Dag!
Het is niet voor audio, maar 'overige electronica' is een breed begrip. Ik ben goed thuis met autocad gezien mijn werktuigbouwkunde achtergrond en hobby ervaring. Ik heb echter nog nooit een printplaat ontworpen. Heel complex is het niet:
- 8 momentcontact druktoetsen
- 1 (20 pin soic) kant en klare USB controller
- een paar standaard onderdelen
- 2 lagen
Ik heb nu in Autocad de print 'klaar' maar ik heb enkele vragen over het 2 laags ontwerp.
Op het eerste plaatje (bijgesloten hier als onderste..) zie je zonder sporen hoe het eruit ziet. De USB connector en micro controller komen aan de 'zichtbare' zijde. De 8 knoppen (x4 = 32 soldeercontacten) zitten aan de *onderkant* en zouden dus onzichtbaar zijn..
Verder heb ik plaatjes bijgesloten van laag 1 en laag 2. Ik heb dus geen idee hoe men dit doet maar de 32 soldeercontacten voor de 8 druktoetsen moeten dus op beide print lagen zitten. Verder moet de aarde (donkergrijs, rechtsonderin) de sprong maken van laag 1 naar laag 2. Verder kan je zien dat 4 van de contacten voor de microcontroller ook op laag 2 moeten zitten.
Volgens mij *kan* dit allemaal wel, maar hoe ga ik nu van deze DWG file naar iets toe waar de PrintBoer verder mee kan werken? Is een DXF voldoende of zijn er weer allerlei voorwaarden / standaarden waaraan een print moet voldoen? Ik heb in eerste instantie maar een 'paar' printjes nodig maar voor de 'mooi' en ook voor een e.v.t. toekomst wil ik graag een print laten maken (mag wat kosten)..
Dus: Maak ik fouten, zoja waar loopt het in de cup-a-soep, en zo nee, hoe ga ik van dit stadium naar iets bruikbaars voor de print fabrikant?
Groeten,
Niels
Printplaat ontwerp klaar; een blik van experts gewenst!
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Printplaat ontwerp klaar; een blik van experts gewenst!
- Bijlagen
-
- pcb_layer2.gif (14.97 KiB) 1261 keer bekeken
-
- pcb_layer1.gif (17.82 KiB) 1261 keer bekeken
-
- pcb_notraces.gif (15.94 KiB) 1261 keer bekeken
Hoi Niels,
Er komt niet veel reactie, maar wat ik er nog van weet:
1 Twee lagen is, neem ik aan, boven en onderkant van de print.
2 De bemating van de pootjes van standaard onderdelen zoals IC's moet 2,54mm zijn of een veelfout ervan.
3 Informeer bij een printboer wat ie van jou wil hebben om een print te maken. DXF zal waarschinlijk wel goed zijn.
4 Als de contacten onder en boven met elkaar verbonden moeten zijn, kunnen ze worden "doorgemetaliseerd" . Dan zit er een "busje" in de printplaat, die de beide eilandjes met elkaar verbind. Maar je kunt ook kiezen om dit niet te doen, als de verbindingen van de componenten doorsteken. Dan kun je die boven en onder solderen.
5 Bemaat altijd de buitenkant van de print en de eventuele bevestigingsgaten.
Je kan ook kiezen voor het zelf maken van printen.
1 Maak die layouts zwart/wit op transparant papier( plotten ) (positief, koperbaantjes enzo zwart)
2 Koop dubbelzijdige fotogevoelig (Positief) printplaat bij een hobby winkel.
3 Koop meteen ook ff etsmiddel en ontwikkelaar voor printplaat.
4 Die printplaat is afgedekt met een beschermlaag. Deze aan één kant verwijderen en je positief plaatje (bovenkant) er op leggen. Dit ca 3 min. belichten met een UV lamp.
5 Het zelfde met de andere kant(onderkant).
6 De print in de ontwikkelaar en wachten tot je de gewenste plaatjes ziet. Tijd ben ik ff vergeten.
7 Daarna in een bakje met etsmiddel. Blijven roeren met een zacht kwastje zodat het opgeloste koper niet op z'n plek blijft hangen.
8 na enige minuten is de print klaar en dan goed afspoelen onder de kraan.
Het lijkt veel werk, maar dat valt in de praktijk nog al mee. Eenmaal een beetje door hoe het moet, is het in jou geval kostenbesparend.
Er komt niet veel reactie, maar wat ik er nog van weet:
1 Twee lagen is, neem ik aan, boven en onderkant van de print.
2 De bemating van de pootjes van standaard onderdelen zoals IC's moet 2,54mm zijn of een veelfout ervan.
3 Informeer bij een printboer wat ie van jou wil hebben om een print te maken. DXF zal waarschinlijk wel goed zijn.
4 Als de contacten onder en boven met elkaar verbonden moeten zijn, kunnen ze worden "doorgemetaliseerd" . Dan zit er een "busje" in de printplaat, die de beide eilandjes met elkaar verbind. Maar je kunt ook kiezen om dit niet te doen, als de verbindingen van de componenten doorsteken. Dan kun je die boven en onder solderen.
5 Bemaat altijd de buitenkant van de print en de eventuele bevestigingsgaten.
Je kan ook kiezen voor het zelf maken van printen.
1 Maak die layouts zwart/wit op transparant papier( plotten ) (positief, koperbaantjes enzo zwart)
2 Koop dubbelzijdige fotogevoelig (Positief) printplaat bij een hobby winkel.
3 Koop meteen ook ff etsmiddel en ontwikkelaar voor printplaat.
4 Die printplaat is afgedekt met een beschermlaag. Deze aan één kant verwijderen en je positief plaatje (bovenkant) er op leggen. Dit ca 3 min. belichten met een UV lamp.
5 Het zelfde met de andere kant(onderkant).
6 De print in de ontwikkelaar en wachten tot je de gewenste plaatjes ziet. Tijd ben ik ff vergeten.
7 Daarna in een bakje met etsmiddel. Blijven roeren met een zacht kwastje zodat het opgeloste koper niet op z'n plek blijft hangen.
8 na enige minuten is de print klaar en dan goed afspoelen onder de kraan.
Het lijkt veel werk, maar dat valt in de praktijk nog al mee. Eenmaal een beetje door hoe het moet, is het in jou geval kostenbesparend.
Hey Sietse,
Veel dank voor je opmerkingen. Ik zal inderdaad eens bellen; genoeg fabrikanten gevonden ook met dank aan een draadje op 'circuitsonline'. Hoe dat 'verbinden van lagen' ging wist ik niet, goed om te weten.
En inderdaad hopen dat ze met DXF overweg kunnen; zonde om iemand een uur te gaan betalen voor iets wat ik al gedaan heb..
Dank!
Niels
Veel dank voor je opmerkingen. Ik zal inderdaad eens bellen; genoeg fabrikanten gevonden ook met dank aan een draadje op 'circuitsonline'. Hoe dat 'verbinden van lagen' ging wist ik niet, goed om te weten.
En inderdaad hopen dat ze met DXF overweg kunnen; zonde om iemand een uur te gaan betalen voor iets wat ik al gedaan heb..
Dank!
Niels