2.5 filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

2.5 filter

Bericht door JeroenKV »

Hi,

Waar kan ik meer info vinden over dit type filter? Ik wil 2 Visaton AL130's combineren, waarbij de 2e laagondersteuning geeft.

Groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Je hebt een woofer die zowell mid als bass doet, en de andere doet alleen bass. Doorgaans zijn beiden 2e orde gefilterd.

Het filterpunt van de basswoofer kun je het best gelijk trekken met je bafflestep. Zo compenseer je die namelijk netjes.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

als je geluk hebt hoef je niet eens bafflestep compensatie te doen, aangeizen die mooi aansluit op je laag gedeelte.
Maar dit verschilt heeeel erg per ontwerp.
Kan best zijn dat het bij jou niet lukt.

2,5weg is een leuk systeem om toch nog net fftjes wat meer body te krijgen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

voodooless schreef:
Je hebt een woofer die zowell mid als bass doet, en de andere doet alleen bass. Doorgaans zijn beiden 2e orde gefilterd.

Het filterpunt van de basswoofer kun je het best gelijk trekken met je bafflestep. Zo compenseer je die namelijk netjes.
Om die truuk met die bafflestep goed te laten werken is je 2de orde filter zo gedimensioneerd dat de curve uit twee delen bestaat. Eerst een eerste orde helling rond de bafflestep dmv de spoel en pas hoger in frequentie de condensator laten werken om te zorgen dat extra midfrequent eruit gefilterd wordt. Als je het goed doet werken de twee midwoofers dan zo samen dat de overgang van laag tot midlaag mooi faselineair is.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

De baffle wordt 16 cm breed waar ligt dan ongeveer de baffle step? Rond de 800hz? Ik filter de AL130 met de hoge toner rond de 1000hz, dus heb ik hier wel mee te maken?
Laatst gewijzigd door JeroenKV op do 14 dec 2006, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Google bekend?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

voodooless schreef:
Google bekend?
Net post aangepast....... jij was iets sneller..... :wink:

De baffle wordt 16 cm breed waar ligt dan ongeveer de baffle step? Rond de 800hz? Ik filter de AL130 met de hoge toner rond de 1000hz, dus heb ik hier wel mee te maken?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Oke dan :)

Ik vraag het me af of het dan echt zinvol is als je toch op 1000 Hz gaat crossen.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Bij 16 cm ligt de f3 van de baffle step op 720 Hz.

Met de baffle step heb je altijd te maken, ongeacht je Xfrequentie tussen mid en hoog.

Verder is het natuurlijk waar wat Jeroen_D zegt.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Waar ik mee zit is dat de AL130 niet heel veel power in het laag heeft, daarom wil ik een 2e AL130 inzetten (2 AL130's komt overeen met de Sd van een 18cm woofer). Wordt de afstand tussen de units echter niet te groot bij 1000hz als 2 AL130's daar hun werk doen? (vandaar mijn vraag over 2.5)

De totale afstand waarover de units zijn gespreid wordt dan 50 cm.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

De handboeken geven als vuistregel een maxium driver-afstand aan van 1 golflengte. (hart-op-hart)
Golflengte bij 1000 Hz is 34 cm. Dus 50 cm onderlinge afstand is dus wel wat te veel voor een nette afstraling met 2 units. Maar dat zou gelden als je 2 woofers parallel zou zetten (dus in een 2 weg systeem).

O.a. om bovenstaand reden stopt de "onderste" woofer er in een 2,5 weg systeem bij een veel lagere frequentie al mee: vaak ergens tussen 100 en 500 Hz. Bij 500 Hz is de golflengte 69 cm, zodat dan 50 cm onderlinge afstand (hart-hart) geen probleem is.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik deed van onder tot boven, dus niet hart tot hart.
De AL130's zijn 15 cm en de B&G Neo8 is 20cm, dus het zou wel goed gaan. Goed te horen! :) Dan schakel ik de AL130's gewoon parallel, dan komen ze qua rendement ook richting de Neo8.

