Vraagt u maar!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

in de HH stond een keer een artikel, en daar waren bij toepassing van magneet en afschermkap de parameters van de aangepaste driver vrijwel gelijk gebleven
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Henkjan,

Ja, het effect verschilt per driver, bij de ene driver zie je duidelijke verschillen in de T&S parameters, bij de andere slechts minimaal. E.a. hangt o.a. samen met de sterkte van de eigen magneet, de sterkte van de compensatie magneet en in hoeverre deze elkaar tegenwerken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
rho

Bericht door rho »

Het lijkt me dat de effecten op de TS-parameters kleiner zijn naarmate de afstand van de shielding tot de drivers groter wordt. Als je dus de binnenwand van de behuizing zou bekleden met µ-metaal, zou dat geen oplossing zijn?
Hoe zou dat met het kostenplaatje zitten dan?
Een goeie TFT-TV kost toch ook al een aardige duit. Als ik zo'n ding aanschaf valt er geen high-end speaker meer te bouwen vrees ik.
rho

Bericht door rho »

SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Gewoon plaatstaal gaat ook prima, bv. 0.5, 0.8 of 1-mm.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

SSassen schreef:
Een goeie TFT-TV
Bestaan die al? :roll:
Laatst gewijzigd door Bart_M op di 09 mei 2006, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
rho

Bericht door rho »

Bart_M schreef:
SSasses schreef:
Een goeie TFT-TV
Goei vraag. :lol:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Bart_M schreef:
SSasses schreef:
Een goeie TFT-TV
Ik vroeg me af of Sander daar ook al een review over had geschreven, maar volgens mij staat de verkeerde persoon boven "goeie TFT-TV". O:)
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Aangepast. :lol:
Fraenk

Bericht door Fraenk »

De basis van elektronica en audio vind ik helder uitgelegd op de site de site Basic Car Audio Electronics.
Zie:
http://www.bcae1.com/

Deze site behandelt dus de basis van elektronica en legt dit uit op een heel goed te volgen manier, met plaatjes en voorbeelden. Hoewel de site uitgaat van car audio is dit natuurlijk ook grootendeels van toepassing op audio in de huiskamer.
Ikzelf heb de volledige versie van de site gekocht. Mooi naslagwerk.
rho

Bericht door rho »

SSassen schreef:
Gewoon plaatstaal gaat ook prima, bv. 0.5, 0.8 of 1-mm.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Da's misschien nog beter dan bitumen tegen je wanden plakken.

Enig idee wat het effect op de TS parameters is? Lijkt me minimaal, of niet?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi rho,

Zolang je d'r niet op een paar mm vanaf gaat zitten maar rondom minimaal ~5-cm aanhoudt heeft 't geen invloed op 't magneetveld binnen de spreekspoel, echter wel op de magnetische veldlijnen aan de buitenkant, en da's wat je wilt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
rho

Bericht door rho »

SSassen schreef:
Hi rho,

Zolang je d'r niet op een paar mm vanaf gaat zitten maar rondom minimaal ~5-cm aanhoudt heeft 't geen invloed op 't magneetveld binnen de spreekspoel, echter wel op de magnetische veldlijnen aan de buitenkant, en da's wat je wilt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Zo'n 5cm van de buitenste rand van de poolplaat bedoel je dan?
Aquilon
In memoriam †

Bericht door Aquilon »

Hoi,

wat ik me altijd al afvroeg; moet er bij het berekenen en uittekenen van een basreflex kast ook rekening worden gehouden met volume van de reflexpijp.
Bijvoorbeeld, voor mn nieuwe boxen kom ik uit op een kast van 44.14 liter, de reflexpijp wordt 61.8 cm² groot en 31.5 cm lang (een volume dus van bijna 2 liter), is die 2 liter dus inbegrepen in die 44 liter of dien ik de kastinhoud te berekenen op 44 liter + 2 liter reflexpijp (dus 46 liter netto).
Het is misschien muggeziften, we spreken hier over ongeveer 5% + of - maar toch :?

Bart
rho

Bericht door rho »

Je moet de inhoud van de reflex-pijp optellen bij de inhoud van je kast. In jou geval dus inderdaad 44 + 2 = 46 liter.

5% afwijking is niet echt rampzalig, maar als je dan toch nog de kans hebt om het juist te doen dan doe je het best ook juist he. :)
Aquilon
In memoriam †

Bericht door Aquilon »

thanks

de midkast was reeds getekend en komt tot op 1/10 liter uit op het berekend volume voor de 2 Peerless Exclu. 5.25" \:D/
Nu kan ik de baskast beginnen fine-tunen :D

Bart
mluyben

Bericht door mluyben »

Aquilon schreef:
Hoi,

wat ik me altijd al afvroeg; moet er bij het berekenen en uittekenen van een basreflex kast ook rekening worden gehouden met volume van de reflexpijp.
Bijvoorbeeld, voor mn nieuwe boxen kom ik uit op een kast van 44.14 liter, de reflexpijp wordt 61.8 cm² groot en 31.5 cm lang (een volume dus van bijna 2 liter), is die 2 liter dus inbegrepen in die 44 liter of dien ik de kastinhoud te berekenen op 44 liter + 2 liter reflexpijp (dus 46 liter netto).
Het is misschien muggeziften, we spreken hier over ongeveer 5% + of - maar toch :?

