SEAS MP14 Coax-driver - Kohärenz (+ aanpassing ?)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mikekiwi
Contacteer:

SEAS MP14 Coax-driver - Kohärenz (+ aanpassing ?)

Bericht door mikekiwi »

Ik heb gezien dat de Seas MP14 in de aanbieding is bij Speaker&Co; heeft iemand ervaring met deze units voor in een compacte monitor toepassing? Behuizing zal zo'n 15x25x20 maximaal worden...

Zijn deze coax-units kwalitatief verantwoord en ook (en nu val ik door de mand ;) ): is er nog ingewikkelde filtering nodig? Heb totaal geen kaas gegeten van filtering en heb dus ook geen idee hoe ik iets met zo'n unit in een dergelijke behuizing zou moeten aanvangen.
Klinkt dit erg zielig? Anyway, ik verneem graag jullie input!
Laatst gewijzigd door mikekiwi op za 17 mar 2007, 7:54, 2 keer totaal gewijzigd.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Overigens bedoel ik met kwalitatief verantwoord dat een setje van deze speakers incl. houtwerk en aansluitmateriaal e.d. even duur gaat worden als een Wharfedale Diamond 9.1. De vraag is of ik met zo'n Seas coax-set de kwaliteit van die speakers kan benaderen...
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Heb van Titus (S&Co Haarlem) de sugestie gekregen om de Kohärenz te bouwen met de Seas MP14 (ontwerp van InterTechnik, zie ook: deze link ).

Dit lijkt me op zich een zeer interessante optie qua afmetingen, maar lees dat deze speaker dan vanaf 150hz redelijk snel afvalt; ik heb het idee dat er met een 14cm drivertje toch iets meer laag uit te krijgen zou moeten zijn. Ik snap dat 50hz bij -3db niet te halen is, maar zo'n 100hz wellicht wel?

Iemand ideeën om het Kohärenz ontwerp zo aan te passen dat er wat meer laag uitkomt bij (ongeveer) dezelfde kastafmetingen, bijv door er een BR-ontwerp van te maken?

Zou het liefst van de Kohärenz uitgaan omdat S&Co dan ook het filter zou kunnen leveren (ben daar niet zo'n ster in).
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik denk dat niet veel mensen de unit kennen? Gooi eens wat foto's en gegevens op het forum, komen er vast meer reply's

Wowly
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Wowly schreef:
Ik denk dat niet veel mensen de unit kennen? Gooi eens wat foto's en gegevens op het forum, komen er vast meer reply's

Wowly
Ik gebruik ze al een tijdje als surround kastjes...Leuke speakertjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Wowly schreef:

Wowly
Bij deze een link naar de unit + gegevens:

http://www.seas.no/seas_line/coaxial/H487.PDF

@Edo: die versie ken ik inderdaad (had zelf ook al wat gegoogled); ik wil ze echter niet als surround gebruiken maar als minimonitor (in eerste instantie voor op de werkkamer, maar als ze erg goed bevallen wellicht voor in de woonkamer als frontspeakers van mijn 5.1 setje (Tannoy).

Vandaar dat ik er net wat meer laag uit wil zien te persen...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

behoorlijk laag uit dit speakertje ?

lijkt me geen optie :P, neem dan een omnes audio ofzo, ik denk dat die lager zullen gaan. (en ook hoger)

Leuk woofertje, maar veel kan hij niet. -3dB zal ongeveer rond de 100Hz liggen en hard zullen ze niet gaan. (genoeg voor bij pc/werk kamer dus :P )
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

b_force schreef:
behoorlijk laag uit dit speakertje ?
Leuk woofertje, maar veel kan hij niet. -3dB zal ongeveer rond de 100Hz liggen en hard zullen ze niet gaan. (genoeg voor bij pc/werk kamer dus :P )
En laat nu dat net mijn doel zijn...richting de 100hz dus (zie ook een paar posts eerder) ;)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

is in een gesloten boxje net niet te doen.
Br moet wel lukken denk ik. Anders een compcte TL
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

heb t altijd leuke drivers gevonden, staan al een tijd op de lijst met "ooit eens wat mee doen". voor hoeveel € neemt S&Co er afscheid van? filter van die cohearens is meen ik ook vrij eenvoudig

BR lijkt me de makkelijkste weg, de Qt is vrij laag dus een TL afstemmen zodat er een nette curve uitkomt is niet makkelijk. tot de 100Hz zou die toch wel in te zetten moeten zijn lijkt me, Xmax=2mm, maar dan wel goed affilteren daaronder dus.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Henkjan schreef:
heb t altijd leuke drivers gevonden, staan al een tijd op de lijst met "ooit eens wat mee doen". voor hoeveel € neemt S&Co er afscheid van? filter van die cohearens is meen ik ook vrij eenvoudig

BR lijkt me de makkelijkste weg, de Qt is vrij laag dus een TL afstemmen zodat er een nette curve uitkomt is niet makkelijk. tot de 100Hz zou die toch wel in te zetten moeten zijn lijkt me, Xmax=2mm, maar dan wel goed affilteren daaronder dus.

