UcD, door de bomen het bos kwijtgeraakt
Moderator: Beheerdersteam
- Apparition
UcD, door de bomen het bos kwijtgeraakt
Ik ben me nu een beetje aan het verdiepen in UcD's
En ik heb er een aantal simpele vraagjes over:
1. Is het zinnig om een dubbele voeding op te bouwen?
2. Is het nodig om de voeding module er bij te nemen
3. op deze http://www.plastichead.net/audioworks/r ... wijze1.htm site staat een handleiding, is dit een goede voeding om te gebruiken?
4. zoja, wat voor Caps kan ik hier het beste voor nemen, wat voor spoelen er waar te krijgen?
5. Als ik een dubbele voeding maak, is het dan ook nodig om 2 sofstart modules te nemen, of kan het met 1?
6. Is er hier iemand die een simpele versie heeft gemaakt, en hier een Foto log van heeft bijgehouden?
Ik hoop dat ik niet teveel dubbele vragen stel, maar er is zoveel over UcD geschreven dat de info niet meer echt overzichtelijk is.
Mijn doel is om een versterker te bouwen die niet de allerbeste prestaties moet leveren, ik wil gewoon iets goeds/leuks hebben, wat niet extreem duur is.
Alvast bedankt voor de input
En ik heb er een aantal simpele vraagjes over:
1. Is het zinnig om een dubbele voeding op te bouwen?
2. Is het nodig om de voeding module er bij te nemen
3. op deze http://www.plastichead.net/audioworks/r ... wijze1.htm site staat een handleiding, is dit een goede voeding om te gebruiken?
4. zoja, wat voor Caps kan ik hier het beste voor nemen, wat voor spoelen er waar te krijgen?
5. Als ik een dubbele voeding maak, is het dan ook nodig om 2 sofstart modules te nemen, of kan het met 1?
6. Is er hier iemand die een simpele versie heeft gemaakt, en hier een Foto log van heeft bijgehouden?
Ik hoop dat ik niet teveel dubbele vragen stel, maar er is zoveel over UcD geschreven dat de info niet meer echt overzichtelijk is.
Mijn doel is om een versterker te bouwen die niet de allerbeste prestaties moet leveren, ik wil gewoon iets goeds/leuks hebben, wat niet extreem duur is.
Alvast bedankt voor de input
- SSassen
- Contacteer:
D'r loopt al een uitgebreid topic over UcD; daar was deze post meer op z'n plaats geweest wellicht? Dat allemaal in 't kader van 'zoekt eer gij iets post'.
Hypex UcD versterkers, tweaks en upgrades
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1767
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hypex UcD versterkers, tweaks en upgrades
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1767
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
En om Sander even aan te vullen:
Het topic van Jeroen over zijn Ucd is ook de moeite waard:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1687
Ik kan me overigens wel voorstellen dat relatief nieuwe forumleden door de bomen het bos niet meer zien. (Tijd voor een samenvatting voor op de frontpage)
Het topic van Jeroen over zijn Ucd is ook de moeite waard:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1687
Ik kan me overigens wel voorstellen dat relatief nieuwe forumleden door de bomen het bos niet meer zien. (Tijd voor een samenvatting voor op de frontpage)
- Apparition
- Apparition
En no offence Sander, maar in de meeste topics waar jij reageerd, loopt het vaak uit in een hoop technisch geleuter, waar een leek maar weinig van snapt.
Dat is op zich geen probleem, daar is dit forum ook voor,
maar als iemand dan een paar eenvoudige vragen heeft, is het een beetje jammer dat er meteen zo gereageerd wordt.
maar goed, zand er over
Dat is op zich geen probleem, daar is dit forum ook voor,
maar als iemand dan een paar eenvoudige vragen heeft, is het een beetje jammer dat er meteen zo gereageerd wordt.
maar goed, zand er over
- SSassen
- Contacteer:
Technisch geleuter? Als je gewoon duidelijke vragen stelt geef ik duidelijk antwoord hoor, geen probleem, maar als er dan vraagtekens gezet worden bij mijn antwoorden wil ik wel eens van leer trekken met wat technische onderbouwing 
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- Leeuwarden
Als je je verveelt kan je ook hier even kijken:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=58873
Wel in één keer uitlezen!
