speakerstands (MDF/carbon laminaat)

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

speakerstands (MDF/carbon laminaat)

Bericht door Aquilon »

Hoi,

nu mn zelbouwluidsprekers klaar zijn hoef ik nog speakerstands te maken (ik kan ze ook kant-en-klaar kopen, maar dat is de helft van de fun, en nu worden ze op maat gemaakt). Ik heb echter een vraag; voor de boven- en bodemplaat zou ik een MDF/carbon laminaat willen gebruiken (kwestie van een stevige rigide stand te hbben). Heeft iemand van jullie daar reeds ervaring mee .....? Wanneer dit procede lukt zou ik het ook willen gebruiken voor een equipment-rack.

Muzikale groeten,

Bart
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Há die Aquilon! welkom hier!

vertel eens wat meer over dat MDF/carbon laminaat? ik ken t niet...
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Hoi,

eigenlijk is het gewoon een plaat MDF (18mm dik) waarop een carbonmat (of 2 matten) gelamineerd wordt met epoxy om zo een hogere stijfheid te verkrijgen.

Groeten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat klinkt goed zeg. hebbie een link naar wat foto's van dat spul? is het een beetje te zagen/frezen?

en de rest van de stand? zandgevulde buis ofzo?
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Hoi,

ik heb geen digitale camera of dergelijke ter beschikking, dus foto's zullen niet lukken.
Na studie ben ik uitgekomen op stands van max 60 cm hoog (spikes incl) en een bodem- en bovenplaat van amper 25 x 30 cm. Veel extra stijfheid zal ik dus niet nodig hebben en zal dus de carbon gebruiken voor een equipment-rack (waarover later meer).
De speaker-stands zullen opgebouwd worden uit een bodemplaat van 23 x 30 x 1,8 cm MDF waarop een met zand gevulde zuil van 50 x 14 (bestaande ui 4 platen MDF) gemonteerd zal worden. Op de 4 zijden van de zuil worden eventueel rechthoekige zwarte tuintegels gemonteerd voor extra massa. Boven op de zuil wordt een MDF-plaat gemonteerd van 20 x 25 x 1,8 cm, of eventueel een betonnen vloertegel van 20 x 20 x 5 cm.
Het geheel zal ontzettend veel wegen maar resonantievrij zijn hoop ik :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

betonnen tegel onderaan lijkt me stabieler....

maar mooie opzet. je hebt ook geen link naar die MDF/Carbon? waar koop je dat?
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Mocht ik tegels vinden van 30 x 30 cm is het zeker te overwegen om die als bodemplaat te gebruiken, al moet ik dan wel iets vinden om de spikes te monteren IN de plaat.
Ik koop de carbon-matten en epoxy hier in Gent (Polyester Demaere) en heb deze constructie geleend van mn radiobestuurde zeilboten (die ook in carbon zijn).
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

voor het carbon en andere 2-component produkten zie http://www.vosschemie.nl/ voor de nederlanders, of voor de belgen onder ons http://www.vosschemie.be/ned/info.asp
Plaats reactie