afkitten --> met welke silicone?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mel

afkitten --> met welke silicone?

Bericht door mel »

Hallo,

Ik ben volop bezig met de bouw van mijn eerste sub. Nu wil ik alles zo goed mogelijk doen. Bij speakerland hebben ze mij ten stelligste afgeraden om gewone siliconen te gebruiken omdat die het koper dat in de subkast aanwezig is zou aantasten. Welke siliconen gebruiken jullie om de hoeken van de kast langs de binnenzijde extra af te dichten??

bedankt voor jullie antwoord

mvg
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

eentje op waterbasis. Waterdamp kan niet zoveel kwaad :wink:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Normale siliconenkit bevat azijnzuur. Afhankelijk van de ventilatie kan het maanden tot jaren duren voordat er nagenoeg geen zuurdampen meer vrijkomen. In een gesloten box blijven die dampen ook nog eens langer hangen, waardoor ze alle tijd hebben om metalen aan te tasten.

Gebruik daarom zuurvrije siliconenkit. Bijkomend voordeel is dat je dan ook niet langdurig last hebt van die penetrante zure geur.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Carrosseriekit is ook " hele goeie poeier"
Anders heb ik ook goede ervaring met de tweecomponenten houtrotvuller van Cetabever (Guppa-houtrotreparatieset voor buiten)
Smeert goed weg, krimpt niet en wordt loeihard

Kees
richard

Bericht door richard »

Een gemiddelde overschilderbare kit is prima. Maar als je netjes en nauwkeurig werkt heb je geen kit nodig, de lijmverbindingen zijn ook veel sterker als de panelen goed strak tegen elkaar sluiten.
Laatst gewijzigd door richard op wo 10 jan 2007, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

audiomanics schreef:
Carrosseriekit is ook " hele goeie poeier"
Anders heb ik ook goede ervaring met de tweecomponenten houtrotvuller van Cetabever (Guppa-houtrotreparatieset voor buiten)
Smeert goed weg, krimpt niet en wordt loeihard

Kees
Constructief gezien heb je daar eigenlijk meer aan dan aan siliconenkit, want blijkt extra afdichting noodzakelijk te zijn, dan is ook de lijmverbinding niet optimaal.

Edit: zie ook de gelijktijdige reactie van Richard. :D
StevenW

Re: afkitten --> met welke silicone?

Bericht door StevenW »

mel schreef:
... de hoeken van de kast langs de binnenzijde extra af te dichten??
Doen "wij" dat dan?

Als je een kast voor een subwoofer maakt, dan maak je vrijwel altijd gebruik van een dikkere (toch wel minimaal 15mm) houtsoort, zoals MDF of multiplex. Gebruik je houtlijm of PU-lijm voor de verbindingen, dan zijn die volgens mij toch ontzettend luchtdicht? Of vergis ik me nu?
dre

Bericht door dre »

je kan ook een kit op pubasis gebruiken,erg taai en snel droog.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk is het superdicht maken van een sub helemaal niet nodig. Enige wat er gebeurt is dat de Qb ietsje daalt maar dat is echt verwaarloosbaar als het kiertjes zijn waar je niet eens doorheen kunt kijken. Zelf zet ik altijd nog extra 2 x 2 latjes in de hoeken met gewone houtlijm en spijkertjes. Daardoor wordt de hoekverbinding ook veel sterker en minder buigzaam. De hoek van het latje welke in de hoek komt dan wel extra afschuinen om een goede aansluiting te krijgen.

Wil je kitten met siliconen neem dan idd zuurvrije siliconenkit, ook wel bekend als "spiegelkit" omdat het spiegelende zilverlaagje ook niet tegen het azijnzuur van gewone siliconenkit kan.
teacher

Bericht door teacher »

Ik heb standaard een tube acrylaatkit in huis.
Daarmee kit in idd de binnennaden af, de poort, de aansluitingen enzo.

De woofer zelf doe ik een randje tochtstrip onder.
mel

Bericht door mel »

Ik heb net de hoeken bekeken waar ik wilde afkitten, en eerlijk gezegd moet ik bekennen dat ik niet echt het nut inzie van nog silicone te gebruiken. De hele hoek is namelijk opgevuld met lijm omdat ik erg veel lijm heb gebruikt bij het in elkaar zetten. Of zie ik het fout???
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dat zie je helemaal goed. Zoals uit alle reacties mag blijken, hoort een goede lijmverbinding gewoon goed dicht te zijn.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

ik gebruik gewoon witte houtlijm. Niet super veel maar wel goed aanwezig. Laten drogen en daarna de naden nog een extra steepje in trekken. Gegarandeerd lucht dicht. Heb je geen kit bij nodig.

Als je platen niet helemaal goed op elkaar aansluiten gebruik dan bruislijm. Dit kan je eventueel wel later kitten met kit op syliconen basis maar vaak is de bruislijm wel netjes in alle kieren en gaten gaan zitten
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

mss gewoon montagekit gebruiken?
mvg
audioot
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach je wilt toch ook een mooi buitenkantje? Plamuur je die kieren toch gewoon dicht :twisted:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”