Modificatie Denon DCD-735

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

mluyben

Modificatie Denon DCD-735

Bericht door mluyben »

Naar aanleiding van een gesprek met KT88 op de luisterdag in het noorden over het aanpassen van zijn TEAC CD speler ben ik toch nieuwsgierig geworden naar het aanpassen/modificeren van een CD speler.
Ik heb zelf hier 2 Denon DCD-735 spelers staan en ik wil er nu eens 1 gaan aanpassen. Ik hoop met jullie hulp en het internet er toch een geslaagd project van te maken.

Zo ziet het inwendige eruit...
Afbeelding
Dit was toen in de tijd best wel een aardige speler met in deze klasse alleen zijn duurdere broertje, de DCD-1015 erboven. Zeker geen top speler maar heeft het altijd goed gedaan.

Mijn doel is:
  • Een verbetering in het analoge uitgangs geluid te krijgen.
    Een vaste uitgang erbij of in plaats van, bestaande heeft volume regeling via de afstandbediening.
    Voeding aanpassen.
    Evt een Coax SPDIF uit ipv Toslink.
    Evt Clock vervangen, mits dit ergens op slaat bij deze speler.
    ervaring opdoen met Audio electronica.
Ik heb op het DIYAudio Forum o.a het topic over het aanpassen van de Marantz speler gelezen, zover dat mogeljk is met bijna 400 bladzijden.
Ik weet dus dat de OpAmps en de condensatoren vervangen kunnen worden voor meer Audio gerichte typen.
Tevens het muting circuit verwijderen of vervangen voor relais.

Ik heb een aantal OpAmps liggen, dus daar kan ik mee beginnen.
Ik heb de NE5532, OPA2134, AD8620 en LM4562 liggen.
Er zitten UPC4570C en BA15218 in de speler nu.
8DIP voetjes en SOIC naar 8DIP printjes zijn besteld.
Service manual en schema's van de speler heb ik.

Nu zitten er 'maar' 4 OpAmps in de speler.
2 dubbele voor I/V conversie en Buffer [Links en Rechts, UPC4570]
1 voor koptelefoon uitgang die afgetakt wordt na de bovenstaande OpAmp [BA15218]
1 voor de 'Loading' motor die ik [nog] niet helemaal vat [BA15218]

De andere motoren 'spindle en slede' worden vanuit een BA6392FP [BTL driver] rechtstreeks aan gestuurd.

Nu lees ik dat ze alle OpAmps upgraden in andere spelers, maar heeft het wel zin om de OpAmps voor de 'loading motor' te vervangen?
En de OpAmp voor de koptelefoon lijkt me alleen zinnig als je die ook gebruikt [doe ik dus niet] anders kan deze misschien zelfs beter verwijderd worden.
Tevens de vraag of je deze hierboven genoemde OpAmps die pin compatible zijn gewoon kunt uitwisselen?

Ander verhaal zijn de condensatoren....
Ik heb begrepen dat de merken Blackgate, Elna, Panasonic, Nichicon de merken zijn die hiervoor gebruikt worden.
Nu zitten er ook van de blauw/groene 'bollen' op. Volgens de stuklijst zijn dit Ceramische condensatoren. Nu weet ik niet of deze goed zijn of dat er ook voor deze andere types zijn aan te bevelen. Er staat geen merk of iets op.
Welke condensatoren kan ik het beste waar gebruiken en tenslotte waar kun je ze het beste vandaan halen?

Kunnen jullie iets zeggen over de te volgen stappen?

Ik wil zo gauw de 8DIP voetjes er zijn de bestaande OpAmps desolderen en de voetjes op de print plaatsen.
ik zal eerst de oude OpAmps er weer inzetten om te horen of alles nog werkt en daarna de conversie printjes gebruiken om bijv de AD8620 erop te zetten.

