Accuton Excell combinatie "Apocalypsia"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ziet er keurig uit, Montana!
ben ook erg benieuwd naar je ervaringen met de 2496. Dit lijkt me een erg mooie manier om speakers te filteren.
Waarom is het erg 1 a 2 dB signaal te verliezen? Dan zet je de voorversterker toch gewoon iets verder open?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

keyser schreef:
ziet er keurig uit, Montana!
ben ook erg benieuwd naar je ervaringen met de 2496. Dit lijkt me een erg mooie manier om speakers te filteren.
Waarom is het erg 1 a 2 dB signaal te verliezen? Dan zet je de voorversterker toch gewoon iets verder open?
Mijn gevoel zegt dat ik daarbij ook wat informatie ga verliezen die op de cd staat. Ik kan het verschil nog niet horen, maar als mijn luidsprekers klaar zijn kan ik beter oordelen.. We zouden onze behringers moeten combineren. Dat we de crossover en de deq samenzetten. Ik heb nog twee vloerstaanders waarvan ik het filter wel (tijdelijk) durf los te koppelen. Dan kunnen we het verschil beluisteren.

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

De kasten zijn idd heel erg mooi om te zien!!
Als ze net zo gaan klinken!

Wowly
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hoi Montana,
mijn cx3400 gebruik ik op dit moment niet, dus als je wilt mag je het ding wel even van me lenen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Afbeelding
De Uitgangen.. Ik heb ze bi-wired uitgevoerd. De draad naar de tweeter en midden toner is van van den Hul zilverdraad. En de middentoner paired twisted, als ik het goed zeg.. Handig met een boormachine te doen!
Voor de excell ga ik een dikke draad van een spoel gebruiken.

Afbeelding
De looks vind ik persoonlijk top met die excell woofer. Wellicht dat ik nog lood bitumen, stukjes tapijt en andere materialen ga toepassen, hoewel de kast al aardig massief klinkt.

Afbeelding

Hier zal morgen hard gewerkt worden aan een filter! :lol:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

hulde!
ziet er inderdaad heel mooi uit met die excel. Hou ons op de hoogte van de ontwikkeling van het filter!
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ik vind de kast er schitterend uitzien!!

Alleen hoe denk je dit fatsoenlijk te gaan fineren, ik bedoel dan die uitgezaagde lijntjes op de voorkant en de hoeken van de ronde bovenkant?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Paul schreef:
Ik vind de kast er schitterend uitzien!!

Alleen hoe denk je dit fatsoenlijk te gaan fineren, ik bedoel dan die uitgezaagde lijntjes op de voorkant en de hoeken van de ronde bovenkant?
Laat dat fineren maar zitten :wink: Volgens mij is het onmogelijk om dit mooi te fineren. In de zwarte lak zal ook niet misselijk staan denk ik. Ik ben ook aan het rondkijken voor andere methodes van afwerken. Met hele andere ongebruikelijke materialen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Er begint eindelijk vaart in te komen!

De zaak die de luidsprekers ging filteren was erg druk met andere opdrachten, waardoor het filteren steeds verder aan het uitlopen was..

Na wat over en weer gemailed te hebben met Jeroen d stelde hij voor om de luidsprekers te filteren!

Komt dat effe mooi uit dacht ik :lol:

Gisteren werd ik door Jeroen en zijn gezin zeer gastvrij ontvangen. (Vreemd dat routeplanners meestal de laatste kilometers de mist ingaan)

De speakers staan nu in de verwarmde garage van jeroen te wachten om spoedig opgesteld te worden in de meet/woonkamer. Later die avond kon ik nog mijn eerste dipoolindrukken opdoen! Al met al erg gezellig!

Ik ben benieuwd hoe het filteren nu gaat uitpakken:D

Jeroen!!, go! go! go! :twisted:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Montana schreef:
Jeroen!!, go! go! go! :twisted:
Ja, je kunt me wat!

