Gesloten speaker
Moderator: Beheerdersteam
Gesloten speaker
Hallo,
Ik heb ouwe sony speaker uit de jaren 70tig.
Ze klinken nog wel aardig goed.
Ik dacht misschien kan ik ze wat uptodate brengen met schapenwol erin versterkingen etc.
Maar de speakers hebben een gesloten achterkant
Dus mijn vraag
Heeft de kast invloed op het geluid van gesloten speakers?
Groetjes
Sabinne
Ik heb ouwe sony speaker uit de jaren 70tig.
Ze klinken nog wel aardig goed.
Ik dacht misschien kan ik ze wat uptodate brengen met schapenwol erin versterkingen etc.
Maar de speakers hebben een gesloten achterkant
Dus mijn vraag
Heeft de kast invloed op het geluid van gesloten speakers?
Groetjes
Sabinne
Hallo Sabine! een vrouw!!
Als de kast helemaal gesloten is, zou je de woofer er uit kunnen halen. Dan kan je zien hoe de kast er van binnen uitziet en of er al demping inzit. Als de kast leeg is helpt het vaak om er wat BAF in te doen. Wol is nog mooier maar heeft geen meerwaarde voor in de baskast. Wol zou je in de midkast kunnen doen.
Je zal merken dta het geluid wat strakker gaat klinken!
mvg,
Montana
Als de kast helemaal gesloten is, zou je de woofer er uit kunnen halen. Dan kan je zien hoe de kast er van binnen uitziet en of er al demping inzit. Als de kast leeg is helpt het vaak om er wat BAF in te doen. Wol is nog mooier maar heeft geen meerwaarde voor in de baskast. Wol zou je in de midkast kunnen doen.
Je zal merken dta het geluid wat strakker gaat klinken!
mvg,
Montana
Hooi!
antwoord op je vraag: ja.
Het volume van de kast bepaalt de kwaliteit en de hoeveelheid laag dat er uit komt. Als je verstevingingen aanbrengt neemt je volume natuurlijk af.
Gelukkig kan je met wol het effectieve volume dan weer vergroten, ik meen te herinneren dat als je de kast helemaal volpropt het volume effectief met 25 procent vergroot wordt.
Die sony speakers van jou hebben waarschijnlijk een vrij klein volume voor de speaker, dat geeft een beetje een warm geluid, veel, wollig laag. Als je het volume groter maakt (door middel van wol) wordt het geluid minder warm, de bass wordt dan strakker, maar ook wat zwakker.
Kwaliteit versus kwantiteit dus.
antwoord op je vraag: ja.
Het volume van de kast bepaalt de kwaliteit en de hoeveelheid laag dat er uit komt. Als je verstevingingen aanbrengt neemt je volume natuurlijk af.
Gelukkig kan je met wol het effectieve volume dan weer vergroten, ik meen te herinneren dat als je de kast helemaal volpropt het volume effectief met 25 procent vergroot wordt.
Die sony speakers van jou hebben waarschijnlijk een vrij klein volume voor de speaker, dat geeft een beetje een warm geluid, veel, wollig laag. Als je het volume groter maakt (door middel van wol) wordt het geluid minder warm, de bass wordt dan strakker, maar ook wat zwakker.
Kwaliteit versus kwantiteit dus.
Hallo,
Jongens sorry sorry sorry ik heb het een beetje slecht geformuleerd.
Ik bedoelde dat de speakers zelf een soort van dichte metalen achterkant hebben en dus gesloten zijn.
Zoals deze maar dan jaren 70tig style
http://www.visaton.de/en/high_end/ht_kalotten/266.html
Ik doelde niet op dat de kast gesloten was!
Ik weet niet hoe dat soort speakertjes heten, behalve dat het meestal tweeters zijn.
sorry voor de verwarring
Maar ik vroeg me het dus af of de kast dan uitmaakt aangezien kennlijk de trillingen die onstaan in de kast de speaker lijkend toch niet kunnen bereiken door de behuizing.
Dus alsnog
Maakt de kast uit........ met dat soort speakers?
