houdbaarheid ELKO's

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
DIY_peter

houdbaarheid ELKO's

Bericht door DIY_peter »

Ik kan on een lokale elektroshop ELKO's kopen van BC componentens( Philips) 6800uF 63V, voor 4,5 €/stuk.
Dat lijkt me een goeie prijs. Of niet?

Blijven ELKO's onbeperkt goed als je ze niet gebruikt?
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Nee, ze blijven niet eeuwig goed. Wel heel lang. Als je ze weer onder spannig zet is het een goed idee om dat langzaam te doen terwijl je het voltage laat oplopen.
Pjotr

Re: houdbaarheid ELKO's

Bericht door Pjotr »

DIY_peter schreef:
Blijven ELKO's onbeperkt goed als je ze niet gebruikt?
Is weinig van te zeggen. De levensduur hangt hoofdzakelijk af van het verdampen van het electroliet. Bij opslag bepaalt de rubber afdichting dat. Vrijwel alle fabrikanten garanderen 15 jaar maar menig elco is na 45 jaar nog in prima conditie, andere zijn na 5 a 10 jaar al behoorlijk ver heen.

De kwaliteit van BC is behoorlijk goed, denk dat je daar geen buil aan zult vallen.

B.t.w. zijn die 6800 uF elco's exemplaren met grijze omhulling? Daar heb ik 10 jaar geleden in de dump FL 2,50 per stuk voor betaald. Uitstekende dingen en doen het nu na 10 jaar continue gebruik nog prima.
rho

Bericht door rho »

Een en ander ligt ook aan de temperatuur , zowel bij gebruik als bij opslag. Bij gebruik zal de levensduur natuurlijk dalen als de temperatuur stijgt. Bij opslag is dat effect iets minder dacht ik. (waarschijnlijk oook omdat daar de temperaturen iets lager blijven)
DIY_peter

Bericht door DIY_peter »

Het zijn de standaard beker ELKO's van BC. tegenwoordig zijn die allemaal blauw. Bij farnell kosten die toch nog 8€ ofzo
rho

Bericht door rho »

Dan zou ik het er op wagen. Kan weinig mis gaan denk ik.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Denk ook niet dat er veel mis kan gaan. Overigens zit er wel kwaliteitsverschil in diverse typen elco's, ook al zijn ze van BC en allemaal blauw. Zo zijn er standaard 85 graden elco's die vrijwel in alle consumer spullen zitten, long-life elco's en elco's voor hogere temperaturen en nog wat variaties. Zegt verder niet veel over de klank uiteindelijk.

Als die elco's een paar jaar gelegen hebben verdient het wel aanbeveling om ze even "in te lopen" door ze een dag via een 1K weerstandje onder spanning te zetten. Ontlaad ze daarna wel weer via een 100 ohm - 1K weerstand voordat je ze gaat gebruiken, goede elco's kunnen erg lang de spanning vasthouden.
Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

Pjotr schreef:
Als die elco's een paar jaar gelegen hebben verdient het wel aanbeveling om ze even "in te lopen" door ze een dag via een 1K weerstandje onder spanning te zetten. Ontlaad ze daarna wel weer via een 100 ohm - 1K weerstand voordat je ze gaat gebruiken, goede elco's kunnen erg lang de spanning vasthouden.
Die procedure heet reforming" meen in.

Hier nog wat info:
http://www.vcomp.co.uk/tech_tips/reform ... m_caps.htm
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”