Kwaliteit Conrad Speakachassis
Moderator: Beheerdersteam
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Kwaliteit Conrad Speakachassis
Zelfbouwers,
Ik ben op zoek naar 2 woofers met een redelijk lage fs voor inbouw in een TL
Aangezien het een eerste project wordt, wil ik de kosten een beetje beperken en niet meteen voor iets exotisch gaan. Ik zag op de site van conrad onderstaande chassis:
SPEAKA CHASSIS 180/200
Bestnr.: 300269 - 89
Model 180 - 200
Sinus- en muziekverm. 180 / 200 W
Impedantie 8 Ω
Frequentiebereik 28 - 1200 Hz
Resonantie 28 Hz
Qts 0,54
Vas 141 l
Korf-Ø 304 mm
Inbouw-Ø 282 mm
Inbouwdiepte 128 mm
Gewicht 2350 g
Deze kosten iets van 35 Euro p.st.
Is er voor dit geld wat van te verwachten?
Gr. Pulsie.
Ik ben op zoek naar 2 woofers met een redelijk lage fs voor inbouw in een TL
Aangezien het een eerste project wordt, wil ik de kosten een beetje beperken en niet meteen voor iets exotisch gaan. Ik zag op de site van conrad onderstaande chassis:
SPEAKA CHASSIS 180/200
Bestnr.: 300269 - 89
Model 180 - 200
Sinus- en muziekverm. 180 / 200 W
Impedantie 8 Ω
Frequentiebereik 28 - 1200 Hz
Resonantie 28 Hz
Qts 0,54
Vas 141 l
Korf-Ø 304 mm
Inbouw-Ø 282 mm
Inbouwdiepte 128 mm
Gewicht 2350 g
Deze kosten iets van 35 Euro p.st.
Is er voor dit geld wat van te verwachten?
Gr. Pulsie.
- audiomanics
- Contacteer:
Alle waar naar zijn geld natuurlijk.. 35 euro is niks voor een 12 inch woefje.. Misschien is 't ook niks.. Maar wie zal het zeggen.. geluid zal er zeker uit komen.. De kast is vaak belangrijker dan de speaker zelf (oei, wat zeg ik nu...
) 'n topspeaker zal 't niet zijn.. maar voor dat geld koop je zomaar 20 van die speaka's... dus..
Kees
Kees
- bartsegers
marktplaats heeft nog ergens 4 Cat W300 Woofers staan.
Deye yijn ook van speaka. (conrad) en daar zij ook parameters van te vinden.
De prijs is wel schappelijk te noemen.
ik heb zelf ooit cat woofers gehad, maar na een winsid simulatie, en de bouw van twee subjes ermee, viel het vies tegen. terwijl de simulatie netje was.
Maar voor het geld val je geen bult, en als experimenteer units prima
ik heb zelf ooit cat woofers gehad, maar na een winsid simulatie, en de bouw van twee subjes ermee, viel het vies tegen. terwijl de simulatie netje was.
Persoonlijk nooit iets mee gedaan maar ik herrinner me leuke verhalen over speaka's van andere zelfbouwers waarbij rook en einde speaka in het verhaal voorkwamen (zoek maar eens op het GoT forum) Ik geloof wel dat de luidsprekers overbelast werden met een 20Hz sinus of zo en misschien krijg je daar wel een hele hoop mee stuk.
Ik zou persoonlijk voor net iets beters gaan, Volgens mij heb je al een Peerless SLS 12 voor iets van 66€ en die is echt in een andere klasse (of misschien wel 2 a 3 klasses)
Ook de Mivoc & Ravelands zijn vaak beduidend beter als de Speaka's en vaak nog behoorlijk gunstig geprijsd.
Ik zou persoonlijk voor net iets beters gaan, Volgens mij heb je al een Peerless SLS 12 voor iets van 66€ en die is echt in een andere klasse (of misschien wel 2 a 3 klasses)
Ook de Mivoc & Ravelands zijn vaak beduidend beter als de Speaka's en vaak nog behoorlijk gunstig geprijsd.
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Is inderdaad mijn idee om eens mee te experimenteren. Ga toch maar voor nieuw, zag dat ze een bouwpakket verkopen voor 1 box ongeveer 60 euro, hier zitten 2 van deze woofers in + als bonus nog een midden en hogetonen unit en filter. 2e hands is een optie maar voor dit geld liever nieuw.bartsegers schreef:marktplaats heeft nog ergens 4 Cat W300 Woofers staan.
Overigens succes met je spriral horn, leuk project om te volgen.
Gr. Pulsie
-
pulsie
Op zich heb je gelijk, maar om eens wat te experimenteren probeer ik het gewoon.indoubt schreef:Ik zou persoonlijk voor net iets beters gaan, Volgens mij heb je al een Peerless SLS 12 voor iets van 66€ en die is echt in een andere klasse (of misschien wel 2 a 3 klasses)
De parameters zijn nou ook niet echt om naar huis te schrijven. Een Q van 0,54 duidt in dit geval bijna zeker op een zwak magneetsysteem, wat tot een ongecontroleerde en boemerige laagweergave zal leiden.
Wil je het toch met zo'n woofer proberen is een transmissielijn inderdaad een moelijkheid, maar het rendement zal beperkt zijn.
