Accuton Excell combinatie "Apocalypsia"
Moderator: Beheerdersteam
Ze staan nu in de woonkamer:
laminaat vloer, wat tapijt, gordijnen en redelijk wat meubelen.
Versterker: Accuphase e 301
Ze klinken nu iets voller dan bij Jeroen thuis, ook omdat ik dichter bij een achtermuur zit als ik luister, waardoor het laag wat opgepepter klinkt.
Bas, midden, hoog: goed, goed, goed.
De dipoolbas van Jeroen klinkt mooier en gaat lager dan dat van mij. Boven de 180 Hz wordt de W22 wat mij betreft minstens net zo goed.
De woofer klinkt echt ontzettend strak! De eerste beste 12"woofer geeft natuurlijk wat meer 'slam' dan mijn 8,5" onder de 50 Hz. Hier gaan echter mijn stereo subs in de toekomst voor zorgen.
Ik kan van het midden en hoog alleen maar zeggen dat het perfect is, zoals het hoort te klinken. Heb eerlijk gezegd nog geen andere speakers gehoord die eraan kunnen tippen op dat gebied. Met alle respect naar de andere creaties!
Over dat scherpe van de Accutons en dat ze onrustig klinken ben ik het niet mee eens. Vrijdag heb ik de hele dag muziek geluisterd en geen greintje luistermoeheid!
BB king en Eric clapton hebben een nummer: Days of old. Heel swingend en ruimtelijk. Zonder veel poes pas opgenomen. Wanneer ik dat op flink volume afspeel, staan die gasten echt in de woonkamer!! Natuurlijk mis ik nog sub, maar ik verwacht dat ik later een heel groots geluidsbeeld kan neerzetten.
Waarschijnlijk klinkt het iets anders met mijn UcD.
Al met al erg geslaagd dus..
mvg,
Montana
laminaat vloer, wat tapijt, gordijnen en redelijk wat meubelen.
Versterker: Accuphase e 301
Ze klinken nu iets voller dan bij Jeroen thuis, ook omdat ik dichter bij een achtermuur zit als ik luister, waardoor het laag wat opgepepter klinkt.
Bas, midden, hoog: goed, goed, goed.
De dipoolbas van Jeroen klinkt mooier en gaat lager dan dat van mij. Boven de 180 Hz wordt de W22 wat mij betreft minstens net zo goed.
De woofer klinkt echt ontzettend strak! De eerste beste 12"woofer geeft natuurlijk wat meer 'slam' dan mijn 8,5" onder de 50 Hz. Hier gaan echter mijn stereo subs in de toekomst voor zorgen.
Ik kan van het midden en hoog alleen maar zeggen dat het perfect is, zoals het hoort te klinken. Heb eerlijk gezegd nog geen andere speakers gehoord die eraan kunnen tippen op dat gebied. Met alle respect naar de andere creaties!
Over dat scherpe van de Accutons en dat ze onrustig klinken ben ik het niet mee eens. Vrijdag heb ik de hele dag muziek geluisterd en geen greintje luistermoeheid!
BB king en Eric clapton hebben een nummer: Days of old. Heel swingend en ruimtelijk. Zonder veel poes pas opgenomen. Wanneer ik dat op flink volume afspeel, staan die gasten echt in de woonkamer!! Natuurlijk mis ik nog sub, maar ik verwacht dat ik later een heel groots geluidsbeeld kan neerzetten.
Waarschijnlijk klinkt het iets anders met mijn UcD.
Al met al erg geslaagd dus..
mvg,
Montana
En wanneer krijgen we nu pics van het volledig afgewerkte project?
Ik geloof je metteen als je zegt dat ze geweldig klinken, maar we kunnen op het forum jammergenoeg niet meegeneiten van de klank he. Dus als je ons het visuele dan wel wil gunnen ben ik daar erg blij om.
Ook de nog on-afgewerkte kasten zien er al mooi uit hoor. Dat maakt me des te nieuwsgieriger naar het afgewerkte eindresultaat.
Ik geloof je metteen als je zegt dat ze geweldig klinken, maar we kunnen op het forum jammergenoeg niet meegeneiten van de klank he. Dus als je ons het visuele dan wel wil gunnen ben ik daar erg blij om.