Groetjes,
Sabinne een vrouw
Jongens sorry sorry sorry ik heb het een beetje slecht geformuleerd.
Ik bedoelde dat de speakers zelf een soort van dichte metalen achterkant hebben en dus gesloten zijn.
Zoals deze maar dan jaren 70tig style
http://www.visaton.de/en/high_end/ht_kalotten/266.html
Ik doelde niet op dat de kast gesloten was!
Ik weet niet hoe dat soort speakertjes heten, behalve dat het meestal tweeters zijn.
sorry voor de verwarring
Maar ik vroeg me het dus af of de kast dan uitmaakt aangezien kennlijk de trillingen die onstaan in de kast de speaker lijkend toch niet kunnen bereiken door de behuizing.
Dus alsnog
Maakt de kast uit........ met dat soort speakers?
Groetjes,
Sabinne een vrouw
Hoi
Je kan voorzichtig proberen of ze uit elkaar gehaald kunnen worden. Een stukje vilt op de poolplaat plakken wil wel eens helpen. Je zou de kast /magneet van een laagje bitumen kunnen voorzien, zodat de tweeter minder last van trillingen heeft.
Heb je een foto van de tweeter? Of de operatie zin heeft bij zon oudje vraag ik me af.
Groet Roland
Je kan voorzichtig proberen of ze uit elkaar gehaald kunnen worden. Een stukje vilt op de poolplaat plakken wil wel eens helpen. Je zou de kast /magneet van een laagje bitumen kunnen voorzien, zodat de tweeter minder last van trillingen heeft.
Heb je een foto van de tweeter? Of de operatie zin heeft bij zon oudje vraag ik me af.
Groet Roland
Dat is dus inderdaad de tweeter, bedoeld voor de hoge tonen. Hier kun je niet veel mee doen zonder de boel ingrijpend te verbouwen. Bovendien is de bouw van een tweeter vrij teer, de kans dat er iets kapot gaat bij de verbouwing is vrij groot. De kast zelf heeft hier niet zo veel invloed op, of je moet de kast ingrijpend verbouwen door de breedte van de kast te veranderen, of de kanten afschuinen.Sabinne schreef:http://www.visaton.de/en/high_end/ht_kalotten/266.html
Maakt de kast uit........ met dat soort speakers?
Maar waarschijnlijk zit er ook een grotere luidspreker in de kast (woofer) met een open achterkant.

De kast maakt hiervoor wel degelijk wat uit! De afmetingen van de kast zijn (als het goed is) uitgerekend met de specifieke eigenschappen van de woofer. Maak je de kast groter of kleiner veranderd de klank van het laag.
Verstevigen van de kastwanden en toevoegen van dempingswol of BAF (vulling voor afzuigkappen en slaapzakken) heeft dan meestal een gunstige uitwerking.
Hoi,
Ja ik had al zo'n vermoeden dat je niet veel met zo'n tweeter kon.
Maar Richard je hebt helemaal gelijk er zit indd ook een woofer in.
Maar ja tot welke frequentie doet zo'n woofer iest in een 2 way systeem de laaste 100 200? Misschine nog lager dan kan je je afvragen of het de moeite loont.
Maar wat ik me bedenk gaat alle demping in boxen niet over het goed laten klinken van de woofer als het voro tweeter toch niet uitmaakt?
Trouwens hoe groter de gesloten kast hoe beter het geluid toch?
Ik zal is naar die tweeters kijken en wat foto's maken
Groetjes,
Sabinne
Ja ik had al zo'n vermoeden dat je niet veel met zo'n tweeter kon.
Maar Richard je hebt helemaal gelijk er zit indd ook een woofer in.
Maar ja tot welke frequentie doet zo'n woofer iest in een 2 way systeem de laaste 100 200? Misschine nog lager dan kan je je afvragen of het de moeite loont.
Maar wat ik me bedenk gaat alle demping in boxen niet over het goed laten klinken van de woofer als het voro tweeter toch niet uitmaakt?
Trouwens hoe groter de gesloten kast hoe beter het geluid toch?