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=58873
Wel in één keer uitlezen!
- Apparition
hahahah, ja, daar ben ik mee bezig, damn wat een klus
<offtopic>maar sander, ik vindt er helemaal niks mis mee dat je diep op de onderwerpen ingaat, maar mijn punt is, dat als je overal diep op in gaat, de topics ontaarden, en compleet ondoorzichtig worden, er valt dus bijna gaan basis info meer uit te halen, vandaar dat ik een nieuw topic open, maar laten we er over ophouden om dit topic ook niet te laten ontsporen</offtopic>
<offtopic>maar sander, ik vindt er helemaal niks mis mee dat je diep op de onderwerpen ingaat, maar mijn punt is, dat als je overal diep op in gaat, de topics ontaarden, en compleet ondoorzichtig worden, er valt dus bijna gaan basis info meer uit te halen, vandaar dat ik een nieuw topic open, maar laten we er over ophouden om dit topic ook niet te laten ontsporen</offtopic>
Niet iedereen is even technisch begaafd als jij en weet van de hoed en de rand. En van leer trekken is nergens voor nodig.SSassen schreef:Technisch geleuter? Als je gewoon duidelijke vragen stelt geef ik duidelijk antwoord hoor, geen probleem, maar als er dan vraagtekens gezet worden bij mijn antwoorden wil ik wel eens van leer trekken met wat technische onderbouwing
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Apparition geeft duidelijk aan dat ie een leek is. Uit de aangegeven draadjes kan ie de rode draad niet meer halen, daar is ie ook duidelijk in. Is dat een schande? Lijkt mij niet.
Techneuten vergeten nog wel eens dat ze potjeslatijn spreken voor niet-techneuten en daarmee niet-techneuten buiten sluiten.
Help die jongen op weg, er is hier bouwervaring genoeg aanwezig. Hem inwrijven dat ie het niet volgen kan helpt hem zeker niet.
- Leeuwarden
- voodooless
- Contacteer:
Ik krijg nog erg veel mailtjes naar aanleiding van mijn topic op het HTForum. Ze vragen de meeste elementaire zaken (wel niet dual, hoe voorversterken, Hoeveel VA vermogen etc etc)
Dit komt voornamlijk van mensen die zich aan het oriënteren zijn. Als Sander hierop reageerd dat hij eerst goed rond moet lezen (hebben we allemaal moeten doen, nietwaar? hoort er helaas bij) en de TS reageerd met het woord "geleuter" wat sander zou doen, ik had veel minder vriendelijk gereageerd dan sander nu doet............. :cry Probleem is dat sander openlijk technisch kritisch is en dat is een lastige positie in een forum met zoveel veel verschillende ideeën als dit forum (wat ik persoonlijk de reden vind dat dit zo'n gaaf forum is).
Dan nu en bericht aan de TS. Lees je gewoon helemaal in. Probeer ook het technische geleuter te volgen. Als je dit niet snapt, helemaal niet erg, dat doen heel veel van de mensen niet. Vraag dan gewoon waar hij het over heeft. Ik weet zeker dat hij het je zal uitleggen. Er is geen kant en klaar recept voor jou toekomstige versterker. Zorg dat je eerst de belangrijkste vragen beantwoord:
geintegreerd? (bijvoorbeeld vv of niet?)
Hoeveel geld heb ik er voor over? ( bijvoorbeeld weinig? geen dual mono )
Hoeveel kán ik zélf doen? (koop ik kant en klare module's of bouw ik alles zelf)
Wat moet ik gaan aansturen? (bijvoorbeeld hoogrendement, topklasse weergevers of pc-setje)
Als je antwoord weet op deze vragen kristaliseerd je versterker zichzelf uit. Gaaf he?
En probeer wat vriendelijker te zijn tegen mensen die de moeite nemen te reageren op jou vraag, krijg je meer response en houd de sfeer alhier positief
.