Is er toevallig ook iemand die iets meer weet over het zelfdiagnose/service programma wat in de denon zit?
Het staat allemaal in de beschrijving maar de vertaling is niet altijd helemaal duidelijk.
jw

Bericht door jw »

Interessant! ik heb een dcd-620 ofzo, eens kijken of die een beetje gelijk is van binnen :wink:
KT88
In memoriam †

Re: Modificatie Denon DCD-735

Bericht door KT88 »

mluyben schreef:
Mijn doel is:
  • Een verbetering in het analoge uitgangs geluid te krijgen.
    Een vaste uitgang erbij of in plaats van, bestaande heeft volume regeling via de afstandbediening.
    Voeding aanpassen.
    Evt een Coax SPDIF uit ipv Toslink.
    Evt Clock vervangen, mits dit ergens op slaat bij deze speler.
    ervaring opdoen met Audio electronica.
Het lijkt allemaal zo simpel he, en als ik het ding hier zou hebben is het in twee uurtjes wel gepiept, maar om dit uit te gaan leggen aan een semi-leek (ik weet je kennis-niveau niet), zou maanden in beslag kunnen nemen.......
Ik weet dus dat de OpAmps en de condensatoren vervangen kunnen worden voor meer Audio gerichte typen.
Tevens het muting circuit verwijderen of vervangen voor relais.
Juist.
Dit kunnen heel simpele en slimme wijzigingen zijn, bij de ene speler is het wat meer van belang dan bij de andere.
Is elke wijziging een verbetering?
MAW prop je er AD797 in, of een 34 dollar kostende video opamp, is de marginale verbetering die je dan krijgt, de moeite waard?
De psychologische verbetering zal er zeker zijn, immers je telt een hoop geld neer, dus *moet* het wel beter zijn, niet?

Sorry voor de koude douche, maar zo simpel is het niet helemaal.
Een grondige bestudering van het schema zou kunnen leiden tot een herbezien van de uitgangstrap, waarbij er wellicht een of twee opamps uit de signaalweg verwijderd zouden kunnen worden (ik denk hierbij oa. aan sommige Sony modellen, waar er 5 of 6 opamps achter de DAC zaten).

Het verschilt dus per speler.
Knoeien met de I/V converter (gesteld dat die al niet in je DAC zit ingebakken), zou ik niet aanraden.
Alle rest is nader te bezien.
2 dubbele voor I/V conversie en Buffer [Links en Rechts, UPC4570]
De 4570 is een fatsoenlijke opamp, en gezien deze configuratie kunnen ze beide niet gemist worden.
De tweede helft bevat nl. ook nog het slappe analoge uitgangsfilter.
Nu lees ik dat ze alle OpAmps upgraden in andere spelers, maar heeft het wel zin om de OpAmps voor de 'loading motor' te vervangen?
Nee, natuurlijk niet.
Dat is een vermogensIC-tje, wat de motoren en spoeltjes van het loopwerk aanstuurt.
Dat kun je niet eens vervangen door een "audiofiel" type, die kunnen die stromen niet trekken.
Beter is om de voeding daarvan apart te trekken.
Tevens de vraag of je deze hierboven genoemde OpAmps die pin compatible zijn gewoon kunt uitwisselen?
De meeste dual opamps die ik ken, zijn inderdaad pincompatible, maar er zijn verschillen in implementatie.
Ander verhaal zijn de condensatoren....
Ik heb begrepen dat de merken Blackgate, Elna, Panasonic, Nichicon de merken zijn die hiervoor gebruikt worden.
Nu zitten er ook van de blauw/groene 'bollen' op. Volgens de stuklijst zijn dit Ceramische condensatoren. Nu weet ik niet of deze goed zijn of dat er ook voor deze andere types zijn aan te bevelen. Er staat geen merk of iets op.
Welke condensatoren kan ik het beste waar gebruiken en tenslotte waar kun je ze het beste vandaan halen?
Condensatoren.......wat je waar zet, is belangrijk.
Vergeet die merken nu eens even, en ga eens denken waar je werkelijk winst kunt boeken.
Datgene wat rechtstreeks in de signaalweg zit, heeft het meeste invloed (vergeet vooral ook niet dat we het hier niet hebben over hemelsbrede verschillen, het is marginaal).
Als de uitgangen van de opamps op 0 mV DC staan, kunnen de uitgangsC's eruit.
Zoniet, dan ofwel het circuit aanpassen dat dat wel het geval is, of een DC servo inbouwen (die eventueel met een 741 ook nog wel werkt, dat integreert op 0.5 Hz ofzo).
Kunnen jullie iets zeggen over de te volgen stappen?
Ik wil zo gauw de 8DIP voetjes er zijn de bestaande OpAmps desolderen en de voetjes op de print plaatsen.
ik zal eerst de oude OpAmps er weer inzetten om te horen of alles nog werkt en daarna de conversie printjes gebruiken om bijv de AD8620 erop te zetten.
Mail mij het schema van DAC, uitgangstrap en voeding (alleen schema, geen PCB layout) eens door als je wilt, of post het hier, dan kunnen meer mensen meekijken. Wacht nog even met het klakkeloos vervangen van ICs en dergelijke.
Is er toevallig ook iemand die iets meer weet over het zelfdiagnose/service programma wat in de denon zit?
Het staat allemaal in de beschrijving maar de vertaling is niet altijd helemaal duidelijk.
Geen idee, wat is de zin daarvan?
Afregelen van het loopwerk kan ook zonder.

