Aurexx Crystal modden.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Roland
Contacteer:

Aurexx Crystal modden.

Bericht door Roland »

Hoi

Ik heb een aurexx crystal en ben benieuwd wat er nog aan te verbeteren valt. Hij speelt nu al heel leuk.

Ik de L'atout versie met 1 ECC 83 (kan het net niet zien) JJ buisje en twee EL84 Sovtek buizen.

Dit is het schema:
http://img133.imageshack.us/my.php?imag ... img1zx.jpg

Doel van de mod: ietsie meer vermogen, meer details uit de muziek halen, iets beter hoog en wat meer attaque. (vast een schaap met 5 poten).

Groeten Roland
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Uitgangen gebruiken voor een 2A3 of 6B4G triode, dan wel de voeding aanpassen helaas.

Een EL84 in penthode SE heeft nu eenmaal zijn (haar) beperkingen......

Ook met die trioden blijft het vermogen beperkt, maar een groot deel van je andere bezwaren valt dan wel weg >:-)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Dank je voor je antwoord!

Er is dus geen EL34 of ECC83 buisje van andere makelij dat opeens "wonderen" vericht ten opzichte van de huidige bezetting?

De voeding aanpassen houdt in dat ik de trafo anders moet wikkelen?

Het geringe vermogen is geen groot probleem als al die andere punten verbeteren hoeft ie gelijk een stuk minder hard te staan.

Groeten Roland
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Als je een paartje 6B4G weet te bemachtigen (geen Sovteks, maar NOS zoeken!), dan kom je met de bestaande voeding misschien nog wel (net) weg.

Die hebben nl. een 6.3V/1A gloeidraad , de 2A3 heeft 2.5V bij 2.5A.
Niet echt handig, moet je weer zware trafo's gaan bijplaatsen enzo.

Bedenk overigens dat het direct verhitte trioden zijn, de kathode is dus ook filament, en zit in het circuit.
Dc gloeien heeft als voordeel geen brom, als nadeel geldt dat de kathode dan over het gehele oppervlak gerekend een potentiaalverschil laat zien t.o.v. stuurrooster, dus een niet-lineariteit.
In dat opzicht is een 2A3 dus gunstiger, want daar is dat verschil maar 2.5V.

AC gloeien kan, maar dan moet je een exacte tap hebben op 3.15, of gaan knoeien met ontbrom potmetertjes.

De driver zal wat potiger moeten worden, minimaal twee helften van een ECC81 of 82 of 6SN7 of 6N1 in parallel in GKS, en dan kan je tegenkoppeling wel vergeten vanwege de lage gain.

Kortom, het is geen 1:1 mod, maar als de trafo's de moeite waard zijn (geen idee, nog nooit zo'n ding op mijn werkbankje gehad anders dan voor oppervlakkige controle van goede werking voor een kennis) dan kun je dit eens overwegen.

Of je het allemaal in dat kleine kastje gepropt krijgt is de vraag...........
Plaats reactie