balansregelaar
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
balansregelaar
Een vriend vroeg mij of ik een balansregelaar kon inbouwen in zijn voorversterker, aangezien hij met elektrostaten draait en deze zeer gevoelig zijn voor licht en vuil. Al snel wordt hierdoor het stereobeeld te veel naar een kant toe getrokken en ook tijdens het spelen gebeurd dit.
Ik heb hierover al zitten brainstormen en als ik een stereo 24-stappenschakelaar gebruik dan komt het er op neer dat deze op stand 12 aan beide kanten 0 weerstand (Rr=0 en Rl=0) geeft en dat ik als ik bijvoorbeeld naar stand 10 zet, de weerstanden als volgt worden Rr=2 en Rl=0. Met "Rr" de weerstand rechts en "Rl" de weerstand links.
Klopt dit een beetje of zijn er simpele opstellingen of iets met een potmeter?
Ik heb hierover al zitten brainstormen en als ik een stereo 24-stappenschakelaar gebruik dan komt het er op neer dat deze op stand 12 aan beide kanten 0 weerstand (Rr=0 en Rl=0) geeft en dat ik als ik bijvoorbeeld naar stand 10 zet, de weerstanden als volgt worden Rr=2 en Rl=0. Met "Rr" de weerstand rechts en "Rl" de weerstand links.
Klopt dit een beetje of zijn er simpele opstellingen of iets met een potmeter?
Met een (lineaire! ) potmeter kan, maar geeft kans op kraak- en ruis storing als die ouder wordt.
Een stappenschakelaar dus, waarbij het niet nodig is om de kanalen op de uiteinden helemaal het zwijgen op te leggen.
Stapjes van 1 dB lijken me best, dan heb je aan beide zijden 6 dB bereik.
Op het moment dat je panelen zo vuil of vochtig zijn dat je daadwerkelijk 6 dB moet gaan corrigeren, wordt het hoog tijd om ze schoon te maken/vervangen/ te verhuizen.
Maak het dan zo met een tweedeks schakelaar, waarbij ieder kanaal 6 aparte weerstandsdelertjes heeft voor de verzwakking, zodat er max. 2 weerstanden extra bijkomen in de signaalweg.
De andere helft dan gewoon doorverbinden.
Denk er wel aan dat je een gunstige plek zoekt voor die balansregelaar, je introduceert tenslotte een extra belasting.
Pal na de volumepot is niet zo handig, net ervoor kan wel, maar houdt hem dan naar verhouding laagohmig.
Stel dat de volumepot 50 k is, neem dan de balansregelaar 10 of 20 k.
Het voordeel ook van een stappenverzwakker is dat je de waarden optimaal aan kunt passen.
Ik ga er hier vanuit dat de sturende trap de extra belasting wel kan aansturen.
Nog een optie, maar dat vereist ingrijpen in de schakeling, is de eventueel aanwezige tegenkoppelingslus omschakelbaar maken.
Sommige commerciële producten doen het zo.
Het kanaal dat niet verzwakt wordt, heeft daarbij wel een iets grotere vervorming dan het verzwakte kanaal.
Het kan fraaier.
Een stappenschakelaar dus, waarbij het niet nodig is om de kanalen op de uiteinden helemaal het zwijgen op te leggen.
Stapjes van 1 dB lijken me best, dan heb je aan beide zijden 6 dB bereik.
Op het moment dat je panelen zo vuil of vochtig zijn dat je daadwerkelijk 6 dB moet gaan corrigeren, wordt het hoog tijd om ze schoon te maken/vervangen/ te verhuizen.
Maak het dan zo met een tweedeks schakelaar, waarbij ieder kanaal 6 aparte weerstandsdelertjes heeft voor de verzwakking, zodat er max. 2 weerstanden extra bijkomen in de signaalweg.
De andere helft dan gewoon doorverbinden.
Denk er wel aan dat je een gunstige plek zoekt voor die balansregelaar, je introduceert tenslotte een extra belasting.
Pal na de volumepot is niet zo handig, net ervoor kan wel, maar houdt hem dan naar verhouding laagohmig.
Stel dat de volumepot 50 k is, neem dan de balansregelaar 10 of 20 k.
Het voordeel ook van een stappenverzwakker is dat je de waarden optimaal aan kunt passen.
Ik ga er hier vanuit dat de sturende trap de extra belasting wel kan aansturen.
Nog een optie, maar dat vereist ingrijpen in de schakeling, is de eventueel aanwezige tegenkoppelingslus omschakelbaar maken.
Sommige commerciële producten doen het zo.
Het kanaal dat niet verzwakt wordt, heeft daarbij wel een iets grotere vervorming dan het verzwakte kanaal.
Het kan fraaier.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Het gaat hier overigens om diezelfde Klare voortrap als ik heb, maar waar die weerstand in de voeding hoogstwaarschijnlijk kapot is. Die moet ik nog steeds doormeten, heb ik nog geen tijd voor gehad.
Ik ben ook van plan er een 100k volume stappenschakelaar in te zetten. De balans zet ik dan voor die schakelaar a 50k (?). Wat ik verder uit jou verhaal begrijp heb ik het dus goed zoals ik het in mijn vorige post heb uitgelegd? Alleen moet ik dan de weerstandswaarden nog even uitzoeken...
Ik ben ook van plan er een 100k volume stappenschakelaar in te zetten. De balans zet ik dan voor die schakelaar a 50k (?). Wat ik verder uit jou verhaal begrijp heb ik het dus goed zoals ik het in mijn vorige post heb uitgelegd? Alleen moet ik dan de weerstandswaarden nog even uitzoeken...
Ik weet zeker dat dergelijke stappenschakelaars bestaan, ik heb ze zelf al eens in handen gehad, heel wat jaren terug, bij een bedrijf met de naam Reijs of Reijsen in Delft. Voor potmeters zul je de sites van de diverse fabrikanten moeten raadplegen. Er zijn ook bedrijven die potmeters samenstellen naar de wensen van de klant... echt goedkoop is het niet, maar dan heb je wel wat..
ien
Misschien kom je verder op http://www.potentiometers.com. De Cermet potmeters daar lijken erg op wat ik toen in handen had.
Overigens: langs (laten) gaan bij dergelijke bedrijven wil wel eens helpen om toch het spul te kunnen kopen, althans dat was wel zo destijds.
Overigens: langs (laten) gaan bij dergelijke bedrijven wil wel eens helpen om toch het spul te kunnen kopen, althans dat was wel zo destijds.
- Leeuwarden
Vergeet dat maar bij van Reijsen, gaat niet lukken als particulier, eigen ervaring.evil-ien schreef:Overigens: langs (laten) gaan bij dergelijke bedrijven wil wel eens helpen om toch het spul te kunnen kopen, althans dat was wel zo destijds.
Wat wel werkt is om via je baas bij van Reijsen te bestellen of af te halen met een orderbon. Zo had ik dat ten minste opgelost toen ze nog in Delft zaten en ik nog op de TU in Delft werkte.