Bart
Voor de duidelijkheid, het pijp volume mag dus inderdaad niet mee doen als kastvolume.
Maar vergeet dingen als bracings, filters e.a niet deze gaan ook ten koste van het kast volume.
Dus deze moeten ook bij het totale volume opgeteld worden [vb 44l woofer+2l basreflex + 1.5l bracing + 1l filter= totale kastvolume]
rho

Bericht door rho »

Inderdaad, bracing neemt meestal wel een redelijk volume in. Zeker bij een kast van 44 liter. Daar worden de panelen al wat groter en hebben dan wel behoefte aan een redelijk stukje bracing. Bij een kleine kast zin de panelen kleiner en heb je ook minder behoefte aan forse bracing.
Aquilon
In memoriam †

Bericht door Aquilon »

mluyben schreef:
Aquilon schreef:
Hoi,

Bart
Voor de duidelijkheid, het pijp volume mag dus inderdaad niet mee doen als kastvolume.
Maar vergeet dingen als bracings, filters e.a niet deze gaan ook ten koste van het kast volume.
Dus deze moeten ook bij het totale volume opgeteld worden [vb 44l woofer+2l basreflex + 1.5l bracing + 1l filter= totale kastvolume]

Ik mag dan misschien niet de slimste zijn, zo dom ben ik nu ook niet :D
Voor de midkast ben ik uitgegaan van een kast van 15.8 liter, min de bracings, matrixpanelen en andere verstevigingen kom ik dan uit op de vereiste 13.4 liter. Voor de baskast vertrek ik van een binnevolume van 57 liter - 1.9 liter voor de baspijp, plaats genoeg dus voor bracings :wink:
het filter komt in een afgesloten kastgedeelte achter de mids

toch bedankt voor de verheldering,

Bart
Caratje
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Ik zie dat het weer even stil was hier, dus mijn vraag:

Hoe kies je een 'type' subwoofer bij bestaande speakers?
- Is dat een beetje onafhankelijk van de ruimte en/of specifieke kenmerken van de front speakers...

Dat wil zeggen, binnenkort kom ik terug naar Nederland en zal ik spoedig op zoek gaan naar een groter huis, met andere woorden de hoogste tijd voor een subwoofer. Nu heb ik 3x Vifa Carat (2.5 weg) en 2x Vifa Impuls (2 weg). Deze kunnen al redelijk laag/hard, maar een mooie lage/open punch mag er best bij.

Het idee achter de transmissie lijn trekt mij wel aan (twee 10 inch units op verschillende plaats in taps toelopende lijn, hoe te optimaliseren???), maar een gesloten kast (met correctie filter) behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden.

- Mijn eerste antwoord zou luisteren zijn, maar ik kan niet alle combinaties in mijn eigen woonkamer plaatsen, noch met mijn speakers het hele land afreizen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

tja, 1e vraag is natuurlijk hoeveel plek heb je? als het formaat geen punt is, dan zou je een mooie TL kunnen bouwen. als t compact moet zijn, ontkom je haast niet aan gesloten. en de volgende vraag is hoe diep wil je gaan, is t muziek of HT?

simuleren kan erg goed met de MathCAD sheets van Martin King (zie de frontpage voor link), of met AJHorn
KT88
In memoriam †

Re: Vraagt u maar!

Bericht door KT88 »

Leeuwarden schreef:
KT88 schreef:
Op een ander forum ben ik moderator, en heb ik er het grootste plezier in om mensen warm te maken voor de buizentechniek.
In dat geval heb ik een vraag aan jou! Ik heb de wens om ooit nog eens een supersimpel buizenvoorversterkertje te maken. Universeel inzetbaar, met een minimum aan kosten. En dan ook nog met een vergelijkbare kwaliteit als mijn UcD-400AD's. Kan jij me op het juiste spoor zetten?
Hier kom ik op terug, ik heb het waanzinnig druk gehad de afgelopen weken en moet eerst alles even op een rijtje krijgen voor Breda zaterdag.
Stuur me anders na het weekend nog even een mailtje, dan ga ik erop door.
ovni

Re: Vraagt u maar!

Bericht door ovni »

KT88 schreef:
Leeuwarden schreef:
KT88 schreef:
Op een ander forum ben ik moderator, en heb ik er het grootste plezier in om mensen warm te maken voor de buizentechniek.
In dat geval heb ik een vraag aan jou! Ik heb de wens om ooit nog eens een supersimpel buizenvoorversterkertje te maken. Universeel inzetbaar, met een minimum aan kosten. En dan ook nog met een vergelijkbare kwaliteit als mijn UcD-400AD's. Kan jij me op het juiste spoor zetten?
Hier kom ik op terug, ik heb het waanzinnig druk gehad de afgelopen weken en moet eerst alles even op een rijtje krijgen voor Breda zaterdag.
Stuur me anders na het weekend nog even een mailtje, dan ga ik erop door.
He hier ben ik ook mee bezig .. heb een ontwerpje voor mijn neus liggen, incl hoofdtelefoon versterker (ecc40!) en mm ingang met (amerikaanse?) riaa. Heb de schakeling gehoord op een pp 5933wa. Meest opvallende is wel de spanning op de buisjes op de voortrap; 420v (uit de ec8x serie). De genoemde combinatie klonk als een klok.
Maar iets specifiek voor een ucdeetje ontwikkeld is natuurlijk het mooiste. (liefst met pcb want die hoge spanningen ... ik heb daar geen ervaring mee en vind dat dus wel een beetje eng)
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Zal ik hier een apart topicje over openen?
weidok

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Zal ik hier een apart topicje over openen?
Ja lijkt mij leuk..
kun je dit bouwen voor 80 euro ?
:wink: :wink: :wink: :wink:

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”