Voor mijn nieuw te bouwen project ben ik op zoek naar zo'n knopje:
Is van de site van hypex. Hier staat dat de behuizing van speakerland komt en deze gaf me de tip van farnell.com. Hier is wel wat te vinden maar alleen voor 24 volt ofzo en schrikbarend duur (58 euro)
Conrad heeft niets wat er op lijkt. Het moet dus 220 volt aankunnen en ik wil het liefst maar 1 gat in mijn front boren...
Nee, het is een laagspanning (24V) drukschakelaar van Bulgin, je hebt dus nog wat elektronica nodig om hiermee 220V te kunnen schakelen, ik heb speciaal hiervoor onderstaande schakeling ontwikkeld, compleet met netfilter.
En dan is voor een aantal mensen ook de vraag beantwoord waarom ik zo'n "complexe" inschakelvertraging gebruik! (die vraag heb ik intussen regelmatig gehad).
Er is inderdaad voor zelfbouwers helaas weinig mooi materiaal verkrijgbaar. Schakelaas en draaiknoppen zijn OF lelijk, OF verschrikkelijk duur. Helaas nog niemand op het idee gekomen om MOOIE schakelaars te gaan produceren voor een schappelijke prijs.
Groeten, Joris
P.S. Dit is ook best een mooie schakelaar, schappelijke prijs, maar helaas zonder verlichting. Je kunt er wel een aardig vermogen mee schakelen: conrad code 704954 - 89
Voor mijn nieuw te bouwen project ben ik op zoek naar zo'n knopje:
Is van de site van hypex. Hier staat dat de behuizing van speakerland komt en deze gaf me de tip van farnell.com. Hier is wel wat te vinden maar alleen voor 24 volt ofzo en schrikbarend duur (58 euro)
Conrad heeft niets wat er op lijkt. Het moet dus 220 volt aankunnen en ik wil het liefst maar 1 gat in mijn front boren...
Wie heeft de gouden tip?
Groet Joost
De kast komt van www.speakerworld.nl en de schakelaar is van Farnell. Ik kan zo het type nummer niet vinden, maar het is zo'n 'vandaal' bestendige schakelaar met een blauw oplichtende ring. Erg mooi en vrij pittig qua prijs, de Farnell prijs is zoiets van EUR 40~50,00.
De schakelaar gebruiken we in combinatie met de softstart, daar kan je namlijk een laagspannings pulse schakelaar op aansluiten.
Is niet te koop, maar een prima alternatief is de softstart van Hypex, zoals Jan-Peter al aangeeft heeft die ook de mogelijkheid om een momentcontact te gebruiken om een last aan of uit te schakelen.
Kijk, je wil zo'n knop of niet... Het is ook het eerste waar je tegen aan zit te kijken. Noem het maar het juweel op het pronkstuk ofzo..
Je wil 'm dus geef gewoon een paar extra euro's uit aan DIE schakelaar anders heb je jarenlang spijt dat je 't niet gedaan hebt..
Die paar euro moet je dan maar ergens anders op besparen... Ik denk dat Sander nog wel iets weet wat zo'n bedrag moet kosten (ok, ander topic iets met flitsen..)
Kijk, je wil zo'n knop of niet... Het is ook het eerste waar je tegen aan zit te kijken. Noem het maar het juweel op het pronkstuk ofzo..
Je wil 'm dus geef gewoon een paar extra euro's uit aan DIE schakelaar anders heb je jarenlang spijt dat je 't niet gedaan hebt..
Tsja dat is ook wel weer zo......
Maarrrrrrr..... die van conrad is niet in 't blauw en dat past nou zo mooi.....
Blijf ik een z.g. softstarter nodig hebben. Wat is daar nou precies het voordeel van? Alleen dat je geen slow blow zekering nodig hebt of heeft het nog andere voordelen? Zoals levensduur van transformator/condensatoren of is het ook van invloed op het geluid?
Rest nog de vraag, past deze op zo'n softstart, en wat is daar nou het voordeel van? Alleen dat je geen slow-blow fuse nodig hebt, of heeft het ook invloed op het geluid of de levensduur van de componenten?
Wat ik persoonlijk het nadeel vindt, is dat de versterker altijd "stand-by" staat.
Als je de versterker volledig dual-mono hebt opgebouwd moet je dan ook twee schakelaars hebben of kan je twee softstarters met 1 schakelaar bedienen?
Het stroom verbruik van zo'n standby hoeft niet meer te zijn dan een enkele Watt.. Bovendien kun je altijd nog een hoofdschakelaar op de achterzijde plaatsen om het hele apparaat spanningloos te maken.
Met een beetje leuk ontwerp Softstart kun je "slaven' en wel zo dat het niet uitmaakt op welke knop je drukt maar de andere gaat gewoon mee..
Moet je dan zelf wel (laten) ontwerpen dus..