afkitten --> met welke silicone?
Moderator: Beheerdersteam
afkitten --> met welke silicone?
Hallo,
Ik ben volop bezig met de bouw van mijn eerste sub. Nu wil ik alles zo goed mogelijk doen. Bij speakerland hebben ze mij ten stelligste afgeraden om gewone siliconen te gebruiken omdat die het koper dat in de subkast aanwezig is zou aantasten. Welke siliconen gebruiken jullie om de hoeken van de kast langs de binnenzijde extra af te dichten??
bedankt voor jullie antwoord
mvg
Ik ben volop bezig met de bouw van mijn eerste sub. Nu wil ik alles zo goed mogelijk doen. Bij speakerland hebben ze mij ten stelligste afgeraden om gewone siliconen te gebruiken omdat die het koper dat in de subkast aanwezig is zou aantasten. Welke siliconen gebruiken jullie om de hoeken van de kast langs de binnenzijde extra af te dichten??
bedankt voor jullie antwoord
mvg
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Normale siliconenkit bevat azijnzuur. Afhankelijk van de ventilatie kan het maanden tot jaren duren voordat er nagenoeg geen zuurdampen meer vrijkomen. In een gesloten box blijven die dampen ook nog eens langer hangen, waardoor ze alle tijd hebben om metalen aan te tasten.
Gebruik daarom zuurvrije siliconenkit. Bijkomend voordeel is dat je dan ook niet langdurig last hebt van die penetrante zure geur.
Gebruik daarom zuurvrije siliconenkit. Bijkomend voordeel is dat je dan ook niet langdurig last hebt van die penetrante zure geur.
- audiomanics
- Contacteer:
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Constructief gezien heb je daar eigenlijk meer aan dan aan siliconenkit, want blijkt extra afdichting noodzakelijk te zijn, dan is ook de lijmverbinding niet optimaal.audiomanics schreef:Carrosseriekit is ook " hele goeie poeier"
Anders heb ik ook goede ervaring met de tweecomponenten houtrotvuller van Cetabever (Guppa-houtrotreparatieset voor buiten)
Smeert goed weg, krimpt niet en wordt loeihard
Kees
Edit: zie ook de gelijktijdige reactie van Richard.
Re: afkitten --> met welke silicone?
Doen "wij" dat dan?mel schreef:... de hoeken van de kast langs de binnenzijde extra af te dichten??
Als je een kast voor een subwoofer maakt, dan maak je vrijwel altijd gebruik van een dikkere (toch wel minimaal 15mm) houtsoort, zoals MDF of multiplex. Gebruik je houtlijm of PU-lijm voor de verbindingen, dan zijn die volgens mij toch ontzettend luchtdicht? Of vergis ik me nu?
Eigenlijk is het superdicht maken van een sub helemaal niet nodig. Enige wat er gebeurt is dat de Qb ietsje daalt maar dat is echt verwaarloosbaar als het kiertjes zijn waar je niet eens doorheen kunt kijken. Zelf zet ik altijd nog extra 2 x 2 latjes in de hoeken met gewone houtlijm en spijkertjes. Daardoor wordt de hoekverbinding ook veel sterker en minder buigzaam. De hoek van het latje welke in de hoek komt dan wel extra afschuinen om een goede aansluiting te krijgen.
Wil je kitten met siliconen neem dan idd zuurvrije siliconenkit, ook wel bekend als "spiegelkit" omdat het spiegelende zilverlaagje ook niet tegen het azijnzuur van gewone siliconenkit kan.
Wil je kitten met siliconen neem dan idd zuurvrije siliconenkit, ook wel bekend als "spiegelkit" omdat het spiegelende zilverlaagje ook niet tegen het azijnzuur van gewone siliconenkit kan.
ik gebruik gewoon witte houtlijm. Niet super veel maar wel goed aanwezig. Laten drogen en daarna de naden nog een extra steepje in trekken. Gegarandeerd lucht dicht. Heb je geen kit bij nodig.
Als je platen niet helemaal goed op elkaar aansluiten gebruik dan bruislijm. Dit kan je eventueel wel later kitten met kit op syliconen basis maar vaak is de bruislijm wel netjes in alle kieren en gaten gaan zitten
Als je platen niet helemaal goed op elkaar aansluiten gebruik dan bruislijm. Dit kan je eventueel wel later kitten met kit op syliconen basis maar vaak is de bruislijm wel netjes in alle kieren en gaten gaan zitten