Graag ook een gedetailleerde foto van de rechterprint, de linker (voeding) ziet er standaard uit, dat bewaren we even voor later.

Terzijde: dit lijkt me een budgetspelertje te zijn, als het je alleen gaat om het leerproces en wat hobbyen, be my guest, maar ik zou er geen tientallen euros insteken, dat is "polishing a turd", om maar eens met mijn Amerikaanse vrienden te spreken.

En sorry voor mijn wellicht wat botte directheid (toch iets geleerd van Sassen hihihihi) , maar ik wil je teleurstellingen bij voorbaat besparen.
mluyben

Bericht door mluyben »

KT88 schreef:
En sorry voor mijn wellicht wat botte directheid (toch iets geleerd van Sassen hihihihi) , maar ik wil je teleurstellingen bij voorbaat besparen.
No Offence Taken :)

Het is inderdaad niet zo'n dure speler geweest, staat me zo bij dat hij zo'n 750,- gulden heeft gekost.
De enige speler uit dezelfde serie toen die erboven stond was de DCD-1015 van 1000,- gulden.
Daarboven kwamen toen alleen exoten van duizenden guldens en dat had ik er toen niet voor over.

Ik zal morgen het gedeelte van het schema posten waar de DAC [BB PCM61P] en de OpAmps [1 dual OpAmp per kanaal] naar de uitgangen op staan.
En ook het voedings schema.
De kosten houd ik wel onder controle, het is me meer te doen om eens wat ervaring hier mee op te doen.

Wat is trouwens zo geweldig aan de Marantzen? Ze hebben een betere voeding maar ook een ongelooflijke hoeveelheid elektronica in de signaal weg.
Het loopwerk is van Philips, en deze zijn dus veel beter als die van Sony die Denon gebruikt begrijp ik?
Ik zal echt niet zeggen dat dit een top CD speler is maar er zit geen overbodige elektronica in de signaalweg. Misschien zelfs wel te weinig :wink:

De OpAmps heb ik liggen en hebben me niets gekost dus dat is geen probleem lijkt me.
De condensatoren wil ik wel een paar centen aan wagen, al is het maar om te horen wat dit nu opleverd.

het leek me ook een leuk project omdat ik er 2 heb en ik dus altijd kan vergelijken hoe het ervoor klonk.

