Front doek

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ovni

Front doek

Bericht door ovni »

Vraagje:

Hoe bevestig je het slimste frontdoek op een paneel?

(en zijn er misschien nog bijzonder eisen waaraan het paneel moet voldoen?)
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Als je houten raamwerkje gebruikt, gewoon met een tacker vastzetten. Kun je het meteen mooi strak mee krijgen (tacker is een soort nietapparaat maar net even anders dus)

Kees
ovni

Bericht door ovni »

Ik heb natuurlijk geen tacker, maar ik zal eens kijken of ik er ergens een op m'n werk rond zwerft.

Ik neem aan dat het doek niet uitscheurt op den duur ...
audiomanics
Contacteer:

ovni schreef:
Ik heb natuurlijk geen tacker, maar ik zal eens kijken of ik er ergens een op m'n werk rond zwerft.

Ik neem aan dat het doek niet uitscheurt op den duur ...
Zo'n ding kost een paar euro bij ge gamma.. met nietjes..

Ik doe er zelfs de stoelen mee bekleden..

Afbeelding

Zoiets dus

Kees
Bijlagen
arrow-t37-staple-gun-tacker-wire-&-tacker.jpg
arrow-t37-staple-gun-tacker-wire-&-tacker.jpg (20.86 KiB) 4373 keer bekeken
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Ik doe het zelf altijd met zo'n lijmpistool. Ik spuit eerst de frame volmet lijm opde achterkant, dit laat ik drogen, en dan ga ik creatief doen met mijn strijkbout.

Stukje uit een ander forum geknipt, wel zelf geschreven:

Benodigdheden:
- Speakerdoek
- Speakerdoekframe
- 'hete' lijm
- Strijkbout
- Schaar
- Een half uurtje tijd
Afbeelding

Je legt het doek vlak op de tafel en je legt je frame er met de kant die voor moet komen onderop. Dan doe je je 'hete' lijm op de achterkant, dus nu de bovenkant erop. Laat dit gewoon hard worden.
Afbeelding

Intussen laat je de strijkbout op hittegraad 1 gezellig warm worden, en je legt het doek eroverheen. Je hoeft nog niets strak te trekken.
Afbeelding

Nu zet je je warme strijkbout erop, en zo zit het vast. Je hoeft er maar heel kort overheen. Doe het niet helemaal tot de hoek. Nu kun je de overstaande doen, waarbij je het doek wel strak trekt. Doe dit wel gelijkmatig!. Je kunt altijd nog corrigeren met de lijm. Als je alle vier de hoeken mooi hebt niet tot de rand kunnen we door naar de volgende stap.
Afbeelding

Nu komt te clou om geen dubbelgevouwen hoeken te hebben: Naarmate je meer naar de hoek komt trek je het speakerdoek steeds strakker - in dit geval - naar links. Het doek moet in de hoek precies de hoek op 45 graden snijden. Dit doe je dan ook van de andere kant
Afbeelding

Dit is het resultaat van de andere kant.
Afbeelding

En dit van wederom de achterkant. Het is moeilijk te zien maar het ziet er behoorlijk raar uit omdat de vouw eigenlijk verspreid zit over het hele doek. Handig is dat je dit er nu gewoon vanaf kunt knippen!
Afbeelding

Nog even een close-upje (er is nog niet geknipt)
Afbeelding

Er zit nog wat vuil op het doek, maar de nippeltjes zijn eringeslagen zo zit ie op de speaker.
Afbeelding

Nog even wat notes erbij: als het doek door het scheeftrekken een beetje gaat bobbelen aan de voorkant: harder trekken! :lol: Zo werk je de bobbels strak. Mijn doek zit nu megastrak, vooral voor zo'n groot oppervlak.
Laatst gewijzigd door jantje-secuur op vr 18 mei 2007, 0:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik wil bij mijn frontjes gaan kijken of ik een sleuf kan frezen en het doek vast te zetten door deze samen met een rubberen "touw" in de groef te drukken. Zeg maar zoals ook de vliegenhorren worden gemaakt..

Wowly
ovni

Bericht door ovni »

Interficior schreef:
Ik doe het zelf altijd ....
<knip>
perfect antwoord
=D>
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Interficior schreef:
Ik doe het zelf altijd met zo'n lijmpistool. Ik spuit eerst de frame volmet lijm opde achterkant, dit laat ik drogen, en dan ga ik creatief doen met mijn strijkbout.
.....................
Een goede variant daarop is "strijkband". Daarmee worden zomen in gordijnen gestreken. Kun je bij iedere stoffeerder krijgen en ik heb het ook wel eens voor bijna nop bij de Zeeman gezien (om broekspijpen te zomen}. Is minder geklieder dan die smeltlijm (oh wee als zool van je stijkbout daarmee onder komt te zitten) en je hoeft het niet zo heet te stoken.
jantje-secuur

