Luisterdag 7 october 2006 Breda II

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
ToTo

Bericht door ToTo »

Ik heb mijn multispeler nog maar kort en heb zelf geen sacd's.
Maar ik heb hem vooral gekocht voor zijn mooie modificaties voor stereo.
Ook gehoormatig vind ik hem erg mooi.
Ik zou het leuk vinden als hij ook even stereo aangesloten kan worden en als ik aan het eind van de dag nog langskom jullie meningen hierover kan vernemen.

Allemaal een hele fijne dag morgen.
Caratje
Contacteer:

Bijna zo ver

Bericht door Caratje »

Net ontdekt dat mijn Vifa Carats kleiner zijn dan ik had gedacht (of misschien is het meer dat mijn auto groter is dan had gedacht...).

Hoe dan ook, de speakers liggen er reeds in en de bank hoefde niet eens plat dus als er nog EEN iemand uit de omgeving Eindhoven mee wil rijden dan zou dat mogelijk zijn. Maar ik weet niet of ik morgenvroeg mijn e-mail danwel internet nog bekijk, als je je telefoonnummer PM't kan ik je nog bellen, maar geen bericht is dan wel slecht bericht en Daniel en ik vertrekken rond 8:00 van zijn huis.

Naast mijn Carats ben ik niet vergeten speakerkabel mee te brengen, nu morgen maar kijken wat ik wel ben vergeten :wink:

Slaap wel en tot morgen
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

@ Wowly, zo duidleijk als maar kan :D :P
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
jeroen_d schreef:
asterduc schreef:
Mijn A4 met ringstraler heb je eruit gegooid merk ik. Is dat de bedoeling of een vergissing. Mij maakt het niet veel uit hoor, maar als er geen behoefte of plaats voor is hoef ik ze niet mee te brengen!

Ed.
Ik zou het leuk vinden om hem A/B te vergelijken met de Golden ratio monitor.
Is goed Jeroen,
ik heb net de kwadrants in mijn auto gelegd. Ze gaan er maar net in, scheelt slechts 2 mm. Op de passagierszetel is er nog plaats voor de A4's. De staanders zal ik echter thuis moeten laten.

Ed.
Mooi. Ik ga kijken of ik mijn standaards in de auto krijg.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

oke dan, alles geregeld, ik zie jullie morgen!

Welterusten!

Wowly
DIY_Freak

Re: Bijna zo ver

Bericht door DIY_Freak »

Caratje schreef:
Slaap wel en tot morgen
Turbo tukkie? Geen tijd... 'k Zou als ik jou was nu alvast beginnen met rijden, want dat red je anders niet meer, hoor...

Trusten! Ik heb er reuze zin an ;)
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Hans, ik bel je morgenochtend zodra ik de SACD speler van Toto heb opgehaald, zal ca. 0810 op de afgesproken plaats staan.

Aan allen: voor de zekerheid heb ik een gemodificeerd TEAC CD spelertje extra bij me gestoken, als je dat hoort (en wat het me gekost heeft) sla je steil achterover :lol:

Sleep well en tot morgen!

Oh, en Voodooless, neem die 5400 nou maar wel mee, dan kan die bij mij even uitkuren!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

moet ik dan alsnog mijn cd-speler meenemen ?
Ik dnek dat hij niet echt meerwaarde heeft in het totaal, tenzij we die van voodooless aan de praat krjigen...
Caratje
Contacteer:

Re: Bijna zo ver

Bericht door Caratje »

DIY_Freak schreef:
Caratje schreef:
Slaap wel en tot morgen
Turbo tukkie? Geen tijd... 'k Zou als ik jou was nu alvast beginnen met rijden, want dat red je anders niet meer, hoor...

Trusten! Ik heb er reuze zin an ;)
HAHA, ben zo'n 4 maanden geleden terug naar NLD gekomen, maar heb dit inderdaad niet gewijzigd, Korea is natuurlijk ook 'stoerder', toch?
rho

Bericht door rho »

Goeie morgen iedereen!
Tot stakjes! :D
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zo, ingepakt en klaar om te vertrekken, tot straks!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

he mannen (en vrouw), vergeet de bammetjes niet mee te nemen he?

Tot zo!!!!

Wowly
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nou, tot straks dan maar. ik zal er toch eerder zijn :D
rho

Bericht door rho »

Wowly schreef:
he mannen (en vrouw), vergeet de bammetjes niet mee te nemen he?

