Mivoc AW3000 zelfbouwsub

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

fredze

Bericht door fredze »

ahn ik had het op kleine praktische zaken hoor wowly. Spuiten zou hier thuis kunnen, de apparatuur is aanwezig.
En de laatste post was eerder een uit frustratie :(

Kzal er in het vervolg wat meer op letten, toch bedankt

grtz
fredze

Bericht door fredze »

haha euforie alom,
de sub doet wat ie moet doen!
:lol:

Na deze uitbarsting van vreugde toch een woordje uitleg:
Ik heb een nieuwe velleman k8060 kit gekocht (2 maand wachten zeg!) en die met veel zorg in elkaar gestoken met gepaste soldeerbout en soldeertin.
Dan met net genoeg koelpasta de darlingtons gemonteerd en pas getest wanneer de koelvin en de rest volledig gemonteerd waren. Bias mooi afgeregeld op 10mV. De sub aangesloten en de kist dichtgemaakt.
Dan op de sub- pre-amp van men AV-receiver aangesloten en het geheel werkte naar behoren.

Nu rest mij nog wat experimenteren met de positie van de sub in mijn niet al te grote kamer....

Blij dat het tot een goed geheel is gekomen.
Thx voor alles!

Fredze
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

fredze schreef:
Nu rest mij nog wat experimenteren met de positie van de sub in mijn niet al te grote kamer....
Kussentje er op en je hebt een heel handige zitkubus erbij...meteen massage voor de bilspieren :D

Kees
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mooi hoor!.

Als afwerking vind ik bij subkisten altijd een robuuste uitstraling heel cool. Je hebt van die spetterlak, mat spul (dus niet snel vuil). Als je dan een paar van die PA-hoekbeschermers erop zet als pootjes heb je een echte viking in huis 8)

Zou je voor sjiek willen gaan wordt het hoogglans, maar daar zitten een heleboel nadelen aan. Onder andere dat het erg snel vies wordt, bijzonder lastig is te spuiten, en dat je de naden van de mdf-kist onmiddelijk ziet. Je kunt dit oplossen door iedere naad met een freesje van een v-groef te voorzien en de gehele kist uitzonderlijk goed voor te bewerken (geen lijmrandjes, plamuurvlakken en dergelijke)
Als je dat allemaal wilt omzeilen ga je voor fineer. Als je dat goed aflakt wordt het ook heel erg mooi. Je zou voor een donkere fineer kunnen kiezen. Mocht je bang zijn de mdf-delen alsnog op termijn te gaan zien kun je eerst de kist beplakken met 4 mm mdf-platen = kleinere uitzetting van de panelen.

Succes ermee

Wowly
fredze

Bericht door fredze »

Dank je! paar nuttige tips maar waarschijnlijk wordt het zwarte spetterlak.
Fineer is niet meer mogelijk aangezien ik alle randen van de sub reeds afgerond heb (straal 14mm). Aangezien ik het zo al zie gebeuren dat er krassen e.d. opkomen is dit toch de slimste keuze.
Vandaag nog wat getest op luid volume:
- absoluut geen poortruis en de koelvin wordt ook zeker niet te heet, eerder lauw. Ik vreesde ervoor dat de koelvin niet toereikend ging zijn omdat ik niet weet wat ik me moet voorstellen by een koelvin die 30W moet kunnen dissiperen. Het geheel is een nodige aanvulling van men home cinema set (die meest voor muziek gebruikt wordt). Vroeger had ik de neiging na uren te luisteren, de volumeknop zachter te zetten, nu gaat het andersom :lol: . Het is toch zo leuk die rollende bassen die je voelt. Qua ruimtelijkheid is het een enorme verbetering. Nu vallen de details in hogere tonen die uit de fronts komen veel meer op.
Nu nog het achterste paneel vastvijzen en lijmen en proberen bracing aan te brengen. Nu moet ik tijdelijk met lijmklemmen werken want het trilt nogal.

groeten Fredze
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Zo zie je maar Fredze, wat doorzettingsvermogen vermag!