OK, hier het eerste fotootje.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Het wordt druk bij je Jeroen.... :D
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Montana schreef:

Laat dat fineren maar zitten :wink: Volgens mij is het onmogelijk om dit mooi te fineren. In de zwarte lak zal ook niet misselijk staan denk ik. Ik ben ook aan het rondkijken voor andere methodes van afwerken. Met hele andere ongebruikelijke materialen.
Ik ben erg benieuwd, de basis biedt potentieel genoeg iig :!:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik ben erg benieuwd wat Jeroen van deze mooie units weet te maken. Zou de set zijn eigen speakers (met zeer goede units, maar voor een veel bescheidener prijs) kunnen overstijgen?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik denk niet dat je het op die manier moet verwoorden..

Het zijn andere soorten luidsprekers.. Ze zullen hoe dan ook anders klinken in het laag.. Als je let op de tweeter en middentoner zou het om smaak kunnen gaan en wat meettechnisch beter is..
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja Martijn, dat wordt spannend. Ik heb de eerste metingen achter de rug, de dichtbijmetingen. Daarbij komt naar voren dat de mid erg goed is en een hele mooie waterval geeft in deze dichtbijmeting. Nét niet zo mooi als de HDS152excl in mijn ultieme behuizing. De mid (Accuton C89-T6) zou in een behuizing volledig vrij van staande golven nog een iets betere waterval kunnen geven, dat weet ik zeker. Feitelijk doen die units hier niet voor elkaar onder. De C89/T6 is wel iets meer bandbreedte beperkt want begint al bij 2000 Hz af te vallen (nogmaals, in de dichtbijmeting). De HDS liep in de dichtbijmeting strak en vlak door tot 4000 Hz. De C89/T6 heeft een vrij sterke resonantie iets boven 5000 Hz, ik hoop niet dat daar een notch voor nodig is. Laten we de verre veld meting op 1 meter daarvoor afwachten. Verder geen vergelijk meer met mijn systeem, ik ga gewoon een mooi filter bouwen en het zo mooi mogelijk laten klinken. Eigenlijk twijfel ik er niet aan dat minstens het niveau van mijn eigen systeem moet kunnen worden gehaald, zeker ook omdat ik erg veel van de tweeter verwacht.

Zie hieronder de dichtbijmetingen van woofer (SEAS Excel W22) en middentoner (C89/T6), voor de laatste ook de waterval van deze dichtbijmeting. Bij de woofer een aantal hobbels vanaf 300 Hz door resten van staande golven. Aangezien de eerste insteek wordt om bij 300 Hz te filteren en omdat de hobbels binnen +/-1dB liggen, laat ik het even zo. Voor de mid geldt hetzelfde en daar is slechts een enkel piekje iets boven 400 Hz te zien. De units zijn lastig uit de kast te halen, dus mocht Montana hier de puntjes op de i willen zetten dan pas ik het dempingsmateriaal liever samen met hem aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hierbij de veraf metingen van mid en tweeter. Blauw is on-axis, rood is 30 graden off-axis. Hier valt wel wat moois van te maken! De tweeter heeft een beetje typisch impedantieverloop en wat rippel in de akoestische respons, dit laatste is niets aan te doen en heeft mede te maken met de groeven die Montana in de baffle heeft gemaakt. Wellicht dat sommigen hier een probleem mee zouden hebben, ikzelf denk niet dat dit wezenlijk uitmaakt voor het hoorbare eindresultaat.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Leuk om de volgende dag al die informatie te zien :D

De woofer lijkt nog aardig wat druk te kunnen leveren onder de 40Hz als ik het zo zie. En wat loopt hij mooi door in het middengebied 8)

Ik verwachtte van de middentoner wel dat hij iets verder door vlak zou lopen. De tweeter al vanaf 2000 Hz laten lopen zou misschien problemen kunnen geven op hardere luidsterktes.. 2100 Hz is theoretisch wel ideaal lijkt zo, maar 2300 zou ook makkelijk te halen moeten zijn.. Zorgt voor meer dynamiek lijkt mij.