Tot zo!!!!

Wowly
Die was ik dus vergeten. :oops:

Ik ben niet erg goed in verslagjes schrijven dus wacht ik effe af tot het eerste er is en zal dan wel effe wat toevoegen of commentaar leveren. :)
jw

Bericht door jw »

Zo net terug, was een geslaagde dag!
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

wat een gedoe zeg, tot snachts werken, 5 uur slaap, inpakken, rijden, uitladen, opstellen, ... terug inpakken, rijden, uitpakken, dag voorbij.

Is het dat allemaal waard?

JAZEKER, DUBBEL EN DIK.

Alle die aanwezig waren, en vooral dan de organisator Jan, bedankt voor de leuke dag. Ik vond het één voor één leuke hobbygenoten en heb van deze hobby uitstap zeer genoten!

Mijn luisterervaringen lees je later nog, moet nu eerst even mijn gezin wat aandacht geven.
FFF

Bericht door FFF »

Mensen allemaal bedankt voor deze leuke en leerzame dag.

Vooral Jan die alles georganisteerd heeft en de mensen die zo vriendelijk zijn geweest de moeite te nemen om hun set mee te nemen.

Voor mij was het een leerzame dag, waarbij ik veel luidsprekers gehoord heb. Tevens viel me erg op wat verschillende versterkers en cd spelers voor invloed hebben.

Ik hoop dat iemand een recentie en een foto boekje op internet wil zetten.
satch

Bericht door satch »

Ik zal in ieder geval mijn indrukken en een aantal foto's morgen op het forum zetten. Zal positief worden: ik heb genoten en een hoop geleerd. Ik wil iedereen, Jan voorop, bedanken voor een gedenkwaardige dag.
Bij deze vast een teasertje:

Afbeelding
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zo, ik ben weer lekker thuis en de kids liggen op bed.

Phew, wat een dag. Ik vond hem weeral heel erg leuk, maar deze keer ook wat druk. Mocht er een volgende keer komen dan ga ik mijn poot stijver houden bij de aantallen luisteraars.

Mijn oren tuiten nog na van het geweld van de kwadranten. Ik geloof dat mijn oren zijn gaan clippen bij Dire straits :twisted: . Dit heb ik nog nooit gehoord. Scan speak units zijn idd erg goed belastbaar..... Ik ben blij dat ik ze hier heb kunnen horen, het verschil met de dddiy-dag was groot. ook heb ik hier gezien dat je eigenlijk niet sets moet mixen, want ed zijn eigen front-end was de beste van allemaal, al schijnt de cd80 het ook goed te hebben gedaan.

Jeroen_d's dipool was weer verbeterd, maar als altijd kurkdroog. Ik dacht soms "tikkie meer",maar even later was het tóch weer perfect in balans. Schijnt dat ie bij jeroen thuis nóg beter klinkt.....

Ed's A4 was ook héél erg goed. Eigenlijk perfect, maar je mist toch nog de lagere regionen, meer nog dan bij mijn eigen refmon. En dat die regionen de moeilijkste (en ook de kostbaarste) zijn hebben we vandaag veel gezien. Zowel de dipolen als de mannen van Asterduc hebben zo hun makken. Eerlijk gezegd vond ik die van Tony met zijn wokschalen (zo kun je ze het beste noemen, zo groot zijn ze :shock: ) wel heel erg prettig.....heel rustig aanwezig maar rocksolid laag, mits goed geplaatst en opgezet, en dat is geen sinecure, zo leek het wel.

Mijn eigen ucd180 is dringend aan upgrade toe, zo kwam ik tot mij schaamte achter toen ik de ucd van jeroen en sander hoorde. Met name sander laat zien dat ie weet waar ie mee bezig is, daar hij een bepaalde betrokkenheid creerde die lastig te krijgen is met die overcorrecte UcD's.

De multikanaals setup was ook erg leuk om horen, maar ik denk dat het niet zal meevallen om goede software te vinden. Toto, had je die snoeren nog thuis liggen? anders ff aangeven ok? Ik vond de werking van het correctiesysteem van tony erg mooi om te zien. Overigens zag de 6-kanaals vv van daniel er erg kwijl mooi (!) uit zeg.

Overigens waren de rokende soldeerbouten vandaag niet van de lucht. Hoort eigenlijk wel op zo'n dagje als vandaag hahaha.

