PC muziek speler?
Moderator: Beheerdersteam
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
PC muziek speler?
Misschien niet het juiste subforum, maar:
Wie weet of er echt verschil zit tussen kwaliteiten van media spelers ?
ik gebruik een normale media player versie 9, naast een windows mediaplayer nummer 1 ? (heel oud)
Ik hoor gewoon, dat de aller eerste versie veel netter hoog geeft dan de latere versie 9.
alle opties staan uit. geen eq, of iets in die richting.
PC staat hier op mijn studentenkamer doorgelust naar de hifi instalatie.
Iemand ook ervaringen hiermee, en tips / trucs ?
Wie weet of er echt verschil zit tussen kwaliteiten van media spelers ?
ik gebruik een normale media player versie 9, naast een windows mediaplayer nummer 1 ? (heel oud)
Ik hoor gewoon, dat de aller eerste versie veel netter hoog geeft dan de latere versie 9.
alle opties staan uit. geen eq, of iets in die richting.
PC staat hier op mijn studentenkamer doorgelust naar de hifi instalatie.
Iemand ook ervaringen hiermee, en tips / trucs ?
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: PC muziek speler?
Zelf draait hier itunes en ook MediaMonkey; heb hier nooit grote verschillen in kunnen ontdekken. Wat ik wel vaak lees is dat Foobar een aan te raden speler is qua kwaliteit.bartsegers schreef:Misschien niet het juiste subforum, maar:
Wie weet of er echt verschil zit tussen kwaliteiten van media spelers ?
ik gebruik een normale media player versie 9, naast een windows mediaplayer nummer 1 ? (heel oud)
Ik hoor gewoon, dat de aller eerste versie veel netter hoog geeft dan de latere versie 9.
alle opties staan uit. geen eq, of iets in die richting.
PC staat hier op mijn studentenkamer doorgelust naar de hifi instalatie.
Iemand ook ervaringen hiermee, en tips / trucs ?
Ik vind het echter zelf een niet zo'n prettig programma qua interface...
Ik gebruik Foobar.
Ondanks dat de interface wat minder "smooth" is als van andere programma's vindt ik het toch een fijn programma.
Ik gebruik foobar wel met een externe M-audio geluidskaart. Ik heb met foobar en de externe geluidskaart betere resultaten bereikt als met Mediaplayer(en externe geluidskaart)
Foobar kan de windows K-mixer omzeilen en dit schijnt een van de problemen te zijn om een echt goed geluid uit je PC te krijgen (gebruik Asio drivers). Foobar vergt wel het nodige aan instellingen. Ik heb voor de grap een en ander gedemonstreerd op de eerste Breda DIY dag. De Laptop met Foobar moest het opnemen tegen een Rega Appollo CD speler. De CD speler was (m.i.) nog steeds beter maar het verschil was uiterst gering. Op het HTforum is er een topic over welke instellingen het beste werken met Foobar.
Ik zal eens kijken of ik die nog kan opsnorren.
Edit: jawel hoor: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=39313.0
Ondanks dat de interface wat minder "smooth" is als van andere programma's vindt ik het toch een fijn programma.
Ik gebruik foobar wel met een externe M-audio geluidskaart. Ik heb met foobar en de externe geluidskaart betere resultaten bereikt als met Mediaplayer(en externe geluidskaart)
Foobar kan de windows K-mixer omzeilen en dit schijnt een van de problemen te zijn om een echt goed geluid uit je PC te krijgen (gebruik Asio drivers). Foobar vergt wel het nodige aan instellingen. Ik heb voor de grap een en ander gedemonstreerd op de eerste Breda DIY dag. De Laptop met Foobar moest het opnemen tegen een Rega Appollo CD speler. De CD speler was (m.i.) nog steeds beter maar het verschil was uiterst gering. Op het HTforum is er een topic over welke instellingen het beste werken met Foobar.
Ik zal eens kijken of ik die nog kan opsnorren.
Edit: jawel hoor: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=39313.0
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Die foobar, is voor mij als redelijke software / hardware noob een hele kluif.