En ik wacht zeker met het vervangen van onderdelen, dat is ook een van de reden waarom ik post, anders had ik het ook wel op mijn zoldertje stiekem kunnen doen :wink:
Het wordt winter en luidsprekers bouwen zit er voorlopig niet in....dus tijd zat.
mluyben

Bericht door mluyben »

Hierbij plaats ik een foto van de output print.

Afbeelding

tevens het schema vanaf de DAC naar de uitgangen,

Afbeelding

En een foto en schema van de Voedings print,

Afbeelding

Afbeelding

De ruimte in het midden van het board heeft erg veel doorverbindingen, zoals op het schema is te zien zijn er verschillende configuraties mogelijk met dit print board.
Aan de onderzijde op deze plaatsen zitten 2 grote IC's voor het ALPA processing en een soort micro controller
Ik meende ook nog te zien dat het ALPHA gedeelte overbrugd kan worden [moet ik nog even opzoeken op de schema's].
Volgens mij is het ALPHA processing een soort van digitaal filter, tegenwoordig heet het AL24 meen ik.

Alle hulp of opmerkingen zijn welkom.

Ik heb op internet gevonden dat de DCD-1015 andere OpAmps heeft.
Ipv de UPC4570 zitten daar NE5532 OpAmps in, nu meende ik dat deze niet bepaald TOP OpAmps waren en als dat al een Upgrade is tov de UPC4570, dan zijn deze toch wel voor verbetering vatbaar lijkt me...

Edit-- met mijn suffe kop het schema van de DCD-635 geplaatst, is nu geupdate naar de DCD-735
Verschil is dat de 635 geen ALPHA processing heeft en de V-out van de DAC gebruikt ipv de externe OpAmps.
Schema ziet er dus in eerste instantie gelijk uit, andere onderdelen. Tevens een foto van de voeding erbij gezet
Laatst gewijzigd door mluyben op wo 15 nov 2006, 13:55, 2 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

mluyben,

Ik zou eens eenvoudig beginnen en kijken of je zowieso de verbeteringen hoort cq. kunt appreciëren. Als ik 't schema belijk zou ik je 't volgende aanraden als een eerste stap:

- C315/C316 100u/50V, vervangen door een nette MKP, bv. 10 of 22uF
- TR301/TR302 2SD2144. verwijderen
- IC305/IC306, vervangen door OPA2134

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
mluyben

Bericht door mluyben »

Dank je sander S, [de Sander's op dit Forum hebben wel kennis, zal wel in de naam zitten :wink: ]

Ik wil het ook in kleine stappen doen, zover ik kan vinden zijn er niet veel Denon spelers aangepast dus terug vallen op andere ervaringen lukt niet echt.
Waarschijnlijk zijn ze dan echt goed...of niet de moeite waard om te modificeren :)
Ik doe het dan ook als hobby project en om kennis op te doen.

Dus de ontkoppel condensatoren vervangen [bypassen waag ik me liever niet aan].
Ik heb nog 10uF Audyn MKP's liggen evt ook nog 5,6uF voor parrallel.
Wat is beter? Een grotere waarde richting 22uF [15,6uF] of is 10uF genoeg?

Mute transistoren verwijderen.
Als ik het schema goed lees dan doet deze muting het alleen tijdens aan/uit zetten van de speler aangezien hij uit de [5V?] voeding komt.
Er zit ook nog een analoge mute op zag ik.
Ik geloof dat ik ook nog 5V 240mA relais heb liggen dus evt kan ik later er weer een werkend circuit van maken, als de transistor dit trekt.

Opamps vervangen.
Ik kan er verschillende uitproberen zoals ik al schreef heb ik enkele typen liggen.

Ik heb trouwens wel een electronica achtergrond, maar het is lang geleden dat ik met micro elektronica heb gewerkt.
Ik ben tegenwoordig programmeur voor machine besturingen en VB..