Ook de nog on-afgewerkte kasten zien er al mooi uit hoor. Dat maakt me des te nieuwsgieriger naar het afgewerkte eindresultaat.
Tjah.. Ik denk dat het totaal afgewerkte plaatsje op zich laat wachten.. het niet even een kwestie van kwast erover en klaar. Waarschijnlijk word het geheel hoogglans zwart, met aan de zijkanten een mooie houtsoort. Beetje zoals Kharma doet. Dit zal de speaker zo'n 3,5 tot 4 cm breder maken en voor wat extra gewicht zorgen.rho schreef:En wanneer krijgen we nu pics van het volledig afgewerkte project?
Ik geloof je metteen als je zegt dat ze geweldig klinken, maar we kunnen op het forum jammergenoeg niet meegeneiten van de klank he. Dus als je ons het visuele dan wel wil gunnen ben ik daar erg blij om.![]()
Ook de nog on-afgewerkte kasten zien er al mooi uit hoor. Dat maakt me des te nieuwsgieriger naar het afgewerkte eindresultaat.
Dat lakken komt wel goed, ik ben alleen aan het uitzoeken hoe ik op een makkelijke manier houten latten in de juiste vorm krijg, zodat ze mooi op elkaar passen en de vorm van de zijkant van de speaker krijgen. deze worden in de blankelak gezet. Ik dacht aan een wat lichtere houtsoort die niet al te kostbaar is, maar wel een mooie tekening heeft. Dat combineert mooi met het donkere zwart. Afschuren en in de zwarte verf zitten zal voor de zomer gebeuren, met hout afwerken zal echter op zich laten wachten..
mvg,
Montana
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Ik zou niet voor een lichte houtsoort gaan. Ik denk dat dit er te cheap uit gaat zien. Bovendien lijkt mij donker hout mooier bij het zwart passen, als je het mij vraagt. Bijvoorbeeld Wengé hout (zie hiernaast) zou er mooi bij passen. Jammer dat dat hout veel werkt en echt groeven als nerf heeft. Notenhout lijkt mij ook erg mooi, met zo'n prachtige vlam. Eigenlijk vind ik wel heel veel houtsoorten erg mooi, het blijft natuurlijk je eigen smaak. Dingen waar je hel goed op moet letten is dat het niet teveel werkt, het hout, en dat het natuurlijk er erg mooi uitziet. Je kunt er natuurlijk ook nog voor kiezen een goedkope lichte houtsoort te beitsen in mahonie of iets dergelijks als je donker wilt. Nu is het wel zo dat donker tropisch hardhout vaak wat meer gewicht met zich meedraagt dan goedkoper licht hout. Als het gewicht niets uitmaakt had je denk ik wel voor fineer gekozen, niet?
In ieder geval veel succes met je zoektoch naar hout.
Ow als je nog naar een redelijk donkere, maar ook rode en goedkope houtsoort zoekt die goed lijmt en zich fijn laat bewerken en ook nog redelijke massa heeft: Jatoba.
In ieder geval veel succes met je zoektoch naar hout.
Ow als je nog naar een redelijk donkere, maar ook rode en goedkope houtsoort zoekt die goed lijmt en zich fijn laat bewerken en ook nog redelijke massa heeft: Jatoba.

Luistersessie bij Jeroen thuis, waarbij we de ref. monitor van Martijn beluisterden, de cup a soup van Guido en mijn apo's..
Later nog een dolby surround opstelling met de accuton speakers, wat heel leuk klonk!
Wat betreft de afwerking zat ik ook te denken om in plaats van hout aluminium te gebruiken tegen de zijkanten.
Bedankt voor de tip Interficior! Waarschijnlijk heb je gelijk. Ik moet me er eens in verdiepen!
Ik wil eerst het filter mooi wegwerken en daarna proberen een extra pré out te fixen op mijn UcD versterker, zodat ik mijn subs kan aansluiten. Alle hulp bij het maken van zo een extra pré out waardeer ik erg!
De W22 is dan niet afgefilterd aan de onderkant. Ik heb wat stevige muziek gedraait vandaag en ik kom (net) niet aan z'n xmax, dus ik neem aan dat dat wel goed gaat dan.
mvg,
Montana
Montana, ik heb me al voorgenomen om je ook door de laatste fase van je project heen te helpen. Dat komt wel goed met die pre-out. Eerst moet je nog beslissen hoe je dat precies wilt. Verder gaat het waarschijnlijk heel goed om nog een eerste orde filter op je Apocalypsia te zetten, ergens bij 50 a 60 Hz. Dat kan heel gemakkelijk actief. De TL kan dan mooi de rest daaronder doen en dan kom je helemaal nooit meer aan je Xmax.