Er komt nog een Neo3 bij, dus het wordt een 3-weg.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Mis ik iets of heeft JeroenKV verteld in wat voor box het zou moeten?
Mij bevalt de crossover nog steeds het best met 100 en 4000 Hz. De bas 6 dB, de basmid 6 of 12 dB wat je wilt, de tweeter kan hogere eisen stellen. 12 of 18 dB ofzo. Bepaal ik altijd gehoormatig.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Welke crossover heb je het over Sietse?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hans Nootdorp schreef:
Bij 16 cm ligt de f3 van de baffle step op 720 Hz.

Met de baffle step heb je altijd te maken, ongeacht je Xfrequentie tussen mid en hoog.

Verder is het natuurlijk waar wat Jeroen_D zegt.
Die f3 klopt niet. Gebruik een programma als The Edge ( http://www.tolvan.com/edge/ ), ik heb gemerkt dat deze simulaties heel goed overeenkomen met mijn metingen.

Dan zul je zien dat de bafflestep beslist niet alleen afhankelijk is van de breedte maar ook van de hoogte. Bij de volgende voorbeelden ga ik voor het gemak even ervan uit dat de luidspreker ongeveer in het midden van breedte en hoogte is geplaatst.

Bij een box van 16cm breed en 32cm hoog ligt het middelpunt van de bafflestep op 350 Hz. Dat is het +3 dB punt, het maximum ligt op +6 dB. Dit is bafflestep, door aanvullende diffractieeffecten kan het maximum op zelfs 10 dB liggen. Daardoor ligt f3 van de bafflestep schijnbaar hoger, maar dat is niet waar je meet dan de diffractierippel. Als ik in dit voorbeeld uitga van het maximum van de eerste piek van de diffractierippel, dan ligt f3 op ca 500 Hz.

Bij een box van 16 cm breed en 1m hoog ligt het midden van de bafflestep, het 3 dB punt, op ca 215 Hz. Als je de diffractierippel meeneemt, dan ligt het -3 dB punt tov van het maximum rond 1000 Hz, op ca 300 Hz.

Uit deze voorbeelden blijkt dat de diffractierippel erg bepalend is ook. Verder hoef je het bafflestep effect zelf niet volledig te compenseren, dan krijg je teveel bas.

Nu zie je dat in de praktijk zo'n 2,5-weg systeem uitstekend kan werken, ook bij een box van slechts 16 cm breedte. Neem het -3dB punt van de driver die mee moet helpen in de bas ergens tussen 300 en 500 Hz, afhankelijk van de hoogte van de box.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Interessant Jeroen!
Mijn baffle is inderdaad 1 meter bij 16 cm. Dat betekent dat de 2e AL130 een -12db filter met -3db punt op 300hz moet hebben?

Ik zie trouwens ook 2.5's met een -6db filter voor de 2e woofer. Waarom is dit?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, een 12 dB filter met -3 dB op 300 Hz, maar wel zorgen dat ie daar nog een 6 dB helling heeft. Dus eerst ontwerpen met een enkele spoel. De condensator, niet te groot, er dan alleen bijzetten om het hogere middengebied nog wat extra te dempen. Maar die condensator moet vooral niet te snel zijn werk beginnen te doen, zeker niet beneden 600 Hz.

Die 6 dB voor integratie van mid en tweeter is gewoon een persoonlijke keuze en niet afhankelijk van 2,5 weg. Bij een gewone 2-weg zie je toch ook 6 dB filters?

Nog even over de crux van 2,5-weg. Bij 2,5 weg zet je er alleen een identieke midwoofer bij die je filtert zodanig dat de bafflestep wordt opgeheven en het hele rendement van je speaker danig omhoog schiet. Zo'n systeem geeft dus niet meer bas, wel meer rendement. De woofertjes kunnen niet plotseling lager gaan natuurlijk :wink: .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

denk dat Jeroen_KV doelt op de zeg maar onderste woof met 6dB filteren
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

O, ok dat zou best kunnen, die C is niet altijd nodig zeker niet als de woofer een vriendelijke roll-off heeft.

