totem sttaf

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
sven

totem sttaf

Bericht door sven »

Hallo iedereen,
kzal me effe kort voorstellen. De naam is Sven, ik ben afkomstig uit Antwerpen en ik begin me meer en meer te interesseren in home hifi. Heb me reeds 20 jaar bezig gehouden met car hifi, maar de hobby is naar de living aan het verhuizen. Ik ben onlangs beginnen experimenteren met een setje Visaton's Couplet light, maar dit is niet echt wat ik zoek. Vorig weekend ben ik op een hifi beurs in het Sheraton Hotel in brussel geweest, en daar heb ik de Totem Sttaf beluisterd. Dit is de klank die mij boeit. Deze zou ik dus willen nabouwen. Enig probleempje dat ik heb is het type driver en tweeter die hierin gebruikt worden. Weet iemand op het forum misschien welke deze zijn.

Sven
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Ha die Sven, Welkom hier!

Ik zelf ken die speakers niet, maar er zijn wel diverse forumleden op die beurs geweest, dus misschien dat die verder kunnen helpen
Aquilon
In memoriam †

Bericht door Aquilon »

Hoi Sven,

ik heb ook een brochure meegenomen van Totem, zal even kijken thuis welke speakers er inzitten (maar ik dacht ScanSpeak). Inderdaad ook goeie speakers al blijft de inrichting van de zaal mij meer bij :-)
Morgenvroeg weet je meer.

Bart
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ben aan 't googlen geweest. Kan geen merknamen vinden, maar het ziet er meer uit als Seas en Dynaudio ofzo.
sven

Bericht door sven »

Hallo heren,
Jullie zijn alleszins bedankt voor de moeite, alle info is welkom.
Ondertussen heb ik ook niet stilgezeten, maar tot nu toe heb ik ook nog niets gevonden.

Sven
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Sven

Ik heb ook even gekeken, maar ik heb geen idee wat het voor een speakers zijn die in de Totem Staff zitten. Waarschijnlijk ergens in azie speciaal op maat gemaakt voor Totem. De tweeter zou een audax kunnen zijn. De woofer heel mischien een tonsil. Maar das puur op uiterlijk.Ik kan me niet voorstellen dat je daar een een mooie combinatie van kan maken.

http://www.totemacoustic.com/images/pho ... _staff.jpg Plaatje van de totem staff.

Groeten Roland

PS: Jammer dat je niet even in het Marriott bent wezen kijken 10 min. verder op. Daar stond ik. Op mijn site staat een foto verslag van die beurs.
sven

Bericht door sven »

@ Roland,

Das idd jammer, daar wist ik eigenlijk niets van af. Had ik het geweten was ik zeker eens komen kijken. Misschien een andere keer.

Sven
richard

Bericht door richard »

Komen ze niet uit Canada? Daar zit een luidsprekerfabrikant die units produceerd welke enigzins op Dynaudio lijken.
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik denk dat Roland gelijk heeft. De tweeter heeft veel weg van een Audax tweeter maar is waarschijnlijk eerder een chinese kopie want Audax gebruikt verzonken schroefjes. De woofer komt zeker uit china want hij lijkt verdacht veel op die woofertjes die Mission gebruikt en die worden daar gefabriceerd net als de in nederland verkrijgbare luidsprekers van Transfer Audio, de PR13 als woofer (EUR. 29,-) en de SD25 als tweeter (EUR. 18,-).

Transfer Audio (site is nog niet klaar - drivers wel gewoon te koop bij Speaker&Co).

Afbeelding

Afbeelding
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Heb wel eens wat rondgerekend met die bass driver. Heb ooit de tsp parameters eens opgevraagd bij trnsfer audio langgeleden. Kan die nu natuurlijk niet vinden. Op de Totem site staat dat het een long throw basje is, grappenmakers daar, veel meer dan 3 mm zal het niet zijn.

Uit mijn hoofd +- de tsp alleen om even een indruk te krijgen zit er waarschijnlijk behoorlijk naast alleen qts en qms vrij zeker:
Qms was heel hoog in de 5
Qts +- 0.43 a 0.47
fs volgens mij 50 hz nog wat.
vas iets van 11 a 17 liter.