Marcel
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Marcel,

Een MKP van 10uF lijkt me prima, mute transistors zijn idd. om in/uitschakelploppen te voorkomen maar het klinkt stukken beter zonder ze. Eventueel kan je idd. een relais gebruiken, die kan je schakelen met diezelfde transistors bv. Ik zie dat je een aantal opamps hebt liggen daarvan is de LM4562 zonder meer de beste, dus gewoon voetjes monteren en eens gaan luisteren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
mluyben

Re: Modificatie Denon DCD-735

Bericht door mluyben »

KT88 schreef:
Geen idee, wat is de zin daarvan?
Afregelen van het loopwerk kan ook zonder.
Volgens de manual is hij in staat zichzelf automatisch af te stellen :?:
Manual schreef:
A microcomputer adopted to this unit has the service programs so as to perform confirming more easily with the operation buttons. Digital servo adopted to this unit becomes automatic adjustment status in focus gain and tracking gain
Dit is dus de letterlijke tekst...Nu is mijn engels niet slecht maar ik kan uit deze zin niet echt uithalen wat dit programma nu precies doet.

Er staat ook nog een procedure in voor controle met een scope.

Zo is er ook nog een 'HEAT RUN MODE' die volgens mij voor laser controle is.

Niet dat ik hiermee iets wil doen maar ik ben nu eenmaal nieuwsgierig.

Marcel
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

De tips van Sander zijn idd al heel doeltreffend en redelijk simpel te doen.
Je zou ook nog bij een aantal elco's wat capjes parallel kunen zetten. Hetzelfde geldt voor diodes.

En als je het echt goed wil doen een tendclock nemen, maar die zijn vrij prijzig.
mluyben

Bericht door mluyben »

Om het compleet te maken foto van de voedings print bij het eerder geposte schema geplaatst.
mluyben

Bericht door mluyben »

Ik heb de mute transistoren eruit gesoldeerd, de Opamps verwisseld voor 8DIP voetjes [de UPC4750 er weer in] en de koppel condensatoren vervangen voor MKP's.
Stekker erin, gebedje, en op de powerknop gedrukt.....
Ploppen doet ie inderdaad alleen bij aan/uit zetten en dat is niet bepaald een schokkend geluid dus ik denk dat ik daar niets meer aan doe.
Daarna op play drukken en..... hij doet het!
So far so good.

Ik heb de CD speler op onze slaapkamer staan aangesloten op een paar needle achtige dingen met JBL speakers erin en daar kun je verschil tussen de spelers horen nu.
Geen schokkend verschil, maar er is verschil
Het hoog lijkt iets rustiger en het beeld iets breeder.

Daarna heb ik de OPA2134 erin geprikt en dan valt het verschil iets meer op. Lijkt wat relaxter/smoother of hoe je zoiets ook moet omschrijven.

Ik zal morgen de andere OpAmps eens op de conversie printjes solderen kijken of daar ook verschil mee te horen is.

En dan natuurlijk op de huiskamer installatie. Daar hangen iets andere speakers aan en daar zal hij uiteindelijk ook komen als het project een beetje slaagd.

Tot nu toe best leuk om te doen.
mluyben

Bericht door mluyben »

Toch nog een vraagje over de ontkoppel condensatoren.
Er zaten 100uF exemplaren in en nu 10uF.
Doet de waarde van deze condensatoren er zo weinig toe?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Toch jammer van die twee elco's in de signaalweg.
Meet eens de DC spanningen in spelende toestand op de pennen 7 van IC305 en IC306, die elco's C315 en C316 kunnen eruit als je daar rond de nul mV meet.

Die elco zit daar vnl. om de muting tor te beschermen, ik denk zo dat de uitgang redelijk op de nul moet zitten.
In dat geval mogen ze rustig weg.

