toch effe vragen..

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
blackevil
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 23:48

toch effe vragen..

Bericht door blackevil »

ik heb een vraagje over filters die gebiampt kunnen worden..

en wel over de impedantie..

princiepe creeer je dacht ik 2 verschillende netwerken toch? 1 voor de tweeter en 1 voor de mid bass.

nou een fictieve weerstand voor netwerk van de tweeter 8ohm
en een fictieve weerstand voor netwerk van de mid 8ohm

als ik dit biamp..dan ziet de versterker netjes 8 ohm perkanaal..

maar wat nou als ik niet biamp en gewoon op 1 kanaal aansluit..dan zal het in mijn gedachte en met mijn opleiding al gauw op neer komen dat de versterker 4ohm ziet...

nou weet ik dat de impedantie van de speaker ook verandert namate het speelt..

maar hoe zit dit nou??

denk ik goed of maak ik een fundenmentele denk fout?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: toch effe vragen..

Bericht door richard »

blackevil schreef:
nou weet ik dat de impedantie van de speaker ook verandert namate het speelt..
Door de filtercomponenten veranderd de impedantie per luidsprekercomponent. In jouw voorbeeld zal de spoel die voor de woofer zit er voor zorgen dat de impedantie van 8 Ohm alleen geldt voor die frequenties die door de woofer moet worden weergegeven. Bij hogere frequenties loopt de impedantie van de spoel op zodat er bijna geen stroom meer door de woofer (of weerstand) gaat lopen.

Bij de tweeter is het vergelijkbaar alleen zorgt daar de condensator er voor dat de tweeter alleen de hoge frequenties te verwerken krijgt. Onder de scheidingsfrequentie loopt de impedantie van de condensator op zodat de tweeter geen stromen op lage frequenties hoeft te verwerken.

Bij een goed ontworpen filter is het dan zo dat de impedantie over het hele frequentiebereik min of meer gelijkmatig blijft.
blackevil
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 23:48

Bericht door blackevil »

ahaa ik snap het..


:oops: eigenlijks had ik het ook wel zelf kunnen bedenken...

maar iniedergeval bedankt voor dit zeer verhelderende antwoord!

grtz peter
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”