UcD, nog ééntje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

asterduc
Contacteer:

UcD, nog ééntje

Bericht door asterduc »

Ik had nog een paar UcD's 400 liggen die bedoeld waren als slave voor het aansturen van enkele Subwoofers.

De tijd gaat voorbij, de subwoofers worden ondertussen gestuurd door een Hypex D4.0 en de UcD's liggen ergens in de hoek.

Vorige maand komt een bezoeker voorbij en vraagt of ie ze in een behuizing mag steken om ze dan te beoordelen, maar er blijkt er ééntje niet te werken.

Heel het zaakje naar Hypex opgestuurd en na een week alles netjes terugbezorgt.

Modules werken en nog beter, ze zijn geupdate naar AD versie.

Die jongens bij Hypex weten wat service is. Ik heb al wat verhalen gehoord en zelf ooit op hun service mogen beroep doen bij een defekte Hypex 80, maar dit is nogmaals het zoveelste voorbeeld van hoe je klanten tevreden maakt.
Bedankt jongens van Hypex.

Het is nu tijd om die versterker wat in te spelen en te kijken hoe die het doet in vergelijking met de Audyn. Ben benieuwd.

Ed.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Ed,

Wat voor voeding gebruik je?
stimpies

Bericht door stimpies »

Om ook even te reageren. De service van hypex is inderdaad top! Heb ook eens wat voorgehad met mijn modules.

Groeten
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Leeuwarden schreef:
Ed,

Wat voor voeding gebruik je?
Jan,

heel eenvoudig.

Ik had nog dikke trafo met 2 x 46VAC, ik schat zo'n 800 of 1000VA dat ie is.
Daarna een zware metalen diodebrug.
Dan 8 printcondensatoren van 10.000uF elk.

Als voedingspanning heb ik +-64V gemeten. Da's een beetje op de grens voor de UcD's denk ik.

Een beetje zilverdraad voor de ingangskanalen en 4mm² speakerkabel naar de uitgang.

Natuurlijk niet zo mooi als sommige exemplaren die ik op dit forum ben tegengekomen, maar het begint al wat te klinken.

Groeten,
Ed.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Robert Jan kwam vandaag de freeskelder mee op orde zetten voor het concave project.

Gelijk maar even een korte luisterpauze gehouden met de UcD als versterker.

Onze meningen liepen niet ver uiteen.

De UcD versterker, daar moet je aan wennen, maar niet lang! als de rest van de installatie maar in verhouding staat.

Ik had de versterker gisteren op een paar TL's aangesloten met Davis woofers en de XT25 tweeter. Daar kwam de kwaliteit van de UcD niet naar voor.
Op de Kwadrant echter kreeg je een heel ander geluid.

Robert Jan beschreef het als "er is plots heel wat weg, maar wat overblijft is wel klasse!". Daar kan ik hem helemaal in volgen. Alles is plots kurkdroog en eenzaam.

Toen we overschakelden naar de Audyn kwam daar plots muzikaliteit en warmte bij maar ook drukte. Ik denk dat het een persoonlijke voorkeur is.
Persoonlijk had ik een vooroordeel maar ik kan me wel met de UcD vinden zolang de aangesloten apparatuur zuiver en van hoge klasse is. Daaronder valt ook de software. Goed opgenoemen CD's klinken hier gewoon nog beter op.

Ik ga mezelf gegarandeerd een UcD versterker samen stellen volgens de regels van de kunst zoals door enkele forumleden hier voorgesteld, en dat zijn er ondertussen al wel wat!

Groeten,
Ed.
Leeuwarden

Ed,

Er kan nog het een en ander gesleuteld worden: Even de on-board voeding's C vervangen door iets beters. De ingangs C's kortsluiten (oppassen met DC!) en wat ikzelf een openbaring vond: snubbers op de gelijkrichter.

Enjoy!

Jan
Leeuwarden

Oh ja... en dan inderdaad de rest nog! :mrgreen:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Leeuwarden schreef:
Oh ja... en dan inderdaad de rest nog! :mrgreen:
juist, lijkt me een leuk project voor deze zomer! maar nu effe niet!

Tegen die tijd hebben jullie nog wel wat leuks gevonden en dan copieer ik het gewoon. 8)
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Hier een foto van de versterker.

