tip LS kabel

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

tip LS kabel

Bericht door Hans Nootdorp »

Door een jammerlijke :? dwaling geraakte ik op het HTforum en las ik over interessante kabel die door Marc Heijligers was ontdekt.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=37965.175

Het betreft een electra-installatiekabel met 2,5 mm2 koper en met rubber ader-isolatie en mantel.
http://www.elettrobrescia.it/gommabt1eng.asp

Ik heb zelf via de fabrikant in Italie de importeur Cable Partners in Roosendaal opgespoord. Via hen heb ik 12 m. kabel kunnen regelen.
Aangezien mijn "kastjes" nog niet klaar zijn, heb ik ze nog niet belusiterd, maar ik heb er alle vertrouwen in.
12 m. kostte mij slechts 30,- Euro.
Misschien een tip voor anderen?

ps Ik heb 4x2,5 mm2 genomen, daar ik de woofer actief ga filteren, maar de meesten onder ons zullen wel de voorkeur geven aan 2x2,5 mm2.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Hoi Hans,

Als ik me niet vergis heb je nu soepele kern met `n rubber mantel.:?
En de truc is nu juist dat het massief koper is wat er gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Carlo,
Marc heeft duidelijk deze kabel (zonder massieve aders) aangegeven en hij schijnt deze kabel te hebben beluisterd.
De betere klank wordt volgens hem veroorzaakt door de rubber isolatie.

Of heb jij andere informatie?

Ik heb trouwens ook nog gezocht naar kabel met massieve aders en rubber isolatie, maar die schijnt niet te bestaan.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Hoi Hans,

Dan ben ik abuis.
Maar verder geeft het niet want heb van beide zat op het werk liggen om eens mee te proberen.
Vindt het wel apart dat de mantel van de kabel mede de goeie eigenschappen verklaart :?
Maar Marc is natuurlijk ook niet de minste dus ben wel erg benieuwd!
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

ok.
Anders wil ik ook wel eens bij je langs komen met mijn kabeltje, hoor.
Als je zelf gaat testen, ben ik wel benieuwd naar je ervaring.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

VMVK grondkabel van 2x2.5-mm, zonder stalen mantel, gebruik ik al jaren, moet de eerste kabel nog tegenkomen die deze kabel op alle vlakken voorbij gaat. Slechts een euro of acht (!) voor een rol van 5-meter bij de bouwmarkt. Nette pluggen eraan, krimpkous erom en 't smoelt ook nog prima.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Sander, heb jij de rubber kabel van Marc wel eens gehoord cq vergeleken met jouw VMVK?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

D'r zijn zoveel mogelijkheden en het hangt ook allemaal samen in welke configuratie het wordt gebruikt. Bovendien komt er ook nog smaak bij kijken. Ik ben ook aan het experimenteren met kabels die niet specifiek voor hifi zijn bedoeld: CAT5, CAT6, CAT7, FG90-brandmeldkabel, MIL-spec verzilverd koper in PTFE, massief koperen installatie draad. Wat bij mij thuis vaak het beste werkt zijn de kabels opgebouwd uit meerdere massieve aderen van een geringe doorsnede.

Die FG90-brandmeldkabel bijvoorbeeld heb ik voor niks uit een vuilcontainer gevist, opgebouwd uit Star-Quad massieve AWG-24 getwiste paren in XLPE (cross-linked polyethyleen) met folie afscherming en een drain draad. De afscheming + drain heb ik alleen aan de versterker kant aangesloten. Heeft als resultaat een mooi gedetaileerde kabel die een warm karakter heeft zonder donker te klinken.

http://www.donne.nl/html/prod/8.htm#APWK%20MBZH%20FB90
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Brandmeld kabel heb ik ook wel eens gebruikt. Nette PTFE isolatie en tussen de buitenmantel en de binnen isolatie nog een gemetaliseerde folie. Ik heb twee varianten waarvan een met een stalen "spandraad" tegen doorhangen bij grote hitte, deze heb ik echter niet gebruikt. Ik heb de kabel zowel gebruikt als interlink alswel als low power LS kabel. Beide gaven geen verslechtering van het geluid waarbij ik moet opmerken dat ik weinig verschillen tussen kabels hoor mits ze kundig zijn gemaakt/gemonteerd.

Staat wel kek zo'n vuurrode kabel
edohulsebos
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 22:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: tip LS kabel

Bericht door edohulsebos »

Het idee van Marc om rubberkabel te gebruiken komt van Okke O. en die heeft het weer van mij. Leuk om te zien hoe ideeen zich verspreiden en je het ineens in een audio-forum leest. Ikzelf gebruik trouwens de rubberkabel van de Gamma, en niet alleen als luidsprekerkabel, maar voor alle audio en voedingskabels in mijn systeem. Okke (en Marc geloof ik ook) kopen hun kabel bij de Groene bouwmarkt in Veldhoven.

Volgens mij is de reden dat deze rubberkabels zo goed (kunnen) klinken, dat ze mantel zoveel koolstof bevat. De verklaring is niet zozeer van technische aard (fysische effecten zijn verwaarloosbaar), maar moet meer gezocht worden in de sfeer van de homeopathie. Luister b.v. de twee internet-radio-uitzendingen op

http://www.humanistischeomroep.nl/human ... sode=16155

en

http://www.humanistischeomroep.nl/human ... sode=16167

Dit is ook de aanleiding waardoor ik op het idee van deze kabel kwam.



Hans Nootdorp schreef:
Door een jammerlijke :? dwaling geraakte ik op het HTforum en las ik over interessante kabel die door Marc Heijligers was ontdekt.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=37965.175

Het betreft een electra-installatiekabel met 2,5 mm2 koper en met rubber ader-isolatie en mantel.
http://www.elettrobrescia.it/gommabt1eng.asp

Ik heb zelf via de fabrikant in Italie de importeur Cable Partners in Roosendaal opgespoord. Via hen heb ik 12 m. kabel kunnen regelen.
Aangezien mijn "kastjes" nog niet klaar zijn, heb ik ze nog niet belusiterd, maar ik heb er alle vertrouwen in.
12 m. kostte mij slechts 30,- Euro.
Misschien een tip voor anderen?

ps Ik heb 4x2,5 mm2 genomen, daar ik de woofer actief ga filteren, maar de meesten onder ons zullen wel de voorkeur geven aan 2x2,5 mm2.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: tip LS kabel

Bericht door Henkjan »

Ha die edohulsebos, welkom hier!
edohulsebos schreef:
...... in de sfeer van de homeopathie.
:?: moleculair geheugen van water enzo? :? onder sceptici bekend als verdund water :roll: ik zal de minder politiek correcte referenties aan de homeopatie maar achterwege laten.....
Plaats reactie