Thorens TD166 mk2 : opstarten gaat erg traag

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Thorens TD166 mk2 : opstarten gaat erg traag

Bericht door rho »

Ik heb net een TD166 mk2 op te kop kunnen tikken. Ik merk 1 klein probleempje. Hij start namelijk erg traag op. Het duurt zo'n 5 omwentelingen eer ie op snelheid is. Maar eens op snelheid draait ie wel lekker.
Nu dacht ik aan 3 dingen: Ofwel is het riempje versleten, ofwel is het riemwieltje op de motor versleten, ofwel.....is het motortje versleten.

Hoe kan ik het beste nagaan wat de fout is?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

riempje zal niet de bank springen, vervang die eens, maak de asjes, wieltjes, etc eens goed schoon. en misschien is het wel normaal???
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Tja, ik ben gewoon van met een DD te draaien en die starten razendsnel op. Een collage op 't werk heeft net dezelfde en die dacht wel dat het normaal is dat ie enkele toertjes nodig heeft om op snelheid te komen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Het langzame starten is inderdaad normaal, die Thorens bakken hebben een loeizwaar plateau.
Een nieuwe snaar en het reinigen van de andrijf-as kan natuurlijk geen kwaad :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Alle Thorens draaitafels hebben dat idd. Mijn oude TD160 had het ook. Je zult er mee moeten leren leven ;) Zelf laat ik het plateau gewoon door draaien met platen wisselen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Dan ben ik al gerust gesteld. :D
Thanks guys.
Henri1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 22 dec 2004, 18:34
Locatie: Limburg België

Bericht door Henri1 »

Mijn TD 160 MK2 heeft dat ook.
Ik vind het ook erg traag op gang komen.
Dacht eraan om de aandrijfsnaar te vervangen maar betwijfel of dat een groot verschil zal geven.
Een snaar is sowiezo trager dan een DD denk ik.
Hoe zou dat zijn met die zware Transrotor modellen ?

Henri
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik heb ook een TD147 en die start een pak sneller op dan de TD166 mkII.
Ik ga toch het riempje eens vervangen. Helpt het niet, dan heb ik toch een nieuw riempje he. Gaat ie weer een tijdje langer mee.
stehei
Berichten: 3
Lid geworden op: za 01 jan 2005, 10:54

traag opstarten

Bericht door stehei »

Hallo,

ik heb een thorens 320 mk2, maar ook een 160, 166, 150 en een 125 gehad of gebruikt, en al die thorens platenspelers starten traag. Een nieuwe snaar helpt zeker (bleek laatst), hij wordt een stuk sneller, maar meestal geef het plateau op een beschaafde manier een licht slinger, dan is ie al op gang, en dan gaat het erg snel. En ik laat 'm meestal ook lopen met het wisselen van een plaat (alhoewel een puck plaatsen onmogelijk wordt op die manier)

groeten stefan
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Als je'm gewoon laat draaien bij het wisselen heb je toch een slipmat nodig of niet?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Bij mijn TD 160 is een LP net een beetje groter in diameter dan het plateau.
Ik kan dus met m'n vingertjes de platen verwisselen zonder het plateau te hinderen. Dat moet dan bij jullie ook kunnen.

Sietse
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Dat lijkt me toch niet zo'n geweldige methode eigenlijk. Je hebt altijd wel een moment dat je LPdan wat ligt te slippen over je gummy mat die standaard op je plateau ligt. Zeker niet ideaal voor je LP.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Valt best mee. Heeft bij mij nog nooit een probleem opgeleverd. En ik ben best wel een pietlut als het om cd's en platen gaat.

Sietse
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Idd Sietse,

Heb ook nog nooit enig klankverschil gehoord tussen door laten draaien of stilzetten met platen wisselen :D
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

sietse schreef:
Valt best mee. Heeft bij mij nog nooit een probleem opgeleverd. En ik ben best wel een pietlut als het om cd's en platen gaat.

Sietse
Dan toch nog lang niet zo'n pietlut als mij. :D :oops: :lol:
stehei
Berichten: 3
Lid geworden op: za 01 jan 2005, 10:54

Bericht door stehei »

Hoi,

het hangt vooral af van de snelheid waarmee je wisselt. Je kunt de plaat met 2 vingers makkelijk in 1 beweging omhoog trekken zonder dat de boel op wat voor manier slipt. Het is geen cd-rotatie snelheid! Ik doe het al jaren, nog nooit enig negatief effect van gehad. En het is wel zo snel!

gr

stefan
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Het kan best goed lukken, maar ik neem het risico niet. Ik heb toch teveel schrik dat het mislukt.
Henri1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 22 dec 2004, 18:34
Locatie: Limburg België

Bericht door Henri1 »

Slipkoppeling van de motorpoelie schoonmaken.

Klaar is Kees :wink:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Nie meer nodig. Is al lang verkocht. ;)
Henri1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 22 dec 2004, 18:34
Locatie: Limburg België

Bericht door Henri1 »

Dus ik heb m'n hoofd gebroken voor niks ..... :oops:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Henri1 schreef:
Dus ik heb m'n hoofd gebroken voor niks ..... :oops:
Tja dus toch een trage start.. =D>
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Het kan anderen maar van pas komen he. :wink:

Ondertussen heb ik een TD147 in gebruik. :) Is net ietsje beter.....hoewel, ietsje... :D
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Tja,

Ik heb al een tijdje ontzettend veel plezier van mijn Thorens TD 145 MK II, maar ook die heeft een paar omwentelingen nodig om lekker op gang te komen... Geeft niks hoor, als ik elpees ga draaien heb ik lekker de tijd..

Overigens laatst wel de naald vervangen... moest een replacement in voor een Stanton 681 EEE.. Ik denk, dat gaat honderden Euro's kosten, maar voor 37 Euro was ik weer klaar!
Plaats reactie