Overigens vind ik persoonlijk de keuze voor UcD een heel erg goed. Gewoon gaan bouwen, je wordt altijd beloont!! Wel ff een draadje openen over je bouw van de versterker he
Sterkte
Wowly
Dit komt voornamlijk van mensen die zich aan het oriënteren zijn. Als Sander hierop reageerd dat hij eerst goed rond moet lezen (hebben we allemaal moeten doen, nietwaar? hoort er helaas bij) en de TS reageerd met het woord "geleuter" wat sander zou doen, ik had veel minder vriendelijk gereageerd dan sander nu doet............. :cry Probleem is dat sander openlijk technisch kritisch is en dat is een lastige positie in een forum met zoveel veel verschillende ideeën als dit forum (wat ik persoonlijk de reden vind dat dit zo'n gaaf forum is).
Dan nu en bericht aan de TS. Lees je gewoon helemaal in. Probeer ook het technische geleuter te volgen. Als je dit niet snapt, helemaal niet erg, dat doen heel veel van de mensen niet. Vraag dan gewoon waar hij het over heeft. Ik weet zeker dat hij het je zal uitleggen. Er is geen kant en klaar recept voor jou toekomstige versterker. Zorg dat je eerst de belangrijkste vragen beantwoord:
geintegreerd? (bijvoorbeeld vv of niet?)
Hoeveel geld heb ik er voor over? ( bijvoorbeeld weinig? geen dual mono )
Hoeveel kán ik zélf doen? (koop ik kant en klare module's of bouw ik alles zelf)
Wat moet ik gaan aansturen? (bijvoorbeeld hoogrendement, topklasse weergevers of pc-setje)
Als je antwoord weet op deze vragen kristaliseerd je versterker zichzelf uit. Gaaf he?
En probeer wat vriendelijker te zijn tegen mensen die de moeite nemen te reageren op jou vraag, krijg je meer response en houd de sfeer alhier positief
Overigens vind ik persoonlijk de keuze voor UcD een heel erg goed. Gewoon gaan bouwen, je wordt altijd beloont!! Wel ff een draadje openen over je bouw van de versterker he
Sterkte
Wowly
- Apparition
Met "geleuter" was het niet mn bedoeling om iemand te beledigen, als dit wel zo was, dan mijn oprechte excuses. Het was meer als stijlfiguur bedoeld.
Maar ik ben nu bezig het hele topic van Wowly door te lezen, maar het zijn wel 49 pagina's!!!
heheh
Misschien kan iemand die er een heeft gemaakt, in houtje-touwtje nederlands uitleggen, waarom hij welke keuzes gemaakt heeft?
Maar ik ben nu bezig het hele topic van Wowly door te lezen, maar het zijn wel 49 pagina's!!!
heheh
Misschien kan iemand die er een heeft gemaakt, in houtje-touwtje nederlands uitleggen, waarom hij welke keuzes gemaakt heeft?
Dan ga ik nu de start maken met een antwoord op de gestelde vragen voor zover ik er wat van weet.
3 Lijkt mij wel.
Vanuit audiofiele overwegingen gebruik je 2 voedingen. Maar mijn ervaring is dat ik er luistertechnisch nooit verschil heb gemerkt als er 1 voeding inzit. Die ene voeding moet dan wel die twee eindtrappen kunnen voeden.1. Is het zinnig om een dubbele voeding op te bouwen?
Als je voor twee voedingen gaat is dat wel zo handig. Anders moet je de onderdelen zelf "opsnorren" en dat kan lastig zijn als je geen ervaring(kennis) hebt met versterkerbouw.2. Is het nodig om de voeding module er bij te nemen
3 Lijkt mij wel.
Hier ga ik even niet op in. Heb geen ervaring met UcD bouwen.4. zoja, wat voor Caps kan ik hier het beste voor nemen, wat voor spoelen er waar te krijgen?
Dat kan ik zeker!
Ik wilde destijds (er waren toen nog geen module's voor de voedingen enzo) het beste wat er te krijgen was halen uit de UcD-module's Destijds waren er een paar zaken die een goede pro waren:
Dual mono levert veel voordeel op
Slit-foil condensatoren zijn erg goed, maar moeilijk te verkrijgen
Overdimensioneren van je voeding waren twijfels over, daarom heb ik 225 VA afgeschermde high-end trafo's gehaald bij Schuro
Ik wilde geintegreerd, en heb hiervoor een stappenschakelaar gekocht op ebay (Taiwan, met Dale-weerstanden) en een goede ingangskeuzeschakelaar op ebay (canada NOS)
Zo heb ik de versterker gebouwd. Zou ik het nu doen dan zou ik een UcD 400AD bouwen met Highgrade voeding en apart gevoede opamps. de vv zou ik passief houden. Mooie kast eromheen en klaar is kees. Ook zou ik als ik de petunia's had opnieuw dual mono bouwen. Maar dan ben je wel wat kwijt. Ik geloof dat sander pakketten gaat bouwen voor beginners, welke de laatste top-notch aanpassingen hebben. Ik heb zijn 400's gehoord, en deze klonken toen heel erg goed!!
