Beste mensen,
Om mijn UcD versterkers niet continu aan en uit te hoeven zetten wil ik ze een handje helpen daarbij. Aan de hand van een 12V signaal wil ik met een relais de on/off pen van de module schakelen.
Om het boeltje galvanisch te scheiden wil ik aan het begin een optocoupler plaatsen, alleen ik kom er niet uit hoe deze precies aangesloten moeten worden: de LED is duidelijk. Daarna heb ik een basis, collector en emitter. Emitter is ook duidelijk, collector aan de voeding, maar waar blijft die basis?
Groeten Mark
Aansluiten optocoupler
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- audiomanics
- Contacteer:
Zo'n fototransistor gaat meer geleiden naarmate er meer licht opvalt.
Even aangenomen dat het hier een NPN torretje betreft:
Emitter op de massa, Collector naar je relais (dat was toch de bedoeling.. vergeet dan niet een diodetje over de relaisspoel te zetten Kathode op de plus... je kunt mogelijk de transistor rechtstreeks het signaal laten schakelen)
Op de basis kun je een spanning aanbrengen die als voorinstelling gebruikt wordt: een weerstandje naar de plus, afhankelijk van het type optocoupler 10K-1Meg.. even experimenteren dus.
Overigens: bij een relais heb je al een galvanische scheiding en bij veel optocouplers is de basis niet eens naar buiten uitgevoerd en hoeft dus ook niet aangesloten te worden.
Kees
Even aangenomen dat het hier een NPN torretje betreft:
Emitter op de massa, Collector naar je relais (dat was toch de bedoeling.. vergeet dan niet een diodetje over de relaisspoel te zetten Kathode op de plus... je kunt mogelijk de transistor rechtstreeks het signaal laten schakelen)
Op de basis kun je een spanning aanbrengen die als voorinstelling gebruikt wordt: een weerstandje naar de plus, afhankelijk van het type optocoupler 10K-1Meg.. even experimenteren dus.
Overigens: bij een relais heb je al een galvanische scheiding en bij veel optocouplers is de basis niet eens naar buiten uitgevoerd en hoeft dus ook niet aangesloten te worden.
Kees
De afstand van trigger tot aan het relais is ruim 8 meter en het gaat niet om 1 versterker, het gaat om 2 monoblokken en 2 stereobakken. Dus dat wordt al lastig en helemaal over die afstand. Vandaar een relais ertussen wat aangestuurd wordt met een optocoupler, die belast de trigger een stuk minder.
Groeten Mark
Groeten Mark