Aluminium zou ik niet doen. Ik vind dat niet mooi op speakers. Zeker niet als ze echt klasse moeten uitstalen.
Bij een zwarte speaker kan je b.v. eik combineren. Je kan de eik dan vernissen met een middentint zodat ie wat donkerder wordt.
MDF fineren lijkt me anders ook geen slecht idee. Dat werkt niet. Het is toch altijd wel een redelijk oppervlak als je de hele zijkant van de speaker in hout wil. Palisander Santos vind ik een erg mooie fineer. (http://www.af.nl)
Bij een zwarte speaker kan je b.v. eik combineren. Je kan de eik dan vernissen met een middentint zodat ie wat donkerder wordt.
MDF fineren lijkt me anders ook geen slecht idee. Dat werkt niet. Het is toch altijd wel een redelijk oppervlak als je de hele zijkant van de speaker in hout wil. Palisander Santos vind ik een erg mooie fineer. (http://www.af.nl)
jeroen_d schreef:Montana, ik heb me al voorgenomen om je ook door de laatste fase van je project heen te helpen. Dat komt wel goed met die pre-out. Eerst moet je nog beslissen hoe je dat precies wilt. Verder gaat het waarschijnlijk heel goed om nog een eerste orde filter op je Apocalypsia te zetten, ergens bij 50 a 60 Hz. Dat kan heel gemakkelijk actief. De TL kan dan mooi de rest daaronder doen en dan kom je helemaal nooit meer aan je Xmax.
Gelukkig heb ik genoeg ruimte in de versterkerkast vrij gehouden voor zulke ingrepen! Als filteren actief gebeurd zou ik in de toekomst ook nog van sub kunnen wisselen ook!
Ik denk dat de apo's tot ongeveer 60 Hz best goed te doen zijn ja..
Wat betreft dat aluminium: Het is natuurlijk een erg stijf materiaal. Ik verwacht niet dat het veel positiefs brengt voor het middengebied. Het helpt wel, maar niet veel. Bewerken word ook een stuk lastiger. Fineren is zeker niet te doen! Kijk maar naar de groeven in het front en de rondingen. Echt goedkoop houd ik het zowieso niet als ik iets duurder hout neem. Ik heb namelijk 4 keer de opp. nodig van 100 bij 40 en dan 1,5 cm dik. Het hellen van de kast maakt het nogeens extra lastig. Wel leuk om over na te denken en ik hou mijn ogen altijd open voor leuke materialen!
een mooie natuurstenen tegel voor onder de luidspreker misschien. Steen in dezelfde vom bewerken als de zijkant van de luidspreker lijkt me erg moeilijk..
Mijn subs zijn nu joekels van kasten, die ook nogeens rechtopstaan. ( h100 bij b34 bij d47) Wellicht bouw ik die om zodat ze liggen en dezelfde stijl als de apo's krijgen. (downfiring TL)
mvg,
Montana
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Daar dacht ik ook al aan! Heel leuk ook, maar wel lastig om het een beetje massief te laten ogen. Ik wil aan elke zijkant toch zeker 1,5 cm dik "hout". Wat dan heel mooi is is wat Frank G doet met zijn Utopia's! Dan fineert hij een gevormd stuk mdf wat vervolgens op de zijkant komt.Interficior schreef:Je wilt toch ook het massieve hout alleen op de zijkanten plakken? Waarom dan niet alleen fineer op de zijkanten gooien en de rest zwart spuiten. Dat was wat ik bedoelde eigenlijk.Montana schreef:Fineren is zeker niet te doen! Kijk maar naar de groeven in het front en de rondingen.
Dan heb ik weer te maken met een ronde hoek, waardoor het fineer niet mooi glad kan worden op een afgerond stuk mdf. Ik buig het fineer dan langs de plaat mdf als het ware..
Of zou dit wel op te lossen zijn?
