eerste buizenproject, wat is goed om mee te beginnen?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
fireman
Contacteer:

eerste buizenproject, wat is goed om mee te beginnen?

Bericht door fireman »

Ik wil toch eens een buizen project starten. Gewoon omdat ik het leuk vind en ik heb al eens een paar keer naar buizen mogen luisteren en dat was wel heel erg gaaf.

Om te beginnen denk ik aan een phonotrapje van buizen. Daar ik geen phono module in mijn Nait5 heb zitten.

Voorheen had ik een phonotrap van REGA (in mijn vorige versterker) en die klonk wel erg goed moet ik zeggen. tov mijn huidige phono trap, deB-tech BT-26

Je snapt al. Ik wil iets beter. Hamvraag gelijk: lukt dat met een buizen phonotrap? en zal die beter zijn dan die B-tech? zoja hoeveel beter?

Ik zat dan te denken aan de phonodude van triode dick

Nu heb ik op AE een trafo set gezien voor de Phonodude en via Doede Douma is er eventueel een printplaat te koop. maar zover is het nog niet.

Als ik zo'n trafo set aanschaf van €58,- ex. BTW dan moet ik nog een aantal weerstanden kopen en condensatoren. kan iemand van jullie een ruwe schatting doen wat dat ongeveer gaat kosten?

En waar moet ik nog meer op letten? Dit lijkt me niet een overdreven duur ding. En om zo eens wat ervaring op te doen is toch wel leuk.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Het grote voordeel van dit project is dat het al een aantal malen gemaakt is. Daarbij komt nog de print, zeker intressant, want dat maakt het een stuk makkelijker.
Wat de rest van de onderdelen betreft zou ik je niet precies kunnen zeggen wat het kost, maar je kan eens kijken op http://www.tubelatout.com/index2.php
Staan een hoop onderdelen die je nnodig hebt. Bij vragen kun je hem mailen/bellen. Ik heb goede ervaringen met hun.

Edo
telefunken

Re: eerste buizenproject, wat is goed om mee te beginnen?

Bericht door telefunken »

fireman schreef:
Ik wil toch eens een buizen project starten. Gewoon omdat ik het leuk vind en ik heb al eens een paar keer naar buizen mogen luisteren en dat was wel heel erg gaaf.

Om te beginnen denk ik aan een phonotrapje van buizen. Daar ik geen phono module in mijn Nait5 heb zitten.

Voorheen had ik een phonotrap van REGA (in mijn vorige versterker) en die klonk wel erg goed moet ik zeggen. tov mijn huidige phono trap, deB-tech BT-26

Je snapt al. Ik wil iets beter. Hamvraag gelijk: lukt dat met een buizen phonotrap? en zal die beter zijn dan die B-tech? zoja hoeveel beter?

Ik zat dan te denken aan de phonodude van triode dick

Nu heb ik op AE een trafo set gezien voor de Phonodude en via Doede Douma is er eventueel een printplaat te koop. maar zover is het nog niet.

Als ik zo'n trafo set aanschaf van €58,- ex. BTW dan moet ik nog een aantal weerstanden kopen en condensatoren. kan iemand van jullie een ruwe schatting doen wat dat ongeveer gaat kosten?

En waar moet ik nog meer op letten? Dit lijkt me niet een overdreven duur ding. En om zo eens wat ervaring op te doen is toch wel leuk.
waar je op moet letten is moeilijk te zeggen komen de buizen op de kast dan is afscherming noodzakelijk,komen de buizen in de kast dan dient de kast als afscherming.
de weerstanden kun je dichtbij kopen bij display op zuid.(neem hiervoor de beyerslag (dit zijn goede weerstanden)
wat condensatoren aangaat is moeilijk,maar aangezien jij een naim bezit zou ik gaan voor de auricap, de jenssen of audionote's zijn te romantisch tenopzichte van de naim.
de pio's zou je de JJ's voor kunnen nemen.

maar je vraag over wat het bij elkaar gaat kosten is moeilijk in te schatten,ik zelf ben ook deze phonodude aan het bouwen maar dan wel met de duurdere spullen (zoals BG , auricap , audionote , en op sommige plekken een rikenohm en dit alles met zilver/teflon bedraad.

oh en niet te vergeten de buizen ,de mooiere kosten een flinke duit en mindere uiteraard goedkoop.
fireman
Contacteer:

Bericht door fireman »

Heb net even een mailtje gekregen over de kosten. Die zouden op ongeveer €400,- komen. En dan hangt het er ook weer vanaf van de gekozen componenten.
telefunken

Bericht door telefunken »

fireman schreef:
Heb net even een mailtje gekregen over de kosten. Die zouden op ongeveer €400,- komen. En dan hangt het er ook weer vanaf van de gekozen componenten.
dit bedrag klopt wel zo'n beetje, ik denk dat ik tussen de 750€/800€ uitkomt.
Plaats reactie