dvd/cd speler tikt?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Sjaudio

dvd/cd speler tikt?

Bericht door Sjaudio »

Hallo forumleden,

Zoals sommige van jullie weten heb ik een aantal weken terug een Rotel hifi set gehaald bestaande uit een 5.1 versterker en een dvd speler.
Volgens de bladen en testen blijkt dat de rotel dvd speler, eigenlijk niet goed is om dvd's af te spelen. Hij is echter wel goed getest voor cd's.

Nu zit ik met een misschien klein probleem. Ik heb de set tweedehands overkocht, alles ziet er prima uit en werkt in het eerste gezicht ook prima.
Geen reden dus om het niet over te nemen. Na een aantal grove luistersessies ben ik tot de conclussie gekomen dat er in verschillende opname's een redelijk goed aanwezige tik aanwezig is. Voornamelijk bij rustige nummer's met bijvoorbeeld alleen piano/zang is de tik goed hoorbaar. Bij sommige nummer's is de tik niet waar te nemen.

Elke keer als ik de tik weer hoor haal ik de cd eruit om te kijken of er nou stof op zit, of eventueel lichte krassen. De cd's zijn vrijwel nieuw ( pak en beet 3 weken oud ) orgineel en uit de winkel. De hele lichte krasjes op de cd's zijn vrijwel niet krasjes te noemen.

Het rare is, telkens als ik de cd eruit haal, zie ik geen oneffenheden, maar wanneer ik de cd schoonmaak is de tik 99 van de 100 keer verdwenen. Mijn vraag is nu, wat werkt er nu niet goed aan de dvd speler? Of ligt het niet aan de dvd speler? Het is erg lastig te omschrijven om de tik te omschrijven, het lijkt een beetje alsof er op de rand van een tomtom word geslagen en dan heel zacht.

Misschien dat jullie mij advies kunnen geven, of kunnen helpen.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Sjors Vink
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb ooit eens een sansui cd-speler gehad die dat ook deed. Ook las ie sommige cd's niet eens in en speelde hij ze totaal niet....Teruggebracht naar de winkel en laten repareren. De laser stond niet goed afgesteld zeiden ze. Wat ze dan precies doen weet ik ook niet maar daarna speelde ie de sterren van de hemel!!

wOWLY
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

hmm, maar het vreemde is; hij pakt gewoon alle cd's?
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Als die tik erger wordt, zal de laser op een gegeven moment zo "scheef" staan, dat hij ze niet meer pitk. Dat zou ik ervan denken.

Ik zou even naar de dealer om de hoek gaan ermee.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je zou kunnen beginnen met de lens schoon te maken, dat hielp bij mijn Denon in elk geval prima
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Daar was ik ook aan het denken, waarmee kan ik de lens het beste schoonmaken? Iets als een wattestaafje met een tipje wasbenzine?

Of of of? Ik heb echt geen idee namelijk.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Wattestaafje en alcohol (spiritus kan ook prima)
Die wel voorzichtig......
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Ik heb meteen even een foto geschoten van het apparaat aan de binnenzijde. Ik zie 2 lenzen, heb geen idee waarvoor ze dienen.
Ik schat 1 voor video en 1 voor audio?

Goed hier het fotootje:

Afbeelding
Afbeelding
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Waarschijnlijk was het toch de lens die een beetje vuil was, de tik heb ik niet meer gehoord nadat ik ze schoon heb gemaakt. Ik wacht nog even af, of ik het nog kan waarnemen. Maar waarschijnlijk was het dus een kleinigheidje.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Als het geen vuil is kan het bij kopjes op leeftijd ook optreden omdat de fotodiode verlopen is. Die laser staat daar de de hele tijd op te branden.
foto diodes hebben een aparte curve. Eerst gaan ze omhoog, dan een stukje naar beneden en dan weer verder omhoog.
Het werkpunt ligt in dat kleine stukje neerwaarts. Soms kan de leesdiode weer op zijn werkpunt geprikt worden maar meestal betekent dat toch dat hij aan zijn eind is..
Probeer bij het schoonmaken van de lens zo min mogelijk aggresieve middelen te gebruiken. Veelal volstaat schoonblazen al.

Kees
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Hallo,

Ik heb de lens schoon gemaakt, de tik is echter nog niet verdwenen. Hij is wel zachter geworden. Eerst hoorde je de tik vrij luidruchtig nu hoor je hem meer in de achtergrond. Het blijft wel irritant, weet iemand misschien wat dit kan zijn?

mvg,

Sjors
richard

Bericht door richard »

Het is toch geen tik van copycontrol cd's? De 'copycontrol' wil ook nog wel eens tikken op een dvd-speler.

Afbeelding

Wat je hier aan moet doen: geen copycontrol cd's meer kopen of een kopie maken van de cd en deze afspelen.
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Hij doet het bij elke cd, ik haal de laatste tijd veel orginele cd's. Vandaag weer 2 gehaald waar de tik zich ook voordoet. Of dit copycontrol cd's zijn weet ik niet. Maar het lijkt me sterk dat al me orginele cd's copycontrol cd's zijn.
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Leuk, we zijn weer terug bij af. De tik is nog steeds even luidruchtig. De lens + dvd speler zelf schoonmaken had dus geen functie. Ik ben weer terug bij af. Ik doe electro, maar om nou te zeggen dat ik weet waar ik moet zoeken; nee helaas. Ik weet ook niet of het aan de dvd speler of versterker ligt.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

weet je zeker dat het niet aan jullie stroomvoorziening thuis ligt?

misschien is er wel een apparaat egrens aangesloten die stevast voor wat getik op het net zorgt...
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Ik weet niks zeker, maar ik weet wel dat ik het bij voorgaande set's nog nooit gehoord heb.
Plaats reactie