Mijn set van de dag was deze keer lastiger aan te wijzen. De vorige keer was dat toch echt de speaker van Rho, maar deze keer was het wat lastiger. Ik denk dat ik er maar geen ga noemen maar de top drie zijn de A4 van ed icm de wkversterker en het vinyl van KT88, de tweeter van jeroen en de tweeter van tony, welke speaker een heel mooi prettig timbre had.

Ik ben heel erg benieuwd naar de verhalen van de anderen en ook de foto's natuurlijk!!

Groetjes

Jan aka Wowly
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Erg leuke dag en gelukkig kwam ook mijn eigen systeem wat beter uit de verf dit keer. Jan, weer hartelijk dank voor alle moeite. Ik vond het wat organisatie betreft beter gaan dan de vorige keer en heb denk ik minder moeite dan jij met het aantal luisteraars. Het mag af en toe best wel een drukke en chaotische boel zijn :twisted: . Ik ben het eens met je opmerking over mijn systeem:
Wowly schreef:
Jeroen_d's dipool was weer verbeterd, maar als altijd kurkdroog. Ik dacht soms "tikkie meer",maar even later was het tóch weer perfect in balans. Schijnt dat ie bij jeroen thuis nóg beter klinkt.....
Ben thuis weer drie kwartier aan het sjouwen en herinstalleren geweest. Het is nu wel mooi geweest. En toch weer verbaasd hoe ontzettend veel mooier hij thuis klinkt. Ook kurkdroog, maar zonder dat wat harde en galmende midhoog dat een scherp randje geeft en ook een veel voller midlaag. En, erg belangrijk, soundstage en ambience. Het is gewoon perfect hiero, lekker luisteren dus en niet verder klooien. Wat ik ook fijn vond is dat de goede integratie tussen dipoolbas en monitor ook in een mindere ruimte uitstekend was, waardoor ik weet dat ik niet meer hoef te verbeteren op dit punt.

De andere sets: eigenlijk gewoon teveel om op te noemen. Zonder uitzondering uitstekend klinkend. De Carat is wellicht wat outdated, maar ik heb begrepen dat die met de juiste match (de Pegasus buizen/mosfet hybride) ook erg prettig klonk terwijl de refs van Wowly het op die versterker helemaal niet deden.

KT88 krijgt weer hartstikke gelijk, de match tussen speler/versterker/speaker is toch erg belangrijk. Af en toe CD-spelers en versterkers gewisseld en telkens bleek dan, bij de juiste combi, ineens de opname tot leven te komen.

Verrassing van de dag was voor mij de tweeter Seas 22TAF/G in de boekenplankluidspreker van Tony. Loopt heel ver door in het hoog en gaf een mooie doortekening in het midden als aanvulling op de extremis woofer. En die tweeter kost echt bijna niks :wink: .

Een goede tweede was de WK-versterker die ik erg mooi vond.

Een A/B vergelijk tussen de UcD180 en 400 leerde mij dat die modules toch echt verschillend klinken. De 400 wint het toch echt hier, in het hoog maar ook in het laag. Wellicht door de wat zwaardere voeding die je op zo'n 400 zet. De meerprijs zeker waard, als ik dit van tevoren had geweten dan was ik meteen voor de 400 gegaan. Nu wacht ik gewoon af, er zijn momenteel teveel ontwikkelingen nog gaande met die modules.

De Peerless HDS tweeter deed het erg fijn op de WK versterker. Laag van de Golden ratio monitor is feitelijk te zwak (HDS Excl resonantiefrequentie is 64,5 Hz dus meer haal je er niet uit), maar hij gaat toegepast worden als surround tegen de muur gehangen en laag afgefilterd. Mensen die weinig ruimte hebben en deze speaker dicht tegen de wand aanzetten zullen echter aangenaam verrast zijn door de doortekening van het laag van deze box.

Gaaf vond ik ook de match tussen de CD-80 met AD829 opamps en de mooie Kwadrant van Asterduc, met de CD BB King & Friends 80. Dat was pas echte blues 8) .
satch

Bericht door satch »

Om iets over negenen kwam ik aan op het parkeerterrein van buurthuis Beemdentil in Breda. Er stond al een aantal auto’s met open kofferbakken waar de mooiste creaties uit werden getild. Binnen bleken we drie zalen/kamertjes te mogen gebruiken: één redelijk ruimte beneden, één kleinere kamer boven en één grote zaal. De akoestiek van de drie ruimtes was nogal verschillend. Uiteindelijk bleek de grote zaal boven de minste akoestiek te hebben, waardoor een aantal luidsprekers, met name de ultieme monitor en de dipoolbas van Jeroen_D, niet helemaal uit de verf kwamen. Je kon horen dat het erin zat, maar het kwam er niet uit.