ovni schreef:
perfect antwoord
=D>
Dankjewel. :D
Pjotr schreef:
Een goede variant daarop is "strijkband". Daarmee worden zomen in gordijnen gestreken. Kun je bij iedere stoffeerder krijgen en ik heb het ook wel eens voor bijna nop bij de Zeeman gezien (om broekspijpen te zomen}. Is minder geklieder dan die smeltlijm (oh wee als zool van je stijkbout daarmee onder komt te zitten) en je hoeft het niet zo heet te stoken.
Klinkt interessant Pjotr. Alleen wat je zegt heb ik inderdaad niet benadrukt, namelijk dat overdaad schaadt, als je een moderne strijkbout gebruikt met stoomgaten of zulke dingen. Zoals je bij mijn foto's ziet heb ik nog een old heavy-duty strijkbout gebruikt, en daar kan lijm niet zoveel kwaad, je kunt het er weer 'afstrijken'. Bij een strijkbout met van die gaatjes kan er wel het een-en-ander vollopen.

Zijn er pioniers met de draadjesmethode, dus een draad om de speakerdoek rijgen en dan aan te trekken? Dat kan natuurlijk met bovenstaande methode worden verenigd. Of natuurlijk iets heel erg speciaals door het doek eerst nat te maken en in de magnetron te doen zodat je doek uitzet (warmte) en dan opbrengen en dan wachten totdat het weer krimpt en dan hopen dat het dan strak zit... Volgens mij werkt zoiets niet echt goed.

Overigens ovni, als je een lang stuk moet doen is het handig om 2 houtjes te hebben en lijmklemmen, dan kun je in 1 beweging een lang stuk doek evenwijdig spannen.
audiomanics
Contacteer:

Nadeel van zo'n strijkbout is wel dat je de temperatuur goed moet instellen.. Veel doeken zijn van een kunsstof die kan smelten.
Je moet het doek ook goed strak houden tijdens het uitharden van de lijm. (moeders is ook niet zo blij met een vuile strijkbout)
Even over de vraag over het inscheuren als je de boel vast tackert.. Het doekje op het plaatje zit nu zo'n 25 jaar strak en glad..

Kees
Bijlagen
doekje.jpg
jantje-secuur

audiomanics schreef:
Nadeel van zo'n strijkbout is wel dat je de temperatuur goed moet instellen.. Veel doeken zijn van een kunsstof die kan smelten.
Och, gewoon een bolletje. Is voldoende voor de lijm, en 1 bolletje is ook gemaakt voor de brakste stofsoorten qua hitte, dus dat zal wel loslopen.
Je moet het doek ook goed strak houden tijdens het uitharden van de lijm.
Het afkoelen van de lijm is behoorlijk snel gebeurt, zeg zo'n 10 seconden, dus dat valt enorm mee.
(moeders is ook niet zo blij met een vuile strijkbout)
Daarom neem ik ook een oude bout. :P
Even over de vraag over het inscheuren als je de boel vast tackert.. Het doekje op het plaatje zit nu zo'n 25 jaar strak en glad..

Kees
Ziet er strak uit Kees, maar zo te zien ga jij niet door tot aan de achterkant, of wel?

Een nadeel van jouw tackermethode vind ik dat het meer kans op scheuren heeft (kijk, dat het bij jou niet gebeurt komt natuurlijk omdat jij de finesse hebt om het goed erop te leggen, maar iemand anders...) en je kunt niet meer corrigeren. Bij de methode met de heteluchtlijm kun je altijd nog een stukje bijtrekken.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ach, hele bankstellen van stof zitten geniet. Eerlijk gezegd vertrouw ik dat meer dan de lijm methode.
audiomanics
Contacteer:

Interficior schreef:
maar zo te zien ga jij niet door tot aan de achterkant, of wel?
Dit is de achterkant... Het is een soort grote U-vorm... Dit zit nog vast met klittenband op de box zelf (ook al 25 jaar dus..)

Kees
JuuL

Bericht door JuuL »

Dus zo doen jullie dat!
Ik vroeg me al altijd af hoe dat werd gedaan. Ik las op Edo zijn site dat hij het met magneetjes had gedaan (heel mooi hoor Edo :) ).
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb ook meerdere speakerdoeken met nietjes vastgezet, nog nooit wat gescheurd
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wat dachten jullie van gewoon met Bisonkit? Dat werkt bij mij eigenlijk altijd prima bij dikker doek en nylon doek. Voor de bevestiging van de frontjes is een paar stukjes klittenband ook wonderpul.
sietse

Bericht door sietse »

Voor de bevestiging van de frontjes is een paar stukjes klittenband ook wonderpul.
Heb ik bij de driepitters ook, maar ik vind die "click dingetjes" eigenlijk wel beter. Zit het net ff wat beter parallel met het front. Vooral over een grote lengte.
Plaats reactie