Meet je meer dan zeg 10 mV, dan een mooie 4.7 ...10 uF MKP ofzo erin, en R321 en R322 verhogen naar 100 k ofzo.
Gesteld dat de ingangsimpedantie van de eropvolgende (voor)versterker hoger ligt dan 50 k, zal je weinig problemen met het laag hebben.
Muting kan altijd nog, een relaisje dat naar gnd. sluit bij muting is het handigste, dan heb je geen contacten in je signaalweg zitten.

Als C317 en 318 van ceramiek zijn, polystyreen erin.
Zelfde voor de C-tjes rond de I/V converter en de DAC, als je dat in huis hebt.

10 uF, 47 uF, 100 uF, ontkoppeling van de voeding is niet zo heel erg boeiend, de opamp hoeft weinig stroom te leveren.
Wel een mooi 10 of 22 nF type eroverheen hangen, en dicht bij de opamps houden.
Op de foto lijkt het alsof er slechts twee elco's voorzien zijn voor de ontkoppeling van de opamps, scheidt de twee opamps met 10 ohm in iedere plus en min leiding, en daarachter dan de ontkoppel C's.

Die opamps krijgen maar plus en min 8V, zo te zien, en nog eens ongestabiliseerd ook.
Maak een klein trafootje met brugcelleke, elco's, en twee regelaartjes LM78(L)15 en 79(L)15, apart voor de opamp voeding.
Eventueel kun je hier ook de DAC spanningen plus en min 5V van afleiden dmv. 78L05 en 79L05, of een zener/transistor combi, of, nog mooier, een TL431 instelbare zener (shunt-stabilisatie) per kant.

Kleine moeite, groot plezier.

Dan de voeding van het loopwerk, of zullen we daar nog even mee wachten? :twisted:
mluyben

Bericht door mluyben »

Waar kopen jullie je electronica spullen?
De lokale electronica zaken zijn voor mij niet zo lokaal [Leeuwarden, 20Km] en vragen stevige prijzen.
Met kinderen om op te passen ook niet handig om even heen te gaan.
Dus een goede internet shop zou mijn voorkeur hebben.

Ik kan hier bij de lokale zaak alleen Panasonic en Nichicon krijgen..

Ik heb wel vaker besteld bij RS-Components, maar die hebben dit soort dingen niet echt. Zij doen ook niet moeilijk met leveren aan partikulieren.
Farnell heb ik geen ervaring mee...

Tips zijn welkom.

Marcel
mluyben

Bericht door mluyben »

Ik zie dat ik ook de andere Topics in de gaten moet houden nu, het is ineens druk met CD-mods :D

Dus KT88, de voeding is 'crap' in deze speler.....zoals in andere Denons :P

Geen probleem, maken we een voeding [met een beetje hulp van jullie?], of kan de bestaande ook aangepast worden?
Zul je misschien denken, schaf maar een speler aan met goede voeding [Marantz].
Probleem voor mij is dat hij in de kamer moet uiteindelijk en ik wil het dus bij Denon houden ivm de andere spullen die er al staan en anders begint 'de vrouw' te mopperen op de 'uitstalling' aan apparaten.
Daarbij een andere speler erbij kost waarschijnlijk meer als deze modden..
Dus graag blijf ik gebruik van jullie hulp maken, al is het 'maar' een Denon.

Eerst nog even een vraagje voordat ik iets doe aan de voedingen van de OpAmps/DAC.
Hoe werkt de volume regeling van deze speler? Ik kan zo niets vinden waar het vandaan kan komen.
De voeding voor de DAC komt uit de 5V chip op de voeding en voeding voor de Opamps komen uit de 'Alpha processing' chip. Links en rechts gescheiden aangeleverd.
Zal er volume geregeld worden door de voeding te regelen?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

mluyben schreef:
Dus KT88, de voeding is 'crap' in deze speler.....zoals in andere Denons :P
Niet alle Denons, neem eens een kijkjue in het inwendige van een DCD1500........... :shock:
Geen probleem, maken we een voeding [met een beetje hulp van jullie?], of kan de bestaande ook aangepast worden?
Apart trafootje, brugcel, elco's, twee stabilisators, wat poly 100 nF C-tjes, en verder de locale ontkoppeling dmv. 10 ohm en 47 uF//100 nF per opamp plus en min.
En dan maar hopen dat e.e.a. nog in de kast past......

