verdeeldoos voor LS + Koptelefoon

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
fireman
Contacteer:

verdeeldoos voor LS + Koptelefoon

Bericht door fireman »

Ik heb een kleine zoektocht gedaan naar koptelefoonversterkers. Tot nu toe niet heel veel ideeën.

Nu kan ik natuurlijk ook gewoon een "switch" maken. Volgens mij bestaat het vast wel maar weet ik de exacte naam daarvan niet. Als iemand mooie verdeel dozen weet. Graag een linkje.

Laat ik zo zeggen hoe mijn idee is:

een kastje wat net na de eindversterker geplaatst wordt. Daar op sluit ik de LS-kabel vanuit mijn eindversterker. Dan komt er een switch/schakelaar (zeer goede kwaliteit) die: OF door linkt naar het vervolg van de LS-kabel OF het signaal doorgeeft aan een koptelefoon. (via een plug natuurlijk)
Nu moet er voor de koptelefoon volgens mij een weerstand. Want direct het signaal op mijn koptelefoon is denk ik niet goed. Dan worden mijn oren geroosterd. Weet iemand welke weerstand ik daar zou moeten plaatsen? Ik heb een AKG K-300 koptelefoon.
Dus hoeveel dB moet het gedempt worden. Ik meen dat de gain van mijn eindbak iets van 29 dB is. zie -> NAP 150x

hoeveel heeft een koptelefoon nodig?

Nou, is dit een leuk en goed idee of niet. Ik kan dan met mijn afstand bediening gewoon het volume bepalen van mijn koptelefoon.

Is dit een haalbaar idee ?
welke weerstand grootte heb ik nodig om mijn koptelefoon fatsoenlijk aan te sturen. Ik maak gewoon een verzwakker erin. Ook wel spanningsdeler.

zoiets:

Afbeelding

Weet even niet exact meer hoe ik het bereken. iets met de log van R1/R2.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Maak iets van 1:10, dus R1 = 100 ohm, R2 = 10 ohm.

Werkt voor de meeste laagohmige hoofdtelefoons.

Staxen, Jecklins e.d. moeten met de volle uitgangsspanning worden gestuurd, maar dat is hier niet aan de orde.

Wil je het heel mooi schakelen, neem dan voor elk kanaal twee relais in parallel, eentje met goudcontacten en eentje met rhodiumcontacten.
fireman
Contacteer:

Bericht door fireman »

heb even wat opgezocht. Nu weet ik het weer.

zie:

Afbeelding

Deze verzwakker geeft een overdracht van:
3k9 / (3k9+6k8+6k8) = 0.223

In decibel: 20 * log 0.223 = -13.0dB, oftewel een demping van 13dB.

Deze verzwakking kun je als volgt benaderen:
Rserie=10k, Rgnd=3k3 => overdracht is 3k3/13k3 =0.248 dwz demping is 12.10dB
Rserie=10k, Rgnd=2k7 => overdracht is 2k7/12k7=0.213 dwz demping is 13.45dB.

Verzwakking => Rserie, Rdwars
6dB => 5k6, 5k6
9dB => 6k8, 3k9
12dB => 8k2, 2k7
15dB => 10k, 2k2

En dan wat proberen. reken maar uit.

Jij hebt het over relais. Waar komen die dan? Ik weet een klein beetje iets van elektronica maar niet alles.

Komt het op het zelfde neer zoals ik hier boven schets?

edit: met die 10 Ohm en 100 Ohm kom ik op -20.8 dB

Hoeveel heeft een koptelefoon nodig? als ik even uitga van de +29 dB die mijn eindversterker uitzend. En waarom kan mijn AKG K-300 niet net zoals die stax en andere rechtstreeks aangesloten worden?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

De verzwakker die je hierboven hebt getekend, is ervoor bedoeld een CD speler op een lijningang aan te sluiten, om niet teveel niveauverschil met bv. een tuner te hebben.

