Extra eindtrap ? Of over naar buizen?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sietse

Bericht door sietse »

deepspace schreef:
De T-ampjes kunnen ook prima overweg met laag ohmige speakers voor zover ik weet.
Misschien wel, ik weet niet zoveel van die dingen af. Maar als ik kijk naar de trafo die bij bovenstaand versterkertje zou horen, 50VA, lijkt me dat zowiezo wel een beetje mager voor een 100W versterker. Ik hou het voorlopig maar op een test van de Denon de UcD en de huidige zelfbouw versterker.
sietse

Bericht door sietse »

Afbeelding

Ons is zuinig, weet je wel. Het is een hersenspinsel, maar waarom zou het niet werken?
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Zou je mij eens willen uitleggen waarom je zoiets zou willen?
(kortom: ik begrijp het niet :roll: )
sietse

Bericht door sietse »

Tja, 1 "vette" trafo is goedkoper dan twee minder vette.
Scheeld ruimte in de kast.
Die ene trafo kan dus dan gemakkelijker verweg van bromgevoelige versterkerelementen. Hoewel me dat, in het ontwerp dat ik zit te maken, niet zoveel kan schelen.

Zit me dus af te vragen waarom ik het niet zou willen, als de trafo het kan trekken.
Leeuwarden

Je bedoeld een soort van dual mono maar net niet helemaal?
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Het is dus gewoon geen dual mono en het zou in principe makkelijk moeten werken. Werkt bij mijn gainclone ook.
sietse

Bericht door sietse »

Leeuwarden schreef:
Je bedoeld een soort van dual mono maar net niet helemaal?
Juist. Ik weet niet of ik het zo zal doen, het is een idee.
Leeuwarden

Tja, het is een keuze...
Heb je nagekeken of 1 "vette" trafo (beduidend) goedkoper is als 2 kleinere trafo's? De UcD-180 heeft wat dat betreft niet zoveel VA nodig...
sietse

Bericht door sietse »

Och, ik zie wel. 'T zullen wel twee trafo's worden. Als ik toch bezig ben.

En als ik weer ga bouwen gaat het front er ongeveer zo uitzien. Denk ik...:roll:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sietse op di 25 apr 2006, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Dus nog even over dat voedingsschema en waarom ik het hier laat zien.
Gezien het commentaar zijn we het wel over eens dat het zal werken. Nou, het heeft ook zo gewerkt met de eindtrappen die ik heb opgeblazen. Maar het geeft een probleem dat ik en mijn elektonica collega's destijds niet hebben weten te verklaren. En we hebben toen het verhaal gecontroleerd maar waren unaniem van mening dat alles zat aangesloten volgens de regelen der kunst. En ondanks dat was en bleef de creatie bromgevoelig
Ook nu snap ik dat nog steeds niet en ga ik echt wel twee trafo's gebruiken als het bouwproject doorgaat.
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

sietse schreef:
Afbeelding

Ons is zuinig, weet je wel. Het is een hersenspinsel, maar waarom zou het niet werken?
Dit gaat zeker NIET goed werken. Het probleem is de mixing van de 0-volt aansluitingen van de trafo en elco's en de dubbele aarding bij de eindtrappen. Dit is vragen ok problemen....

Tip: de 0-v van de trafo moet rechtstreeks naar de 0-v van de elcos, en alleen hiervandaan alle massa v/d eindtrap op aansluiten.

P
sietse

Bericht door sietse »

Tip: de 0-v van de trafo moet rechtstreeks naar de 0-v van de elcos, en alleen hiervandaan alle massa v/d eindtrap op aansluiten.
Tenzij ik iets over het hoofd zie, maar zo heb ik het toch getekend?
Het probleem is de mixing van de 0-volt aansluitingen van de trafo en elco's en de dubbele aarding bij de eindtrappen. Dit is vragen ok problemen....
Zoiets zal het best wel zijn, maar hoe ik de afschermingen, nullijnen ook er in had zitten, dus voorste achter, achterste voor of van achteren voorder dan breeder, het probleem bleef.
Mijn gevoel zegt dat jou probleem stelling waar is. Maar het echt verklaren waar het dan fout gaat...?
Nou ja, gewoon maar weer de oude route volgen. 8)
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Digidoo schreef:
Het is dus gewoon geen dual mono en het zou in principe makkelijk moeten werken. Werkt bij mijn gainclone ook.
Ik heb ook wel eens een versterker gebouwd volgens dit idee, en dat werkte gewoon prima zonder bromproblemen.

Mist de grounds gesplitst worden en gunstig gelegd, zie ik er geen probleem in
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Fijn dat ik precies hetzelfde heb gezegd als jij KT88, maar dan eerder ;) Blijkt dat ik toch wat heb geleerd.
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Heren,

Het probleem zit 'm in de op- en ontlaad stromen van de elco's. De ene elco heeft een positieve laadstroom en de andere elco een negatieve. Het punt waar de 0-V v/d trafo aan de elco's is aangesloten, dat is hét punt waarbij de electronica op moet worden aangsloten. Omdat daar de beide stromen daar mekaar opheffen en alddus exact 0 zijn.

