Ongeveer 5 jaar geleden heb ik een Visaton zuiltje gebouwd, met erg goedkope units en simpel 6dB/oct. filtertje. Deze staan nog steeds te spelen en ben toch wel aardig tevreden over het geluid, als je kijkt wat het gekost heeft, en er is niet gemeten oid.

Hierna heb ik een hoop PA-kasten gebouwd, maar na een paar jaar kwam er eindelijk een 5.1 set bij ons thuis en de speakertjes moesten natuurlijk zelfgemaakt worden. Set bestaat uit 3 Peerless Sputnik 14.2's, 2 Sputnik 10.2's en een 90 liter BR met de Peerless CXW 257. Deze subkast heeft z'n f3 punt ongeveer bij de 29 Hz. Wat foto's:

Momenteel ben ik bezig met het maken van een nieuwe subwoofer voor bij deze zelfde 5.1 set. Een hoorn met de Visaton TIW250XS erin. Ik wilde altijd al een hoorn maken en dit leek me wel iets leuks. Hij staat nu in de grondverf. Hier wat foto's

De hoorn gaat tot ongeveer 28 Hz, met veel dB's. Ik heb 'm een keer binnen getest en dat beviel erg goed. Het kleine gesloten kastje wat op de laatste foto's staat was ook een hobby projectje. Dat kastje is op een vrijdagavond in elkaar getimmerd op goed geluk en het resultaat viel reuze mee. Hier zat dus ook die TIW250XS in. Met de eq het laag wat omhoog gooien tot 35 Hz en de bas klonk aardig, en ging vrij hard.
Als ik over een paar maanden de hoorn af heb zal ik wat foto's op het internet zetten.