Hier ben je toch veel trotser op dan op zo'n kant-en-klaar ding ?

Lekker genieten!
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Jo, lekker genieten en knallen maar!!!

Jan
fredze

Bericht door fredze »

voila de laatste laag ligt erop, na enkele serieuze problemen met hoogglanslak en stof... (en uiteraard veel schuren).

De afwerking is nu mat zwart, maar blinkt nog net genoeg, satijn zou misschien iets teveel blinken. Ik ben van mening dat een subwoofer niet mag opvallen door kleur want zijn grootte doet dat al.
Bijlagen
IMAG0013_2.JPG
IMAG0011_2.JPG
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wow! ziet er bruut uit! Wat en gaaf koelprofiel daar op de eerste foto!

Wowly
markje

Bericht door markje »

Ziet er sjiek uit! Ga je nog kijken of zwarte schroeven mooier is, of laat je hem zo?

Groeten Mark
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hij is inderdaad erg mooi geworden. Misschien ziet het overigens wel mooier uit om deze schroeven erin te laten zitten vanwege de licht BR-pijpen. Als je de schroeven zwart maakt, zou ik ook even een spuitbus zwart door de pijpen heen halen.

Al met al een leuk project waar je waarschijnlijk heel veel van geleerd hebt.

Chapeau :!:

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op zo 05 aug 2007, 0:13, 1 keer totaal gewijzigd.
markje

Bericht door markje »

mischa72 schreef:
Hij is inderdaad erg mooi geworden. Misschien ziet het overigens wel mooier uit om deze schroeven erin te laten sitten vanwege de licht BR-pijpen.
Daar zat ik ook naar te kijken... ik zou het gewoon proberen, je weet nooit.

Hoe klinkt ie?

Groeten Mark
fredze

Bericht door fredze »

Hoi, dank je allemaal voor de positieve commentaren!

Ik ga de vijzen in zo'n licht kleur houden, ik vind het er wel leuk uit zien. Misschien inbusschroeven proberen als ik er vind.

Het koelprofiel komt uit een oude radio. Het ziet er leuk uit maar doordat de ribben zo dun waren, trilden die mee(dit kon je echt horen). Daarom onderaan silicone aangebracht en daarmee ook opgelost.

Aangezien het mijn eerste subwoofer is kan ik de klank niet zo goed beschrijven , maar die voldoet zeker aan mijn gestelde normen. Ik hoor dikwijls een lage snaar in liedjes die ik voordien niet hoorde. Hij heeft zeker genoeg punch en dat was waar ik naar zocht. He -3dB punt ligt op 36Hz dacht ik dus laag is ook voldoende aanwezig.

Ik heb nu wel gemerkt dat er 2 fouten zijn in het verven doordat ik de kist verplaatst heb terwijl doe nog maar schilderdroog was maar niet uitgehard... :(

Uit dit project heb ik veel geleerd en daarom ga ik volgende week ook beginnen aan de bouw van de Ducone(MTM) center. Al met al een vrij simpel project.

Thx voor de hulp iedereen!
markje

Bericht door markje »

fredze schreef:

Ik heb nu wel gemerkt dat er 2 fouten zijn in het verven doordat ik de kist verplaatst heb terwijl doe nog maar schilderdroog was maar niet uitgehard... :(
Ja, das altijd vervelend, uitharden kan soms enkele weken duren, afhankelijk van de omstandigheden. Is het in het zicht of aan de achterkant of onderkant?

Groeten Mark
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

fredze schreef:
He -3dB punt ligt op 36Hz dacht ik dus laag is ook voldoende aanwezig.
36 Hz is meer dan voldoende! Tot hoe hoog laat je hem doorlopen?

