(Vervanging voor) Audiolab vlakband tweeter gezocht

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Huub B.

(Vervanging voor) Audiolab vlakband tweeter gezocht

Bericht door Huub B. »

Op wonderbaarlijke wijze een paar prachtige speakers van Audiolab (Model Prisma) gescoord. Een van de vlakbandtweeters is doorgebrand. Helaas is dit chassis niet meer verkrijgbaar zo bleek uit een allerplezierigst telefoongesprek met de fabrikant van Audiolab.

Ik zoek dus een exemplaar van die tweeter en ga ervan uit dat het vinden een mission impossible is maar dat er soms hazen door koeien gevangen worden. Al met al zoek ik dus ook naar een betaalbare vervangende tweeter. Zou ook een dome-tweeter kunnen zijn als ie meer flink rendeert en een impedantie van 8 Ohm heeft. Naar schatting op afstand door de fabrikant kantelt het gemonteerde filter bij 7000 Hz.
richard

Bericht door richard »

Wat voor een type tweeter is het en wat voor een merk?
Als het een ribbon is kun je er misschien zelf een nieuwe ribbon in maken van dun aluminiumfolie. Met een magnetostaat is het wat lastiger, maar ook niet onmogelijk.

Om er zomaar een dometweeter in te zetten zou ik niet zo snel doen, een ribbon of magnetostaat is wel iets anders.

Kijk eens op de site van Expolinear of je iets geschikts kan vinden.
rho

Bericht door rho »

Je kan ook eens in het gamma van Bohlender&Graebener gaan zien. Misschien past de NEO3 wel. (http://www.audaxspeaker.de)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kun je niet een plaatje posten van die tweeter? Van de meeste ribbontweeters is de ribbon te vervangen en als het een aluminium ribbon is dan kun je soms idd zelf een nieuwe maken. Is het een kunststof folie ribbon dan zal het lastiger worden.

Overigens moet je in een dergelijk geval bijna altijd van beide speakers de tweeters vervangen anders is het niet goed te krijgen.

Als je bij ca. 7 KHz filtert kun je ook eens naar deze ribbons kijken:

Afbeelding

http://users.argonet.co.uk/business/hsdawson/

Zijn redelijk geprijsd en reparable ;)
weidok

Bericht door weidok »

Pjotr schreef:
Kun je niet een plaatje posten van die tweeter? Van de meeste ribbontweeters is de ribbon te vervangen en als het een aluminium ribbon is dan kun je soms idd zelf een nieuwe maken. Is het een kunststof folie ribbon dan zal het lastiger worden.

Overigens moet je in een dergelijk geval bijna altijd van beide speakers de tweeters vervangen anders is het niet goed te krijgen.

Als je bij ca. 7 KHz filtert kun je ook eens naar deze ribbons kijken:

Afbeelding

http://users.argonet.co.uk/business/hsdawson/

Zijn redelijk geprijsd en reparable ;)
Mooie ribbon Peter Staat ook een mooie TL
op die homepage met Morel woofer en Bandor mid
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Weidok,

Ja dat is idd een heel erg mooie tweeter. Als ik ooit nog eens een nieuwe ribbon aanschaf wordt het deze. Heb nog een paar Audax HM130Z4 mids liggen met een mooie roll-off en de verleiding is heel erg groot om die met deze tweeters te combineren. Maar ja er moet nog zoveel gebeuren ... :roll:

In die Bandors zie ik eigenlijk niets. Die heb ik gehoord en het is niet mijn idee van een mooi midden.

;)
weidok

Bericht door weidok »

Pjotr schreef:
Hallo Weidok,

Ja dat is idd een heel erg mooie tweeter. Als ik ooit nog eens een nieuwe ribbon aanschaf wordt het deze. Heb nog een paar Audax HM130Z4 mids liggen met een mooie roll-off en de verleiding is heel erg groot om die met deze tweeters te combineren. Maar ja er moet nog zoveel gebeuren ... :roll:

In die Bandors zie ik eigenlijk niets. Die heb ik gehoord en het is niet mijn idee van een mooi midden.

;)
Die ribbon zou het mooi kunnen doen in de super TL ??
Plaats reactie