Wowly
Ik wilde destijds (er waren toen nog geen module's voor de voedingen enzo) het beste wat er te krijgen was halen uit de UcD-module's Destijds waren er een paar zaken die een goede pro waren:
Dual mono levert veel voordeel op
Slit-foil condensatoren zijn erg goed, maar moeilijk te verkrijgen
Overdimensioneren van je voeding waren twijfels over, daarom heb ik 225 VA afgeschermde high-end trafo's gehaald bij Schuro
Ik wilde geintegreerd, en heb hiervoor een stappenschakelaar gekocht op ebay (Taiwan, met Dale-weerstanden) en een goede ingangskeuzeschakelaar op ebay (canada NOS)
Zo heb ik de versterker gebouwd. Zou ik het nu doen dan zou ik een UcD 400AD bouwen met Highgrade voeding en apart gevoede opamps. de vv zou ik passief houden. Mooie kast eromheen en klaar is kees. Ook zou ik als ik de petunia's had opnieuw dual mono bouwen. Maar dan ben je wel wat kwijt. Ik geloof dat sander pakketten gaat bouwen voor beginners, welke de laatste top-notch aanpassingen hebben. Ik heb zijn 400's gehoord, en deze klonken toen heel erg goed!!
Wowly
- Leeuwarden
- Apparition
KIJK, daar heb ik wat aan!!!!
THNX
Maar ik zie hier dus heel duidelijk dat er al meteen onenigheid is......hhehhe
De ene gaat voor dual mono, terwijl de anders zegt dat het weinig uitmaakt.
Maar als ik voor 1 Trafo van 300VA, zit ik dan goed?
of kan ik beter voor 2 160VA gaan?
Mijn doel is een beetje om een "best bang for Buck" amp te maken
mijn speakers zijn niet de meest efficiente, maar ik heb dan ook maar een redelijk kleine kamer.
Eigenlijk wil ik er zo veel mogelijk van leren, door zo veel mogelijk zelf te doen, dus alles kant en klaar bestellen is wel leuk, maar dan kan ik net zo goed een kant en klare amp kopen.........(voor veeeeeeel meer knaken)
Wat zijn de pro/cons voor een stappenregelaar ipv. een potmeter?
wat ik kan bedenken:
Afzonderlijke kanalen zijn gelijker/nauwkeuriger
ik zie in jou topic, wowly, dat je 4 elco's heb gebruikt, waarom 4? waarom zoveel capaciteit? 20.000 uF per kanaal....
moeten die Elco's trouwens nog gematcht zijn? of is dit HiFi mambo jumbo-magic?(hiermee bedoel ik: tijfelachtige mythes)
Het is wel mijn plan om een complete bak te maken, met een aantal ingangen en een volume controle, maar verder hoeft er toch niks bij? want verdere kleuring of EQ lijkt me niet echt nodig.
Wat is trouwens het grote verschil tussen de normale module en die ge-upgrade?
ZO, dat is weer een shitload aan vragen.......hehehe
THNX
THNX
Maar ik zie hier dus heel duidelijk dat er al meteen onenigheid is......hhehhe
De ene gaat voor dual mono, terwijl de anders zegt dat het weinig uitmaakt.
Maar als ik voor 1 Trafo van 300VA, zit ik dan goed?
of kan ik beter voor 2 160VA gaan?
Mijn doel is een beetje om een "best bang for Buck" amp te maken
mijn speakers zijn niet de meest efficiente, maar ik heb dan ook maar een redelijk kleine kamer.
