Aangezien ik nog niet alleen woon en dus mijn huis hopelijk nog moet bouwen, vroeg ik me het volgende af:
Waarop moet ik letten als ik een ruimte bouw, zoals de living, waarin intensief tv en muziek zal worden beluisterd en ik wens dat de klank zo 'goed' mogelijk is.
met vooral dan aandacht voor:
- meest ideale omgeving, dus qua vormgeving.
- hoeveelheid speakers en sub (2.1, 5.1, 6.1, 6.2...?) tov van de grootte van de kamer.
- plaatsing van de speakers.
- welke gebruikte materialen
En dit allemaal zonder al te veel high tech en dure stuff te gaan gebruiken maar gwn een degelijk ontwerp + gepaste materialen.
Ik hoop dat jullie mij wat uitleg kunnen geven en persoonlijke ervaringen. Ik zie veel mensen sukkelen met de positionering van de speakers binnen een gegeven ruimte.
By een audiozaak in oost-vlaanderen heb ik eens Kef's ter waarde van 15000€ kunnen beluisteren en dat was in een speciale ruimte, met een geperforeerd plafond, dikke zware vloerbekleding en de ruimte versmalde naar de frontspeakers toe. Misschien is dit een aanwyzing naar een goede luisterruimte
de link http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1831 heb ik al doorlezen.
groeten fredze
ideaal / praktisch ontwerp van luisterruimte
Moderator: Beheerdersteam
Re: ideaal / praktisch ontwerp van luisterruimte
Hi Fedze,fredze schreef:Aangezien ik nog niet alleen woon en dus mijn huis hopelijk nog moet bouwen...
Leesvoer van de "golden ratio" club cardas.com
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik zou eens op de site van Toine Dingemans a.k.a. Thingman kijken (staat een link in onze bibliotheek), veel nuttigs en veel leesvoer.
Re: ideaal / praktisch ontwerp van luisterruimte
Of iets antroposofisch?Bergrans schreef:Hi Fedze,fredze schreef:Aangezien ik nog niet alleen woon en dus mijn huis hopelijk nog moet bouwen...
Leesvoer van de "golden ratio" club cardas.com
ahn, dat had ik nog niet gevonden, te lang geleden dat ik de bibliotheek nog eens checkte.Henkjan schreef:ik zou eens op de site van Toine Dingemans a.k.a. Thingman kijken (staat een link in onze bibliotheek), veel nuttigs en veel leesvoer.
Die gulden snede stellingen heb ik ook al meerdere malen tegengekomen.
dank!