Afbeelding

De in grote hoeveelheden opgekomen diy-freaks werden door de strenge maar rechtvaardige Wowly verdeeld in drie groepen, die elk drie kwartier naar één van de opgestelde sets konden luisteren. Na drie sessies werden nieuwe sets opgesteld en was er (even) tijd om te klooien: veel te kort uiteraard.

Ik ga niet elke set uitgebreid beschrijven en recenseren. Ten eerste is dat wat veel, ten tweede zijn recensies eigenlijk niets waard. Eén van de dingen die hier opnieuw bewezen zijn is hoe smaakgebonden audio is. Wat de één geweldig vond klinken werd door de ander maar matig gewaardeerd. Dat betekent niet dat de één beter is volgens mij…… Echt slechte spullen zaten er niet bij IMHO. Je kon wel duidelijk horen dat bepaalde luidsprekers veel meer lieten horen dan andere. Als je dan naar de gebruikte drivers kijkt (en de bijbehorende prijzen) snap je waar die verschillen vandaan komen. Ik heb voor mezelf ontdekt dat ik een behoorlijk voorkeur heb voor ontwerpen met Scan Speak units. Misschien niet zo heel verrassend….

Verder zegt grootte tegenwoordig niet zo heel veel meer over het laag van een luidspreker. Tuurlijk, je kunt de natuurkunde niet afschaffen, maar wat de A4-monitor van Asterduc of de RefMon van Wowly aan laag produceert is echt niet misselijk. Dat de Kwadrant, de Velodyne’s en MTM meer laag produceren is logisch. Maar met de monitoren kan ik ook prima leven. Of de buren daar ook blij van worden is een andere vraag…..

Wat ook opviel was hoeveel verschil een versterker kan maken. De Golden Ratio monitor van Jeroen_D had, samen met volgens mij de 807SE buizenbak van Daniël (correct me if I’m wrong) niet heel veel laag. Samen met de WK-versterker van KT-88 werd dat duidelijk beter. Het afgronddiepe laag dat de Velodyne 21” subs Geenius produceerden kwam er niet uit, maar wat er was werd duidelijk strakker.

Afbeelding

Afbeelding

Dan was er nog een demo met multi-channel. Nadat de Sony speler eindelijk echt bereid was in multi-channel te gaan spelen samen met 5 Hatt’s III, twee Velodyne subs bleek er niet heel veel software te zijn. Omdat de ruimte ook niet heel erg meewerkte, zelfs na de correcties van Tony Gee en SanderSassen kwam er behoorlijk wat gerommel in het laag, is het moeilijk de potentie van multi-channel te bepalen. Voor mezelf luister ik liever in ‘ouderwets’ stereo naar muziek. Mike Oldfield’s Tubular Bells werd erg vermoeiend in surround. Voor films daarentegen…

Afbeelding

Het is altijd moeilijk een oordeel te vellen als je alleen maar nieuwe spullen hoort in een ruimte die je niet kent (en die in dit geval ook niet perfect was). Elektronica is volgens mij nog moeilijker te beoordelen dan luidsprekers. Toch had ik het idee dat de WK-versterker van KT88 wel bijzonder was. Hoewel hij zelf (nog) niet tevreden was lijkt het me een mooi stukje speelgoed.

Afbeelding

Ik ben zelf nooit erg gecharmeerd geweest van UcD-modules, maar misschien moet ik mijn mening toch herzien. Ook dat is moeilijk, ik zou eigenlijk één van die bakken thuis op mijn eigen set moeten beluisteren, maar ik had niet het idee dat ze een beperkende factor waren voor de luisterdag. Wel geloof ik dat de Kwadrant een stevige eindbak kan waarderen: daar had ik mijn Threshold wel eens aan willen hangen. Bij voorkeur bij mij thuis, voor héél erg lang, zeg een jaar of tien.