Een lekke kist of open baffle misschien ook nog een optie, alhoewel hij in die gevallen ook hard moet werken, en daar heeft hij waarschijnlijk net te weinig uithoudingsvermogen voor.
Wil je het toch met zo'n woofer proberen is een transmissielijn inderdaad een moelijkheid, maar het rendement zal beperkt zijn.
Een lekke kist of open baffle misschien ook nog een optie, alhoewel hij in die gevallen ook hard moet werken, en daar heeft hij waarschijnlijk net te weinig uithoudingsvermogen voor.
-
pulsie
richard schreef:De parameters zijn nou ook niet echt om naar huis te schrijven. Een Q van 0,54 duidt in dit geval bijna zeker op een zwak magneetsysteem, wat tot een ongecontroleerde en boemerige laagweergave zal leiden.
Ik denk naast Qms Qes ook aan Vas en wellicht nog meer parameters indien beschikbaar.
Mivoc:
AW3000 12" €43 en nog wat. Ik ken deze verder niet maar is hier op het forum wel een topic over
AWM104 10" € 48,4
De voorganger AXX1010 kun je waarschijnlijk nog wel vinden bij conrad. Deze heb ik nog steeds ergens staan (uitgeleend dus) en dit is een absolute goede deal voor het geld. Je moet hem wel laag crossen maar 9mm+/- lineare xmax geeft behoorlijk bas. Komt niet heel laag zoals vele duurdere soortgenoten (zoals peerless XLS) vanwege de relatief hoge Fs maar is als sub on a budget superbruikbaar en past in een kleine kast
AWM124 12" € 63,75
grotere broertje van de bovenstaande, oude model heet AXX1212
Wat ik wil zeggen is dat je voor net iets meer waarschijnlijk iets kunt kopen waar je veel langer plezier van hebt
AW3000 12" €43 en nog wat. Ik ken deze verder niet maar is hier op het forum wel een topic over
AWM104 10" € 48,4
De voorganger AXX1010 kun je waarschijnlijk nog wel vinden bij conrad. Deze heb ik nog steeds ergens staan (uitgeleend dus) en dit is een absolute goede deal voor het geld. Je moet hem wel laag crossen maar 9mm+/- lineare xmax geeft behoorlijk bas. Komt niet heel laag zoals vele duurdere soortgenoten (zoals peerless XLS) vanwege de relatief hoge Fs maar is als sub on a budget superbruikbaar en past in een kleine kast
AWM124 12" € 63,75
grotere broertje van de bovenstaande, oude model heet AXX1212
Wat ik wil zeggen is dat je voor net iets meer waarschijnlijk iets kunt kopen waar je veel langer plezier van hebt
Een hoge Qts bij een goedkopere luidspreker duidt meestal op een wat zwakker magneetveld. De magneet is meestal een wat duurder onderdeel waar al snel op wordt bezuinigd.pulsie schreef:richard schreef:De parameters zijn nou ook niet echt om naar huis te schrijven. Een Q van 0,54 duidt in dit geval bijna zeker op een zwak magneetsysteem, wat tot een ongecontroleerde en boemerige laagweergave zal leiden.
Wellicht niet helemaal on topic maar het interesseert me wel in hoeverre je van de opgegeven TS parameters kunt afleiden of een driver geschikt is voor een bepaald toepassing of in grote lijnen klankmatig zal presteren.
Ik denk naast Qms Qes ook aan Vas en wellicht nog meer parameters indien beschikbaar.
Voordeel van een zwakke magneet is dat er lekker veel laag uit komt. Dat dit laag niet echt gecontoleerd is zal voor het grootste deel van de doelgroep voor deze woofers niet zo'n groot probleem zijn.
De resonantiefrequentie Fs zegt samen met de Q iets over hoe laag je met de woofer kan gaan, de Q is de mate van demping die de woofer ondervindt bij het uitslingeren op de resonantiefrequentie, een lage Q is strak opgehangen, een hoge Q deint lekker na. Te vergelijken met de vering van een auto, een sportwagen heeft een Q van 0,5, een doorsnee Europese wagen een Q van 0,71 en een Amerikaanse dweilbak een Q van boven de 1. Bij het inbouwen in een kast wordt de Q meestal hoger, met een lekke kast kun je de Q soms wat lager krijgen.
De Vas zecht iets over de veerkracht die de ophanging van de woofer levert. Een lage Vas is strakker opgehangen dan een hoge Vas. De waarde Vas is de vergelijkende veerkracht van een gelijke hoeveelheid opgesloten lucht in liters.
Als vuistregel kun je de toepassing van een woofer bepalen uit de Fs/Qts; kleiner dan 40 = TL, tussen 40 en 80 = gesloten, tussen 80 en 12 is basreflex en groter dan 120 een hoornluidspreker. Dit is geen wet van Meden en Perzen, maar een vuistregel. Hiervan uitgaande zal de woofer het beste in een gesloten kast worden gebouwd, maar een TL is ook een optie.
De geloten kast wordt wel erg groot als je een Q van 0,71 wilt houden; bijna 200 liter. Accepteer je wat minder strak laag kun je de kast verkleinen tot zo'n 60 liter, de Q is dan 1.