De verzwakker die ik hierboven aangaf, gebruik ik altijd als er ergens een hoofdtelefoon moet worden aangesloten.
De reden dat de boel redelijk laagohmig is, heeft te maken met demping van de hoofdtelefoon en nog ietwat belasting van de versterker.
Daar heb ik nooit aan gerekend, alleen geprobeerd wat een prettige regeling gaf.
Het voordeel is dat middel- tot hoogohmige hoofdtelefoons er ook zonder problemen op lopen, tenzij de >400 ohm zijn, dan kan de spanning wat te laag worden.
De Staxjes e.d. zijn electrostaten, die zijn erop gemaakt om de volle uitgangs spanning van een versterker te verwerken, omdat er een trafo inzit die daarop is berekend.

De relais zouden dan komen ipv. de schakelaar uit je eerste post.
De dubbele contacten dienen voor zowel klein- als hoog signalen, elk materiaal heeft zijn eigen specifieke eigenschappen per signaalgrootte.
fireman
Contacteer:

Bericht door fireman »

Kan jij voor mij zoiets in beeld brengen? Hoe zien die dingen eruit? welke waardes? (10 Ohm & 100 Ohm) Wat kosten die relais? Waar kan ik die kopen? Wat is een goede kwaliteit? En werkt dat met het idee wat ik wil?
Hoe kan ik zien/meten hoe hoog Ohmig mijn koptelefoon is zodat ik de juiste waardes kan kopen?

Is het pricipe dat ik bedoel niet het zelfde als wat jij bedoelt, alleen heb jij het met relais en ik met weerstanden.

Gaat mijn principe niet werken? met die weerstanden? Gaat er dan iets kapot? Het gaat tenslotten om de spanning omlaag te brengen. Dat doe je toch op mijn manier?

Ik dacht dat relais een soort schakelaar was en geen weerstand? Wat is het nou exact?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Je moet twee dingen even scheiden:
1.: de eigenlijke spanningsdeler om van de uitgangsspanning van de versterker een kleinere spanning te maken voor de hoofdtelefoon, dit kan prima met de door mij aangegeven waarden in de spanningsdelerschakeling van je eerste post.
De impedantie van je hoofdtelefoon weet ik ook niet, die kan je wellicht op Inet vinden.
De aangegeven waarden van 100 en 10 ohm zullen meestal goed voldoen.
Ik heb zelf twee hoofdtelefoons (die ik overigens zelden gebruik), een van 2 x 32 ohm en een van 2 x 8 ohm.
De versterker waar ze op gebruikt worden geeft maximaal 20 Veff af, de spanningsdeler maakt daar 2 Veff van, wat meer dan voldoende is in mijn geval.
Is het te zacht: R2 wat verhogen, is het te hard: R2 wat verkleinen.
Neem voor beiden 2 watt exemplaren, ze hebben niet zoveel te lijden.

2.: de omschakeling speakers <-> hoofdtelefoon.
Jij sprak van het gebruik van een schakelaar, ik had het over relais'.
Dat komt op hetzelfde neer, een relais is een spanningsgestuurde schakelaar.
Het voordeel van relais' gebruiken is dat je het contactmateriaal zelf kunt kiezen, en dat ze zo dicht mogelijk bij de plaats van omschakeling geplaatst kunnen worden.
Ze moeten gestuurd worden met een bepaalde spanning (12, 24, 48V), die uit de versterker te betrekken is.

Met een schakelaar moet je door de hele versterker heen en weer met draad, omdat je nu eenmaal op de frontplaat moet kunnen bedienen.
Met het gebruik van relais' hoeft het signaal maar een zeer kleine weg te gaan, nl. van versterker uitgang naar de relais', en vandaar uit direct naar speakers en hoofdtelefoon.

Het gebruik van relais' is dus niet per se nodig, maar wel gemakkelijk en in de meeste gevallen ook beter.

Waar je welke relais' kunt kopen etc. vind ik lastig aan te geven, ik pluk meestal uit mijn voorraadbakken wat ik nodig heb, daar ben ik in de loop van 30 jaar zo her en der aangekomen.
Kijk bijv. eens bij Conrad, Farnell, RS components enz.
Ook de bekende speaker zelfbouwadressen zullen je wel kunnen helpen, bijv. Amplimo heeft relais' met dubbele contacten die prima voldoen.
Ik hoop dat dit e.e.a. wat duidelijker maakt.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”