HATT (again)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Bartman

HATT (again)

Bericht door Bartman »

hoi,

na enkele weken lezen en nog eens lezen (boeken, sites, fora,...) heb ik besloten zelf eens te proberen. ik dacht aan een d'appolito systeem zoals de Dayton III (klikken)
maar ik krijg geen daytons makkelijk vast.
op 2 manieren knn jullie mij helpen.
-waar zijn er daytons te koop (belgie, nederland of duitsland) ?
-kan ik een MTM systeem (ongeveer: zelfde prijs, zelfde kwaliteit,...) maken met bijvoorbeeld seas, scanspeak, vifa, ... drivers.

probleem bij de 2e oplossing is dat ik dan wss ook een nieuwe filter moet maken. u begrijpt wel dat dat beangstigend is voor iemand die niet in de elektronica zit en nog aan zijn eerste diy speaker moet beginnen.

U moge altijd andere voorstellen doen, weet dat ik nieuw ben, een beperkt budget heb maar toch geen bucht wil maken. ik dacht aan een 300-350eur voor 2 speakers. grootte? ongeveer 25x25x100 (heet zo'n formaat floorstands?)

dames en heren ik dank u alvast verschrikkelijk!
Laatst gewijzigd door Bartman op ma 13 nov 2006, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
dre

Bericht door dre »

Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

De dayton woofers kun je bestellen via http://www.boxen-baustelle.de/

Heb ik ze ook vandaan...ging prima.
Bartman

Bericht door Bartman »

Edo schreef:
De dayton woofers kun je bestellen via http://www.boxen-baustelle.de/

Heb ik ze ook vandaan...ging prima.
danku, ja lijkt me mooie shop, staat in mn favorieten :). 15eur is ook niet veel voor een shipment van dat gewicht. probleem is dat ze de identieke woofers en tweeters niet hebben.

zoek ik dan achter dingen met dezelfde frequency range? of hoe?

mijn golffysica, elektriciteit en magnetismekennis is van behoorlijk niveau, maar mijn kennis van audio is nul. dus graag ook een woordje uitleg moest dat kunnen?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Het ontwep is gemaakt met die specifieke woofers en tweeter. Dus afwijkende modellen vergt wat bijschaving her en der. Kast/filter bijvoorbeeld. Zou ik niet zo snel aan beginnen.
Je zou je eens kunnen mailen of ze niet aan die onderdelen kunnen komen of nog hebben liggen. Anders zijn de parts in iedergeval nog te krijgen in Amerika, bij http://www.partsexpress.com
Bartman

Bericht door Bartman »

inderdaad, parts express heeft ze nog.

dat tweeweg systeem lijkt me ook wel wat
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Even wat anders: Heb je gekeken op http://www.lautsprechershop.de/
Staan ook leuke ontwerpjes op waarvan de unit een stuk beter te verkrijgen zijn. :)

Als als je budget niet zo hoog is, kijk eens in het deel CT van bovengenoemde site. (http://www.lautsprechershop.de/hifi/bau_ct_en.htm)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Bartman

Dayton is leuk spul, veel kwaliteit voor weinig. Als je een d'appo gaat maken zorg dan dat de drivers zo dicht mogelijk op de tweeter zitten. Dat is in het ontwerp in je eerste post niet zo. En dat is wel een voorwaarde voor een goed werkende dappo.

Groeten Roland
Bartman

Bericht door Bartman »

Roland schreef:
Hoi Bartman

Dayton is leuk spul, veel kwaliteit voor weinig. Als je een d'appo gaat maken zorg dan dat de drivers zo dicht mogelijk op de tweeter zitten. Dat is in het ontwerp in je eerste post niet zo. En dat is wel een voorwaarde voor een goed werkende dappo.

Groeten Roland
moet ik dan nog ergens aanpassingen maken ? of maakt dat niet uit hoe ver of hoe kort die bij elkaar staan (interferentie oid? )

btw: dit zag me er ook wel leuk uit, maar nadeel is dat ik de construcite niet kan inkijken. want naar wat ik al heb gelezen zijn TL-systemen qua kast redelijk moeilijk?
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Bartman

Als je al bezig gaat met andere units. Moet je het filter zowie zo aanpassen. Als je dan toch bezig bent, zorg dan ook voor mid's die zo dicht mogelijk op elkaar staan.

Groeten Roland

PS: Op de strassacker site staat ook een interview met Joe d'appo.
http://www.lautsprechershop.de/hifi/interview.htm
Bartman

Bericht door Bartman »

ik ga geen filters aanpassen oid. ik had van het begin gezegd dat ik met iets bestaands zou willen beginnen . als ik dan geprutst heb met dit project en ik heb weer zin in iets anders, dan ga ik wel wat verder.
nu zou ik graag iet snameken (ik weet het het is flauw :) )

EDIT: HATT van geenius lijken mij ook wel leuke dingen. maar vind de juiste drivers niet in mijn (pas ontstane en petieterige) shopbestand ... is er ergens een lijstje oid ?
rho

Bericht door rho »

Bartman schreef:
ik ga geen filters aanpassen oid. ik had van het begin gezegd dat ik met iets bestaands zou willen beginnen . als ik dan geprutst heb met dit project en ik heb weer zin in iets anders, dan ga ik wel wat verder.
nu zou ik graag iet snameken (ik weet het het is flauw :) )

EDIT: HATT van geenius lijken mij ook wel leuke dingen. maar vind de juiste drivers niet in mijn (pas ontstane en petieterige) shopbestand ... is er ergens een lijstje oid ?
Volgens mij kan je die drivers bij www.intertechnik.de bestellen.

Als je mijn speakers (Seas classic180) wil nabouwen mag je dat gerust doen hoor. Ik heb geen problemen met het copiëren van het ontwerp.
Plaats reactie