Wowly
fredze

Bericht door fredze »

hoi,

Die 2 fouten zijn vooraan in het bovenpaneel en zijn zelfs zichtbaar op de foto, dus eiglijk vrij erg. Ik ga nu wel even stoppen en het later eens herstellen (lees: even geen zin meer in schuren en verven :lol: )

@ wowly : Ik laat hem doorlopen tot 100Hz, ik heb maar de keuze tussen 100, 150 en 200Hz. Het zou nog iets lager mogen maar ik kan de subwoofer niet of nauwelijks op gehoor plaatsen .

Misschien dat er later wel een actieve module in de plaats komt, maar dan waarschijnlijk ook een andere subwoofer...
ApaX

Bericht door ApaX »

Hoi,

Wat heeft deze sub je in totaal gekost?
fredze

Bericht door fredze »

hoi,
aan hout pakweg : €15
driver : €65 (+ portkosten)
trafo : €28
velleman versterker : €19.5
verf : €15
klein gerief : €20

= veel te veel :lol:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

fredze schreef:
:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Een gebruikte versterker gekocht?

Groeten,
Mischa
ApaX

Bericht door ApaX »

fredze schreef:
hoi,
aan hout pakweg : €15
driver : €65 (+ portkosten)
trafo : €28
verf : €15
klein gerief : €20

= veel te veel :lol:
160 eu, volgens mij valt dat nogwel mee!
sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
fredze schreef:
:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Een gebruikte versterker gekocht?

Groeten,
Mischa
Is alleen de versterker print, zonder koelblok en trafo
http://www.gadgetsandgoodies.nl/webshop ... eee000447e
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ok, dat valt nog wel mee. En hoe klinkt ie? Heb je hem ook al eens full-range geprobeerd?

Is dit op enige manier te vergelijken met een UcD180 (op het iets lagere vermogen na dan) ?

De trafo's heb ik in principe al liggen, dus ik zou dan voor een paar tientjes een leuke versterker in elkaar kunnen knutselen.

Hoe ging het met verzenden en dergelijke?

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Ok, dat valt nog wel mee. En hoe klinkt ie? Heb je hem ook al eens full-range geprobeerd?

Is dit op enige manier te vergelijken met een UcD180 (op het iets lagere vermogen na dan) ?

De trafo's heb ik in principe al liggen, dus ik zou dan voor een paar tientjes een leuke versterker in elkaar kunnen knutselen.

Hoe ging het met verzenden en dergelijke?

Groeten,
Mischa
Ik gebruik deze versterker ook voor mijn subwoofer
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2&start=25

In het laag lekker veel power en controle.

Ik heb de versterker ook fullrange geprobeerd. Veel power, maar mist wat detail. Hij is erg simpel van opzet met lowcost componenten.

Denk zelf dat de UcD180 een betere keus is voor fullrange.

Je kunt het bouwpakket bij elke electronica boer kopen. Kosten overal hetzelfde.
fredze

Bericht door fredze »

hoi, het pakket is inderdaad gemakkelijk te verkrijgen en voor een ervaren iemand simpel in elkaar te steken (dat was ik dus niet in het begin :p ).
Naar mijn behoeven echt voldoende, ik word potdoof als ik men versterker nog maar 3/5 opendraai, dus vermogen zat. Ik heb hem nog niet fullrange uitgeprobeerd. Dit kan ik misschien eens proberen met de Ducone center dat ik nu aan het maken ben.

Ik kan je wel aanraden de voedingselco's te vergroten, 4700µF is nogal aan de lage kant. De print is erop voorzien om ook grotere elco's te plaatsen. Voor de rest een complete handleiding en als je elk stapje volgt en vlot kan/kunt werken kan je op een uurtje naar je versterker luisteren.

't Is eigenlijk een zeer goede prijs/kwaliteit. Aangezien UcD zo hoog geprezen wordt en over de velleman veeleer gezwegen wordt, is het logisch dat de UcD beter klinkt.

160€ valt inderdaad goed mee, maar ik heb wat tegenslag gekend in het begin: eerste print slecht gesoldeerd => nieuwe print. subwoofer stuk => nieuwe subwoofer. Slecht geverfd => nieuwe verf

Zo loopt dat vlug op.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”