Monitor speaker

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Duck Twacy

Monitor speaker

Bericht door Duck Twacy »

Ik wil een keer een monitor speakertje bouwen voor een kennis met ingebouwde (Hypex UcD180) versterker maar passief, high level filter.

Ze moeten enigzins portable (max 8-10 kilo) zijn, maar wel een redelijke belastbaarheid hebben (live opnames willen wel eens wat fiksere dynamiek verschillen hebben, bv een elec gitaar in feedback signaal, een close up sax opname etc).

Omdat vaak de luisterafstand beperkt zal zijn (1 a 1,5 m) denk ik dat een coaxiaal systeem voordelen bied.
Ik dacht bv aan deze 8" Beyma

http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... uct_ID=128
http://www.bmm-electronics.nl/document. ... ma/8bx.pdf

Maar wat kan je kwa geluid van zo'n unit verwachten? Goed genoeg voor een UcD180?? Een alternatief is Seas, maar ik vraag me af of dergelijke units wel robuust genoeg zal zijn.
Tannoy units kan je vogens mij niet los kopen.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Als je speaker dus behoorlijke klappen te verduren moet krijgen denk ik dat je beter af ben met de Beyma. Ga je voor wat meer kwaliteitsgeluid denk ik dat Seas een beter keuze is, maar ook duurder. Ik heb zelf de kleine coax van Seas en die klinkt erg goed en rustig.
Beyma zit vooral in het PA gebeuren dus vandaar dat ik denk dat die wat meer kunnen hebben. En de 8BX staat beschreven als PA-speaker, dus over het algemeen kunnen die wat beter tegen pieken.
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

De belastbaarheid is direct cvergelijkbaar van de twee. De 18cm Seas (http://www.seas.no/seas_line/coaxial/H1144.pdf) heeft 6mm Xmax en 19mm Xdamage en de Beyma heeft 5mm Xmax en 20mm Xdamage. En de Seas heeft zo'n 10% meer conusoppervlakte. De tweeter van de Seas is veel zwaarder uitgevoerd dan die van de Beyma. De seas heeft een waanzinnig goede testbeoordeling gekregen in K&T of HH, ik weet even niet meer welke van de twee. Ik zou absoluut de Seas kiezen.
Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

Bedankt voor het commentaar. In verband met het potentieel wat ongecontroleerde signaal is een wat stijler laagaf filter voor de tweeter wellicht wel verstandig (dus niet het seriele filter uit de usb van Tony, igv de Seas) neem ik aan.
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

Duck Twacy schreef:
Bedankt voor het commentaar. In verband met het potentieel wat ongecontroleerde signaal is een wat stijler laagaf filter voor de tweeter wellicht wel verstandig (dus niet het seriele filter uit de usb van Tony, igv de Seas) neem ik aan.
Het is zowiezo een goed idee om niet een filter uit een andere speaker te kopieren, want de enige overeenkomst is geloof ik 'Seas'... Maar je kunt 'm aanpassen aan de situatie. Ik weet niet wat de effectieve helling van dat filter is, maar een 2de orde zou voldoende moeten zijn, want die Seas kan best wat hebben.

Veel handiger is het om het filter van Seas zelf te gebruiken :) Ik heb de grafieken gezien en dat zag er prima uit. Ik heb het nu even neit bij de hand, maar als je wilt kan ik het naar je mailen.
Plaats reactie