Eigenlijk wil ik er zo veel mogelijk van leren, door zo veel mogelijk zelf te doen, dus alles kant en klaar bestellen is wel leuk, maar dan kan ik net zo goed een kant en klare amp kopen.........(voor veeeeeeel meer knaken)
Wat zijn de pro/cons voor een stappenregelaar ipv. een potmeter?
wat ik kan bedenken:
ik zie in jou topic, wowly, dat je 4 elco's heb gebruikt, waarom 4? waarom zoveel capaciteit? 20.000 uF per kanaal....
moeten die Elco's trouwens nog gematcht zijn? of is dit HiFi mambo jumbo-magic?(hiermee bedoel ik: tijfelachtige mythes)
Het is wel mijn plan om een complete bak te maken, met een aantal ingangen en een volume controle, maar verder hoeft er toch niks bij? want verdere kleuring of EQ lijkt me niet echt nodig.
ZO, dat is weer een shitload aan vragen.......hehehe
THNX
- voodooless
- Contacteer:
Ah, begint toch interessant te worden 
Met name ook omdat ik zelf nog niet precies weet hoe ik het wil gaan doen.
Heb momenteel alleen twee 225 VA trafo's. Een HG voeding is me veel te duur. Dus die maak ik zelf wel. Schema's ervan zijn uitgezocht, dus dat gaat wel lukken. De Slitfoils kun je bij Schuro krijgen. Alleen 4x10.000 uF of 2x22.000uF? Daar ben ik nog niet uit. Of 400 of 180 ben ik ook nog niet helemaal uit.
Met name ook omdat ik zelf nog niet precies weet hoe ik het wil gaan doen.
Heb momenteel alleen twee 225 VA trafo's. Een HG voeding is me veel te duur. Dus die maak ik zelf wel. Schema's ervan zijn uitgezocht, dus dat gaat wel lukken. De Slitfoils kun je bij Schuro krijgen. Alleen 4x10.000 uF of 2x22.000uF? Daar ben ik nog niet uit. Of 400 of 180 ben ik ook nog niet helemaal uit.
- voodooless
- Contacteer:
De gelijkloop is inderdaad stukken beter. Je kunt ook nog eens zelf weerstanden kiezen. Afwijking is kleiner. Nadeel is natuurlijk dat je niet zo flexibel bent in het instellen van het volume.Apparition schreef:Wat zijn de pro/cons voor een stappenregelaar ipv. een potmeter?
wat ik kan bedenken:
Ik ga persoonlijk voor een chipvolumeregelaar kiezen, en dus geen passive oplossing.
Wil het het simpel houden is passief echter the way.
- Leeuwarden
Laat ik het zo zeggen... Ik ben begonnen met de ST versie. Die klonkt kil, klinisch. Toen kreeg ik de kans om een set UcD700AD's een week te beluisteren. aangezien de technologie min of meer hetzelfde is, vond ik het verbazingwekkend dat die 700AD zoveel beter klonk als mijn 400ST. Ik heb bij S&C in groningen de kans gehad om mijn gewone 400 naast een 400AD te beluisteren. Resultaat: gelijk mijn eigen ombouwen. Alles is beter aan de AD versie. En de kilheid is verdwenen!.Apparition schreef:
Trouwens best bang for the buck? 2xUcD180AD + 2x ST voeding en 2x 160VA Hypex trafo. Kan je later met die trafo altijd nog eens een gereguleerde voeding erbij maken voor de opamps.
Is geen overbodige luxe. Die elco's werken ook een beetje als accu. Even simpel gesteld. Ze kunnen een plotselinge beng of baf of boem in de muziek opvangen t.a.v. op een dergelijk kortstondig moment voldoende spanning/stroom op "voorraad" te hebbenik zie in jou topic, wowly, dat je 4 elco's heb gebruikt, waarom 4? waarom zoveel capaciteit? 20.000 uF per kanaal....
- Leeuwarden
- voodooless
- Contacteer:
Vergeet ook niet het filteren van netbromsietse schreef:Is geen overbodige luxe. Die elco's werken ook een beetje als accu. Even simpel gesteld. Ze kunnen een plotselinge beng of baf of boem in de muziek opvangen t.a.v. op een dergelijk kortstondig moment voldoende spanning/stroom op "voorraad" te hebben
Maar als we dan kijken naar 4x10.000uF of 2x22.00uF (zelfde soort caps).