De perfecte TL

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Weleens rondgekeken op de site van AOS. Volgens mij is dat allemaal als bouwpakket verkrijgbaar, als ik me goed herinner ?

ZE hebben ook een model (gehad ?) waarbij de TL-opening ongeveer driehoekig van vorm is. Kweenie of dat een mode-verschijnsel is, maar het is wel interessant om te bekijken. Weet iemand daar meer van ?

Paul.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Deze bedoel je?

Afbeelding

De studio 80 TL.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ja !

Wat is dat nu voor midwoofer ?

Paul.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De 15W9530K volgens hun site.

Bij D-s-t.com staat ie niet op de site, maar op duitse site kom je hem nog wel tegen. (als 15W9530K02 )
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Paul Jenner schreef:
Weleens rondgekeken op de site van AOS. Volgens mij is dat allemaal als bouwpakket verkrijgbaar, als ik me goed herinner ?

ZE hebben ook een model (gehad ?) waarbij de TL-opening ongeveer driehoekig van vorm is. Kweenie of dat een mode-verschijnsel is, maar het is wel interessant om te bekijken. Weet iemand daar meer van ?

Paul.
Achter het schuimfront zit een driehoekige opening..

Waarom 4 units Paul ?
In de AOS 100 zitten echt 3 hele mooie units
Kit prijs csa. 2700 euri

Newtronics heeft ze goedkoper 390 euro (model Sietse)
maar geld speelt nu geen rol..???
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ok extreeme transmissie lijnen / Speakers

1: bass Bully 15 inch Qts .52 ,fs 27Hz, x max 18 mm
http://www.partsexpress.com/pe/pshowdet ... er=297-150
in eenmaal gevouwen transmissielijn met IHA

2: mid & hoog Beengeneering Ribbon ALIAN 24020
http://www.e-speakers.com/products/beengineering.html

hihi :) toch weer tweeweg! kost een paar centen maar dan heb je ook wat: vanaf 400 of 500 hz een ribbon aan het werk tot 40.000 hz

Erg onbetaalbaar!
patrickszzz
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 03 nov 2004, 20:37

Bericht door patrickszzz »

http://www.audiotechnology.dk


Dit lijken me ook erg interessante woofers voor een TL.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Maareh waarom eigenlijk zo graag een 4 weg ontwerp?

Het lijkt mij beter om zo min mogelijk drivers te hebben, het liefts een breedbander met bas ondersteuning.

En het allerliefst een ribbon vanaf 500 hz :twisted:
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Wat mij wel leuk lijkt.... 15" woofert, eventueel nog 15" mid/bass hoorn geladen mid, en een mooie tweeter. Filteren doet men digitaal, en dan een hele stapel deftige versterkers....
Kastje mag best een 2 meter hoog worden. :roll:

Krijg nou wat... 15" laag, 15" mid/bass, horn geladen mid en mooie tweeter heb ik in huis!! Beetje jammer dat het hout voor een dergelijke kast zo duur gaat worden. Maar ik had altijd al een speaker willen bouwen waarin je een mens rechtop staand kwijt kunt. Maar dat komt pas als ik uitgeknutseld ben met m'n huidige set en als ik geld over heb.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

weidok schreef:
Waarom 4 units Paul ?
Om het midden op te delen in het moeilijke deel en het moeilijke deel.

Maar zonder gekheid. Ik ben in gedachte ook altijd uitgegaan van een driewegsysteem. Voor het midden kom ik er dan niet uit. Niet in een systeem waar het laag door een TL met grote woofer wordt weergegeven, althans.

Paul.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Maar zonder gekheid. Ik ben in gedachte ook altijd uitgegaan van een driewegsysteem. Voor het midden kom ik er dan niet uit. Niet in een systeem waar het laag door een TL met grote woofer wordt weergegeven, althans.
Voor het midden een conus speaker ......Paul. Goede raad van een koppige fries! :wink:
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Met nadruk op "conus" of nadruk op één" ?