Jan-Peter

www.hypex.nl
sietse

Bericht door sietse »

Jan-Peter schreef:
Heren,

Het probleem zit 'm in de op- en ontlaad stromen van de elco's. De ene elco heeft een positieve laadstroom en de andere elco een negatieve. Het punt waar de 0-V v/d trafo aan de elco's is aangesloten, dat is hét punt waarbij de electronica op moet worden aangsloten. Omdat daar de beide stromen daar mekaar opheffen en alddus exact 0 zijn.

Jan-Peter

www.hypex.nl
Ik denk dat ik het snap. Maar ik ga denk ik toch maar voor twee trafo's.
Bedankt voor de uitleg.
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

sietse schreef:
Jan-Peter schreef:
Heren,

Jan-Peter

www.hypex.nl
Ik denk dat ik het snap. Maar ik ga denk ik toch maar voor twee trafo's.
Bedankt voor de uitleg.
Natuurlijk zijn twee trafo's het beste, dan kan je het in Dual Mono maken.

Jan-Peter

www.hypex.nl
weidok

Bericht door weidok »

sietse schreef:
weidok schreef:
sietse schreef:

Nou, hoewel de eindtrappen nogal een beetje profisorisch aan elkaar en in elkaar geprutst zitten, ze gaan zeker meedoen in de test UcD - Denon. Heb ik me er toch wel ff in vergist. Maar ja, het is geleuter achteraf natuurlijk want als je je bestaande versterker hebt opgeblazen en niet opnieuw kunt bouwen, dan doe je wat he. ](*,) ](*,)
Eerst maar eens zien of die Denon nog te redden is...

weet zeker dat deze 2*50 watt klasse D beter dan de Denon
klinkt :D
lees maar eens:

http://www.autocostruire.com/catalog/pr ... cde6052680

Afbeelding
Ik zocht om een recentie ?
Een T-amp is toch niet het zelfde als een UcD?
:oops: Ik wor hier te oud voor.... :cry:

Op het forum van diyaudio.com (kijk bij amps - classD)

loopt een draadje over die 2*50 watter uit Italie :) :)

maar de ze zijn nu down ..

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=77411

zo lees maar eens.. :) :)
weidok

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Ik heb nu dus deze week naar dat zelfbouw ding zitten luisteren. Eigenlijk voor het eerst in deze samenstelling wat betreft de voorversterker en eindtrap en de driepitters. En dat hele stel hebben elkaar hiervoor nog nooit gezien. De versterkers stonden wel samen in mijn hobbyhol, maar meer om daar toch iets van geluid enzo te hebben.
Nou, hoewel de eindtrappen nogal een beetje profisorisch aan elkaar en in elkaar geprutst zitten, ze gaan zeker meedoen in de test UcD - Denon. Heb ik me er toch wel ff in vergist. Maar ja, het is geleuter achteraf natuurlijk want als je je bestaande versterker hebt opgeblazen en niet opnieuw kunt bouwen, dan doe je wat he. ](*,) ](*,)
Heb dat zelfbouw ding heel even gehoord .. hmmm
ZO ...Nou dat klinkt zeker niet verkeerd ?

Van mij mag ie meedoen in de test met UcD :) :) :)
weidok

Bericht door weidok »

weidok schreef:
sietse schreef:
Ik heb nu dus deze week naar dat zelfbouw ding zitten luisteren. Eigenlijk voor het eerst in deze samenstelling wat betreft de voorversterker en eindtrap en de driepitters. En dat hele stel hebben elkaar hiervoor nog nooit gezien. De versterkers stonden wel samen in mijn hobbyhol, maar meer om daar toch iets van geluid enzo te hebben.
Heb dat zelfbouw ding heel even gehoord .. hmmm
ZO ...Nou dat klinkt zeker niet verkeerd ?

Van mij mag ie meedoen in de test met UcD :) :) :)

4 * 100 watt klasse D voor 195 euri :idea: :idea:

Afbeelding

\:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/
sietse

Bericht door sietse »

Ken nie goe gaan, veeeelsenste klein....,passen nooit nie 4x100 watten in... :?
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Mwah, dat het te klein is in cm's, betekent niet dat er echt 100 watt rms per kanaal uit kan komen. Al lijkt me dat in dit geval inderdaad erg sterk.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Digidoo schreef:
Mwah, dat het te klein is in cm's, betekent niet dat er echt 100 watt rms per kanaal uit kan komen. Al lijkt me dat in dit geval inderdaad erg sterk.
RMS niet, maar dennog een bak vermogen (voeding is ook wat klein imho). Het is Classe D (of T, net hoe je het wil noemen), dus efficientie is enorm hoog :)

datasheets:
http://www.tripath.com/pb4100A.htm

Toch bij 80W al 10% THD...
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Lol bij 80watt 10& THD? Dat wordt herrie dus.

Wanneer gewoon minder dan 1%?
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Digidoo schreef:
Wanneer gewoon minder dan 1%?
FF link checken he ;) Bij 65W is ie op 1% :P
Plaats reactie