Marantz is ook niet alles hoor, daar is het ook al lastig bij sommige modellen om er een extra trafootje bij in te hangen (nietwaar Paul? ) :twisted:
Zal er volume geregeld worden door de voeding te regelen?

Waarschijnlijk gebeurt dat in het digitale domein.
Beter om dat op volle bak te laten staan, en een extra potje of stappenschakelaar voor je eindtrappen te zetten.
mluyben

Bericht door mluyben »

De denon DCD-1500AE staat op mijn sinterklaas lijst maar dat zal hem denk ik niet worden :) De goedheilig man komt helaas niet in Grou [alleen St Pieter].

Ik heb het schema nog eens doorgenomen en nu zie ik dat de OpAmps wel een gestabiliseerde spanning krijgen, maar dit is de 5V gestabiliseerd.
Die tevens ook naar de DAC voeding gaat.
Wordt het nu alleen maar erger?
Moeten de OpAmps hogere spanningen hebben om goed te kunnen werken? Ze werken volgens de datasheet al op +/- 2,5V.

Er zit inderdaad maar 2 elco's in de +/-5V naar de opamps en de DAC [220uF].
Locale ontkoppeling gaat misschien ook nog wel lukken ondanks de printsporen, er zitten bruggen op de print waar evt een weerstand in kan.

Ik gebruik trouwens een Marantz CD43/53/63 schema als referentie aangezien die als een goede speler bekend staat.

Enige probleem is dat ik niks bijzonders aan Elco's heb liggen, misschien wat oude meuk uit een tuner of versterker [18jaar oud].
Vandaar ook mijn vraag voor een Webshop.
Farnell levert wel maar pas boven de 50 euro... Hoeft niet perse een probleem te zijn maar dan moet ik wel bepalen wat er allemaal vervangen moet worden om een totaal bedrag te krijgen en niet achteraf nog van alles nodig te hebben. En 50 euro voor 2 spelers valt nog te overzien.

Is het een optie om de voeding gewoon opnieuw op te bouwen op een nieuwe [gaatjes] print en dan de oude te vervangen? Trafo is volgens mij het duurst. En de oude kan voor een deel gewoon weer dienst doen.
Het analoge en digitale deel hebben beide hun eigen voedings connector op de grote print.

Marcel
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

De Denon DCD-1500AE
:shock: :shock: :shock:

Niet doen, de Marantz SA7001 is een betere keuze.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
mluyben

Bericht door mluyben »

Hij heeft gisteren in de huiskamer gespeeld en nu kon ik eens beter vergelijken.
Ik heb de OPA2134 en LM4562 ipv de UPC4570 uitgetest en welke van beide je er ook in steekt ze klnken beter als de standaard.
De OPA2134 klinkt maar iets beter maar is net iets prettiger in het hoog.
De LM4562 geeft een totaal ander geluid, veel rustiger en er lijkt ook meer laag in te komen. Hoog is veel 'smoother'.

Omdat de speler wel gevoelig is voor verandering wil ik eigenlijk doorgaan maar het moet wel haalbaar zijn.
Ik lees dus dat de voedingen upgraden in de Marantzen eigenlijk het meest aan verbetering te weeg brengt. Ik heb zelfs nog geen elco vervangen dus ik heb geen idee wat dat opleverd.