Paul.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

1 of meer woofers, 1 conus basmidden en 1 hoogtoner is voldoende voor puur genot. :D
De basmidden qua afmeting passend bij de woofer. maar dat weet je zelf ook wel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Nu we het toch over "geld speelt geen rol" hebben:

Heeft iemand wel eens de breedbanders van AER gehoord?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
Nu we het toch over "geld speelt geen rol" hebben:

Heeft iemand wel eens de breedbanders van AER gehoord?
Nee, maar die van Lowther wel, zowel het instapmodel als een dure met alnicomagneet.

Maar de EAR zou wel stukken beter klinken.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

richard schreef:
Pjotr schreef:
Nu we het toch over "geld speelt geen rol" hebben:

Heeft iemand wel eens de breedbanders van AER gehoord?
Nee, maar die van Lowther wel, zowel het instapmodel als een dure met alnicomagneet.

Maar de EAR zou wel stukken beter klinken.
Zoiets als de Klarence: tweeweg labyrinth systeem met een 20 cm woofer en 25 mm conustweeter kun je ook high end noemen..

Is iemand die deze kent (REMO) ???
salomon
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 03 jan 2005, 12:04

Bericht door salomon »

Afbeelding
TDL Reference Standard Transmissionline Speakers

Deze beluister ik nog wel eens.
Zelfde type is ooit in "Klang und Ton" als bouwproject gelanceerd, wie geïnteresseerd is.....daar heb ik kopieën van.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Leuk boxje salomon. In welke K&T was dit?

Sietse
salomon
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 03 jan 2005, 12:04

Bericht door salomon »

Klang und Ton 12/87-1/88
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Die K&T heb ik niet. Was destijds waarschijnlijk hier nog niet te krijgen.
Is het mogelijk een ontwerp met KEF speakers? B139 en zo ?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

sietse schreef:
Die K&T heb ik niet. Was destijds waarschijnlijk hier nog niet te krijgen.
Is het mogelijk een ontwerp met KEF speakers? B139 en zo ?
Volgens mij is de B139 helemaal vlak, toch :?:

EDIT http://www.t-linespeakers.org/drivers/b139.html
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

SARK schreef:
sietse schreef:
Die K&T heb ik niet. Was destijds waarschijnlijk hier nog niet te krijgen.
Is het mogelijk een ontwerp met KEF speakers? B139 en zo ?
Volgens mij is de B139 helemaal vlak, toch :?:

EDIT http://www.t-linespeakers.org/drivers/b139.html
Klopt de KEF B 139 is /was vlak worden niet meer gemaakt toch ?

De ovale TDL woofers zijn niet los verkrijgbaar

Weet dat Chase 20 jaar geleden ook een ovale woofer hadden..

Met zo'n ovale woofer kun je een smalle kast maken

Dus dat zou een mooie start zijn voor een super TL :idea: :idea:
Henri1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 22 dec 2004, 18:34
Locatie: Limburg België

Bericht door Henri1 »

salomon schreef:
Afbeelding
TDL Reference Standard Transmissionline Speakers

Deze beluister ik nog wel eens.
Zelfde type is ooit in "Klang und Ton" als bouwproject gelanceerd, wie geïnteresseerd is.....daar heb ik kopieën van.
Dat zou nogal eens een uitdaging zijn.
Heb je specificaties van deze TDL ?
Gooi die bouwtekening op het forum, wellicht begint het bij Sietse dan te kriebelen :-)

Henri
salomon
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 03 jan 2005, 12:04

Bericht door salomon »

Afbeelding

Dit is een orginele, gefotografeerd in Rotterdam, stond daar vorig jaar te koop, voor ik meen 750 euro.
Het is inderdaad een soort B139 maar dan een late IMF c.q. TDL versie (waarschijnlijk gemaakt door Elac (Elac +IMF = TDL) Overigens zijn de woofers verschillend van impedantie n.l. 16 en 8 Ohm.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”