Ik heb er op de gok wat dempingsmateriaal ingegooid, dus op dat gebied zou ook een en ander aangepast kunnen worden. De watervalplot zou dan moeten veranderen. Bij een van de 2 luidsprekers zouden de units makkelijker los komen dacht ik. Schade aan het hout plamuur ik wel dicht.

Ik ben heeel benieuwd naar je eerste luisterervaringen!

mvg,

Montana
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

dat die 89 zo snel afloopt verbaast mij ook :o
Die tweet schijnt niet zo laag te crossen te zijn... is de match van die twee units wel echt goed? Het lijkt me dat een lager inzetbare tweeter beter zou zijn.
Jeroen, doe je ook altijd vervormingsmetingen?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Martijn M schreef:
dat die 89 zo snel afloopt verbaast mij ook :o
Die tweet schijnt niet zo laag te crossen te zijn... is de match van die twee units wel echt goed? Het lijkt me dat een lager inzetbare tweeter beter zou zijn.
Jeroen, doe je ook altijd vervormingsmetingen?
Ligt er maar net aan wat je van de tweeter eist. Ik wilde transparantie en veel "lucht" in het hoog. Een grotere tweeter kan dat minder goed. En speakers die breedbandig zijn zijn handig om mee te werken, maar de accuton units zouden opzich goed met elkaar te combineren zijn. Wat betreft unitkeuze liet ik mij ook adviseren door een van de medewerkers bij accuton.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Komt goed. Je ziet alleen wel dat je niet zonder meer een standaard filtertje erop kunt gooien en dan verwachten dat je uitsluitend op gehoor tot het beste resultaat komt.

Vervormingsmetingen is niet het sterkste punt van DLSA Pro. Wellicht dat de ARTA software waar Tony ons op heeft gewezen hier uitkomst kan gaan bieden. Maar dat is voor later, ik ga gewoon af op de door Accuton gepubliceerde data van de tweeter.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Als die ribbels in het front wezenlijk nadelig zijn, wil ik die best opvullen. Als ik de fronts zwart maak zou ik die ribbels met wit materiaal kunnen opvullen, zoals silliconenrubber. Het afwerken moet in ieder geval iets origineels hebben.

Als het nadelig zou zijn, hebben we ook een minpuntje van kharma gevonden, waar over de fronts dergelijke groeven lopen. Ik vind de looks net iets belangrijker, dan de nadelen :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Met een gladde baffle wordt het allicht iets vlakker, de respons. Of je het hoort vraag ik me sterk af. Het vervelende is dat je dit moeilijk A/B kan vergelijken. We zouden het kunnen proberen als de boxen zo goed gelijk blijken te zijn straks dat je ze niet kan onderscheiden. En je kunt dan kijken of dat wel zo is nadat de baffle van een van de twee vlak gemaakt is.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Tijdelijk opvullen bijvoorbeeld ja.. Wel interessant, maar lijkt mij emmers water naar de zee dragen. Betwijfel of het te horen is. Ga er eigenlijk al vanuit dat het niet uitmaakt. Anders had ik ze wel weggelaten. Maar testen kan altijd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb vanavond een wat nettere opstelling gemaakt, zodat ik alle drivers kon opmeten inclusief de woofer. Hierboven de metingen opnieuw van mid en tweeter, hieronder de meetopstelling :lol: :lol: :lol: en daaronder de woofermeting. Resoneert errug lekker op 5000 Hz, nog veel beter dan de Accuton mid :roll: . Geeft niet hoor Montana, geen zorgen. Is bekend van deze woofer en moet je gewoon wegfilteren.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

haha! Wat een mooie opstelling. Wel doelgericht! Neem aan dat je de enige thuis bent :wink:

Ja die piek lijkt de mount accuton wel! Zou je me kunnen vertellen of er nog een beetje sublaag uit de W22 kan komen? Als ik naar de plot kijk zie ik -7 dB op 30 hz

Succes!
Laatst gewijzigd door Martijn H op wo 12 apr 2006, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”