Speaker Units voor Philips FB850 HELP

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Roelio

Speaker Units voor Philips FB850 HELP

Bericht door Roelio »

Hallo,

Ik heb 2 philips FB 850 speakers en ik mis alleen de conus units. Nu heb ik via een zaak 2 conussen gehaald om 1 speaker te testen (2 conussen per speaker). De cross-over is goed, maar ik vind de conus units niet genoeg power hebben.

Ik heb van deze zaak voor vervanging Visaton speakers meegekregen van 80Watt. Ze waren EUR 30 per stuk.

De conus vibreert erg makkelijk en volgens de oude eigenaar waren de originele conus units die erin zaten voordat de speakers overbelast waren veel stugger en gaven daardoor een strakkere diepere bas.

De FB 850 speaker is een 3 weg 6 ohms speaker met 120 W. continue.

Welke conus units heb ik nodig?
Maakt het aantal Watts uit in contrast met de stugheid van de unit?
Waar moet ik op letten bij mijn keuze?

Alvast super bedankt voor diegene die mij het antwoord kan verschaffen.

Roel
sietse

Bericht door sietse »

Hallo Roelio,

Weet je ook ongeveer hoe oud ze zijn en of het zelfbouwboxen zijn of fabrieksboxen. Dan kan ik gerichter zoeken in oude gegevens. Zie vooralsnog geen FB type boxen.

Sietse
SARK

Bericht door SARK »

Hier is de handleiding te downloaden van de fb830/840/850/860;

http://www.p4c.philips.com/files/f/fb86 ... fu_nld.pdf

Misschien heb je daar iets aan.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ha Roelio,

Wat ik zo lees in de PDF file die SARK geplaatst heeft zijn het 2 woofers van 7 inch in een 48 liter kast.
Ik weet niet welke Visaton units je nu hebt, maar als ik even snel reken zou twee keer de W170S (als het een gesloten kast is) wel kunnen gaan werken. Voor het mooie zou de kast wat groter moeten, maar bij een gesloten systeem kan het best werken. Twee keer die woofer zit je op 59 liter dus de kast is iets aan de krappe kant.
Maar Visaton heeft nogmeer woofers, misschien iemand anders nog een idee wat zou kunnen? (of ervaring mee...)
sietse

Bericht door sietse »

Ik heb er verders niets van.
Ik denk dat Visaton W170S wel zullen werken. Opvallend bij deze boxen is dat de bassen niet ieder apart worden gefilterd. Philips heeft dat vrij lang gedaan met dit soort luidspreker samenstellingen d.m.v 6 dB filtering.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Wat ook nog misschien een optie is, is de W180 van Intertechnik(.de)
Is met z'n prijs van 22 euro misschien wat aantrekkelijker.
sietse

Bericht door sietse »

Zit er nog even over na te denken, maar Philips units hadden altijd nogal een redelijk rendement. Zou best eens kunnen dat er gexeperimenteerd moet worden met het filter. Weerstandje erbij of zo... :)
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Dat zou je kunnen doen. Volgens de info heeft de spekaer een ren. van 88dB
Staat alleen niet bij waar en hoe dat gemeten is. Net zoals het frequentie bereik. Die hier staan op zolder lijken mooie waardes te hebben....echter zijn -10dB punten... :)
Maar goed, ik dwaal af....

Even vraagje aan Roel: Ook al zijn die oude woofers kapot, er staat op de magneet meestal een nummer. Beginnende met AD en dan een nummer.
Aan de hand hiervan kun je achterhalen (misschien) wat de specs van die oude woofer zijn.
Heb je die oude units nog?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

p.s. Aangezien je twee woofers hebt in 1 kast is het van belang dat je weet of de woofers in serie staan of parallel aan elkaar.

Staan ze in serie en je gebruikt 8 Ohm woofers kom je uit op een totale impedantie van 16 Ohm. Da's vrij hoog. Dan is het beter om 4 Ohm versies te gebruiken.

Staan de woofers parallel en je gebruikt 4 Ohm versies zal de impedantie naar 2 Ohm gaan en da's erg laag. Gebruik in dit geval de 8 Ohm versie wat een impedantie oplevert van 4 Ohm.
Plaats reactie