Marcel
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SSassen schreef:
De Denon DCD-1500AE
:shock: :shock: :shock:

Niet doen, de Marantz SA7001 is een betere keuze.
Magische boten doen het ook goed :lol:
mluyben

Bericht door mluyben »

Is inderdaad ongeveer even duur. Past mooi bij een paar MiniMono's :wink:
Nu nog een eigen luisterkamer :)
Is alleen voor de huiskamer de verkeerde kleur [moet zwart zijn].
mluyben

Bericht door mluyben »

Hmmm...ziet er naar uit dat ik uit gemod ben. De speler waar ik mee bezig was haalde ik vanmiddag naar beneden om de spanningen eens te meten. En nu herkend ie ineens geen CD's meer :?:
Draait wel om de schijf te herkennen maar geeft daarna hetzelfde aan als waneer er niets in zit.

Ik heb hem gisteren aan het eind van de avond werkend naar boven gebracht, vanmiddag naar beneden en nu werkt ie niet meer. Ik ben niet eens aan het meten toegekomen.
Enig idee waar dit aan kan liggen?

Marcel
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

mluyben schreef:
De denon DCD-1500AE staat op mijn sinterklaas lijst maar dat zal hem denk ik niet worden :) De goedheilig man komt helaas niet in Grou [alleen St Pieter].
De 1500 is 20 jaar oud, en diende alleen als voorbeeld van bouwkwaliteit, niet voor de geluidskwaliteit :oops:
Ik heb het schema nog eens doorgenomen en nu zie ik dat de OpAmps wel een gestabiliseerde spanning krijgen, maar dit is de 5V gestabiliseerd.
Die tevens ook naar de DAC voeding gaat.
Wordt het nu alleen maar erger?
Moeten de OpAmps hogere spanningen hebben om goed te kunnen werken? Ze werken volgens de datasheet al op +/- 2,5V.
Kan me niet voorstellen dat ze op 5V werken, ik dacht uit het schema op te maken dat het plus en min 8V is.
Meet eens op pin 4 en 8 wat het nu werkelijk is.
Vandaar ook mijn vraag voor een Webshop.
http://www.circuitsonline.net/shops/
Is het een optie om de voeding gewoon opnieuw op te bouwen op een nieuwe [gaatjes] print en dan de oude te vervangen? Trafo is volgens mij het duurst. En de oude kan voor een deel gewoon weer dienst doen.
Het analoge en digitale deel hebben beide hun eigen voedings connector op de grote print.
Lijkt me inderdaad het beste om gewoon plus en min 15V apart te genereren, op CO staan wel wat schemaatjes die je kunt gebruiken.

Je speler weigert nog CDs te herkennen?
Alles weer goed aangesloten?
Geen sluitingen gemaakt met het IC-tjes wisselen?
mluyben

Bericht door mluyben »

KT88 schreef:
De 1500 is 20 jaar oud, en diende alleen als voorbeeld van bouwkwaliteit, niet voor de geluidskwaliteit :oops:
De DCD-1500AE is nieuw en zeker niet slecht volgens de reviews.
Maar Sander liet ook wel een erg mooi apparaat zien.
Jullie vinden denon niet zoveel soeps is het wel?
KT88 schreef:
Kan me niet voorstellen dat ze op 5V werken, ik dacht uit het schema op te maken dat het plus en min 8V is.
Meet eens op pin 4 en 8 wat het nu werkelijk is.
Is werkelijk 5V [gemeten 5,01V], staat ook op het schema.
KT88 schreef:
Je speler weigert nog CDs te herkennen?
Alles weer goed aangesloten?
Geen sluitingen gemaakt met het IC-tjes wisselen?
Ik heb hem naar beneden gehaald op de aanrecht geplaatst, kap eraf gehaald en er een CD in gedaan. ......Niets meer....
Daarna nog wel effe gemeten vandaar dat ik zeker weet dat het 5V is.
Hij is werkend naar boven gegaan, daarvoor heeft hij een paar uur gespeeld met de LM4562 opamp.

Enig idee waar ik het zoeken moet?
Lijkt me dat al zouden de opamps kapot zijn hij gewoon CD's moet herkennen.
Plaats reactie