Afbeelding Afbeelding

Goed, wat zijn voor mij de hoogtepunten geweest? Dan pik ik er drie uit, waarvan twee van Belgische makelij: de A4-monitor met Scan Speak 7000 tweeter en de Kwadrant van Asterduc en de Refmon van Wowly. Van die drie is de Kwadrant denk ik de beste, maar ook de grootste (en duurste). Op dit moment is het uiterlijk van de Kwadrant niet zijn sterkste punt, het blijft een grote rechthoekige kast. Maar daar wordt aan gewerkt. Het is de bedoeling dat deze in een kast komt die rond loopt naar achteren, a la de B&W Nautilus-serie. Ik ben heel benieuwd hoe dat wordt als het klaar is.

Afbeelding

Uiteindelijk heeft de Refmon van Wowly mijn voorkeur. Dat komt door de combinatie van klank en uiterlijk. De klank is gewoon goed, maar de afwerking is werkelijk fantastisch. Dus Wowly, mocht je ze voor een prikkie kwijt willen om een nieuw project te gaan doen….

Afbeelding

Tenslotte wil ik (opnieuw) Wowly en de anderen bedanken voor een gezellige, leerzame dag. Mocht er volgend jaar een nieuwe DDIY-dag komen hou ik me aanbevolen!

Voor de liefhebbers: ik heb alle foto’s die ik heb gemaakt op hoge resolutie in een ZIP-bestand gestopt. Deze is te downloaden via http://rapidshare.de/files/35920474/DDIY.zip.html

Klik op de link, scroll naar beneden, klik op ‘Free’ en wacht af. Geef dan de gegeven code in en….. downloaden maar. Let op: het bestand is 77 mB groot en er staan eigenlijk nauwelijks mensen op, alleen apparatuur.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Yo Satch! Leuk stukkie! en fantastisch dat we de foto's van je mogen downloaden, heb ik ook een leuk aandenken :D Hardstikke leuk!

@ Jeroen, het is me gisteren vooral bijgebleven hoe belangrijk acoustiek is. We hadden het er nog even met tony over, en die leek zelfs acoustiek bijna belangrijker te vinden dan de set zowat :shock: . En dat voor iemand die het luidsprekers ontwerpen tot in de toppen van zijn vingers beheerst (getuige nu weer zijn zéér fraaie monitor). Ik denk dat dit voor mij de revelatie van de dag was achteraf :D

Wowly
ToTo

Bericht door ToTo »

Even heel kort, want ik was er ook maar kort :x :

Allereerst mijn interlinks lagen thuis, sorry.

Toch leuke dingen gezien en gehoord.
Jammer dat de tijd te kort was om kennis te maken met jullie allen, maar een volgende keer wil ik er graag bijzijn.

Het was een hele korte nacht, want terug uit Breda nog even naar een livejazzavondje geweest, en daar klonk koper als koper enzovoort.

Indien gewenst wil ik wel meewerken aan een volgende in 2007?

Heel erg bedankt, en ga jullie allemaal nog wel spreken.

Grt Ruud
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wowly schreef:
@ Jeroen, het is me gisteren vooral bijgebleven hoe belangrijk acoustiek is. We hadden het er nog even met tony over, en die leek zelfs acoustiek bijna belangrijker te vinden dan de set zowat :shock: . En dat voor iemand die het luidsprekers ontwerpen tot in de toppen van zijn vingers beheerst (getuige nu weer zijn zéér fraaie monitor). Ik denk dat dit voor mij de revelatie van de dag was achteraf :D

Wowly
Ja, Tony had een paar wondertjes verricht in ruimte 3 met de akoestiek. Toch bleef het erg snel 'dichtlopen', ook bij de ref, een beetje luider spelen was er niet bij met muziek waar het een beetje nauwer komt.

Satch, bedankt voor de mooie foto's!
Caratje
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Iedereen heeft zo zijn eigen mening over alles, zo ook ik:

Om te beginnen vond ik het voor mij en waarschijnlijk meerdere met mij een geslaagde dag, waarbij ik vooral Wowly wil bedanken voor de organisatie vervolgens de hobbiesten die wat van hun bouwkunsten tentoongesteld hebben en tenslotte alle aanwezige voor hun bijdrage aan de algehele sfeer. Persoonlijk vond ik het niet te druk, al heeft wat rustiger natuurlijk ook zijn charme, maar het is natuurlijk ook een geweldige manier om het diy-virus te verspreiden (en ervaring uit te dragen).

Later meer (onverwacht visite aan de deur)
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”