Nu is de hamvraag natuurlijk hoe meet het ding. Kan me nog herinneren dat ie ooit in een elektuur stond, volgens mij moet 40 hz haalbaar zijn in een bassreflex. Wat interresant is aan die hoge qms is dat het waarschijnlijk een erg lineare driver is met een lage rms factor. (speelt op een zacht volume ook mooi). -edit het is een polyprop conus edit-

Groeten Roland

PS Hmm, zit nu wel te helpen een kloon van een speaker van een andere fabrikant te maken. Zou ik zelf niet lollig vinden. Heel andere kast er omheen? om het geweten wat te sussen....
arjank

Bericht door arjank »

ALs ik dat grote plaatje van die tweeter zie dan lijkt deze juist erg veel op een tweeter van TONSIL. Vooral de bobbelige lak, deze is exact de zelfde lak als op de tweets van Tonsil. Ook de schroeven waarmee het front met de magneet is bevestigd komen overeen.
Deze tweeters waren best ok, ik heb ze destijds wel getweaked, poolkern doorgeboord (en afgerond) en de demping aangepast. Mooi is dat ze geen ferrofluide hebben. Aardige budget tweeter.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Grappig dat ik hier lees over budgettweeter, chinese kopie, etc...terwijl het hier om speakers van zo'n 1800 euro gaat....
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik las net op de site dat er zelfs speciaal luchtspoelen gebruikt zijn en voor het hoog een gemetaliseerde polypropyleen condensator. Dat is niet voor de poes een mkp voor de tweeter. He, ik ben flauw ik hou al op.

Groeten Roland
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

mikekiwi schreef:
Grappig dat ik hier lees over budgettweeter, chinese kopie, etc...terwijl het hier om speakers van zo'n 1800 euro gaat....
Je moest eens weten wat er allemaal voor veel geld verkocht wordt in de audio wereld... Of eigenlijk: je wil het niet weten :oops:

Factor 5 van de materiaalwaarde is heel normaal. Tja, reclame, marteking en bebakken lucht zijn nu eenmaal erg duur.. owja, en natuurlijk R&D ;)
sven

Bericht door sven »

Jawadde, das ineens veel antwoorden tegelijk. Enfin, het is idd de bedoeling om er een andere kast omheen te bouwen en af te werken in een kleur naar mijn zin. De kleur die ik wil is eik natuur en die wordt niet aangeboden. Alleszins bedankt aan allen voor de snelle reacties. Nu weet ik al iets meer.

Sven
Aquilon
In memoriam †

Bericht door Aquilon »

ze lijken een wijde range van speakerunits te gebruiken, van Dynaudio look-a-likes tot Seas tweeters en aziatische merken, en voor hun filters gebruiken ze Mundorf onderdelen (volgens hun brochure)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Mijn flauwe opmerking over het filter was gebaseerd op dit stukje wat ik vondt op de site van Joenit.
Onder de voor ons kenmerkende componenten bevinden zich gemetalliseerde polipropyleen-, olie gevulde condensators en lucht spoelen
Ik zal een op de site van Totem zelf kijken.

Groeten Roland
FFF

Bericht door FFF »

Bij mijn weten gebruiken hoofdzakelijk ze dynaudio units.

Echter modificeerd een fabrikant graag een unit of laat er vaak wat aan tweaken zodat ze geoptimaliseerd zijn voor de kast.

Een familielid heeft de staff dus ik ken ze wel aardig, ik heb het idee dat totem heel veel gebruik maakt van de kleuring van de kast, dus nabouwen zal een hele opgave worden.
sven

Bericht door sven »

@ FFF,

Het is niet mijn bedoeling om ze exact na te maken, maar om ongeveer dezelfde klank in een andere kast te verkrijgen.
Maar idd, het zal niet simpel zijn.

Sven
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Zoek de verschillen:

Afbeelding

Afbeelding
richard

Bericht door richard »

Er zit een stikkertje op de eerste.
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

De imitatie is veel grover gespoten :? ?
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Totem gebruikt ook custom Peerless drivers :) (iig voor de Arro)
Plaats reactie