Dag allen, kan ik volgende eens voorstellen om vervolgens hulp te vragen met filter. (ik heb geen meetssyteem)
3-weg Tl-kast op 40 Hz
low budget Monacor units (specs op site)
SP-95
DM-135
DT-100
1) gefilterd op 700/4000 Hz 6dB Butt. , klonk slecht
2) had nog een seriefilter 12db 700/4000 liggen en klinkt veel beter maar moet beter kunnen
3) die dome lijkt me geen goede kwaliteit (Sietse heeft gelijk zeker ...)
Kan ik filteren op 1kHz laag en 2,5Khz voor hoog ?
Ik denk ook van de mid en laag 2dB lager te leggen dan de woofer, gezien de karakteristiek van de fabrikant
Na de literatuur en theorie er nog eens op na te slaan, is het aangeraden een hogere orde filter toe te passen ? (18db of 24db ?)componenten haal ik ook bij monacor.
Let wel het gaat hier over "relatief" goedkope units, dus topkwaliteit kan niet maar moet toch een kwalitatieve speaker uitkomen.
Filters kan ik eventueel simuleren met CAAD, maar heb de indruk dat dit niet altijd correct is.
Alvast bedankt voor tips (heb hier al veel bijgeleerd, zeker de artikels op de home pagina)
Een belg
help bij filter
Moderator: Beheerdersteam
Beste jgffw,
Ik heb vandaag even de tijd genomen bij monacor te kijken. Ik begrijp dat je een dome mid gebruikt. Dat is niet zo geschikt voor de 6 dB filtermethode.
Als jou budged het toelaat vervang hem dan door een basmid woofertje.
Zit nu zelf te luisteren naar m'n nieuwste creatie waar de scheidingsfrequentie tussen basmid en hoog nu 2500 Hz 6 dB is en het lijkt nu goed te gaan. Probeer een breedbandige basmid te vinden als het kan. Dan kun je experimenteren met de crossover freq. zodat je eventueel niet struikeld omdat de tweeter te laag moet inkomen.
Groetjes Sietse
Ik heb vandaag even de tijd genomen bij monacor te kijken. Ik begrijp dat je een dome mid gebruikt. Dat is niet zo geschikt voor de 6 dB filtermethode.
Als jou budged het toelaat vervang hem dan door een basmid woofertje.
Zit nu zelf te luisteren naar m'n nieuwste creatie waar de scheidingsfrequentie tussen basmid en hoog nu 2500 Hz 6 dB is en het lijkt nu goed te gaan. Probeer een breedbandige basmid te vinden als het kan. Dan kun je experimenteren met de crossover freq. zodat je eventueel niet struikeld omdat de tweeter te laag moet inkomen.
Groetjes Sietse
danke voor de raad en de moeite die je neemt om eens te kijken.
Ik heb nu een ander filter getekend met scheiding van dome/ hoog op 2500 Hz/18dB. Ik zal experimenteren en zien wat het geeft.
Als het me niet goed klinkt zal ik eens kijken of ik een andere mid driver kan vinden zoals jij voorstelt. jammergenoeg heb ik de gaten al gemaakt met infrezingen incluis. Misschien kan ik nog iets doen , er valt altijd wel iets aan te passen.
Dus eigenlijk stelt zich ook een probleem dat je de middome niet hoog mag gebruiken ... of niet ? de tweeter zou toch "perfect" moeten kunnen werken vanaf 2500Hz.
Groeten
Ik heb nu een ander filter getekend met scheiding van dome/ hoog op 2500 Hz/18dB. Ik zal experimenteren en zien wat het geeft.
Als het me niet goed klinkt zal ik eens kijken of ik een andere mid driver kan vinden zoals jij voorstelt. jammergenoeg heb ik de gaten al gemaakt met infrezingen incluis. Misschien kan ik nog iets doen , er valt altijd wel iets aan te passen.
Dus eigenlijk stelt zich ook een probleem dat je de middome niet hoog mag gebruiken ... of niet ? de tweeter zou toch "perfect" moeten kunnen werken vanaf 2500Hz.
Groeten
Dus eigenlijk stelt zich ook een probleem dat je de middome niet hoog mag gebruiken ... of niet ? de tweeter zou toch "perfect" moeten kunnen werken vanaf 2500Hz.
Als je niet 6dB filterd maar hoger, denk ik, dat het op 2500 Hz zou moeten kunnen. Zul je zelf moeten beoordelen. Als je de onderdelen hebt kun je het ook gewoon es op 3000 en 3500 proberen. Kijken wat je het beste vindt klinken.
Sietse
Als je niet 6dB filterd maar hoger, denk ik, dat het op 2500 Hz zou moeten kunnen. Zul je zelf moeten beoordelen. Als je de onderdelen hebt kun je het ook gewoon es op 3000 en 3500 proberen. Kijken wat je het beste vindt klinken.
Sietse
