffecten, mochten die er werkelijk toe doen. Daar had ik al een klein begin mee gemaakt in m'n project en het is zeker iets wat ik verder wil uitdiepen, zij het niet met filters, maar met waveguides en dempingsmateriaal. Maar dat terzijde... :-# genoeg over m'n project, dit is jouw feestje :D
Andere overwegingen mag je hier best uiten hoor. Alleen zie ik niet goed wat je met wave guides bereikt anders dan frequentie afhankelijke bundeling, iets wat je juist niet wilt in het streven naar uniform afstraalgedrag. Wat de projecten van Linkwitz me leren (en wat ik nu hoor in de praktijk bewijst voor mij zijn gelijk) is dat uniform afstraalgedrag over een zo groot mogelijk frequentiegebied belangrijk is. En ook dat je wel degelijk je luisterruimte moet betrekken in het geluidsbeeld als je niet alleen maar een droge, directe en pin point imaging wilt, die feitelijk niet zoveel te maken heeft met een goede illusie van werkelijkheidsweergave.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
Andere overwegingen mag je hier best uiten hoor. Alleen zie ik niet goed wat je met wave guides bereikt anders dan frequentie afhankelijke bundeling, iets wat je juist niet wilt in het streven naar uniform afstraalgedrag.
Dat is nu net hetgeen wat je met waveguides zou kunnen verbeteren, mocht er ruimte voor verbetering zijn. Denk bijvoorbeeld aan de constant directivity horn van Peavey en de waveguides van Earl Geddes. Bovendien is dipool in principe ook geen 'extreem uniforme' uitstraling gezien de karakteristieke 8-vorm door de zijwaarste uitdoving. Daarnaast moet je de speaker + kamerakoestiek eigenlijk als 1 systeem zien, waarmee het nogal lastig wordt om een specifieke afstraling van een speaker als ideaal te kenmerken. Bummer, weer geen kans op het bereiken van de heilige graal ;)

De vraag is hoe goed dit soort extra maatregelen met dipool gecombineerd kunnen worden. Tot op heden ben ik niet dol enthousiast over de resultaten van m'n experimenten met de Neo8 (dipool + waveguide), maar dat wijt ik vooralsnog aan de driver en niet aan de baffle/guide. De Neo3 is een betere kandidaat om mee te spelen, maar het gaat nog even duren voor ik daar verder mee kan gaan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

DIY_Freak schreef:
Bovendien is dipool in principe ook geen 'extreem uniforme' uitstraling gezien de karakteristieke 8-vorm door de zijwaarste uitdoving.
Hiermee wordt bedoeld dat de dispersie zo frequentie-onafhankelijk mogelijk is. Dat is nog steeds niet gemakkelijk met open baffle omdat zuiver dipool gedrag maar tot 400 Hz doorgaat bij de afmetingen die ik heb. Maar goed, ik kom een heel eind nu.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor de geïnteresseerden en voor vastlegging van mijn ontwikkel escapades, hierbij nog wat gegevens over de filters met bijbehorende grafieken.

Allereerst het passieve filter en de respons die dat oplevert voor de open baffle midhoog unit.
Bijlagen
passief_filter.jpg
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 05 apr 2007, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat was het passieve gedeelte, voor het actieve gedeelte maak ik dankbaar gebruik van de schakeling die ik al had. Ik hoef alleen enkele componentwaarden aan te passen en een notchcircuit toe te voegen. Hieronder het aangepaste schema, met de groene tekstblokken geef ik de verschillende filterfuncties aan.
Bijlagen
actief_filter.jpg
actief_filter.jpg (91.33 KiB) 3530 keer bekeken
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hieronder toon ik wat het notchfilter doet en het effect dat het heeft op de respons van de open baffle midhoog unit. De bult is verdwenen, wat overblijft is een redelijk vlakke respons die beneden 200 Hz afvalt met 6 dB/oct. Niet te zien is dat de afval beneden 100Hz nog wat steiler wordt omdat behalve het dipoolgedrag de eigen afval van de midwoofer daar ook een rol speelt.
Bijlagen
notch.jpg
notcheffect.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hieronder de ongefilterde dipoolbas, met daarna de dipoolbas 6dB/oct equalizer en het effect dat dat heeft op de dipoolbas respons. De respons wordt mooi vlak tot 400 Hz en heeft beneden 40 Hz een rustige roll-off die mooi aansluit bij de monopool sub die ik ook nog heb voor het laagste octaaf.
Bijlagen
dipoolbas.jpg
dipoolbasEQ.jpg
dipoolbasEQresult.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als laatste het effect dat het 2de orde hoogdoorlaatfilter heeft op de open baffle midhoog unit (groen) en dat het 2de orde laagdoorlaatfilter heeft op de dipoolbas unit (rood).
Bijlagen
actieffilterresult.jpg
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Wacht met spanning op jouw luisterervaringen Jeroen :)

ehm.... waar is de reartweeter in het schema... ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Luisterervaring: ontzettend enthousiast! Beste wat ik ooit heb gehoord van een systeem met conventionele drivers.

Hoog: niet specifiek aangegeven maar de units zijn dus gewoon parallel aangesloten, met de rear tweeter in tegenfase.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Keep up the good work Jeroen. Erg interessant.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

jeroen_d schreef:
Luisterervaring: ontzettend enthousiast! Beste wat ik ooit heb gehoord van een systeem met conventionele drivers.
Laat je 'em nog even (week of 2) zo staan dan? Ben erg benieuwd :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, ik laat hem nog even staan. Ik moet toch nog de opening voor de midwoofer verder schuin uitvijlen, ik wil die resonantie rond 1500 Hz kwijt. Dan alle kiertjes dichtplamuren en dan kan hij naar spuiter Erik. Filter optimaal tunen enzo kan later nog, de onderdelen liggen nu zo lang nog los op de kast.
Bijlagen
fotoprotopassieffilter.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hé, zie ik daar die nieuwe erg sjieke clarity? heb je die al kunnen vergelijken met de SA of een Mundorf?
Gesloten