Het is geen voorbeeld van doorgedreven perfectionisme, maar voldoet momenteel.

Ed.
Bijlagen
UcD400-01.jpg
Paul

Bericht door Paul »

asterduc schreef:

Ik had de versterker gisteren op een paar TL's aangesloten met Davis woofers en de XT25 tweeter. Daar kwam de kwaliteit van de UcD niet naar voor.
Op de Kwadrant echter kreeg je een heel ander geluid.

Groeten,
Ed.
Wat ben je toch heel de tijd negatief over de XT25 tweet, dat maakt me des te benieuwder naar je scanspeaks :wink:

Ik meen namelijk met een speaker met daarin de XT25 heel wat verschil tussen cd spelers en versterkers te horen
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ziet er goed uit, alleen je input snoeren, zijn die wel beschermd?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Paul schreef:
asterduc schreef:

Wat ben je toch heel de tijd negatief over de XT25 tweet, dat maakt me des te benieuwder naar je scanspeaks
Paul,
ik ga de schuld niet geven aan de XT25. Het is gewoon het hele concept. Die TL met Davis en Vifa is geheel anders als die Kwadrant met Scan Speaks. Totaal 2 verschillende werelden. Dat gaat niet op rekening van de XT25.
Tevens moet je ook begrijpen dat de XT25 niet op kan tegen de dure Scan Speak. Ik ben zelf jarenlang een voorstander geweest van deze 'goedkopere' Vifa units, tot ik uiteindelijk eens een betere en duurdere tweeter heb gebruikt. Als je daaraan éénmaal gewend bent dan pas merk je de zwakke punten van de goedkopere units.
Digidoo schreef:
Ziet er goed uit, alleen je input snoeren, zijn die wel beschermd?
Goed opgemerkt Digidoo,

een kennis van wou kennismaken met de UcD en heeft de versterker snel opgebouwd.
Voor die input heeft hij gekozen voor silverwire.
Deze zijn niet afgeschermd.
Ik ben zelf geen voorstander van dit idee. Aangezien ik oorspronkelijk geen storingen merkte heb ik het ook zo gelaten.
Dit weekend echter heb ik gemerkt dat er een zachte brom hoorbaar was als de CD niet speelde.
De storing verdween als de interlinks werden afgekoppeld.
Bij de Audyn is deze brom er niet. Het zit dus zeker in de UcD, maar dan alleen als de interlinks worden aangesloten.
Het zou mij niet verwonderen dat dit kan verholpen worden als de input bedrading voorzien wordt van een afscherming.

Hoedanook, het is mijn bedoeling om een totaal van 4 UcD 400 in deze kast onder te brengen. Dus hij zal zowieso verbouwd worden en dan zal een afgeschermde signaalbedrading worden aangebracht.

Groeten,
Ed.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ed,

Ik zie op een groot aantal punten nog ruimte voor verbetering, eerste verbeterpunt is het gebruik van een tweetal dubbele gelijkrichtbruggen (twee bruggen per versterker, één per voedingsrail) en deze zo kort mogelijk op de bufferelco's te monteren en de draden vanaf de trafo naar de bruggen in elkaar twisten.

Koppelcondensatoren overbruggen is ook een must, ander luister je naar een stel 22uF elco's van een 20-eurocent per stuk, da's toch niet de bedoelimg. Ook zou ik de bufferelco's vervangen door BC Components BC136 470uF/63V. Dat zijn zo wat modificaties die gelijk hoorbaar resultaat geven.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Bedankt Sander,

Ik heb gisteren je topic rond het tweaken van de UcD doorgelezen en daar mijn conclusies uit getrokken.
Het zou wel handig zijn als je dat topic kon aanvullen met duidelijke fotos voor de veranderingen aan de UcD 400. De huidige fotos hebben nog betrekking op de UcD 180!

- De ingangscondensatoren zijn bij mij reeds overbrugd.

- Dubbele gelijkrichterbrug. Hoe doe je dan de bedrading? Een brug heeft een + en - uitgang. Doe je dan de - van de 2 bruggen samen of hoe moet ik dat zien?

- Plaats bruggen en draden twisten. Okay, dat kan ik zo uitvoeren.