Wat ook zou kunnen is alleen het deel echt hout geven wat mooi recht loopt. Van de zijkant afgezien zou ik dan 10 cm zwart kunnen maken daarna echt hout of fineer en daarna weer zwart. Met de moeilijke hoeken hoef ik dan geen rekening te houden.
mvg,
Montana
Hmm , echt goedkoop word het niet om die stappenschakelaar op een makkelijke manier van hem te kopen. 35 dollar exchange kosten, wanneer ik geld wil overmaken naar de bank van taiwan.
Wanneer ik om zijn IBAN en BIC nummers vraag, om geld met internetbankieren over te maken, krijg ik halve antwoorden terug.
Alleen het betalingssysteem paypal werkt dan het beste. (betalingssysteem van ebay) Iemand hier ervaringen mee?
Of toch liever zelf doen
mvg,
Montana
Wanneer ik om zijn IBAN en BIC nummers vraag, om geld met internetbankieren over te maken, krijg ik halve antwoorden terug.
Alleen het betalingssysteem paypal werkt dan het beste. (betalingssysteem van ebay) Iemand hier ervaringen mee?
Of toch liever zelf doen
mvg,
Montana
-
Jan Deckers
- Berichten: 57
- Lid geworden op: wo 27 okt 2004, 18:59
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Je zou ipv een stappenschakelaar ook kunnen gaan voor een potmeter van Thel. Deze hebben misschien nog wel een betere gelijkloop dan een stappenschakelaar, en "klinken" uitstekend. Bestellen mag nog ouderwets met de post, maar uitermate nette levering.
http://www.thel-audioworld.de/bauteile/regler/Potis.htm
Volg die link maar.
Succes, enne.....mooi speakers....ga je ipv de C89 ook nog de C79 proberen?
http://www.thel-audioworld.de/bauteile/regler/Potis.htm
Volg die link maar.
Succes, enne.....mooi speakers....ga je ipv de C89 ook nog de C79 proberen?
Een betere gelijkloop dan een stappenschakelaar? Ik wist niet dat dat kon!Jan Deckers schreef:Je zou ipv een stappenschakelaar ook kunnen gaan voor een potmeter van Thel. Deze hebben misschien nog wel een betere gelijkloop dan een stappenschakelaar, en "klinken" uitstekend. Bestellen mag nog ouderwets met de post, maar uitermate nette levering.
http://www.thel-audioworld.de/bauteile/regler/Potis.htm
Volg die link maar.
Succes, enne.....mooi speakers....ga je ipv de C89 ook nog de C79 proberen?
Ik heb een combinatie van mijn versterker met een stappenschakelaar gehoord en eerlijk gezegd lijkt het me sterk dat een potmeter hier aan kan tippen.
Even een C79 kopen om te experimenteren?
Nee ik ga in deze speaker niet experimenteren met een andere middentoner, zoals de C79. Het filter van die middentoner zou nog gecompliceerder worden en dat werkt natuurlijk ook weer nadelig op de klank. Ook zal de dynamiek van die speaker stukken minder zijn dan mijn huidige Accuton middentoner. De pijngrens heb ik al bereikt
mvg,
Montana
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Als je via BIC/IBAN methode geld wil overmaken, is dat alleen handig binnen de EU. Daarbuiten wordt het een bijzonder kostbare zaak.Montana schreef:Hmm , echt goedkoop word het niet om die stappenschakelaar op een makkelijke manier van hem te kopen. 35 dollar exchange kosten, wanneer ik geld wil overmaken naar de bank van taiwan.
Wanneer ik om zijn IBAN en BIC nummers vraag, om geld met internetbankieren over te maken, krijg ik halve antwoorden terug.
Alleen het betalingssysteem paypal werkt dan het beste. (betalingssysteem van ebay) Iemand hier ervaringen mee?
Of toch liever zelf doen![]()
mvg,
Montana
Dit is wat Phil Marchand van www.marchandelec.com erover schreef...
It is more expensive than paypal or credit card.
Our bank charges us $30 for each wire transfer received.
That is in addition to the fees you are charged in Holland.
For orders under $1000 we need to pass this $30 on to the customer.
Because of all this I think you would be better off using paypal.
