Vifa Carat

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Synthese
Berichten: 31
Lid geworden op: za 28 jan 2006, 13:49
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Vifa Carat

Bericht door Synthese »

Momenteel ben ik van plan om een setje Vifa Carat te kopen voor mijn bestaande kasten, daar deze volgens... het beste hierin zouden passen.
Graag had ik de mening gekregen van voor of tegenstanders van deze set
Wat zijn de pluspunten of negatieve eigenschappen van deze units?
En is het mogelijk dat de filter tamelijk duur is? Want als je de prijs van de losse units vergelijkt met die van de voll. set, dan is er een verschil van een kleine 100 euro. Dit dus enkel voor de filter en binnenbekabeling :?
ps: de lege kasten zijn van Focal JM-lab profile 918.
D.A.R.R.Y.L.
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 21 feb 2005, 0:35

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

Dit gaat niet werken dude. De kasten zijn niet identiek aan die van de Vifa Carat. Hierdoor zal ten eerste je kastvolume voor de onderste grensfrequentie afstemming niet kloppen en de gewenste Q-factor. Poorten zullen ook niet kloppen.
Tevens heb je een afstraalprobleem. Want je baffle is anders van vormgeving en maat.
Kortom, het filter van de carat is voor de chassis in de kast van de carat en niet voor de jmlabs kast. Je zult dus de units in de kast moeten meten op hun individuele respons en daarvoor een geschikt filter ontwerpen of laten ontwerpen.
Synthese
Berichten: 31
Lid geworden op: za 28 jan 2006, 13:49
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Bericht door Synthese »

Wat is dan het simpelste wat ik kan doen? Kasten weggooien :roll:
Het was bij Speaker & Co dat ze dit mij voorstelde te doen.
Waar ik woon (tegen de Franse grens) is er niets van winkels voor zelfbouw. Ik moet hiervoor speciaal naar Nederland komen, en heb dus geen zin om een x aantal keren heen en weer te rijden.
Zou dit echt niet klinken in deze kasten :?: Ik ben wel zo geen audiogek die verschil kan horen zo als de meesten hier. Zo heb ik eens ergens gelezen van iemand die de spikes onder z'n boxen omdraaide en verschil hoorde :shock: :?: :?: :?:
D.A.R.R.Y.L.
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 21 feb 2005, 0:35

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

Dan zou ik je absoluut adviseren om de Carat kasten mee te nemen, voor het geval het niet gaat klinken.
Maar waarom ga je niet opzoek naar de originele Focal units? ebay.de bijvoorbeeld.
Zijn je huidige units stuk? Of heb je die jmlab kasten zelf gebouwd?
Kans dat het niet klinktof niet optimaal is erg groot nl.
Synthese
Berichten: 31
Lid geworden op: za 28 jan 2006, 13:49
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Bericht door Synthese »

De org. Focal units heb ik nergens kunnen vinden. Enkel een firma in Amerika die alle soorten units verkoopt heeft ze. Maar de prijs is meer dan als ik de complete afgewerkte luidsprekerkasten in een hifi zaak zou kopen. Deze kasten heb ik gekregen, en wou er een leuk setje units in zetten om daarna wat van muziek te kunnen genieten. Maar blijkbaar lijkt dit niet zo eenvoudig als ik al de reacties lees van op dit forum, en wat ik te horen krijg in de winkels.
Synthese
Berichten: 31
Lid geworden op: za 28 jan 2006, 13:49
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Bericht door Synthese »

Hier een paar foto's van mijn onafgewerkte kasten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nette kasten hoor, ziet eruit als vakwerk, zonde om daar zomaar 'iets' in te schroeven, hier kun je iets moois mee maken. Heb je de kasten zelf gebouwd, of is dit door iemand anders gemaakt?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Mooie design kasten 8)
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

dit zijn toch kasten gebouwd door Focal
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de kast heeft dus 2 compartimenten voor de woofs, een gesloten en een BR :?:
Synthese
Berichten: 31
Lid geworden op: za 28 jan 2006, 13:49
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Bericht door Synthese »

ralf schreef:
dit zijn toch kasten gebouwd door Focal
Niet helemaal juist :twisted: Het zijn kasten gebouwd in opdracht door Focal voor Focal bij een onderaanemingsbedrijf. Het zijn dus de echte JM-lab Focal profile 918 kasten.
Alleen wat kan ik er in monteren, om toch iets moois te bekomen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik zie bij clofis wel dat ze weer focal tweeters krijgen.
http://www.clofis.nl/nl/focal/focal.htm
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

schiet lekker op wel een kast engeen units die passen
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

dre schreef:
ik zie bij clofis wel dat ze weer focal tweeters krijgen.
http://www.clofis.nl/nl/focal/focal.htm
In duitsland worden onder de naam Volkslautsprecher Focal TC120 tweeters gefabriceerd.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

die tweeter heeft wel een frontplaat van 12 x 12 cm
denk dat die niet eenvoudig gaat passen
de units van focal die wel zouden passen zijn bv de 6wm of de 6w4311
met w conus
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

http://www.dieboxhifi.de/
hier zie ik ook nog een aanzienlijke selectie focal drivers.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

ik heb gelijk 2 x de 6w4311 besteld, ben benieuwd of ze nog leveren
kunnen
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik heb vroeger goede zaken gedaan met dezed internetzaak en altijd goed geholpen door Ralph Wald (van dieboxhifi.de).
Synthese
Berichten: 31
Lid geworden op: za 28 jan 2006, 13:49
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Bericht door Synthese »

dre schreef:
http://www.dieboxhifi.de/
hier zie ik ook nog een aanzienlijke selectie focal drivers.
Vandaag nog gebeld naar die zaak. Ze hebben niets meer van Focal in huis :evil:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Wat ik zou doen is het volgende:

