Vanavond presenteer ik aan jullie mijn eerste zelfbouwproject!
Ik had nog een paar oude multimedia speakers liggen, die ik hiervoor heb gesloopt. Het waren br kastjes met 3 inch woofertjes, ik had geen zin om de ts parameters te meten, dus ik heb de inhoud van de box (2 liter) overgenomen en de baspoort weggelaten. Ik heb 18 mm mdf gebruikt, lekker stevig, geen last van paneelresonanties. Voor de maten heb ik de gulden snede gebruikt om de negatieve effecten van staande golven te verminderen, en het ziet er ook nog eens heel mooi uit. Ik heb daarna de speakers beluisterd in deze boxjes en in de originele, en dat is een wereld van verschil. Midbass en laag zijn veel minder gekleurd bij de nieuwe boxjes, in de originele plastic boxjes klonk bass gewoon als een natte ruft. Wat me ook opviel is dat de speakers minder levendig en "vrolijk" klonken met meer wol er in. Ik heb uiteindelijk het kastje toch volgepropt omdat ik daarmee een nare piek in het hoog kon wegwerken. (die piek zie je nog in de metingen).
Later heb ik op school de speakerts beschildert, en het setje staat nu al een tijdje vrolijk te tetteren in de woonkamer.
Excuses voor de slechte fotos, ik heb geen camera, dus het is gedaan met de webcam. Daarna bedacht ik dat ik de speakerts ook onder de scanner kon leggen, heb ik met mijn schoenen ook eens gedaan.
oude speakerbox (met kartonnen expohoorn die in theorie vanaf 800 hertz werkt)

hoge maf: mother acceptance factor, zelfs mijn zusje vond ze mooi

En nu de minder mooie kant van dit alles, de metingen:
Hier krijgen we natuurlijk allemaal audiofiele nachtmerries van, maar het is allang leuk dat je voor een drol en een halve pot honing je eigen speakers in elkaar kunt draaien.

Ik weet trouwens niet hoe ik de microfoon moet calibreren, daarom kloppen de waardes op de spl schaal niet.

Misschien herkennen jullie de engeltjes wel, die zijn van de Franse schilder Bouguereau:

Ewoud