Ik zal is naar die tweeters kijken en wat foto's maken
Groetjes,
Sabinne
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Om je allereerste vraag te beantwoorden,
Ja het heeft zin, om eens wat met andere vullingen te experimenteren.
Echter dit geld alleen voor je open speaker.. die twee kleintjes merken er niets van...
Als je toch gaat knutselen, zijn een paar verstevigings latjes of dwarsverbindingen in de kast ook een optie.
Zijn wel oudjes van sony! mooi....
zie ik goed dat de basspeaker 3 watt is trouwens ?
Ja het heeft zin, om eens wat met andere vullingen te experimenteren.
Echter dit geld alleen voor je open speaker.. die twee kleintjes merken er niets van...
Als je toch gaat knutselen, zijn een paar verstevigings latjes of dwarsverbindingen in de kast ook een optie.
Zijn wel oudjes van sony! mooi....
zie ik goed dat de basspeaker 3 watt is trouwens ?
Ik denk dat de luidspreker het hiermee moet doen. De woofer zal ook wel een behoorlijk deel van de middentonen weergeven en dan op een natuurlijke manier afvallen. Omdat de middentoner aan de achterzijde gesloten is zal deze toch niet erg laag kunnen beginnen.indoubt schreef:Zit er egens nog een spoel?
Om de luidspreker te verbeteren kun je intern verstevigingen aanbrengen met dwarsbalkjes tussen de kastwanden. De ruimte vullen met wol of BAF zal de weergave ook veranderen. Je zou ook de condensatoren kunnen vervangen door folietypen van gelijke waarde (in microFarad), dat heeft invloed op de weergave in midden- en hoge tonen.
Maar het is niet zeker of deze aanpassingen het geluid ook ten goede komt. In de tijd dat deze luidsprekers zijn gemaakt werd er niet veel aan luidsprekers gerekend, en werd het geheel meestal op het gehoor ontworpen. Het eigengeluid van de kast met de demping zoals die is speelt daarin ook een rol. Als je de boel gaat verstevigen of volproppen met wol om het eigengeluid van de kast te verminderen kan het best zijn dat het geheel niet meer zo heel lekker klinkt.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor het vervangen van de filtercondensatoren.
Ja die woofer is 3 watt
Die ander 2 ook.
Maar daar merk je niks van. Ik zet ze nooit heel hard maar ik heb nog nooit gehad dat ze klein gingen klinken.
En vergelijkbaar met nieuwe luidsprekers van 40 watt kunnen deze veel meer hebben.
Luidsprekers hadden vroeger veel hoger rendement omdat de versterkers weinig vermogen hadden.
Inderdaad dat zijn 2 condesators. Maar ja lijkt me niet mogelijk om daar wat aan te doen ik weet niks van die speakers.
Ja of iemand moet weten hoe met de waardes van die condesatoren na kan gaan wat er gefilterd wordt en dan met die kennis een nieuwe filter bereken
Maar ik ken die berekeningen niet
Je hebt zo'n site
http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp#crossover
Maar er staat niet hoe je met condesatoren terug kan rekenen naar de frequensy waar die op gefilterd wordt
Maar er staat sowieso ook geen filter bij die met 2 condesators is.
Misschien heeft een van jullie meer verstand van filters bij ouwe luidsprekers?
Ja ze zijn mooi he!
En ze klinken ook wel redelijk.
Daarom vond ik het ook de moeite waard om ze te verbeteren
Die ander 2 ook.
Maar daar merk je niks van. Ik zet ze nooit heel hard maar ik heb nog nooit gehad dat ze klein gingen klinken.
En vergelijkbaar met nieuwe luidsprekers van 40 watt kunnen deze veel meer hebben.
Luidsprekers hadden vroeger veel hoger rendement omdat de versterkers weinig vermogen hadden.
Inderdaad dat zijn 2 condesators. Maar ja lijkt me niet mogelijk om daar wat aan te doen ik weet niks van die speakers.
Ja of iemand moet weten hoe met de waardes van die condesatoren na kan gaan wat er gefilterd wordt en dan met die kennis een nieuwe filter bereken
Maar ik ken die berekeningen niet
Je hebt zo'n site
http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp#crossover
Maar er staat niet hoe je met condesatoren terug kan rekenen naar de frequensy waar die op gefilterd wordt
Maar er staat sowieso ook geen filter bij die met 2 condesators is.