Indien je de Carat wil:
Als het beschikbare interne volume voor beide 17cm units op een GEDEELDE 44 liter is te brengen (dus beide mid-woofers spelen in 1 ruimte) dan is de BR poort wel op vorm te brengen, eventueel is wel een nieuwe voorzet baffle nodig, de baffle wordt dan dikker (alleen maar beter), uiterlijk wijzigt maar iets. In plaats van de Vifa tweeter de Scan Speak D2905/950000 inbouwen (ietsie duurder en wereld van verschil), filter in eerste instantie gewoon filter van Speakerland/ Speaker & Co gebruiken. Maak je niet te veel zorgen over baffle afwijkingen tov orginele Carat. Daar is niet veel rekening mee gehouden in het filterontwerp...

Het gaat er om dat je met deze kasten, zonder het uiterlijk ernstig te veranderen, een voor uw budget zo goed mogelijk klinkende luidspreker maakt... Het innerlijk is wel te verkleinen, niet te vergroten. Met een voorzetbaffle kan je een hoop meer doen. Mogelijkheden te over. Think out of the box zogezegt :)
Synthese
Berichten: 31
Lid geworden op: za 28 jan 2006, 13:49
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Bericht door Synthese »

Bedankt voor de info. Het was Speaker & Co die de Carat heeft aanbevolen. De juiste inhoud van mijn kasten is moeilijk te berekenen, daar de vormgeving ovaal is :? . In mijn kasten zit de bovenste mid-woofer wel gescheiden van de onderste en in een kleine ruimte.Goed te zien op de onderste foto.
Wat je bedoeld met die voorzet baffle dat ken ik niet :oops:
Zoals ik al eerder schreef, wil ik gewoon een simpele goedklinkende luidsprekerbox maken. Ik hoor die kleine verschillen toch niet waar de meesten hier over schrijven :oops: Ik dacht dat het simpeler was om een kast samen te stellen. Waar ik tot nu toe het meest tevreden over was waren mijn (kant en klaar gekochte) Pierre Etienne Leon boxen, model integrale. Die ik jammer genoeg verkocht heb :(
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Met een voorzet baffle bedoel ik het volgende:

Het front van een luidspreker, zeg de voorplaat wordt in het engels Baffle genoemd. Klankbord dus. In uw kast zijn de gaten voor de luidsprekers reeds ingefreesd. Hierdoor lijkt het in eerste instantie moeilijk om andere units te gebruiken dan die nu in de kast kunnen te gebruiken.

Indien er nu een nieuwe plaat MDF voorop gelijmd wordt, met daarin de gaten voor de benodigde units, en de kast qua inhoud wat gemodificeerd wordt,is er best iets moois van te maken. De Carat is een 2,5 weg. Dwz, de twee midwoofers lopen in het laag gezamelijk mee, in het middengebied maar 1. In het orginele ontwerp krijgen ze samen 44 liter, met een basreflexpoort waarvan ik de maten zo niet meer weet, maar iig kleiner dan dat gat in uw luidspreker...
Synthese
Berichten: 31
Lid geworden op: za 28 jan 2006, 13:49
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Bericht door Synthese »

Is er ergens een link waar je meer gegevens (specs) kan vinden over units ? Vooral van die Vifa's Carat!
Synthese
Berichten: 31
Lid geworden op: za 28 jan 2006, 13:49
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Bericht door Synthese »

Ondertussen het setje Vifa-Carats gekocht, en het resultaat is ruimschoots naar m'n verwachtingen :D Ik weet ook dat er nog beter bestaat dan dit, maar ik ben tevreden en kan weer genieten van al mijn cd's en dat is het belangrijkste :!: Ik zal later nog wel foto's plaatsen als ze helemaal af zijn. Ben nog bezig met de afwerking. En ik kan ev. ook nog experimenteren door de bovenkamer waar de midwoofer in zit open te maken, zodat deze in verbinding staat met de onderste. Of is dit af te raden?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

in het orginele ontwerp zit de bovenkamer ook verbonden met de onderkamer,ik heb ook de carat gehad met de 9500 en tritec spoelen en audyn cap+,een zeer fraaie speaker,heb eigenlijkspijt dat ik ze heb verkocht.
http://www.zelfbouwluidsprekers.nl/ned/ ... arat_1.htm
Plaats reactie