Weer aardebrom met GainClone...

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Als je nu eens van beide de ingangsground aan de ingangsweerstand van 100k legt, en daar ook de aansluiting naar de kast maakt.
Dan de power supply gnd. aam het andere einde, zo dicht mogelijk bij de C's van 1000 uF.

Maw. signaalaarde en voedingsaarde gescheiden houden, de op- en ontlaadstromen van die elco's induceren een spanninkje op de gnd. leiding wat door het IC wordt opgepikt.

Tevens de ingangspluggen geisoleerd van de kast monteren.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

@ KT88:

Dat was eerst (met de potmeters) ook een probleem, maar uiteindelijk was dat verholpen. Nu heb ik de inputgnd naast de chassisgnd en zo ver mogelijk weg de outputgnd en supplygnd bij elkaar tussen de elco's.

Zou ik anders kunnen proberen de supplygnd nog verder weg te zetten? In dat geval komt deze echter niet meer tussen de elco's te staan.

De ingangspluggen zijn geisoleerd van de kast gemonteerd.

Edit: zie ook nog even mijn vorige post. Het schematische plaatje is vernieuwd en nu actueel...
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Op CircuitsOnline schreef je dat de diverse kastdelen geen goede verbinding met massa hadden.
Daar zou ik eerst naar kijken, alles goed vastzetten met kartelringen eronder.

Dan vind ik persoonlijk toch de layout op de printjes wat ongelukkig, zoals die lange aarde/ground baan.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Dat klopt. Dat heb ik hier eerder ook al genoemd, maar daar werd verder niet op gereageerd. Bij monoblok 2 is dus het geval dat ik daar geen verbinding tussen het voorste gedeelte (waar de chassisgnd vast zit) van mijn amp en het achterste gedeelte vindt.

Daarnaast vroeg ik me ook af wat ik moet doen met de GND van de 220 in de powersupply. Overigens heb ik in de PS geen chassisgnd. Zal ik daar eens verder gaan kijken?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Alle kastdelen moeten goed contact met elkaar maken, inclusief de koelplaat, dat is een eerste vereiste.
Desnoods het IC geisoleerd monteren (weet niet of de koelvin van het IC ook daadwerkelijk aan nul ligt, zie datasheet).
De potentiaalvereffening (moeilijk woord voor op gelijk spanningsniveau houden) van ground aan de kast vindt plaats dmv. de verbinding van input ground naar kast.
Eventueel kun je daar mee experimenteren wat er gebeurt als je die kastverbinding verlegt naar bijv. het nulpunt tussen de 1000 uF elco's.

Wat je met de voedings aarde bedoelt begrijp ik niet goed, er zit toch helemaal geen voeding in?
Als die extern is, dan kan dat dubbel geisoleerd zijn (moet aan stricte eisen voldoen), als dat niet zo is moet ze geaard zijn.
Dat is dan de voedingskast mits van metaal, de trafokern en eventueel een filter indien aanwezig.
De secundaire voedingsnul, dus van de DC voeding, hoeft niet aan de voedingskast vast, mag wel, maar dat leidt meestal tot problemen.
Die aarde van het lichtnet is puur een veiligheidskwestie en heeft niets te maken met de secundaire voedingsnul of de signaalaarde.
Meestal geeft het aan elkaar knopen van die 2 alleen maar bromnarigheid.

Aangezien ik niet weet hoe je de voeding hebt opgezet, kan ik daar verder weinig over zeggen.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Aha. Ik ga eerst eens naar het contact kijken van de kastdelen.

- Het IC is geisoleerd, want de lip van het IC is namelijk gelijk aan de V-! Zeer belangrijk dat deze niet contact maakt met het koellichaam 0.
- Ik bedoelde met voedingsaarde de aarde die ik vanuit het stopcontact mee krijg. Die zit op dit moment vast aan het chassis. De twee aardes die van de trafo komen zitten (edit) ook op het chassis, maar komen eerst samen in een klont.

Hierbij wat pic's van de PS:

Het totaalplaatje (ietwat wazig)
Afbeelding

De 220 gnd naar het chassis (bovenplaat trafo zit met een lange bout in het chassis)
Afbeelding

Draadjes wir war, met daaronder de diodes, caps, elco's etc.
Afbeelding
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Digidoo schreef:
- Ik bedoelde met voedingsaarde de aarde die ik vanuit het stopcontact mee krijg. Die zit op dit moment vast aan het chassis. De twee aardes die van de trafo komen zitten (edit) ook op het chassis, maar komen eerst samen in een klont.
Ah. Maak die dan maar eerst eens los van de kast (niet van elkaar natuurlijk! ), en geeft elke versterker zijn eigen nul vanaf de voeding.
Dus uitsplitsen van de nullen nadat de twee trafodraden bij elkaar zijn gekomen.
Ik zie dat je daar DIN stekkers gebruikt voor de voeding, kijk ook even of die niet per ongeluk de nul ook aan de kast hebben?
Controleer ook de DIN-verbindingskabels, een vervelend bromduiveltje kan zitten in de male pluggen, waar de nul vaak intern al is doorverbonden met het huis.
Ook daar losmaken van de nul.

De situatie wordt dan zo, dat de kast van de voeding slechts aan PE of veiligheidsaarde ligt, de nul(len) van de voeding niet, de DIN chassisdelen ook niet, en tenslotte bij de versterkers ook niet.
De enige nulpotentiaalverbinding van schakeling naar kast moet die zijn bij de ingangen.

Ik denk dat als dat alles klopt, je van de ergste brom af bent, dan kun je gaan finetunen met de positie van de nuldraad op de print.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik merkte net al wat er aan de hand was met mijn 5-polige dinsnoeren. Eentje was de 0 van afgebroken bij een contactje. Snel gefixt. Toen heb ik besloten om van alle dinsnoeren de 2 ongebruikte polen te verwijderen. Beetje gepiel, maar het is gelukt en alle ongebruikte polen zijn nu verwijderd, zowel van de snoeren als bij de amp/supply.

Daarnaast dus de chassisgnd van de trafo verwijderd. De brom is zo goed als verdwenen, maar nog wel licht aanwezig. De brom die ik hoor zou trouwens net zo goed van de oude voorversterker buizenbak kunnen zijn. Ik heb even niets anders om het volume mee te regelen en die krengen gaan anders zo hard.

Af gezien van de lichte brom klinken ze beter dan met de potmeters. De bas is fenomenaal en ik moet zeggen dat de het hoog daar niet onder lijdt. De 6ohmige B&W'ers die ik hier heb staan kan mijn GainClone makkelijk aan.

Tijd voor finetuning neem ik aan? Morgen weer een dag.

Bedankt allemaal!
Plaats reactie