Misschien heeft een van jullie meer verstand van filters bij ouwe luidsprekers?
Ja ze zijn mooi he!
En ze klinken ook wel redelijk.
Daarom vond ik het ook de moeite waard om ze te verbeteren
Tja, wat moet je er mee. Nou, ik weet vaak niet zo gauw goede raad op dit soort zaken, maar ik denk nu wel. Want je zou misschien wel willen alles in een andere jast te doen, maar dan heb je het probleem dat je geen gegevens van vooral de woofer hebt.
Gezien wat er nu als filter is toegepast (6dB), denk ik, dat je dat er uit moet halen en vervangen door een twee en halfweg filter. Dan kun je de kast laten zo die is, en weet ik zeker dat de weergave beter zal worden.
Dus, er moet een spoel in serie met de woof, een spoel in serie met de mid, die dan probleemloos een basmid wordt, en een C in serie met de tweet.
Kun je de waarden van die condensatoren aflezen en even vermelden en ook wie in serie staat met welke unit?
Gezien wat er nu als filter is toegepast (6dB), denk ik, dat je dat er uit moet halen en vervangen door een twee en halfweg filter. Dan kun je de kast laten zo die is, en weet ik zeker dat de weergave beter zal worden.
Dus, er moet een spoel in serie met de woof, een spoel in serie met de mid, die dan probleemloos een basmid wordt, en een C in serie met de tweet.
Kun je de waarden van die condensatoren aflezen en even vermelden en ook wie in serie staat met welke unit?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Zonde zonde zonde, als ze nog in orginele staat zijn..
Als er toch wat veranderd moet worden: Bedrading en een paar dwarslatjes.. Hooguit nog wat andere condensatoren ipv de bipolaire elco'-tjes (als de capaciteit dat nog redelijk toe laat.. is niet zichtbaar)
De vulling lijkt me best redelijk.. lijkt wel een beetje op dat ouwe wolletjesspul..
Niet te veel aan doen. De authentieke waarde is hoger dan dat je er ooit een wereldbox van maakt..
Kees
Als er toch wat veranderd moet worden: Bedrading en een paar dwarslatjes.. Hooguit nog wat andere condensatoren ipv de bipolaire elco'-tjes (als de capaciteit dat nog redelijk toe laat.. is niet zichtbaar)
De vulling lijkt me best redelijk.. lijkt wel een beetje op dat ouwe wolletjesspul..
Niet te veel aan doen. De authentieke waarde is hoger dan dat je er ooit een wereldbox van maakt..
Kees
Ja misschien heb je gelijk richard.Als je de boel gaat verstevigen of volproppen met wol om het eigengeluid van de kast te verminderen kan het best zijn dat het geheel niet meer zo heel lekker klinkt.
Maar . . .
Sony maakt(e) voor de massa en de massa die vind clean geluid niet echt belangrijk of gewenst, kijk maar na die base liefhebberij van veel mensen. En vaak beschrijven mensen een geluid met wat vervorming als een 'warm' geluid en vinden dat wenselijk.
Dus natuurlijk heeft het eigen geluid van de kast invloed gehad bij het ontwerpen op gehoor. Maar misschien was meer van het is binnen de perken zodat we het nog kunnen verkopen als een goeie speaker, dan dat het geluid perfect clean was met deze combinatie van kast speaker enz... En daar komt bij dat ze misschine ook wel in hun achterhoofd hadden dat hun klanten vervroming niet erg vonden of misschien wel gewenst.
Ja en hoe kan de kast zijn eigen geluid bijdragen aan een goed clean geluid?
Het si toch de bedoeling dat de speakers zo min mogelijk worden lastgevallen door weerkaatsingen?
Dus ja volgens mij als je clean geluid ambieerd helpt het om die negatiefe invloeden weg te nemen.
Maar ik ben maar een beginneling dus waarschijnlijk zie ik dingen over hoofd.