69 euro vraag S&Co ervoor... per 2 welteverstaan!

Maar moet ik veel veranderen aan het Kohärenz-filter als ik er een BR van maak? Of kan ik "gewoon" met de gegevens uit bijv. WinISD een BR-kastje berekenen en daar de unit met Kohärenz-filter in plaatsen (uiteraard rekening houdend met baffle-grootte) ?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik gok dat je het filter gelijk kan blijven

69 per 2 is niet veel, eerder waren ze per stuk al duurder! alleen Haarlem of ook Rotterdam?
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Henkjan schreef:
ik gok dat je het filter gelijk kan blijven

69 per 2 is niet veel, eerder waren ze per stuk al duurder! alleen Haarlem of ook Rotterdam?
Mooi van het filter!

Volgens mij alleen in Haarlem...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik blijf het wel iets prijzig vinden, aangezien er tegenwoordig een aantal goede breedbanders zijn die het naar mijn idee beter doen.

Desalniettemin een leuk woofertje, waar je afzonderlijk nog de woofer + tweeter kan filteren (dat bied mogelijkheden :D )
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

b_force schreef:
Ik blijf het wel iets prijzig vinden, aangezien er tegenwoordig een aantal goede breedbanders zijn die het naar mijn idee beter doen.

Desalniettemin een leuk woofertje, waar je afzonderlijk nog de woofer + tweeter kan filteren (dat bied mogelijkheden :D )
Ik zit inmiddels ook wel wat rond te kijken naar bijvoorbeeld de CT222 met de OmnesAudio die toevallig nu een paar keer hier voorbijkomt.

Zou die beter presteren dan een setje met de Seas-driver? Ik zie op Lautsprechershop ook een "high-end-versie" van de CT222 staan met wat Mundorf-componentjes. Zou dat erg veel verschil uitmaken in deze setup?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

of de CT222 t beter doet dan die Seas vind ik moeilijk te voorspellen, misschien kan Edo er wat van zeggen, die kent beide.

ik denk wel dat de BB301 het waard is om mooie componenten voor te gebruiken. mocht je die kant op gaan, mail me maar, ik heb een setje met Clarity SA en Janzen spoelen klaar liggen dat niet eens zo veel extra kost t.o.v. een 'gewoon' filter.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ik zou toch kijken naar de Seas. Erg leuke en lekkere driver. Voordeel is dat je beide "delen" afzonderlijk kan filteren, iets meer dit, iets meer dat...Ik vindt het totaalplaatje van de Seas beter dan de CT222 (kwa klank).
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Edo schreef:
Ik zou toch kijken naar de Seas. Erg leuke en lekkere driver. Voordeel is dat je beide "delen" afzonderlijk kan filteren, iets meer dit, iets meer dat...Ik vindt het totaalplaatje van de Seas beter dan de CT222 (kwa klank).
Dat noemde ik ook al, en is een groot pluspunt (of min punt als je niet de juiste meet-apparatuur hebt).

Een mis koop zal het zeker niet zijn. Maar een high-end systeem moet je er ook weer niet van verwachten.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Hartelijk dank voor jullie reacties!

Gezien jullie reacties en vooral het feit dat ik zelf (nog) geen snars verstand van filteren heb en dus ook geen meetapparatuur heb, denk ik dat ik er verstandig aan doe om de BB3.01 met wat filtercomponentjes aan te schaffen.
Ik zou de Seas toch gaan aanschaffen met 't Kohärenz-filter en dan wellicht in een BR-behuizinkje plaatsen om het laag wat te extenden. Gepiel met het filter is voorlopig boven mijn macht.

(Ik heb ooit de Vifa Korrekt gebouwd als bouwpakket en dat is mijn zelfbouw-ervaring tot nu toe...wel een goede ervaring overigens ;) )

Voor de woonkamer kan ik dan beter wat doorsparen en een kwaliteitsmonitortje in elkaar zetten (Hatt of een variant).

Henkjan, je kunt binnenkort (als ik terug ben van de fotoclub) een pb-tje verwachten, tenzij iemand mijn in de komende 3 uur nog weet te overtuigen van het tegendeel... :D
redheinz

Bericht door redheinz »

Je koopt dan toch een bouwpakket? Dan is de seas niet veel moeilijker dan de breedbander. En waarschijnlijk beter? Kortom, ik snap je opmerking niet dat je omdat je niets van filters begrijpt, je dan maar een breedbander koopt? Het filterontwerp krijg je er gewoon bij....
Als jij de kast even breed houdt dan hoef je in het filter niets te veranderen. In bass-reflex kan je wel 100 Hz (of iets daaronder) halen, als je deze gegevens gebruikt.
Plaats reactie