Hoi Montana, als je wilt weten wat een van de redenen is waarom je Apocalypsia zo goed klinkt, zie http://www.diymobileaudio.com/forum/sho ... php?t=3650
Ik ken geen andere middentoners met zulke lage vervorming op 400, 800 en 2000 Hz, niet te geloven dit! En bij 3000 Hz stijgt ie weliswaar, maar dat is netjes weggefilterd
.
Ik ken geen andere middentoners met zulke lage vervorming op 400, 800 en 2000 Hz, niet te geloven dit! En bij 3000 Hz stijgt ie weliswaar, maar dat is netjes weggefilterd
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Volgens mij heb jij een nieuw liefje gevondenjeroen_d schreef:Ik ken geen andere middentoners met zulke lage vervorming op 400, 800 en 2000 Hz, niet te geloven dit! En bij 3000 Hz stijgt ie weliswaar, maar dat is netjes weggefilterd.
Het blijft natuurlijk wel moeilijk vergelijken, ik heb al gezegd dat ik voornamelijk verschil in kwaliteit in de tweeter meende te horen en dat de Peerless 830882 niet echt onder deed voor de C89/T6 (waarbij aangetekend dat de Accuton wellicht toch een fractie beter is maar dat mag dan ook wel voor die prijs!).
Jammer dat deze persoon onze Peerless 830882 en 830883 niet heeft getest. De 830881 wel en die doet het ook enorm goed maar aan de metingen op die site te zien heeft ie die anders getest, de ruisvloer ligt veel hoger zodat je niet goed kan zien hoe laag de vervorming nu werkelijk is. Het zegt natuurlijk wel iets dat die Peerless qua vervorming de ruisvloer uitdaagt....
Jammer dat deze persoon onze Peerless 830882 en 830883 niet heeft getest. De 830881 wel en die doet het ook enorm goed maar aan de metingen op die site te zien heeft ie die anders getest, de ruisvloer ligt veel hoger zodat je niet goed kan zien hoe laag de vervorming nu werkelijk is. Het zegt natuurlijk wel iets dat die Peerless qua vervorming de ruisvloer uitdaagt....
Wanneer ik op het net zoek naar infrormatie kom ik zulke gegevens nauwelijks tegen! Ik zoek wellicht op de verkeerde plekken.
Bovenaan aan het artikel word via een link uitgelegd
hoe je de gegevens het betse kan intepreteren, wel handig!
Is in ieder geval mooi om zulke dingen te weten!
Jeroen kan je me vertellen waar jij jouw stappenschakelaar hebt gekocht? (de onderdelen dan) Die man uit Japan doet een beetje raar..
mvg,
Montana
Zie deze pagina van mijn draadje over de UcD180AD dual mono.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... c&start=90
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... c&start=90
Wat een prielwerk!!!

Ik wil een apparte voorversterkerkast maken en heb daar nog het nodige aluminium voor liggen.
Kan ik zelf op een of andere manier een 3 mm dik stuk aluminium "breken of knippen" ?
Het hoeft niet supernetjes te gebeuren aangezien ik de UcD en de voorverster in de toekomst een mooiere kast wil geven.
mvg,
Montana
Zagen en vijlen. Als het niet zo supernetjes hoeft te zijn, en je hebt een fatsoenlijke ijzerzaag (geen babyzaagje) en een vijl, dan komt dat wel goed. Kun je evt ook een decoupeerzaag gebruiken.
Heb je alle weerstandjes er goed op zitten? Helemaal getest/doorgemeten? Pokkewerk lijkt me dat zeg! haha
Groeten, Joris
Heb je alle weerstandjes er goed op zitten? Helemaal getest/doorgemeten? Pokkewerk lijkt me dat zeg! haha
Groeten, Joris
Morgen ga ik een en ander uit proberen, nu maak ik iedereen wakker, weerstandjes zijn kleiner dan ik had verwacht trouwens..vigier schreef:Zagen en vijlen. Als het niet zo supernetjes hoeft te zijn, en je hebt een fatsoenlijke ijzerzaag (geen babyzaagje) en een vijl, dan komt dat wel goed. Kun je evt ook een decoupeerzaag gebruiken.
Heb je alle weerstandjes er goed op zitten? Helemaal getest/doorgemeten? Pokkewerk lijkt me dat zeg! haha
Groeten, Joris
Oja helemaal het bestaan van een ijzerzaag vergeten! Kan nog best netjes worden als ik het naschuur denk ik..
mvg,
Montana