Dus graag je reactie hierop richard
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Leuk zo'n oud ding, ik heb hier ook nog wat van wharfedale staan.
Deze gaat ook op de schop omdat de tweeter nogal wazig gefilterd is.
Typisch een afgesloten midwoofer in die oude tijd. Aangezien deze dan niet al te laag gaat, en hij makkelijker te filteren is. (plus mid mag geen verbinding hebben met laag van andere woofer)
Maargoed, om echt iets zinnigs te kunnen doen aan jou systeem zal je eigenlijk aan het meten moeten gaan.
Ik vrees alleen dat dat niet tot de opties behoort. Wat jammer is, want ik denk dat je met zulke dingen nog best iets leuks kan doen.
Vervang, zo ver het gaat, alle componenten voor nieuwere. Dat zal al flink helpen. Bou de kast van 18 of 22mm mdf, met extra versteviging en BAF erin.
Dat zal je geluid flink doen verbeteren.
Maar of al die moeite het waard is ???
Deze gaat ook op de schop omdat de tweeter nogal wazig gefilterd is.
Typisch een afgesloten midwoofer in die oude tijd. Aangezien deze dan niet al te laag gaat, en hij makkelijker te filteren is. (plus mid mag geen verbinding hebben met laag van andere woofer)
Maargoed, om echt iets zinnigs te kunnen doen aan jou systeem zal je eigenlijk aan het meten moeten gaan.
Ik vrees alleen dat dat niet tot de opties behoort. Wat jammer is, want ik denk dat je met zulke dingen nog best iets leuks kan doen.
Vervang, zo ver het gaat, alle componenten voor nieuwere. Dat zal al flink helpen. Bou de kast van 18 of 22mm mdf, met extra versteviging en BAF erin.
Dat zal je geluid flink doen verbeteren.
Maar of al die moeite het waard is ???
Je ziet het denk ik wel goed, een dergelijk kastje vervormt waarschijnlijk behoorlijk. Je zult het wel een stuk schoner krijgen als je de kastwanden verstevigt, extra demping aanbrengt en de filtercondensatoren vervangt door betere.Sabinne schreef:Maar ik ben maar een beginneling dus waarschijnlijk zie ik dingen over hoofd.
Dus graag je reactie hierop richard
Maar of dat schonere geluid ook beter klinkt is maar de vraag. Misschien valt dan juist meer op dat de oude luidsprekerunits ook hun beperkingen hebben, of is de hoeveelheid laag ineens er mager bij het midden en hoog.
Maar laat je niet ontmoedigen door de mitsen en maren, door te experimenteren krijg je juist ervaring. Wie weet bevalt het nieuwe geluid je juist erg goed. En als het geluid toch tegenvalt ben je in ieder geval een ervaring rijker en krijg je misschien lol in het zelf bouwen van luidsprekers zoals velen hier op dit forum.
- Jacco
- ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
- Berichten: 55
- Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
- Contacteer:
ik heb een aantal jaar geleden ook zo'n kast onderhanden genomen, kast opnieuw gebouwd van MDF, verstevigd, betere filter onderdelen, demping materiaal maar het totale effect was niet overweldigend de speaker klonk wel beter maar niet neutraal, waarheids getrouw.
Het beste resultaat is denk ik alleen te behalen wanneer de units worden opgemeten om zodoende een betere kast te bereken incl filter.
Het beste resultaat is denk ik alleen te behalen wanneer de units worden opgemeten om zodoende een betere kast te bereken incl filter.
Dat betekend, dat de woof als breedbander werkt, de mid op ca 4 kHz inkomt en de tweet gaat mee doen bij iets van 10 kHz ( niet na gerekend )Sabinne schreef:Hey Sietse,
uhmm het zit zo,
tussen de woofer en versterker zit geen condesator
tussen de kleine tweeter en de versterker zit een 1,8 mF
tussen de versterker en de middentoner zit een 4,7 mF
Kan je daar wat mee?
Als je dus een twee en halfweg of drieweg filter zou gaan toepassen, zal het zeker weten anders, maar vast ook beter gaan klinken. Hoef je aan de kast niets te wijzigen.