Zoveel instelling
Zeker vergeleken met een Media player Classic.
die gebruik ik nu altijd. geen andere versie meer. slepen en spelen, is het motto dat ik een beetje hanteer bij dergelijke spelers...
Ik zal me nog eens verder verdiepen in al die mods die foobar mogelijk maakt. en welke geluidskaart ik eigenlijk heb ? (voel je hem al aan, mijn kennis niveau)
Zoveel instelling
die gebruik ik nu altijd. geen andere versie meer. slepen en spelen, is het motto dat ik een beetje hanteer bij dergelijke spelers...
Ik zal me nog eens verder verdiepen in al die mods die foobar mogelijk maakt. en welke geluidskaart ik eigenlijk heb ? (voel je hem al aan, mijn kennis niveau)
Ik gebruik al sinds het begin der tijden winamp. Nu niet die laatste versies want die zijn zwaar bagger. Vreten veelste veel geheugen voor een simpel spelertje. Ik gebruik versie 2.92 inclusief kX Audio Drivers. Op 2x een soundblaster live 5.1 kaartje. Werkt ideaal. Krijg er ook een heel fijn geluid uit. Mediaplayer en sonicstage enz enz komen bij mij de hdd niet op. 
Ja, het is inderdaad even prutsen met die instellingen voordat je ze goed hebt. De secret rabbit code gebruik ik niet. Mijn processor kon dat niet aan en ik weet ook niet of dat met analoog-uit vanaf de geluidskaart zoveel uitmaakt. De verbetering in geluid is wel significantbartsegers schreef:Die foobar, is voor mij als redelijke software / hardware noob een hele kluif.
Zoveel instellingZeker vergeleken met een Media player Classic.
die gebruik ik nu altijd. geen andere versie meer. slepen en spelen, is het motto dat ik een beetje hanteer bij dergelijke spelers...
Ik zal me nog eens verder verdiepen in al die mods die foobar mogelijk maakt. en welke geluidskaart ik eigenlijk heb ? (voel je hem al aan, mijn kennis niveau)
Als je je PC als muziekspeler wilt gebruiken en een goede kwaliteit loopwerk wilt benaderen dan denk ik niet dat je met WMP erg ver komt.
Het schijnt met de komst van Vista premium en bijbehorende windows media speler wel wat te verbeteren maar ik geloof dat daar op zich weer een hoop DRM achtige toestanden inzitten die het moeilijk maken om hoge resolutie audio af te spelen. Ik heb me er nog niet echt in verdiept
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Ik gebruik al eeuwen (en ver daarvoor) Foobar2000. Erg lage CPU usage en volgens mij geprogrammeerd door mensen met verstand van zaken. Je kunt er ook een hele boel op instellen en cd's rippen met een read offset.
In versie 083 was er de mogelijkheid om WAV-files in te laden en daarme te convolueren. Dat lijkt abracadabra, maar het kwam er op neer dat als je de impulsresponsie had van een filter, apparaat of systeem, dat je dan dat geluid kreeg. Alsof het er "doorheen" gehaald werd. Dus met de impulsresponsie van een vette buizenbak kon je genieten van dat vette geluid. Die mogelijkheid is er nu niet meer, maar die oude versie is wel my old favorite.
Icm een externe USB DAC (bij de mediamarkt voor 35 euro) ben ik helemaal het heertje qua performance.
Groet,
Jacco
In versie 083 was er de mogelijkheid om WAV-files in te laden en daarme te convolueren. Dat lijkt abracadabra, maar het kwam er op neer dat als je de impulsresponsie had van een filter, apparaat of systeem, dat je dan dat geluid kreeg. Alsof het er "doorheen" gehaald werd. Dus met de impulsresponsie van een vette buizenbak kon je genieten van dat vette geluid. Die mogelijkheid is er nu niet meer, maar die oude versie is wel my old favorite.
Icm een externe USB DAC (bij de mediamarkt voor 35 euro) ben ik helemaal het heertje qua performance.