Als ik zoiets zou ontwerpen zou ik eerst meten en dan kijken hoe de woofers het mooist op elkaar aansluiten. Daar kan uitkomen parallel over de woofer geen C, een enkele C met een bepaalde waarde, of een C met een weerstand in serie - iets ertussenin dus. Ook met luisteren en op basis daarvan schuiven met kantelfrequentie kan het weer veranderen. Het wordt dus 1ste orde, 1ste orde met Zobel achtig netwerk over de woofer, of 2de orde. Hoger zou ik nooit gaan voor de overgang tussen de woofers in een 2,5-weg.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

@Jeroen
Erg mooi programmatje, dat Edge.
De uitkomsten verbazen mij wel. Tenminste als ik ze vergelijk met 2 literatuur-artikelen. Maar is misschien beter als ik nieuw topic open. Heeft jeroen-KV tenminste geen last van ons theoretisch gebazel.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Het heeft allemaal met elkaar te maken, 2.5 filter, baffle step etc., dus ga gerust je gang.

Ik heb Edge ook, maar het is nog best een bewerkelijk programma! Misschien een idee om een "Edge voor dummies" op deze site te zetten? Die is er ook voor Winisd.

De aanpak die Jeroen geeft voor filtering van de onderste woofer lijkt mij een goede weg. Gewoon simpel beginnen met een enkele spoel en dan verder verbeteren indien nodig. Het verklaart in iedergeval waarom ik deze oplossingen zie bij verschillende 2.5's. Ik denk zelfs dat het met de 2e AL130 1e orde op 300hz filteren zou moeten lukken, omdat zijn freq cruve mooi recht is tot 5000hz.

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat zou een reden kunnen zijn om in ieder geval de luidsprekerimpedantie te corrigeren met een Zobel. Door de oplopende impedantie van de spreekspoelinductie wordt de filterwerking van de seriespoel op een gegeven moment gedeeltelijk opgeheven. Als je geen natuurlijke eigen afval hebt van de woofer is het verstandig om de filterwerking te garanderen over het hele spectrum.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mijn systeem zelf is ook een 2,5 weg. Ik ken er meerdere en het is niet echt raadzaam om die 1e orde te filteren, aangezien vaak de "laag"woofer je "laag/mid" woofer in gaat halen (bij -8 tot -12dB)
Niet wenselijk lijkt me. Meestal voldoet een 6,8uF tot 10uF parallel met een 3,3mH of meer (naar smaak :P ).

Zobel kan je vaak goed gebruiken om idd mooi rond de 2500hz te komen, een dikke elco van 22uF wil ook vaak wel werken. (Of een "simpele" 2e orde filter voor wat hoger)

Ik vind persoonlijk 2,5weg systemen wel leuk, aangezien ze "lijken" op een 3 weg. Maar weer net wat voller klinken dan een 2 weg (met 1 woofer dan). De techniek is dan wel iets anders, maar een mooi compromis :)

Wat ik zelf een raar punt vind, is hoe het kan dat bij een 2,5 weg je 2 woofers in 1 kast kwijt kan, maar dat ze dan niet werken als een 2 weg. Normaal zou je dan ongeveer het dubbele volume nodig hebben.
Het enige verschil wat er nu is, is een filter.

Hoe zit dat precies ?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Goede punten om een 2e orde te gebruiken voor beide woofers! Heb ik dan ook nog een Zobel netwerk nodig of kan de spoel gewoon iets groter zijn?

Bij 2.5 hebben beide woofers toch hun eigen behuizing? Of kunnen ze ook gecombineerd zijn, maar dan met het dubbele volume van een enkele woofer? (Je wilt geen passieve radiator creeëren.....)

Eigenlijk bouw ik een 3.5 ..... :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Of je een Zobel nodig hebt zal de praktijk moeten uitwijzen. Meten en luisteren dus.

De woofers kunnen best in 1 behuizing. In het laag werken ze samen, geen passieve radiator effect tenminste niet als je ze gecontroleerd en in fase aanstuurt :wink: .
In het mid kan het zelfs gunstig zijn om staande golven onder controle te krijgen, met het filter zou je kunnen beinvloeden hoe beide backwaves interacteren. Daarbij kun je proberen te zorgen dat hij minder wordt ipv meer. Een 2de orde filter geeft 180 graden fasedraaiing, dus dit biedt mogelijkheden tot vermindering (niet cancelling want de amplitudes zijn verschillend).
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”