- De bufferelco's, dat zijn die 2 grote die tegen het T-profiel aanstaan neem ik aan. Als dat volgens jou hoorbare verbetering geeft in de configuratie zoals ik de module nu gebruik, zal ik die tip zeker volgen. Die BC136 is een bepaald merk en type neem ik aan. Ik zal eens navragen bij de lokale electroshop of ze dit kunnen bezorgen.

Groeten,
Ed.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ed,
Dubbele gelijkrichterbrug. Hoe doe je dan de bedrading? Een brug heeft een + en - uitgang. Doe je dan de - van de 2 bruggen samen of hoe moet ik dat zien?
Je richt per voedingsrail gelijk en dus heb je + en - per voedingsrail voorhanden na de bufferelco's. Op de module knoop je nu voor de positieve voeding de + van één de bufferelco's aan de + van de modules en de - van de bufferelco's aan de GND, voor de negatieve voeding doe je precies 't omgekeerde. Dus op de GND zitten de - van de positieve rail en de + van de negatieve rail aan elkaar geknoopt.

Afbeelding

Bovenstaand schema illustreert e.e.a. De oplettende lezer herkent hierin mijn UcD voeding met T-netwerk condensatoren. De BYV79 diodes vormen uiteraard de bruggen, ik zou je aanraden om net zoals hier te zien 10~47nF condensatoren (keramische multilayers) over je bruggen heen te zetten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Bedankt Sander,

tekening is duidelijk.
Ik ga volgend weekend de wijzigingen proberen doorvoeren.

Groeten,
Ed.
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

ah, nu weet ik wat ik na de thee miste :wink: :roll:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ed,
De bufferelco's, dat zijn die 2 grote die tegen het T-profiel aanstaan neem ik aan. Als dat volgens jou hoorbare verbetering geeft in de configuratie zoals ik de module nu gebruik, zal ik die tip zeker volgen. Die BC136 is een bepaald merk en type neem ik aan. Ik zal eens navragen bij de lokale electroshop of ze dit kunnen bezorgen.
Inderdaad, BC136 zijn condensatoren van BC components, voorheen Philips, speciaal ontwikkeld voor gebruik in schakelende voedingen e.d. Dus prima geschikt voor een klasse-D versterker, immers de werking daarvan is enigzins te vergelijken met een schakelende voeding waarvan de uitgangsspanning te moduleren valt via de ingangsspanning.

http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... SKU=580820

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
mluyben

Bericht door mluyben »

Of bij RS-Components zoek op bestel nummer 484-6478.
Vishay 136 RVI Aluminium Radial Cap,63V,470uF
Dit zijn dezelfde condensatoren.
Ze hebben hetzelfde fabrikant code: 222213668471.

RS is wat makkelijker voor partikulieren, geen minimum bedrag, 6 euro handling kosten, geen verzendkosten.
En goedkoper :shock:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je in de buurt van Delft woont, HEC heeft nog een mooi voorraadje liggen. Niet allemaal kopen he, want ik wil ook nog weleens wat!
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Klasse jongens, bedankt voor de hulp.

Lokaal zijn ze hier niet te krijgen.

Mijn bedrijf is klant bij zowel Farnell als RS en binnenkort moet ik op klantenbezoek in Den Haag.
Keuze zat dus, dat gaat wel lukken.

Ed.
Hans Nootdorp

Ed, ik woon vlak bij HEC in Delft. Als het makkelijker voor je is, wil ik daar wel wel wat voor je halen. Ik moet er voor mijzelf toch heen. Ik kan ze dan eventueel aan je opsturen (of je komt op de thee langs). Je hebt nog wat van mij te goed.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Hans Nootdorp schreef:
Ed, ik woon vlak bij HEC in Delft. Als het makkelijker voor je is, wil ik daar wel wel wat voor je halen. Ik moet er voor mijzelf toch heen.
als het voor jou geen moeite is Hans, dan vind ik dat een goed idee.
Ik kan er momenteel 4 gebruiken.

Alvast bedankt.
Groeten,
Ed.
Hans Nootdorp

Ed, ga ik voor je regelen. Ik denk dat ik a.s. vrijdag even langs ga en stop ze dan voor jou in een bubble-envelopje.
hybride

Bericht door hybride »

Hans,

Zou je er voor mij ook 4 willen meenemen?
Ik wil het geld+verzend alvast naar je overmaken en stuur m'n adres via een pb.

Ik hoor het wel..
Plaats reactie