Lijmklemmen, welke?
Moderator: Beheerdersteam
Lijmklemmen, welke?
Welke lijmklem van de bouwmarkt is een aanbeveling? (met 4 lijmklemmen kan ik geen kasten bouwen)
De één handslijmklem van de Gamma (6,95 in de voordeelbak) is redelijk maar de spankracht zou groter mogen.
De één handslijmklem van de Gamma (6,95 in de voordeelbak) is redelijk maar de spankracht zou groter mogen.
Zelf gebruik ik goedkope lijmklemmen. Maar meestal schroef ik de verbindingen, de klemkracht wordt dan door de spaanplaatschroeven geleverd. Na uitharden van de lijm haal ik de schroeven er weer uit en zet ik er deuvels voor in de plaats.
Met de eenhands klemmen die op een kitspuit lijken heb ik slechte ervaringen, gammele dingen die ook scheef klemmen.
Met de eenhands klemmen die op een kitspuit lijken heb ik slechte ervaringen, gammele dingen die ook scheef klemmen.
Idem dito, en veel (extra) lange want ze zijn nooit lang genoeg op de een of andere manierEdo schreef:Ik gebruik al jaren de 5 euro lijmklemmen uit de voordeelbak van de gamma. Ze hebben niet alleen de kleintjes, maar ook de stevige groter versies (zijn iets duurder, maar werken prima)
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
[quote="richard"]Na uitharden van de lijm haal ik de schroeven er weer uit en zet ik er deuvels voor in de plaats[/quote]
Waarom haal je deze schroeven er weer uit? Als de schroeven aan de binnenkant zitten, laat ik ze altijd zitten. Is dit niet verstandig?
Overigens is het prima werken met de "goedkope rommel" van de bouwmarkt. Ik heb wel enkele duurdere exemplaren voor de handigheid: van die klemmen die je met één hand kunt bedienen en een paar van Festool. Deze laatste kan ik op 1001 manieren gebruiken bij mijn zaagtafel en zaagliniaal.
Waarom haal je deze schroeven er weer uit? Als de schroeven aan de binnenkant zitten, laat ik ze altijd zitten. Is dit niet verstandig?
Overigens is het prima werken met de "goedkope rommel" van de bouwmarkt. Ik heb wel enkele duurdere exemplaren voor de handigheid: van die klemmen die je met één hand kunt bedienen en een paar van Festool. Deze laatste kan ik op 1001 manieren gebruiken bij mijn zaagtafel en zaagliniaal.
Ik gebruik die goedkope 1 handsklemmen om te zorgen dat het boeltje blijft zitten en dan gaat er om de +/- 10 cm een schroef in en daarna gaat de klem er weer af.
Ik werk niet met deuvels, daar heb ik een hele slechte ervaring mee, bovendien wil ik graag een kast in klap in elkaar lijmen en dat is het handigst met schroeven.
Groeten Mark
Ik werk niet met deuvels, daar heb ik een hele slechte ervaring mee, bovendien wil ik graag een kast in klap in elkaar lijmen en dat is het handigst met schroeven.
Groeten Mark
De schroeven laten zitten kan ook prima. De gaatjes moet je wel goed afstoppen maar dan blijft er altijd nog het risico dat het zich op den duur door de laklaag gaat aftekenen. (met deuvels trouwens ook)De Timmerman schreef:Waarom haal je deze schroeven er weer uit? Als de schroeven aan de binnenkant zitten, laat ik ze altijd zitten. Is dit niet verstandig?
Ik heb de schroeven bij mijn laatse bouwwerk na uitharden van de lijm vervangen door deuvels met het idee dat houten deuvels beter bij de materialen spaanplaat en MDF past dan het metaal van de schroeven. Deuvels pakken beter in het spaanplaat. Bovendien kun je de schroeven hergebruiken
De kast is gebouwd met een combinatie van spaanplaat, MDF en multiplex, afgewerkt met bladlood en vilt.
Het spaanplaat van de kast is aan de buitenzijde bekleedt met een dunne laag MDF voor een betere afwerking.