Groet,
Jacco
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Let vooral op het omzeilen van de Kmixer d.m.v asio drivers of kernel streaming (als je geluidskaart die faciliteiten heeft) Dat maakt vaak behoorlijk uit.SoCoM schreef:Ik gebruik normaal altijd windows media player 11, maar ik heb nu even foobar geinstaleerd, en ik merk het verschil wel, bij foobar klinkt alles net even wat beter.
@Dekkersj: quote: "Ik gebruik al eeuwen (en ver daarvoor) Foobar2000. Erg lage CPU usage"
Voor het geval dat het een reactie was op mijn eerdere uitspraak van hoge CPU usage: Dat was alleen bij het gebruik van upsampling met de secret rabbit code. Anders had ik er inderdaad geen last van.
Het is een mooi programmaatje inderdaad
Ik heb er wat mee gespeeld.SARK schreef:Heeft iemand hier al eens mee getestdaniel schreef:leuke feature van foobar is dat er een plug-in voor bestaat waarmee je filters kunt simuleren.
Voor op het gehoor bepalen van een wisselfrequenties is het een handige tool.
Alleen viel mij op dat bij het gebruik van test tonen het niet altijd klopt. vb. wissel op 300hz op 4e orde, test toon 1khz, woofers bleven significant mee doen.
voor het gemak herhaal ik een post uit een andere thread op ZBA:
op de PC (met 'Vista Ultimate' of 'XP Home') gebruik ik als FLAC-player, de codec waar ik, als het dan toch gecomprimeerd moet zijn, het liefst naar luister, 'Foobar2000 v.0.8.3' (nog een oude versie, maar met settings en 'SRC-24/96 upsampler'-plug-in van EmpiricalAudio; ook nieuwste FLAC versie 1.2.1b is afspeelbaar),
rippen doe ik met 'ExactAudioCopy' (met 'LAME 3.97 SBR' codec)
aangezien m'n Sony portable alleen MP3 leest, heb ik gezocht naar goede MP3 PC-software, maar ook voor hiervoor kwam ik uiteindelijk weer terecht bij Foobar en EAC (met VBR als 'V0' = rond de 256kbps, ook hier weer met 'klankkwaliteit' als argument)
bestandsgrootte of processingtime zijn geen argumenten voor mij: de MP (NeoDigits X5000's) zit op een NAS (1 TB) en de portable gebruikt DVD-RWs dus ruimte zat, en zo vaak rip ik niet en dan heb ik er ook de tijd voor ...
een player is maximaal zo goed als de bij het wegschrijven van de file (rippen) gebruikte codec ...
Petter
PS/ een overzicht 'comparison of media-players' is te vinden op Wiki, en een link naar hydrogenaudio.org voeg ik toe voor de volledigheid (heb ik veel van geleerd toen ik zelf met PC-muziek begon)
op de PC (met 'Vista Ultimate' of 'XP Home') gebruik ik als FLAC-player, de codec waar ik, als het dan toch gecomprimeerd moet zijn, het liefst naar luister, 'Foobar2000 v.0.8.3' (nog een oude versie, maar met settings en 'SRC-24/96 upsampler'-plug-in van EmpiricalAudio; ook nieuwste FLAC versie 1.2.1b is afspeelbaar),
rippen doe ik met 'ExactAudioCopy' (met 'LAME 3.97 SBR' codec)
aangezien m'n Sony portable alleen MP3 leest, heb ik gezocht naar goede MP3 PC-software, maar ook voor hiervoor kwam ik uiteindelijk weer terecht bij Foobar en EAC (met VBR als 'V0' = rond de 256kbps, ook hier weer met 'klankkwaliteit' als argument)
bestandsgrootte of processingtime zijn geen argumenten voor mij: de MP (NeoDigits X5000's) zit op een NAS (1 TB) en de portable gebruikt DVD-RWs dus ruimte zat, en zo vaak rip ik niet en dan heb ik er ook de tijd voor ...
een player is maximaal zo goed als de bij het wegschrijven van de file (rippen) gebruikte codec ...
Petter
PS/ een overzicht 'comparison of media-players' is te vinden op Wiki, en een link naar hydrogenaudio.org voeg ik toe voor de volledigheid (heb ik veel van geleerd toen ik zelf met PC-muziek begon)
