Woofer voor ELF sub
Moderator: Beheerdersteam
Woofer voor ELF sub
Op de ESP site staat een projectje dat er wel interssant uit ziet.
http://sound.westhost.com/project48.htm
Het principe is dat je een woofer in een kleine gesloten kast stopt, waardoor de resonantiefrequentie verhoogd. Onder de resonantie frequentie gaat de woofer met 12dB naar beneden. Die 12dB compenseer je dan door een stevige power amp en een actief filter. Je Hebt vrij veel vermogen nodig, maar dat is met een Hypex UCD400 of evt. 700 niet echt een probleem.
Welke woofers hiervoor geschikt zijn is wel niet goed uitgelegd. Het moet er eentje zijn die redelijk xmax heeft denk ik en hij moet veel vermogen kunnen slikken. Maar verder is het niet duidelijk welke eigenschappen hij moet hebben.
Misschien maakt het niet zoveel uit voor dit ontwerp?
http://sound.westhost.com/project48.htm
Het principe is dat je een woofer in een kleine gesloten kast stopt, waardoor de resonantiefrequentie verhoogd. Onder de resonantie frequentie gaat de woofer met 12dB naar beneden. Die 12dB compenseer je dan door een stevige power amp en een actief filter. Je Hebt vrij veel vermogen nodig, maar dat is met een Hypex UCD400 of evt. 700 niet echt een probleem.
Welke woofers hiervoor geschikt zijn is wel niet goed uitgelegd. Het moet er eentje zijn die redelijk xmax heeft denk ik en hij moet veel vermogen kunnen slikken. Maar verder is het niet duidelijk welke eigenschappen hij moet hebben.
Misschien maakt het niet zoveel uit voor dit ontwerp?
- voodooless
- Contacteer:
Re: Woofer voor ELF sub
Meer vermogen dan normaal heb je overigens niet nodig hoor. Het vermogen bij een gegeven frequentie bij een bepaalde SPL blijft gewoon gelijk. Dit project is misschien ook wel passend: http://sound.westhost.com/project71.htm . Is imho een wat nettere methode van boosten.
Driver is heel simpel: VEEEEEEEEEEEEEL Xmax, lieft efficient, groot menbraan
Ik denk toch wel dat je meer vermogen nodig hebt dan bij een bassreflex sub met dezelfde driver. spl gaat per octaaf met 12dB naar beneden. en per 3dB heb je een verdubbeling van je vermogen nodig.deepspace schreef:Meer vermogen dan normaal heb je overigens niet nodig hoor. Het vermogen bij een gegeven frequentie bij een bepaalde SPL blijft gewoon gelijk. Dit project is misschien ook wel passend: http://sound.westhost.com/project71.htm . Is imho een wat nettere methode van boosten.
Ik had gedacht het eens te proberen met zo'n goedkope woofer van mivoc of raveland waarover veel geschreven wordt in HH en K&T.
De mivoc AW 3000 bvb. kost maar 48€
xmax =6,3mm, niet spectaculair, maar ook niet slecht denk ik.
Hoe bereken of simuleer ik de resonantiefrequentie in een gesloten kast? Kan dat met WinISD?
- voodooless
- Contacteer:
Niet om bij de zelfde frequentie de zelfde SPL te halen.DIY_peter schreef:Ik denk toch wel dat je meer vermogen nodig hebt dan bij een bassreflex sub met dezelfde driver. spl gaat per octaaf met 12dB naar beneden. en per 3dB heb je een verdubbeling van je vermogen nodig.
Peerless XLS/XXLS, JL Audio W7 serie, Adire speelgoed, Aurasound NS10 t/m NS18. Die hebben allemaal een behoorlijke Xmax.
Alleen zijn de meeste van deze woofers wel een beetje prijzig. Misschien eens bekijken wat voor SPL je wil halen, en dan terug rekenen naar de hoeveelheid luchtverplaatsing die je nodig hebt. Delen door conus-oppervlak en je hebt je benodigde xmax...
Alleen zijn de meeste van deze woofers wel een beetje prijzig. Misschien eens bekijken wat voor SPL je wil halen, en dan terug rekenen naar de hoeveelheid luchtverplaatsing die je nodig hebt. Delen door conus-oppervlak en je hebt je benodigde xmax...
- voodooless
- Contacteer:
Inderdaad. het valt allemaal wel mee met hoeveel vermogen je nodig hebt. Ik heb eens een URPS gemaakt met 4 van die ebay infinity kappa 8" woofertjes in een (veel) te kleine kast (20 liter). Deze had ik wel parallel geschakeld, maar een conrad 300518 (150 W@4Ohm opgegeven) wist er wel behoorlijke geluidsdruk uit te krijgen. Je hebt natuurlijk niet altijd 100dB freespace nodig. In de meeste gevallen is 90 genoeg (is dit wel zo? Eigenlijk eens met mijn dB-meter in mijn HT gaan zitten om te luisteren hoe hard 100dB is...). Want je krijgt er nog roomgain + piek-belasting bij.
Overigens kan je de respons natuurlijk ook met een low-pass bijsturen + evt. een bassboostje.... Is wat makkelijker.
Die EAS-controller is ook gewoon een high-pass+een low-pass als ik het ff snel zo bekijk. Dit zit al in je sub-amp.. Zeker in combi met evt. een bassboost misschien al toereikend.
Overigens kan je de respons natuurlijk ook met een low-pass bijsturen + evt. een bassboostje.... Is wat makkelijker.
Die EAS-controller is ook gewoon een high-pass+een low-pass als ik het ff snel zo bekijk. Dit zit al in je sub-amp.. Zeker in combi met evt. een bassboost misschien al toereikend.