Maatvoering componenten gestandaardiseerd?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Marp
Beheerder / Sysadmin

Maatvoering componenten gestandaardiseerd?

Bericht door Marp »

Vroeger maakte ik wel eens wat printjes, waarbij ik voor de maatvoering uitging van componenten die ik had liggen. Wat ik me afvraag is hoe jullie dat doen wanneer je een print ontwerpt voor componenten welke je nog moet bestellen. Soms zijn de maten aangegeven, maar dat is lang niet altijd het geval. Voor sommige componenten (bijv. condensatoren) lijkt het me bovendien raadzaam om de mogelijkheid open te houden een vervangend type te kunnen plaatsen.

Hoe gaan jullie hiermee om? Of bestaan er standaards v.w.b. de maatvoering van componenten?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als het om actieve componenten gaat zijn de maten idd gestandaardiseerd (meetal met een TO of SOT nummer). Gaat het om passive componenten dan is er weinig standaard en zul je de maten van de fabrikant aan moeten houden. Alhoewel printelco's vaak wel uitwisselbare maten hebben maar die moet je toch in de de datasheet verifieren. Met connectors is er helemaal geen standaard en worden inchmaten en mm-maten vrolijk naar willekeur gebruikt.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Eigenlijk verwachtte ik niet anders, want anders was ik het wel ooit tegengekomen. Van de andere kant las ik ook nooit dat iemand hier rekening mee hield, dus hoopte ik toch stiekumweg een ander antwoord te horen. :cry:

Dit betekent dus in feite dat je veel ruimte moet reserveren indien nog niet bekend is welke types/merken componenten gebruikt gaan worden. En al helemaal als je afhankelijk bent van wat een leverancier verkoopt. Tenminste... als je niet een handjevol componenten verspreid over 'tig leveranciers wilt bestellen. Pff, da's lastig. :?
sietse

Bericht door sietse »

Ik meen mij te herinneren dat een standaard maat voor gaatjes op een printplaat 2,58mm of een veelvoud daarvan was. Dit dan voor ic's en connectoren enzo. Maar ik ben er al een tijdje niet mee bezig geweest. :?
markje

Bericht door markje »

2.54mm, 1/10 inch. Dat wil niet zeggen dat alle componenten pootjes die hier exact oppassen. Relais, trafo's om maar wat te noemen niet altijd.

Groeten Mark
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”